Jump to content

Militär trafikolycka i Dalarna

Recommended Posts

Radio Dalarnas trafikredaktion meddelar TNR: 101312 att "flera militära fordon kört av vägen" strax norr VANSBRO i Dalarna. Hoppas ingen är skadad.

Samma sändning nämnde även att vägen 3 km söder VANSBRO är tillfälligt avstängd pga bärgningsarbeten. Inget samband mellan de två händelserna nämndes dock.

Som sagt, hoppas allt gick bra.

Störningar i trafiken på olycksdrabbad Vansbroväg

VANSBRO

Det har varit och är begränsad framkomlighet på riksväg 26 ovanför Vansbro under dagen.

Vid lunchtid välte en militärlastbil fem kilometer söder om Vansbro och framkomligheten var begränsad under bärgningsarbetet.

13.40 var det dags igen. Denna gång tre kilometer norr om Vansbro då en militärlastbil med släp välte. Framkomligheten på platsen är begränsad.

Klockan 14.37 har ytterligare en olycka skett, i höjd med Johanisholm, då en timmerbil har kört av vägen.

Inga personer har rapporterats skadade."

Citerat från moratidning.com

Edit: Blågul kan väl vara snälla och infoga denna under det andra ämnet som redan behandlade detta:

Nahoj smiskar sig själv för att inte ha läst längre ner :baskerPa:

Edited by nahoj84

Edit: Blågul kan väl vara snälla och infoga denna under det andra ämnet som redan behandlade detta:

Nahoj smiskar sig själv för att inte ha läst längre ner :rockon:

Done!

Som straff för ditt oerhörda slarv får du komma hem till mig och sortera mina reglementen.

Jag får inte riktigt plats med dom i hyllan.

The Swede

*Hård men rättvis*

Som straff för ditt oerhörda slarv får du komma hem till mig och sortera mina reglementen.

Skulle det vara ett straff?

Jag får inte riktigt plats med dom i hyllan.

Jag har en lösning på ditt problem... :)

låter inte detta som det skulle vara något annat än vpl från LG som är ute och turnerar?

hur ofta kör vpl från LG P4´s lastbilar?

och då upp till vansbro?

gissar att det är något annat som börjar på L som vill hitta lite dåliga vägar att öva på.

samt att deras önskan verkar ha igått i uppfyllelse :P

låter inte detta som det skulle vara något annat än vpl från LG som är ute och turnerar?

hur ofta kör vpl från LG P4´s lastbilar?

och då upp till vansbro?

gissar att det är något annat som börjar på L som vill hitta lite dåliga vägar att öva på.

samt att deras önskan verkar ha igått i uppfyllelse :P

Nåt annat som börjar på L ? Menar du L-FRO eller LBB (LastbilsBuren Bataljon) ? :P

Dalademokraten anger att föraren var från LG och vidare uttalar sig företrädare för LG om bl a väglaget.

Dalademokratens artikel

EDIT: flyttade självporträttet.

Edited by Axial

mmm man har dålig förare som väljer att köra av vägen för att rädda andra vid situationer som denna...

uppgav att han tvingades styra av vägen då han höll på att bli omkörd av ett fordon och att den samtidigt fick möte med en annan bil.

OCh blir det fyra avåkningar på en kort sträcka så kan man fundera över vad som är orsaken till detta... Ifall FM har de dåligt utbildade förare skulle olyckorna ske mer regelbundet under fordonsmarscher osv. Dock så kan det vara en kombination av flera orsaker.

1, svåra trafiksituationer

2, problem med underhållet av vägen (plogning exemeplvis)

3, Förare som inte är vana att köra tung lastbil på smala vägar vintertid.

johan p:

det var ett svar på axials frågor om combat-frivilliga.

att de flesta militära konvojer numer har både för och efter bilar, som varnar för dem, vet jag.

fruktansvärt bra är detta också, då jag minns forntidens förflytningar på E4 genom småland.

om sedan det var vpl som transporterade pbv:er på stridsfordon-släp upp till övningsfält, jag trodde var sålda, och att jag inte läst info ordentligt är mitt eget fel.

trodde i min enfald att FM inte körde annat än US fordon så långväga.

känns ju inte som ekonomin håller för sånt....