Jump to content

Framtiden datorer

tias

Recommended Posts

Konsumentmakten...hmmm...får mig att tänka på saker som, volvo 240, VHS istället för Betamax etc etc. Listan kan göras mycket lång över produkter som har varit bättre men dom har slagits ut för att den sämre produkten har haft en bättre reklam och helt enkelt lyckats lura konsumenterna att tro att den är bättre.

Nej snarare tror jag att vi skall vara oroliga för konsumentmakten, den blir väldigt lätt gladeligen förd bakom ljuset och lever sedan i villfarelsen att de har dom bästa produkterna. för glöm inte "ignorance is bliss"

Nja... en stor anledning till att VHS vann var mer att det var där porren fanns... precis somm internet...

Sedan ser jag ingen annan lösning än att lita på konsumentmakten...

Bildkvaliteten var avsevärt bättre på Betamax, utan tvekan. men man skall givetvis inte förringa porrens inverkan. Nu finns det ju ingen annan lösning än att lita till konsumentmakten, men jag är rädd att det lätt blir som i artikeln, svensson gapar och sväljer det som Bill och de andra stoppar ner i deras halsar utan att för en sekund reflektera över vad det innebär....

Vi får heller inte glöma att framtidens medborgare är uppväxta med och har betydligt större datorvana. Så medan dessa "hemska" saker så sakteliga förverkligas så blir sakteliga även gemene man allt oräddare och allt mer vis. kopieringsskydd är till för att knäckas. Uddlösa lagar är till för att överträdas. Att lura och kringgå de stora jättarnas begränsingar och inskränkningar blir vanligare och vanligare. Människans drift efter frihet är stark. Inte ens Microsoft och Sony har något att sätta emot där....Det är åtminstone vad jag tror (och hoppas) på

/martinator

På tv-spelsmarknaden finns redan liknande implementerat. Därav s.k. "chippade" tv-spel, som ni säkert känner till.

Varför skulle utvecklingen på datorsidan bli annorlunda? Dels att chippa datorer, dels att sälja en dator under egen free-label.

Dessutom får man tänka på att antalet LINUX-användare formligen exploderar. Likaså antalet LINUX-distar.

People will only take so much bullshit as they want...

Lättöl har klart en poäng... Folk vågar mer numera, och sätta sig på tvären när de inte är nöjda... Pc är ju till skillnad från Macen öppen för vem som helst att tillverka delar och annat till...

Det som idag behövs är en produk som kan ta upp tävlingen mot windows om de vanliga användarna... Kommer det, så kommer vi få börja se på konsumentmakt...

Inget vi kan göra? Rösta, protestera, skriva insändare, civil olydnad mm mm...

Citizen shouldnt fear their goverment, Goverments should fear their citizen

Gissa om folk har gjorde det inför Data Retension lagen, lagring av Trafikdata, de blev överkört...

Den lagen har vi nu, och när den nu finns, så kan man lätt utöka den...

Jag krypterar så mycket jag kan av min datatraffik... vilket mer folk borde göra... Problemet är att folk finner sig i det... och då är dom i majoritet...

Vi har medvetet designat många IT-system på KTH så att de bara accepterar krypterade anslutningar, detta naturligtvis av säkerhetsskäl. Problemet är alla användare som inte bryr sig eller inte förstår och som tycker att vi är dumma/jobbiga som inte låter dem skrika ut sitt lösenord över halva internet.

Vad det gäller lagen om lagring av trafikdata så tänker inte jag sätta några kroppsdelar i pant på att vi faktiskt förljer den. I vilket fall som hellst så har jag som tjänsteman inget personligt ansvar för att så skulle vara fallet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...