Jump to content

Sambandsman eller batteriplatssoldat

Recommended Posts

Var och mönstrade igår och till min största besvikelse nånsin fick jag endast 2 befattningar att välja mellan pga av min längd.. Fattades 5 J*vla cm för att få den tjänst jag ville..

Det som erbjuds var sambandsman eller batteriplatssoldat och eftersom jag redan vid mönstringen visste vad jag ville och inte fick någon av dem tjänsterna har jag noll koll på dessa båda.

Någon som har gjort värnplikt som något av ovanstående? och vill berätta lite om vad man gör.

Eftersom jag är tjej fick jag betänketid i 2 veckor. Man kan ju alltid tacka nej och hoppas på att man växer en bit :) nä men skämt å sido, vore tacksam om någon som vet något om dessa skriver.

MVH/Malin

Jag skulle nog ha valt batteriplatssoldat.. verkar spännande :baskerFN: båda tjensterna är nog rätt jobbiga (strässiga) men ja tror nog att det är lite mer spännande som batteriplatssoldat..

själv ska ja bli sambandsgruppchef men ser fram emot det ändå

:baskerPa:

Förmodar att du har läst befattningsbeskrivningarna på www.lumpen.nu redan. Personligen hade jag valt B-platssoldat. Låg själv i artilleriet, dock inte på BPL. Sambandsgruppen på mitt kompani (stabskompaniet) ägnade i princip all sin tid åt att "tatta" tråd, ungefär som killarna i filmen Repmånad, sen fick de ju klättra i telefonstolpar och lära sig att koppla in sig på plintar och sånt också.

BPL på pjäskompaniet rekar batteriplatser till sina pjäser och kan därför ha mer än "häcken full" emellanåt eftersom man kanske bara använder en BPL en eller ett par minuter så att fi inte hinner pejla in var man är och skjuta moteld, alltså måste en ny BPL rekas omgående vilket kan leda till ett litet stressmoment.

Okej men är batteritjänsten fysiskt krävande? springer man runt med stora saker? Som jag förstod i beskrivningen på lumpen.nu ska man sitta å knappa på en dator och bestämma vart de stora grejerna skall placeras? alltså är man mycket ute i skog?

Oavsett om du är sambandssoldat eller BPL-soldat så blir det en del släpande. Numera kan jag tänka mig att BPL använder GPS och POS-bil i allt större utsträckning, POS-bil var relativit nytt när jag låg inne och GPS fanns inte på förbandet, men ni lär få sätta ut en del käppar och grejer i terrängen för att märka upp var pjäserna ska stå och liknande. BPL tillhör pjäskompaniet och eftersom pjäserna står i skogen så lär du också vara där. BPL hade dock både TGB 13 och TGB 11 så lite tak över huvudet får du emellanåt. :Malaj:

Sambandssoldat kan vara nog så krävande för den delen. Att gå med en kabelmes på ryggen och en DL-1000 (kabelrulle med 1000 meter kabel) bland stock och sten kräver sin man eller kvinna det också.

Oavsett vilken av tjänsterna du väljer så lär du tillbringa rätt mycket tid i skogen.

Är ju tjej så har ju möjligheten att välja någon av dessa eller skita i lumpen helt. Men eftersom jag inte vill något hellre än att göra värnplikten så lutar det åt att jag väljer batteriplatssoldat för sambandsman finns inte för mig. Men samtisigt vill man ju inte välja en tjänst som man inte vet om man kommer klara av. Är ju bara 160 och det kan bli jobbigt med tung packning och traska mycket i skog.. Men vill man så brukar det ju oftast gå. :wub:

Ska villigt erkänna att jag har svamlat ihop befattningarna REK-grp och BPL-grp lite grann. REK lär vara först på plast på en ny batteriplats men ni lär inte vara långt efter men ni slipper nog sätta ut käppar iaf, det ska REK:en redan ha gjort när ni är på plats så ni lär nog sitta inne och knappa mer i bilen är springa runt och makera ut pjäsplatser och liknande.

Håller med Krook att det nog är större efterfrågan på sambandspersonal än på BPL. Personal i utlandsstykan men man vet ju aldrig hur det blir inom Nordic Battle Group i framtiden t.ex.

Fy fan! Det där låter inte kul, lovande mig själv att om det var något jag INTE skulle göra så var det att sitta och knappa på en dator och kolla efter båtar, flygplan och liknande som aldrig ändå skulle dyka upp. :ph34r: Vet inte alls hur jag ska göra. Värnplikt eller inte. :baskerFN:

http://www.s1.mil.se/article.php?id=1280 här står det vad man gör som sambandsman iaf .. om du ångrar dig :D

Nåja. Det som beskrivs på den länkade sidan är EN sanning, den på S1 gällande. Är man sambandsman på annat förband kan tjänsten se annorlunda ut.

Det en sambandsman gör i alla förband är:

Ombesörjer chefens samband med underställda och andra enheter dvs;

1. Betjänar sambandsmedlen

2. Underhåller sambandsmedlen (till viss del)

På vissa förband innebär det mycket kabelbyggnation, på andra förband mest radiokommunikation.

Vissa förband använder PC-dart, andra endast tal eller vanlig Dart 380.

Ju högre förband, desto mer ny teknik och kontorsliknande tjänst.

/Krook

http://www.s1.mil.se/article.php?id=1280 här står det vad man gör som sambandsman iaf .. om du ångrar dig :baskerPa:

Nåja. Det som beskrivs på den länkade sidan är EN sanning, den på S1 gällande. Är man sambandsman på annat förband kan tjänsten se annorlunda ut.

Det en sambandsman gör i alla förband är:

Ombesörjer chefens samband med underställda och andra enheter dvs;

1. Betjänar sambandsmedlen

2. Underhåller sambandsmedlen (till viss del)

På vissa förband innebär det mycket kabelbyggnation, på andra förband mest radiokommunikation.

Vissa förband använder PC-dart, andra endast tal eller vanlig Dart 380.

Ju högre förband, desto mer ny teknik och kontorsliknande tjänst.

/Krook

jo det är ju sant.. skiljer sig ju en hel del

Fy fan! Det där låter inte kul, lovande mig själv att om det var något jag INTE skulle göra så var det att sitta och knappa på en dator och kolla efter båtar, flygplan och liknande som aldrig ändå skulle dyka upp. :blink: Vet inte alls hur jag ska göra. Värnplikt eller inte. :huh:

Vilket förband skulle du tillhöra som Sambandsman?

Eftersom det skiljer sig mycket mellan förbanden så är det väsentligt för att kunna ge dig en så bra bild ang tjänsten som möjligt.

/Krook

Fy fan! Det där låter inte kul, lovande mig själv att om det var något jag INTE skulle göra så var det att sitta och knappa på en dator och kolla efter båtar, flygplan och liknande som aldrig ändå skulle dyka upp. :blink: Vet inte alls hur jag ska göra. Värnplikt eller inte. :huh:

Med den inställningen tycker jag att du gott kan hoppa över värnplikten direkt. Ja, det är nästan så att jag vill att du gör det.

http://www.s1.mil.se/article.php?id=1280 här står det vad man gör som sambandsman iaf .. om du ångrar dig :D

länk

Den är väl ändå lite mer passande?

Om jag får ge dig ett råd. Gör värnplikt! Även om du inte fick den tjänst du ville ifrån början. Lumpen som sådan tillförde mig mycket gällande mognad och att ta hand om sig själv. Det är stor skillnad på att bli serverad allt som man blir i skolan, till att faktiskt ta ansvar för sig själv och eventuella soldater. Även en fin merit när man sedan kommer ut på arbetsmarknaden och skall söka jobb. Och så är det J'vligt skoj också, såklart! :Malaj:

Japp det blev värnplikt. Inryck jan 2008 uppe i Boden som batteriplatssoldat. Ska bli grymt skojj, längtar Jättemycket redan. Även om det inte blev det jag ville så känns det ändå helt okej. :tveka:

Menar du inte 2007?

Bara för att vara lite petig... ;)

Japp det blev värnplikt. Inryck jan 2008 uppe i Boden som batteriplatssoldat. Ska bli grymt skojj, längtar Jättemycket redan. Även om det inte blev det jag ville så känns det ändå helt okej. :D

Menar du inte 2007?

Bara för att vara lite petig... ;)

Tror hon menar 2008 faktiskt, många som mönstrar 2006 har just inryck januari 2008 :)

jag gjorde lumpen som batteriplatssoldat.

det jag kan säga om tjänsten är väl egentligen att man kan bli 3 saker..

1: Rekbiträde. då åker man runt i en tgb11 och rekognoserar pjäsplatser mm, även den styrkan som är "insatsstyrka" och åker ut för att understödja om det blir strid, alternativt gör eldöverfall (mao, den tjänst som har mest strid av de 3 möjliga tjänsterna)

2: Stabsbiträde. då åker man runt med kompanistaben, motsvarar ganska mycket signalist tjänsten..

3: Batteriplatsbiträde. sitter i en Bv206 och ansvarar för skjutelementberäkningarna (dvs räknar ut hur pjäserna skall rikta för att träffa målet), men bli nu inte avskräckta av det, manuellt räknar man i ca 1v för att lära sig, resten har man en 13kg tung "miniräknare" aka skjutelementräknare.

man kommer även handha en radio ganska mycket, lära sig köra bandvagn.

man kommer garanterat ha det varmt och skönt för det mesta, och det gäller alla tjänster utom rekbiträde (som är mer fysisk och "knalla i terrängen" tjänst) :D

har ni fler frågor så är ni välkommna att ställa dem här :)

mvh// Skuggan, Batteriplatsbiträde Artilleriregementet 03/04

Okej tack för informationen Skuggan!

Rekbiträde låter ju avsevärt mycket roligare än de andra två alternativen. Vill ju inte fippla med en radio eller sitta i en vagn dagarna i ända och knappa på en "dator". Så om jag skulle "rangorda" dem efter din beskrivning så skulle det bli:

1. Rekbiträde.

2. Batterieplatsbiträde

3. Stabsbiträde.

Vad hade du för befattning?

Och Ligi, det är inryck jan 2008 :happy: kunde välja nu i juli också (har redan tagit studenten) men 2008 låg bättre i tiden för mig med jobb och skola samt att jag ska flytta till Luleå hösten 2007 så det var ett ganska enkelt val.

/Malin