Jump to content

Tjurrusningen i Pamplona

BARBIE

Recommended Posts

Har en kompis som passade på att åka dit under en tågluffning. Ville vara manlig och få brudar som han uttryckte det. Det räckte att han fick se en av tjurarna för att han skulle gömma sig i ett café och pimpla rosévin istället... :) Men jag dömer ingen. Klarar du det så slipper du min röst i nästa veckas öråd.

//Ingelben

Var på bilsemester i europa 2001 och stannade i pamplona under ett par dagar vid tjurrusningsveckan och tänkte se den tillställning,Vilket festande det var i staden så vi gjorde bedömningen att rusningen måste vara på kvällen när folk har druckit sig riktigt modiga men vi fick aldrig se någon rusning och tider o dylikt fanns ej att tillgå men fick veta när vi kom hem till sverige att dom springer runt 8 snåret på morgonen.

Tjurrusning tillhör kulturen tjurfäktning vilket är djurplågeri, jag håller på tjurarna i båda fallen och hoppas att de på mottagande sida får lära sig något han aldrig kommer glömma. Jag är inte vegetarian men jag anser det vara omoraliskt att man för skojs skull skall utsätter djur för onödigt lidande.

Ja! Vad ska jag säga? Alla har rätt till sin åsikt. Själv tycker jag inte riktigt som du.

Förtydligande av det är alltså att du anser det vara helt okej att sticka svärd i tjurar för skojs skull?

Känns som det är en ganska fin tråd mellan gladiatorspel och tjurfäktning.

Fast nu var det ju tjurrusning han skulle på. Det är väl helt i sin ordning att låta tjurarna ta ut lite hämnd på mänskligheten? :P

(Varför finns det ingen smiley med horn?)

Vad händer med tjurarna EFTER tjurrusningen?

Hur många tjurar skadas under tjurrusningen?

The Swede :banghead:

Fast nu var det ju tjurrusning han skulle på. Det är väl helt i sin ordning att låta tjurarna ta ut lite hämnd på mänskligheten? :P

(Varför finns det ingen smiley med horn?)

Vad händer med tjurarna EFTER tjurrusningen?

Hur många tjurar skadas under tjurrusningen?

Exakt... samt det att också är är flertalet människor som skadas under rusningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_running_of_the_bulls

Injuries are common, both to the participants who may be gored or trampled, and to the bulls, whose hooves grip poorly on the paved or cobbled street surfaces.

1256.jpg

Varför det anses "manligt" att engagera sig i onödigt risktagande får någon gärna förklara för mig. Inte undra på att den gänse bilden av att vara "man" är kopplat till att vara korkad och obetänksam...

/J

Alltså, folk får göre som di vill... Men i min bok så kommer de som springer framför tjurarna inte i närheten av de kulorna som hänger mellan benen på den som tog J-star foto :banghead:

Hade det nu varit någon som verkligen stod framför tjuren när den bilden togs så hade dennes "kulor" snarare renderat honom en Darwin Award än ett erkännade för manlighet.

Enligt uppgift togs den bilden av en fjärrstyrd kamera. Jag tror den har sitt ursprung hos en fotograf som jobbade för/sålde den till AP.

EDIT:

Desmond Boylan heter fotografen.

Photographer Scores Bull's-Eye with Shot

An Irish photographer whose shot of a raging bull bearing down on his camera in Pamplona sparked a flood of concern about his fate said on Wednesday that modern technology had kept him out of harm's way.

Reuters' photographer Desmond Boylan's close-up of an enraged bull -- already bearing a T-shirt trophy on one of its horns -- was carried around the world and prompted numerous inquiries about the fate of the photographer. One German paper ran the photo with a headline asking: "How well is the photographer?" while a Scandinavian picture agency rang Reuters to inquire if Boylan had been killed.

But although thousands regularly join the beasts for the annual running of the bulls during the week long San Fermin Festival, Boylan remained safely behind the barriers set up along the route.

Armed with a remote control, Boylan said he wrapped his camera in wads of bubble wrap leaving just the lens poking out and slid it out under the barrier on to the road.

"It was pandemonium. I saw the bulls coming -- it was the biggest rush of adrenaline," said Boylan, who snapped off two frames just as one beast came crashing toward the barrier.

Each year several people are gored or trampled by the bulls as they run through the streets of the Spanish town. Since record keeping began in 1924, 13 runners have been killed and hundreds more injured by the bulls.

/J

Har en polare som har sprungit, själva språngmarschen var inte så jäkla farlig, det är när man kommer fram till arenan som det blir svettigt.........Tydligen så kommer alla in på arenan och sedan så släpps tjurarna in efter, då gäller det att hoppa över staketet fort som fan! :angry:

Det verkliga mandomsprovet dock är på stora torget på kvällen, där finns en obelisk som man skall klättra upp på och sedan "stagediva" ner ifrån, det jobbiga är att pgr. av bristande nykterhet så glömmer folkmassan nedanför ibland och ta emot (8 meter och kullersten, ajjjj! :=o ), ambulansen åker skytteltrafik där hela kvällen och det går åt fler människor där än under rusningen! :P

//Nisse

Låter inte lika intresant! har sett det på tv, där har vi de riktiga galningarna.

Tror att det kan bli en intressant och väldigt annorlunda vecka om jag nu kommer iväg. Hoppas att man har leave!!!

Varför?

Det finns väl andra mkt bättre sett att få adrenalinrusher? Även i sverige!

Som vad?

Hoppa bungyjump, åka skidor riktigt fort, köra bil fort (rally?), fightas (legalt), etc.

Fallskärm, paintball i shorts, svara älsklingen när hon frågar "Ser jag fet ut i den här?".

/J

Fallskärm är ett alternativ som håller på att undersökas! men varför inte göra båda?

Vad är det som lockar? Adrenalin? Att göra något udda? Göra något manligt?

Att göra något annorlunda, sedan ska vi inte stoppa adrenalinet under stolen. men det är ju mer i pamplona än att springa.

Som sagt. Anser att du kan få göra något annorlunda med andrenalin i Sverige. Det du inte kan göra är ju "mer än bara springa i Pamplona"

@ medic

Ja alla tycker vi om olika saker, fortsätt gärna med din verksamhet du om du finner den meningsful och spännade!

Själv hoppas jag att jag är ledig så att jag kan genomföra min rusning i sommar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...