Jump to content

Yang Ling, whiskey.

mazon

Recommended Posts

Är ute efter en whiskey vid namn Yang Ling, flaskan innehåller en orm, närmare bestämt en cobra.

Destilleriet ska enligt uppgift heta Jiahua Breweryt. Drycken i fråga är från Guangdong Kina, och är förpackad i ett läderetui med järnbeslag och lås. Drycken är rätt ljus i färgen, väldigt lik Glenmorangie cellar 13 i färgen, etiketten är rosarödorange.

Vet att den finns till försäljning i Hua Hin, Thailand för runt 400kr.

Har sökt mig smågalen efter denna Whiskey, och har fått en kontakt som känner någon som kanske kan ordna en flaska från kina osv, ja ni vet hur det brukar låta.

Frågan är i alla fall, har ni råkat observera denna Whiskey på någon importsida, online butik, auktion eller motsvarande? Eller ska någon här i krokarna till asien och vill ta med en liten beställning?

Väldigt tacksam för svar, som ni kanske gissar är jag rätt intresserad av ämnet.

Är ute efter en whiskey vid namn Yang Ling, flaskan innehåller en orm, närmare bestämt en cobra.

Destilleriet ska enligt uppgift heta Jiahua Breweryt. Drycken i fråga är från Guangdong Kina, och är förpackad i ett läderetui med järnbeslag och lås. Drycken är rätt ljus i färgen, väldigt lik Glenmorangie cellar 13 i färgen, etiketten är rosarödorange.

Vet att den finns till försäljning i Hua Hin, Thailand för runt 400kr.

Har sökt mig smågalen efter denna Whiskey, och har fått en kontakt som känner någon som kanske kan ordna en flaska från kina osv, ja ni vet hur det brukar låta.

Frågan är i alla fall, har ni råkat observera denna Whiskey på någon importsida, online butik, auktion eller motsvarande? Eller ska någon här i krokarna till asien och vill ta med en liten beställning?

Väldigt tacksam för svar, som ni kanske gissar är jag rätt intresserad av ämnet.

Vet vilken typ av sprit du är ute efter. Dock är det troligtvis ingen riktig wiskey utan saluförs under det namnet.

I Kina finns en uppsjö av dessa hälsogivande drycker. Allehanda ormar,skorpioner, spindlar och bitar av en stackars tiger mm ligger där flaskorna tillsammans med Ginseng, bär och örter. Säljs i vanliga affärer. Beroende på blandningen och vilken orm, spindel, skorpion som ligger i flaskan så ger den en viss hälsobringande effekt. Ungefär 99% av alla blandningarna anges att vara av yppersta klass för att framhäva manligheten i intimt damsällskap...

Även om spriten oftast är bajdjo (risvodka), som vanligtvis smakar ve och fasa, såär många av blandningarna riktigt goda som snaps....

Nu är Kineserna inte så nogräknade med urotningshotade djur så kolla upp innan du tar hem en flaska. Risken är dock inte så stor då priset kan vara ofattbart högt om det innehåller förbjudna saker (en tiger kostar ca 100,000$ på gatan)

Mig veterligen finns det en uppsjö av asiatiska whiskey sorter, har smakat exemplar från både Kina, Japan, Tailand och även Korea, men just denna drycka kan jag inte med säkerhet säga är annat än exempelvis risbrännvin, inte just för smakandets skulle jag jagar detta exemplar utan mer för att den hade varit en fin pjäs i samlingen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...