Jump to content

Svenska insatser i främmande länder

Recommended Posts

Satt och läste tråden om danskarna och deras stridsvagnar i Bosnien. Fick då funderingar om svenskar har deltagit i strid i utlandstjänst någon gång, dvs efter 1950 då svenskar stred i afrika under FN-flagg?

Så är det någon som har ngn koll på detta lämnas denna tråd att berätta dessa.

Tråden tar alltså upp svenskar som har stridigt i utlandet sen 1950-talet i utlandstjänst.

:baskerFN::baskerHV:

Nu svarar jag sådär ärketråkigt (blir lätt så efter 36 timmar vaket tillstånd plus jobb)

Beror ju på vad du menar med strid. Om du syftar på ömsesidig eldgivning så nämns det i en del trådar här på forumet. Skriver inte dom exempel jag tänkte nämna - då jag yrar märker jag. Men någon vänlig själ hjälper nog snart.

Kan ju nämna ex-jugoslavien, kongo och libanon som platser där det tydligen hänt otrevliga saker...

Satt och läste tråden om danskarna och deras stridsvagnar i Bosnien. Fick då funderingar om svenskar har deltagit i strid i utlandstjänst någon gång, dvs efter 1950 då svenskar stred i afrika under FN-flagg?

Så är det någon som har ngn koll på detta lämnas denna tråd att berätta dessa.

Tråden tar alltså upp svenskar som har stridigt i utlandet sen 1950-talet i utlandstjänst.

:baskerFN::baskerHV:

Visste inte att svenskar stred under FN-flagg i afrika på 50-talet.. Du menar inte 60-talet? Då var svenskar inblandade i strider i Kongo. Sen var ju svenskar återigen inblandade i strider där för några år sedan. Som Toll säger så förekom det även strider i fd jugoslavien. Finns trådar här på forumet som behandlar dessa.