Jump to content

Fiendens Fiende

Guest

Recommended Posts

Nopp...

Till och börja med fanns inte UniRFM på denna tiden.

Fanns olika bestämmelser för de olika försvarsgrenarna. Tex UniRA. Enligt denna får utländska utb-tecken bäras efter tillstånd från ÖB. Torde inte vara några problem för Hamilton.

Fler en ett tecken får bäras om det är på olika ställen och tja.....

Däremot har han väl som sagts tidigare i boken inte "Örnen" utan snarare "Treudden" då han är väl utb A-dyk.

Osäker då det var ett tag sedan man läste böckerna.......

jag såg precis det .... det var ju riktigt coolt...

Ps Jag har blivit degraderad i forumet upptäckte jag nyss kan The Swede eller Ing eller någon annan med power säga varför inte för att jag jagar högre rang utan jag undrar bara

Visst får du det, fördökte hitta bilden på killen med både örn och treudd på K3/FJS´s hemsida...Den finns som länk någonstans på det här forumet också....

---

Lite sen i vändningarna, tog tid när jag letade bild... :D

---

Visst får du det, fördökte hitta bilden på killen med både örn och treudd på K3/FJS´s hemsida...Den finns som länk någonstans på det här forumet också....

Jo jag har sett den. Men jag har för mig att det var snack om att det stred mot UniRFM.

Kanske jag som är trött och vimsig och ber isf om ursäkt.

Lägg märke till den bredaxlade Haber som spelar Hamilton. Det är fan pinsamt.

Tycker det är värre med Stålhanske, Hamilton beskrivs ju i böckerna som "någorlunda" normal stor.

medan Stålhandske är en riktig bjässe...

Annars så tror jag att Fiendens Fiende är en av de bättre filmatiseringar som gjorts, med avseende på likhet med boken.

hamilton är Navy seal Kj och fj... gillar hamilton böckerna grymt.. synd bara att dom är skrivna av en kommunist

Jaha? Och i vilken bok så framgår det att han är Kj och Fj???

Åke Stålhanske och Joar Lundvall är Kj, ja! Hamilton, nej!

Luigi Bertoni Svensson och en till(kommer inte på namnet men tror det är ett son namn) är Fskj, ja! Hamilton nej!

Hamilton är attackdykare. Fram tills 1972(tror jag) så utbildades dom i marinen.

Slänger in en :D för att inte verka sur och otrevlig.

om du frågar mig (vilket ingen gjort) så tycker jag att dom som gillar filmerna kommer att älska böckerna! Böckerna är j**ligt mycket bättre och coolare än filmerna  vem kommer inte ihåg:

"De såg sig om en sista gång i lägenheten. Allt var rent, snyggt och perfekt städat. Det fanns gott om konst på väggarna, mest litografiska moderna tryck, men ingenting någonstans som förklarade vad för sorts människa Joar Lundvall egentligen varit, varken i det ena eller andra avseendet. Möjligen med ett undantag. På en liten piedestal avsedd för blomkrukor eller liknande låg en grön kustjägarbasker. Skymningsljuset, midsommarnattsljuset, glimmade svagt i den guldfärgade treudden. Åke Stålhandske gav Carl en frågande blick, Carl nickade och Stålhandske tog baskern och stoppade ner den i en av bagarna. "

Ja han är A-dyk. Fast han gjorde lumpen (före 1972 tror jag)i Marinen. Alltså inte Treudd.

Med risk för att detta utvecklas till en tråd om mitt hatämne så tänkte jag bara säga att han bär "treudden" då han säkerligen är utbildad efter 1972, första böckerna utspelas under mitten av 80-talet. Vilket borde betyda att han grundutbildades under slutet av 70-talet eller början på 80-talet.

Ja han är A-dyk. Fast han gjorde lumpen (före 1972 tror jag)i Marinen. Alltså inte Treudd.
Med risk för att detta utvecklas till en tråd om mitt hatämne så tänkte jag bara säga att han bär "treudden" då han säkerligen är utbildad efter 1972, första böckerna utspelas under mitten av 80-talet. Vilket borde betyda att han grundutbildades under slutet av 70-talet eller början på 80-talet.

Jag är väldigt osäker på årtalen men jag är nästan 100% på att Hamilton INTE är Kj utan att han är utbildad i marinen. Jag tror det framgår i den första boken.

Kan nån bringa klarhet?

Jag är väldigt osäker på årtalen men jag är nästan 100% på att Hamilton INTE är Kj utan att han är utbildad i marinen. Jag tror det framgår i den första boken.

Kan nån bringa klarhet?

Är inte Marinen både flottan och kustartilleriet???

Innan ca 1980 utbildades attackdykare i både KA och flottan...men med olika uppgifter, KA attackdykare som spanings förband för KJ, och flottans attackdykare som sabotage,spanings och underrättelseförband.

Efter 1980 la man ner flottans attackdykareutbildning...som bland annat använde ubåtar som transportplattform.

Godafton mina herrar.

Ska nu försöka att för all framtid döda denna

frågeställning som då och då tycks poppa upp.

C. Hamilton gjorde lumpen i Flottan A-Dyk

Detta kan ses i första boken Coq Rouge där

det bl.a skrivs följande.

"Rekryteringen hade ägt rum i mars månad, alldeles i

början på attackdykarutbildningen . I den perioden

åker årskullen ner från Berga till Karlskrona..."

"[Han] tog fram fram Carls fjorton dagar gamla ansökan

om att efter avslutad grundutbildning som attackdykare

söka in på Sjökrigsskolan för vidareutbildning till reservofficer

i flottan."

Av dessa citat tror jag vi alla kan dra slutsatsen att Hamilton

tjänstgjorde i "Flottan A-Dyk"

Vad det gäller utbildningstecken så är jag inte helt "up to date" vad det avser utbildningstecken, men jag vet att

många kollegor bär både örnen och treudd, både på M90 och C1 och jag har inte hört några klagomål.

Sedan kan man ju, vad det avser filmerna, tänka sig att de

personer från försvaret som ger råd avseende klädsel låter

skådespelarna bära utbildningstecken som är aktuella idag

för att skapa ett intressant rekryteringsunderlag.

GMY

Jag är helt ny på området med Hamilton (iaf de lite äldre grejerna) och jag tyckte att tv-burken visade ngt ganska bra igår.

FÖRUTOM den förbannade musiken. Väldigt skumt pianoklinkande. Jag tyckte inte att det drog upp spänningen som torde vara grundorsal utan jag blev bara störd på att dom hade satt in Kromata (Stavning ?:D ) i en bra, svensk produktion.

Usch....

Godafton mina herrar.

Ska nu försöka att för all framtid döda denna

frågeställning som då och då tycks poppa upp.

C. Hamilton gjorde lumpen i Flottan A-Dyk

Detta kan ses i första boken Coq Rouge där

det bl.a skrivs följande.

"Rekryteringen hade ägt rum i mars månad, alldeles i

början på attackdykarutbildningen . I den perioden

åker årskullen ner från Berga till Karlskrona..."

"[Han] tog fram fram Carls fjorton dagar gamla ansökan

om att efter avslutad grundutbildning som attackdykare

söka in på Sjökrigsskolan för vidareutbildning till reservofficer

i flottan."

Av dessa citat tror jag vi alla kan dra slutsatsen att Hamilton

tjänstgjorde i "Flottan A-Dyk"

Vad det gäller utbildningstecken så är jag inte helt "up to date" vad det avser utbildningstecken, men jag vet att

många kollegor bär både örnen och treudd, både på M90 och C1 och jag har inte hört några klagomål.

Sedan kan man ju, vad det avser filmerna, tänka sig att de

personer från försvaret som ger råd avseende klädsel låter

skådespelarna bära utbildningstecken som är aktuella idag

för att skapa ett intressant rekryteringsunderlag.

GMY

MYT

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...