Jump to content

Hur monterar man ihop vapenlåset???

Dajo

Recommended Posts

Är det möjligtvis någon som har ett fotografi av ett komplett vapenlås till Ak4 tillgängligt?

Jag sitter här och försöker pilla i dom små skären och gummibanden men kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut när det var monterat.

Dom där pyttesmå skären är inte riktigt kompatibla med mina jättehänder.

Nej, jag har inte pillat isär det för att jag var nyfiken utan gummibanden hade torkat och gått av utanför vapnet (dom såg fransiga ut så jag petade på ett av dom och då gick det av).

Nu har jag fått nya gummiband av förrådet och ska försöka få ihop det så att jag kan låsa min AK.

Jag trodde jag skulle fått ett nytt lås men det skulle visst inte vara så svårt att få ihop det så jag fick 2 nya gummiringar istället.

Det lät ju bra i teorin "pilla in skären och trä över gummiringarna" men i verkligheten var det inte lika lätt.

Dessutom är ju skären ganska vassa...

Edited by Dajo

• Forumsledning

s_ak4_las.jpg

Duger denna bild.

Antar att du får trä på ringarna först och nåt enstaka stift. Sedan trycka/lyfta i stift efter stift genom att töja banden samtidigt du trär i dem.

En flacktång än nog ett lämpligt verktyg.

Men jag håller med föregående BYT!

Det är lätt ändå att pajja sin ak. /me har pajjat 2 st utan att göra något fel.

Har du fått ut en Ak4B bör du definitivt inte offra den.

s_ak4_las.jpg

Duger denna bild.

Antar att du får trä på ringarna först och nåt enstaka stift. Sedan trycka/lyfta i stift efter stift genom att töja banden samtidigt du trär i dem.

Tackar. Hade jag tänkt till lite hade jag ju kikat på soldf.com först.

gummiringarna först och sedan skären ett och ett gick helt utmärkt.

Lätt som en plätt...

Låset gick att sätta i bössan och faktiskt också att ta ut igen.

Först försökte jag sätta i alla skär och sedan kränga på gummiringarna vilket ju var dömt att misslyckats.

Vad hände föresten med den där uppdateringen av låset som det skrevs om i våras?

På förrådet hade dom inte hört talas om något sådant...

Var det inte i Stockholm man itne fick ut något vapen för att dom inte hade uppdateringen av låset klar?

Hur som helst har jag låst min AK4B nu och tackar så mycket för hjälpen.

... den kom i höstas.. jo jag tackar

jag har då inte sett röken av den

och det är samma sak här, ingen har hört nåt om att våra lås ska modifieras, iaf ingen tidpunkt för när detta ska ske

Fick ut den lilla ringen i höstas..

Ska sitta framför dom två gula ringarna.. (på bilden ovan till höger om dom gula ringarna)

Har dock ingen bild eftersom ja inte har AK:n hemma..

Modden ska vara klar 060101 har jag om jag inte är helt fel ute i minnet.Den består av en o-ring

som du sätter framför skären det har kommit ut en skrivelse till tsf om detta.I den står det att modden skall göras av utsedd personal från fm log :lala:

jo jag såg en påse med något som skulle kunnat vara såna här ringar när övriga bat hade vapeninventering

men eftersom IP precis fått ut sina AK4B så behövdes ingen inventering hos oss, följdaktligen så blev vi utan ring...

ska ta upp detta med PC på lördag...

Fick ut den lilla ringen i höstas..

Ska sitta framför dom två gula ringarna.. (på bilden ovan till höger om dom gula ringarna)

Har dock ingen bild eftersom ja inte har AK:n hemma..

Modden ska vara klar 060101 har jag om jag inte är helt fel ute i minnet.Den består av en o-ring

som du sätter framför skären det har kommit ut en skrivelse till tsf om detta.I den står det att modden skall göras av utsedd personal från fm log :banghead:

Jo, de va den o-ringen ja fick.. någon gång i oktober 2005..

De va kompaniets QM som satte på den, de skulle för övrigt en 5-åring klara av att få rätt..

De va kompaniets QM som satte på den, de skulle för övrigt en 5-åring klara av att få rätt..

Ändock så lyckas folk med grisfingrar ha sönder ringen när dom försökt trä på den... har ochså sätt ett kompani som plockat bort det dom tyckte från låset "annars har ju den nya ringen inget syfte"!

även jag fick montera min ring själv, men det var nog mest pga att det blev en flaskhals vid just den stationen av vapeninventeringen....

men den var inte direkt svår att montera.... kanske lite fipplig om man har grisfingrar, men tänker man bara på att det är ömtåliga saker så (vilket flertalet brukar glömma)