Darkwand Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Vapenutveklingen står som bekant aldrig still och endast den som forskar mest kan nätt och jämt hänga med - Eller något. I USA forskar man redam på exoskelett som gör att en infanterist ska kunna röra sig lättare med sin utrustning dom verkar dock hitintills tro att detta systemet skall användas för att underlätta march. Personligen tycker jag att man skall använda den nyfunna styrkan till ett fetare eldhandvapen tex en 20mm Hispano m/47 (den ska tydligen sitta i någon ful PBV från svunna tider som ingen tycker om ). Den teoretiska möjligheten måste ju finnas idag så hur skulle man gå tillväga det kan ju knappast vara mäjligt att hålla den i handen även om man kan bära den. Jag skulle tänka mig någon form av arm som är kopplad till exoskelettet och sedan får man sikta via en HUD (head up display) på hjälmen medan man håller vapnet i midjehöjd. Doch är jag inte så haj på vilken rekyl det är i vapnet men man behöver nog hur som helst hänga på extravikt på skytten för att han inte ska flyga iväg. Sedan så blir väl eldhastigheten lidande om man sätter på en för stark mynningsbroms. Är jag uppe i det blå eller skulle det vara möjligt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 En kul tanke men chansen att det skulle funka är nog så gott som noll. Rekylen skulle vara förödande och sen att springa rundor med ett exoskelett (jag har sett bilderna på utvecklingsmodellen) förhindrar ens förmåga att kasta sig i skydd. Sen inte att förglömma att varje soldat med sådan utrustning inte hade haft så stora möjligheter att ladda om. Tänk dig själv magasinfickorna :P Nåja, det kommer säkert "roligare" saker med tiden som kan besanna profetian. Vad sägs om raketdrivna projektiler i 20mm format? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Amerikanarna satsar på stärre kaliber, så det finns möjligheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Undra om det hade funkat med ett tyngre vapen fäst i en ställning runt kroppen modell "steady cam" eller Aliens för den delen. Badaboom Badabing Steadycam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 "Enklast" är väl att minska laddningen/utgångshastigheten och eldhastigheten rejält? Kraftpåverkan på vapnet blir mindre vilket innebär ett man kan göra vapnet mycket lättare och även att man kan använda andra material så att vikten sjunker ytterligare. Aven hylsor och granaterna kan göras lättare då de inte måste klara av samma krafter vid avfyrning. Lägre eldhastighet minskar mängden ammo som man får bära med sig. Nu har jag iofs fått fram en lätt granatspruta istället för en akan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Barret har ju jagit fram XM117, och den är väl i 25mm om jag inte missminner mig.....räcker långt för mig och då behöver man inte exoskelettet!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 Tänk på att samma energi som driver kulan framåt, även riktas bakåt mot skytten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 Vad är du för nån jävla pbv-skytt som inte vet att en akan m/47D väger 43,5kg? :P Eldröret väger 23kg och lådan följdaktligen 20,5kg. Ett fullt 30-skottsmagasin väger 16,4kg The Swede *Killen med snorkoll* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nils h Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 Vapenutveklingen står som bekant aldrig still och endast den som forskar mest kan nätt och jämt hänga med - Eller något. I USA forskar man redam på exoskelett som gör att en infanterist ska kunna röra sig lättare med sin utrustning dom verkar dock hitintills tro att detta systemet skall användas för att underlätta march. Personligen tycker jag att man skall använda den nyfunna styrkan till ett fetare eldhandvapen tex en 20mm Hispano m/47 (den ska tydligen sitta i någon ful PBV från svunna tider som ingen tycker om ). Den teoretiska möjligheten måste ju finnas idag så hur skulle man gå tillväga det kan ju knappast vara mäjligt att hålla den i handen även om man kan bära den. Jag skulle tänka mig någon form av arm som är kopplad till exoskelettet och sedan får man sikta via en HUD (head up display) på hjälmen medan man håller vapnet i midjehöjd. Doch är jag inte så haj på vilken rekyl det är i vapnet men man behöver nog hur som helst hänga på extravikt på skytten för att han inte ska flyga iväg. Sedan så blir väl eldhastigheten lidande om man sätter på en för stark mynningsbroms. Är jag uppe i det blå eller skulle det vara möjligt ? Enklaste sättet är att köpa existerande vapen. Nöjer du dig med 40 mm granatvapen finns t ex M203, en granattillsats att sätta under ak, vikt drygt 1,5 kg. Skjuter sgr 300 meter. Passar inte den enkelskottsgrejen kan du skaffa en granatrevolver 40 mm; vikt 5 kg och laddas med 6 skott 40 mm sgr. Räckvidd ett par hundra meter. Ska du har mer eldkraft blir det granatsprutor av olika kaliber; rysk AGS-17 kanske, 30 mm kaliber, men väger 30 - 40 kg; den har räckvidd så det förslår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts