Dajo Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 (edited) Vad gör man lämpligen när Regnjacka 90 i storlek 190/95 är för liten? Byxorna funkar men inte jackan. Har jag värmetröja 90 under fältjackan så kan jag inte knäppa regnjackan vilket ju snabbt blir ett problem om det regnar och det är kyligt samtidigt som man inte ska utföra någon fysisk aktivitet att tala om. Jag är 192cm lång och väger 105kg. Hur har ni andra i "min" storlek löst problemet? Är dom som är större än mig befriade från värnplikt eller får dom vara inomhus när det regnar? Någon lösning på detta måste det ju finnas för den som ursprunligen specade regnställ 90 kan ju inte ha utgått ifrån att ingen är större än 190cm och 95kg i försvarsmakten. Det finns ju klart större än mig i hemvärnet. Är lösningen kanske FJS-02 stället? Lite surt då jag fick en helt ny M90 idag med byxkrokar istället för det där djävla nylonbandet. Bättre kvalitet (tillverkad på Sri Lanka) i allmänhet var det också jämfört med förra m90 (tillverkad i ryssland). Edited January 12, 2006 by Dajo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Det finns större regnställ. Jag är själv 195cm 117kg och har inga problem att få plats i regnstället. Enligt SoldR MtrlP så finns regnstället upp till 200/115 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Annars kan man införskaffa en poncho, mycket bra att om man är i Afrika iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Ett alternativ är ju annars att "deffa ner sig" några kilo ;) Näe allvarligt talat ..... ta ett riktigt snack med Förrådet och be dem hämta hem ett ifrån något av de andra förråden , jag är övertygad om att dem kan få fram en större storlek åt dig bara dom vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Framförallt är det deras jävla skyldighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted January 12, 2006 Author Report Share Posted January 12, 2006 Jag kommer nog att välta över ansvaret för att skaffa fram ett passande regnställ till kompanichefen samt bataljonkvartermästaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dweezil Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 (edited) Jag hade inga problem med utrustning, är 190cm/115kg Säker att du inte hamnade på "barn-avdelningen"? Edited January 12, 2006 by Dweezil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted January 12, 2006 Author Report Share Posted January 12, 2006 Jag hade inga problem med utrustning, är 190cm/115kg Säker att du inte hamnade på "barn-avdelningen"? Vad har du för storlek på regnstället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dweezil Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 (edited) Jag hade inga problem med utrustning, är 190cm/115kg Säker att du inte hamnade på "barn-avdelningen"? Vad har du för storlek på regnstället? Kommer inte ihåg, (gjorde lumpen för 8 år sen) men hade inga problem med för liten utrusting. Tror att jag hade "7":or i utrustningen. dvs 95-110kg Men kommer bli skoj nästa vecka när man skall hämta ut sin utrustning igen (för Hv) Edited January 12, 2006 by Dweezil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted January 12, 2006 Author Report Share Posted January 12, 2006 Jag kanske ska förtydliga och tala om att det är i halsen det inte går att stänga regnjackan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Det kanske går att köpa ett m/90 regnställ civilt så får FM ersätta dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Jag kanske ska förtydliga och tala om att det är i halsen det inte går att stänga regnjackan. Att regnställen finns i 200/115 det kan jag lova eftersom jag har ett hemma jag tror även att det finns i 200/115 (jag måste nog gå ut å titta efter vad jag har ).Om förådet inte har det hemma så ska dom beställa hem dom storlekarna.Med halsen så är det värre prova att "packa om" luvan så kan det bli lite bättre annar så får du nog köra med luvan utanför kragen det borde hjälpa en del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DXS Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 tog just en titt på mitt regnställ o det står 95 på den och min vikt är lite över 100 skulle med lätt het kunna väga 120 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir XX Posted January 27, 2006 Report Share Posted January 27, 2006 Framförallt är det deras jävla skyldighet. Håller med. Är det så att "ditt" förråd säger att det inte finns, då är det bara att ställa frågan vidare till närmste befäl som får "lyfta" detta vidare. Tror inte ditt befäl eller var det nu är tycker det är så kul att ha en soldat som är pissblött så fort det regnar eller är blött bara för att ett förråd inte klarar av att fippla fram ett regnställ. tillägg: Både min kapten och Löjnant blev kallade till Reg.Chefen för "personligt" samtal. Tydligen ska man inte stå och skriva på förrådschefen att han är en lat jäv*la vapenvägrare som inte gör annat än att förstöra moralen genom att dela ut "dåliga saker" till soldaterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 27, 2006 Report Share Posted January 27, 2006 @dajo: mina två ören: GE DIG INTE!!! ring de där människorna i bohuslän dagligen. förklara läget och var envis. med tanke på de hemska tankar som uppkommit, ang vem som skall vara batkvm i den bat vi tillhör, nu iom samanslagningen, så är det nog bäst att du ser till att få rätt mtrl illa kvickt. den nu förslagna kommer från staden med bilfabriken, och är känd för att få csn att likna en värlgörenhets organisation. hans smeknamn "gollum" kanske förklarar ett och annat. inträffar detta är det lika bra att köpa eget mtrl från leksaksaffären på ringön, än att försöka förklara att det ställ du en gång fått ut inte passar. jag har fö väntat fyra år på en ny ficka till mitt stridsbälte. "nej är också service" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM_Hv Posted January 27, 2006 Report Share Posted January 27, 2006 (edited) @dajo: mina två ören: GE DIG INTE!!! ring de där människorna i bohuslän dagligen. förklara läget och var envis. med tanke på de hemska tankar som uppkommit, ang vem som skall vara batkvm i den bat vi tillhör, nu iom samanslagningen, så är det nog bäst att du ser till att få rätt mtrl illa kvickt. den nu förslagna kommer från staden med bilfabriken, och är känd för att få csn att likna en värlgörenhets organisation. hans smeknamn "gollum" kanske förklarar ett och annat. inträffar detta är det lika bra att köpa eget mtrl från leksaksaffären på ringön, än att försöka förklara att det ställ du en gång fått ut inte passar. jag har fö väntat fyra år på en ny ficka till mitt stridsbälte. "nej är också service" Buchman ring mig så ska du få en ficka innan du hinner säga gollum........QM 2á komp annars får jag ta fram min motivationspinne som jag hade på övningen sist....... Edited January 28, 2006 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 5, 2007 Author Report Share Posted March 5, 2007 Hm.... Jag kanske skulle ta och göra ett nytt försök att få ut ett regnställ i rätt storlek nu. 200/115 borde ju funka om nu förrådet hittat något. Lite trist att inte anmäla sig till övningarna då man inte har utrustning. Men vad ska jag där och göra, min AK4B fungerar ju inte den heller. DEt har inte gått att skjuta en 5-skottsserie på bra länge utan eldavbrott. Det märkliga är att ingen frågat varför jag inte varit på en övning sedan hösten 05... Förra året gjorde jag 13 timmar varav hälften var "plutonsmöten" med tillhörande kaffedrickning. Andra halvan var skjutövningar på bana (då det var liten risk för regn enligt SMHI) som mest gick ut på att åtgärda eldavbrott på min AK... Förra gången jag var med om en regelrätt stridsövning var i början av Maj 1995. Ett år senare gick jag med i HV... Jag är tydligen fortfarande gruppchef i alla fall. Vilken grupp det är har jag ingen aning om. Vilken pluton det är vet jag inte heller. Jag har följaktligen ingen aning om vem som är plutonschef samt vilka som är med i "min" grupp (jag utgår ifrån att jag inte är ensam i min grupp). När jag tänker närmare på det vet jag inte ens vilket kompani jag tillhör numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Vad är problemet? In på TSF och hämta ut, eller oxå får de beställa hem ett större regnställ. Vad är problemet med vapnet? finns ngt som heter vapentekniker som kan lösa problemet... eller byt bössa. Eller varför inte ta upp problemet med vapnet när du genomför GT. Sedan kör de kanske med principen att de skiter i dig, eftersom du verkar skite i de. Och går man på plutonsmöten och inte klarar av att tillgodogöra sig information om enheten så.... Du kanske ska börja kommunicera med dina befäl, det kan faktiskt lösa problemen på ett antal olika sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_M Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Hm....Jag kanske skulle ta och göra ett nytt försök att få ut ett regnställ i rätt storlek nu. 200/115 borde ju funka om nu förrådet hittat något. Lite trist att inte anmäla sig till övningarna då man inte har utrustning. Men vad ska jag där och göra, min AK4B fungerar ju inte den heller. DEt har inte gått att skjuta en 5-skottsserie på bra länge utan eldavbrott. Det märkliga är att ingen frågat varför jag inte varit på en övning sedan hösten 05... Förra året gjorde jag 13 timmar varav hälften var "plutonsmöten" med tillhörande kaffedrickning. Andra halvan var skjutövningar på bana (då det var liten risk för regn enligt SMHI) som mest gick ut på att åtgärda eldavbrott på min AK... Förra gången jag var med om en regelrätt stridsövning var i början av Maj 1995. Ett år senare gick jag med i HV... Jag är tydligen fortfarande gruppchef i alla fall. Vilken grupp det är har jag ingen aning om. Vilken pluton det är vet jag inte heller. Jag har följaktligen ingen aning om vem som är plutonschef samt vilka som är med i "min" grupp (jag utgår ifrån att jag inte är ensam i min grupp). När jag tänker närmare på det vet jag inte ens vilket kompani jag tillhör numera. Är du allvarlig?? Hur vet du om att du fortfarande är Gruppchef om du inte vet vilken pluton eller vilket kompani du tillhör.. Det troliga är att du är GprC över gruppen som ligger bra till för att få lämna in utr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 5, 2007 Author Report Share Posted March 5, 2007 Vad är problemet? In på TSF och hämta ut, eller oxå får de beställa hem ett större regnställ. Vad är problemet med vapnet? finns ngt som heter vapentekniker som kan lösa problemet... eller byt bössa. Eller varför inte ta upp problemet med vapnet när du genomför GT. Sedan kör de kanske med principen att de skiter i dig, eftersom du verkar skite i de. Och går man på plutonsmöten och inte klarar av att tillgodogöra sig information om enheten så.... Du kanske ska börja kommunicera med dina befäl, det kan faktiskt lösa problemen på ett antal olika sätt... Var på TSF för ett år sedan och enligt dom fanns det inte större regnställ varpå dom ryckte på axlarna. Beställa rätt storlek gick inte. Vapnet hade jag med vid samma tillfälle och förklarade att det klickar väldigt ofta och har mycket litet anslag på patronen vid dom tillfällena. Nytt tändstift samt grundligt rengjort men problemet kvarstod. Skarpt eller löst spelar ingen roll. Jag ville då lämna in det så att någon tekniker kunde felsöka. Ett högre befäl (förmodligen chefen på stället) var där och kikade på vapnet (spände upp och blindavfyrade) och konstaterade att "AK4 är ett pålitligt vapen, du får sköta vapenvården bättre" och sedan var det inte mer med det. Att jag fortfarande var gruppchef framgick när stf kompanichef ringde häromdagen för att förhöra sig om min grupps medverkan på nästa övning. Han skulle maila alla uppgifter men än har jag inte sett något... Jag vill bestämt minas att jag sa ifrån i höstas att jag inte ville vara gruppchef mer... Jag trodde bestämt att jag var "lasse i ledet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Skriv en felanmälan på vapnet, kräv att ansvarig på TSF gör en notering på felanmälan ang. vilka åtg. de gjort för att vapnet ska fungera och att vapnet är fixat. Behåll kopia på deras anteckning. Kvarstår problem, anmäl till ansvarig på MD-grupp med bifogad kopia. Säkerhetsfråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_M Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Hela historien är absurd, Om du inte övar så kan du lämna in Akn och då har du löst problemet med det klickande vapnet.. Får man fråga vilken utb. grupp du till hör??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 5, 2007 Author Report Share Posted March 5, 2007 (edited) Hela historien är absurd, Om du inte övar så kan du lämna in Akn och då har du löst problemet med det klickande vapnet.. Får man fråga vilken utb. grupp du till hör??? Eftersom jag inte har någon fungerande AK och lämplig utrustning kan jag inte öva... Förmodligen kommer jag att göra just det. Lämna in vapnet och öva utan vapen alternativt göra det jag kan allra bäst nämligen vara KSP-skytt. Det optimala är ju dock att vapnet blir reparerat/utskrotat och att man lämnar ut fungerande utrustning i rätt storlek så att jag kan vara med igen. jag bad om en inventeringslista häromåret så att jag kan se vad jag kvitterat ut för något samt vad jag förväntas ha. Men nej, en sådan lista fanns inte... Det var väldigt mycket "aha, har du fått skyddsmaskväska 90, har du fått handskar" osv. Det var nog 2002 tror jag eller 2001. Jag tillhör samma ställe som Bushman numera... Hur många som jag finns det i HV? Edited March 5, 2007 by Dajo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Hur många som jag finns det i HV? Jag fanns till nyår, numer har jag hittat _rätt_ kompani för mig Så nu har jag närmast ingen tvekan om vad som händer och var jag hör hemma. Regnställ finns. ska själv hämta ut ett sådant. Har dock fått höra av TSF att jag måste ringa i förväg och "boka"? För dom verkar inte ha regnställ på förrådet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Det optimala är ju dock att vapnet blir reparerat/utskrotat och att man lämnar ut fungerande utrustning i rätt storlek så att jag kan vara med igen. Kräv att få byta vapen. Det kommer att kosta dig lite tid med administrationen, men det är nog enda sättet. Vapentekniker är något som det "rationaliserats" med de senaste åren så det är inte säkert att det finns någon på ditt TSF. För övrigt så trodde jag inte att lite vatten stoppade en jägare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 5, 2007 Author Report Share Posted March 5, 2007 (edited) För övrigt så trodde jag inte att lite vatten stoppade en jägare... Det gör det inte heller i en skarp situation elelr under övning och den fungerande utrustningen av någon anledning inte räcker till. Att ge sig ut med trasiga prylar har jag slutat med. Edited March 5, 2007 by Dajo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 (edited) @ Dajo Gå till förådet och byt vapen, gå inte därifrån förens du har ett nytt. Be att få ett regnställ i rätt storlek, gå inte därifrån förens du fått det, eller dom skickat beställning. Fråga om dom kan skriva ut utrustningslistan, gå inte därifrån förens dom gjort det. Och för att underlätta det hela, tag reda på vilken som är den snälla förådsfarbrorn på ditt föråd. Och håll dig väl med honnom. Edited March 5, 2007 by BUCK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts