Jump to content

Ubåtsmän vittnar om Sovjets kränkningar

Spett och slägga

Recommended Posts

Ja man är väl inte direkt förvånad, men det var nog inte bara sovjet som kränkte våra vatten under det kalla kriget.

Jo. Det tror jag. Amrisar och Västtyskar var nog här och åkte, men med vårat goda minne. "Kålsuparteorin" tror inte jag går att applicera på ubåtsfrågan.

Jo. Det tror jag. Amrisar och Västtyskar var nog här och åkte, men med vårat goda minne. "Kålsuparteorin" tror inte jag går att applicera på ubåtsfrågan.

Uhm, vet du hur stora amerikanska atomdrivna ubatar ar? Man far inte in dem i Ostersjon....

Uhm, vet du hur stora amerikanska atomdrivna ubatar ar? Man far inte in dem i Ostersjon....

Jaså? Missouri kom ju in och vände? Och hon var inte så liten. Dessutom är väl robotbestyckade atomubåtar inte den enda typen i US Navy´s arsenal, har jag fått för mig?

Jaså? Missouri kom ju in och vände? Och hon var inte så liten. Dessutom är väl robotbestyckade atomubåtar inte den enda typen i US Navy´s arsenal, har jag fått för mig?

Jag kanske har fel - men det finns val ingen amerikansk ubat med namnet Missouri? Ett slagskepp fran VKII kanske?

Visst - US Navy har inte endast SSBNs, men deras SSNs ar inte sma de heller. Dieseldrivna prylar ar det mycket daligt med(endast for ubatsraddning och special operations)....

Sturgeonklassen var speciellt utformad för att kunna utföra uppdrag i grunda vatten. De användes flitigt för att släppa av specialstyrkor när de var i tjänst. En sådan skulle med stor sannolikhet kunna fått plats.

Ja den klassen hade inget torn(eller vad det heter) som annars skulle stuckit upp i grunt vatten.

Bara en kort tid efter en incident i karlskrona där man bombat med sjunkbomber och fått fulträff på en fördmodad ubåt, så gick en av USAs ubåtar som var specialtillverkad utan torn, i docka i England, där den var kraftigt skadad. Man hävdade att det varit ett reaktorhaveri, men skadorna var annorlunda.

Fanns bilder i Z tror jag det var på en kilo som intar ytläge med slagsida och rispår i skrovet, Påstods vara precis utanför vår gräns men jag ger inte mycket för den tidningens trovärdighet och faktakoll så ....

Beträffande förmodat skadade utländska ubåtar så skriver Hans von Hofsten i sin bok "I kamp mot överheten" om ubåtsjakten vid Huvudskär 1980. Den slutade med att jagare Halland sköt skarp auraket mot ubåten varefter kontakten tappades. En vecka senare kan svenskt spaningsflyg fotografera ett polskt ubåtsfartyg som sydost om Hoburgen assisterar en skadad Whiskeybåt. Hör de två händelserna ihop? Vem vet...

Jag kanske har fel - men det finns val ingen amerikansk ubat med namnet Missouri? Ett slagskepp fran VKII kanske?

Visst - US Navy har inte endast SSBNs, men deras SSNs ar inte sma de heller. Dieseldrivna prylar ar det mycket daligt med(endast for ubatsraddning och special operations)....

http://www.history.navy.mil/photos/images/k09000/k09343.jpg

Här har vi henne! Det finns en bild när hon vaktas av en svenskt patrullbåt. The swedish way to show-force...

EDIT:

Det går mycket lättare att titta på bilden om du inte gör en e-postlänk av den.

The Swede

BLÅGUL

Här har vi henne! Det finns en bild när hon vaktas av en svenskt patrullbåt. The swedish way to show-force...

Nja, om du tänker på det amerikanska slagskeppet i Östersjön så var det Iowa som var där under Baltops 1985.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...