Bappelsinmannen Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Har en fundering, är Sverige moget för en militärskola av amerikansk modell, dvs internat, uniform, lektioner varvat med mycket fys, skytte, march, överlevnadsträning etc. Säg från 7 års ålder upp till och med gymnasie integrerat med värnplikt, för att direkt därefter om så önskar ha möjlighet att påbörja utbildning till YO alt RO om kraven uppfyllts? Borde inte vara så svårt att få tag på kompetenta lärare med tanke på alla nerskärningar. //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Med tanke på röda korsets kampanj mot barnsoldater så tror jag inte det, tyvärr. Hade nog satt mina grabbar i en sån skola om jag haft råd. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Med tanke på röda korsets kampanj mot barnsoldater så tror jag inte det, tyvärr.Hade nog satt mina grabbar i en sån skola om jag haft råd. The Swede Det finns... nästan... Bernadottegymnasiet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Jag skulle påstå att Sverige mognat ifrån den föreslagna typen av skolor. Problemet med dem är att de inte brukar attrahera de människor som bäst skulle behöva dem, utan människor som nog skulle må bäst av att blandas med de flesta andra. Det gäller i synnerhet om det, som för sjuåringar, är föräldrarna som väljer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Skulle gärna vilja se en blandning av detta och våra hem för sluten ungdomsvård. Många av de ungdommarna behöver tryghet och att faktiskt få lära sig hur man ska/bör uppträda i närheten av andra. Då detta innebär att de måste lämna den "trygghet" de har i gänget/rollen så kan det krävas ganska tuffa metoder för att hjälpa dem på den vägen, där tror jag att denna typ av skolor skulle kunna vara ett alternativ till vad som annars i alldeles för många fall på några års sikt blir en sluten riksanstalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Skulle gärna vilja se en blandning av detta och våra hem för sluten ungdomsvård. Många av de ungdommarna behöver tryghet och att faktiskt få lära sig hur man ska/bör uppträda i närheten av andra. Då detta innebär att de måste lämna den "trygghet" de har i gänget/rollen så kan det krävas ganska tuffa metoder för att hjälpa dem på den vägen, där tror jag att denna typ av skolor skulle kunna vara ett alternativ till vad som annars i alldeles för många fall på några års sikt blir en sluten riksanstalt Jag har länge funderat på detta. Köpa ett gammalt regemente och starta en friskola. Men då kanske mer högstadie/gymnasie. Och sedan ta in från ungdomsvårdhem och så. Och sedan ha en hård men rättvis skola Hade gärna själv gått på en sådan skola! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Skulle gärna vilja se en blandning av detta och våra hem för sluten ungdomsvård. Många av de ungdommarna behöver tryghet och att faktiskt få lära sig hur man ska/bör uppträda i närheten av andra. Då detta innebär att de måste lämna den "trygghet" de har i gänget/rollen så kan det krävas ganska tuffa metoder för att hjälpa dem på den vägen, där tror jag att denna typ av skolor skulle kunna vara ett alternativ till vad som annars i alldeles för många fall på några års sikt blir en sluten riksanstalt Jag har länge funderat på detta. Köpa ett gammalt regemente och starta en friskola. Men då kanske mer högstadie/gymnasie. Och sedan ta in från ungdomsvårdhem och så. Och sedan ha en hård men rättvis skola Hade gärna själv gått på en sådan skola! Jag är alltså inte ensam om mina sjuka fantasier. Det känns lugnande, eller... Mina fantasier kretsar snarare kring en kadettskola på gymnasienivå som förberedelse för en officerskarriär. Mycket studs och puts och kanske framför allt genomsyrat av ett gammaldags gentlemannaskap och tung värdighet. "En klass över alla andra". Snygga skoluniformer med ett streck/vinkel per år. Mest taktisk/strategisk och teoretisk skolning, men gärna lite fält också. Då skulle man vara ung igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Jag är alltså inte ensam om mina sjuka fantasier. Det känns lugnande, eller... Mina fantasier kretsar snarare kring en kadettskola på gymnasienivå som förberedelse för en officerskarriär. Mycket studs och puts och kanske framför allt genomsyrat av ett gammaldags gentlemannaskap och tung värdighet. "En klass över alla andra". Snygga skoluniformer med ett streck/vinkel per år. Mest taktisk/strategisk och teoretisk skolning, men gärna lite fält också. Då skulle man vara ung igen! Den enda skillnaden är att jag tänker mig lite yngre folk då också. Och deras blir mer militärt med diciplin. Och sedan på gymnasienivå så blir det mer kadett stuk. Tror detta är precis vad Sverige behöver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Tror att det är raka motsatsen till vad Sverige behöver. FM har klara problem med sin image gentemot folk och beslutsfattare. Att då starta särskolor för barn till MÖPar med attribut och en pedagogik som i tidig ålder fjärmar framtidens militärer från den överväldigande folkmajoriteten kommer inte att bidra till ett starkare eller bättre försvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkn04007 Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Skulle gärna vilja se en blandning av detta och våra hem för sluten ungdomsvård. Många av de ungdommarna behöver tryghet och att faktiskt få lära sig hur man ska/bör uppträda i närheten av andra. Då detta innebär att de måste lämna den "trygghet" de har i gänget/rollen så kan det krävas ganska tuffa metoder för att hjälpa dem på den vägen, där tror jag att denna typ av skolor skulle kunna vara ett alternativ till vad som annars i alldeles för många fall på några års sikt blir en sluten riksanstalt Jag skulle inte vilja att just dessa ungdomar får tex skjututbildning, bättre fysik mm. Dessa kunskaper skulle de sedan ha nytta av för att begå nya brott. Dessutom kan försvarsmaktens anseende minska om de tar in massa kriminella typer. Däremot kanske en sådan här skola skulle vara nyttig för vanliga ungdomar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Hur har ni kunnat missa detta: Gymnasiet med disciplin på schemat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Hur skulle det vara med ett utökat samarbete mellan gymnasieskolor och frivorg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Har en fundering, är Sverige moget för en militärskola av amerikansk modell, dvs internat, uniform, lektioner varvat med mycket fys, skytte, march, överlevnadsträning etc.Säg från 7 års ålder upp till och med gymnasie integrerat med värnplikt, för att direkt därefter om så önskar ha möjlighet att påbörja utbildning till YO alt RO om kraven uppfyllts? Borde inte vara så svårt att få tag på kompetenta lärare med tanke på alla nerskärningar. //Nisse det är det hvu är till för Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Varför fick man aldrig veta av sånt under skoltiden. Ett sånt gymnasium hade jag velat gå på :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted January 16, 2006 Author Report Share Posted January 16, 2006 Har en fundering, är Sverige moget för en militärskola av amerikansk modell, dvs internat, uniform, lektioner varvat med mycket fys, skytte, march, överlevnadsträning etc. Säg från 7 års ålder upp till och med gymnasie integrerat med värnplikt, för att direkt därefter om så önskar ha möjlighet att påbörja utbildning till YO alt RO om kraven uppfyllts? Borde inte vara så svårt att få tag på kompetenta lärare med tanke på alla nerskärningar. //Nisse det är det hvu är till för Nä jag menade fri"SKOLA" inte "LEKIS"! //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Jag skulle påstå att Sverige mognat ifrån den föreslagna typen av skolor. Problemet med dem är att de inte brukar attrahera de människor som bäst skulle behöva dem, utan människor som nog skulle må bäst av att blandas med de flesta andra. Det gäller i synnerhet om det, som för sjuåringar, är föräldrarna som väljer. Den identiska klädseln till trots är det en brokig skara som står uppställd i spikraka led. Ungdomarna utgör ett sällsynt tvärsnitt av det splittrade svenska samhället och kommer från såväl problemtyngda betongförorter som pösiga villakvarter. En del har usla eller obefintliga grundskolebetyg och småkriminellt förflutet medan andra mest hängt över sina skolböcker på ett ytterst skötsamt vis. I leden finns både nyanlända invandrare och svenssonsöner, tjejer och killar, blyga violer och pratkvarnar – och nu måste de göra saker tillsammans. Uppställningen och exercisen sker märkligt nog i den kommunala skolans regi, ett skolsystem som vissa politiker och tyckare med rätt eller orätt anser vara på tok för slappt och kravlöst. – Vi kommer alla från olika håll, men här är vi alla lika. Jag känner mig hemma här, säger Yahya Ahmadzai som kommer från en mycket orolig del av Afghanistan. Han talar fem språk förutom svenska, bland annat ryska och sitt modersmål dari. Ändå hade han inte gått en dag i skolan innan han kom till Sverige för knappt fyra år sedan. http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2005...Icak608.dbp.asp Denna skolan verkar ju vara ett föredöme. Om alternativet är detta eller klanliv i Rosengårdskolan är ju valet enkelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Jag skulle påstå att Sverige mognat ifrån den föreslagna typen av skolor. Problemet med dem är att de inte brukar attrahera de människor som bäst skulle behöva dem, utan människor som nog skulle må bäst av att blandas med de flesta andra. Det gäller i synnerhet om det, som för sjuåringar, är föräldrarna som väljer. Den identiska klädseln till trots är det en brokig skara som står uppställd i spikraka led. Ungdomarna utgör ett sällsynt tvärsnitt av det splittrade svenska samhället och kommer från såväl problemtyngda betongförorter som pösiga villakvarter. En del har usla eller obefintliga grundskolebetyg och småkriminellt förflutet medan andra mest hängt över sina skolböcker på ett ytterst skötsamt vis. I leden finns både nyanlända invandrare och svenssonsöner, tjejer och killar, blyga violer och pratkvarnar – och nu måste de göra saker tillsammans. Uppställningen och exercisen sker märkligt nog i den kommunala skolans regi, ett skolsystem som vissa politiker och tyckare med rätt eller orätt anser vara på tok för slappt och kravlöst. – Vi kommer alla från olika håll, men här är vi alla lika. Jag känner mig hemma här, säger Yahya Ahmadzai som kommer från en mycket orolig del av Afghanistan. Han talar fem språk förutom svenska, bland annat ryska och sitt modersmål dari. Ändå hade han inte gått en dag i skolan innan han kom till Sverige för knappt fyra år sedan. http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2005...Icak608.dbp.asp Denna skolan verkar ju vara ett föredöme. Om alternativet är detta eller klanliv i Rosengårdskolan är ju valet enkelt. Absolut. Däremot är det tack och lov inte en lågstadieskola som ska drilla framtidens officerare. Och tyvärr är det fortfarande inte de bäst behövande som väljer att gå på Bernadotte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Absolut. Däremot är det tack och lov inte en lågstadieskola som ska drilla framtidens officerare. Och tyvärr är det fortfarande inte de bäst behövande som väljer att gå på Bernadotte. Såg nu Bappelsinmannen´s ursprungliga frågeställning, och får medge att jag har för lite insikt i om/hur implementera "kadettskola a la´7år ålder". Men exemplet Bernadottegymnasiet verkar verkligen vara ett föredöme för blivande gymnasieelever. Skoletik Som elev och personal på Bernadottegymnasiet vill jag - att denna skola skall vara ett föredöme vad gäller kamratskap, omtanke, trivsel och ett i alla sammanhang respektfullt uppträdande i enlighet med de normer som finns inom de yrken utbildningen vänder sig till, - att alla på skolan ska ha rätt till en ostörd studie- och arbetsmiljö och slippa kränkningar av alla slag, - att alla ska vara på rätt plats i rätt tid med rätt utrustning, - att alla förstår och lever upp till det ansvar och det ambassadörskap som det innebär att gå på Bernadottegymnasiet. Bernadottegymnasiet växte fram ur ett integrationsprojekt - Operation Gränsland - som initierades av dåvarande ÖB Bengt Gustafsson. Vi samarbetar med fem uniformsyrken (Polisen, Försvarsmakten, Räddningstjänsten,Tullen och Kustbevakningen) och betonar grundvärderingarna i dessa yrken: ordning, uppförande, kamratskap, tidspassning, samarbete etc. Eleverna gör studiebesök och praktik på arbetsplatserna, och mentorer från yrkena håller i viss utbildning som första hjälpen och rättskunskap. Skolan har 100 utbildningsplatser och präglas av vår skoletik där trivsel, respekt, omtanke, studiero och tydliga gränser är kärnan. Eleven får stå för sina vägval fullt ut, under nära kontakt med sin handledare. Särskild vikt läggs vid undervisning i "kropp och själ"- som skall öka elevernas fysiska och psykiska mognad - och extra svenska för ökad integration av invandrare. Efter drygt halva skoltiden delas ett utbildningstecken ut till de elever som följt studieplanen och dessutom verkat som goda kamrater och ambassadörer för skolan. Tecknet är en symbol för att eleven ställt upp på skolidén, och är präglat med vårt valspråk: Våga välja väg. Någon som studerat vid denna skola här som kan berätta mer? (sorry för OTn då skolan inte går samman med trådskaparens frågeställning) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slagbjörn Posted November 19, 2006 Report Share Posted November 19, 2006 Hej! Vet någon om det finns någon annan skola än Bernadotte, då den inte har riksintag... :( vilket betyder att jag inte kan söka dit.. skulle vara värt att få söka om i år (efter ett år i gymnasiet) för att få gå där...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted November 19, 2006 Report Share Posted November 19, 2006 Jag tycker att Bernadotte verkar vara en intessant tanke. Problemet är att det är en stor skillnad till många vanliga skolor och då att det är många andra som skulle behöva lyfta sig. Jag tror att det skulle vara bra om det fanns fler skolor av det slaget så att även de som Vysotskij vill ha med kan få plats. Det borde finns personal och infrastruktur i städer som haft nedläggningar av regemente. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persson_Insats Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Skönt att se att jag inte är den enda som funderat i dessa banor! även om jag inte är av den uppfattningen att någon inriktning mot milität karriär bör implenteras. Däremot ser jag ett stort behov av denna typ av skolor för våra mer eller mindre "misslyckade" tonåringar. En skola där alla behandlas lika, får lära sig samma saker (med varierende stöd) och absolut diciplin är vardag! Många av dessa ungdommar böver lära sig att lita på sin egen förmåga, men har istället lärt sig glida undan in i gängbildning och kriminalitet och missbruk. Dessa får aldrig känna känslan av att lyckas med något som tycktes helt omöjligt, som många av oss som gjort värnplikten är bekanta med. På en sådan skola skulle målet vara att förutom kärnämnen lära ut självkännedom, diciplin, "hyffs" och ansvar. (I min värld ) innan någon komenterar mitt språkbruk, stavning och eventuella bristande skolgång så vill jag påpeka att jag har vissa läs och skrivsvårigheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Sådan fanns, "SKEPPSGOSSEKÅREN". Det närmaste man kan komma kadettskola i Sverige är väl annars Lundsbergsskola Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raider88 Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Sådan fanns, "SKEPPSGOSSEKÅREN". Det närmaste man kan komma kadettskola i Sverige är väl annars Lundsbergsskola Är dock tveksam till att eleverna på Lundsberg skulle vara intresserade av en officerskarriär då deras föräldrar tillhör de rikaste personerna i Sverige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Förr, var det kutym på alla 3 riksinternaten att åtminstone sikta mot att bli KB elev. ´När officersyrket tappade en del av sin status på 50 talen så blev det mycket vanligt att bli reservofficerare bland de högre samhällsskikten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Lundsberg är på intet sätt något man kan jämföra med en "kadettskola". Det är en internatskola för eliten förvisso och har mer gemensamt med brittiska eller franska liknande skolor, men är i högsta grad en civil skola som utbildar barn till föräldrar med makt och pengar till positioner som ger just makt och pengar. Näringslivets inre cirklar eller en högre befattning inom statsförvaltningen är det man siktar på. Skeppsgossekåren var för arbetarklassen eller undre medelklassens barn, där man skickade bort pojkarna för att de skulle få en rekorderlig utbildning och en karriär med trygghet och kanske göra en klassresa. De flesta skeppsgossar blev underofficerare, men ett antal gick vidare till högre officersbefattningar. Jag tror dock inte att någon skeppsgosse nådde högre än Kkn. Är osäker, för jag har inte källmaterialet här (har tillgång till en tjock bok om skeppsgossekårens historia). Faktum är att intills slutet av 70-talet kunde man stamanställa sig i flottan direkt efter 9:an. En av mina bästa polare gjorde detta. Då gick man flottans gymnasieskola, där den militära utbildningen inom tjänstegrenarna varvades med civil gymnasieutbildning. Lärarna var blandat civila och militärer. Denna skola hade mycket gott rykte och nådda goda resultat, men om detta var på grund av det militära stuket eller om det berodde på att man hade motiverade och ambitiösa elever skall jag låta vara osagt. Under tiden som "kanin" hade eleverna lön. Ingen hög lön förvisso, men för en 16-åring nyss utklämd ur den svenska grundskolan var det mycket pengar. Själv gick jag en vanlig skola och när min kompis kom hem på helgerna, var det han som bjöd flott och rullade sig i stålar, tyckte man lite avundsjukt... Min kompis sökte u-båtsvapnet och slutade där som Kn efter några år, sadlade om till civil karriär och klarade sig fint här i livet. "Med ankare i mössan klarar man allt!" - Hans von Hofsten GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Förr, var det kutym på alla 3 riksinternaten att åtminstone sikta mot att bli KB elev. ´När officersyrket tappade en del av sin status på 50 talen så blev det mycket vanligt att bli reservofficerare bland de högre samhällsskikten. På SSHL idag räknas det som "slitet" att överhuvudtaget göra lumpen, de flesta försöker slippa det (inte för det är några större problem idag, men det är vilket fall inställning). Rätt märkligt att det svänger så, men det är troligtvis som du säger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Att verka men inte synas känns också väldigt fjärran nu. Fast klart, vissa hade inte så bra koll ens på 80 talet. Fanns en tjej som på andra försöket lyckades gå ut 2 årig SO samtidigt som jag tog studenten. Hon fick en Porsche 928 av sin far i studentpresent...på examensdagen! Andra som fick hyffsat med dyra grejer fick det mer i det dolda eller i familjekretsen på den tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.