Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Jag måste säga att USA verkar komma närmare en diktatur för varje dag som går, först så är det inte säkert vem som vann valet sen så kom George Bush och fick för sej att han skulle bli nåt diktator liknande. Nu kan USA tydligen göra vad som helst och säga att dom jagar terrorister kanske invadera Ryssland och säga att det finns en terror bas i sibirien. Man kan ju undra om det blir likadant med terroristjakten som det blev med kommunistjakten eller om det redan är så. Läste nu på text tv att usa vägrade skriva på ännu ett FN fördrag den här gången om tortyr och man kan ju undra vad dom har att dölja kanske är dom inte bättre själva än dom så kallade "terrorist staterna" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Jag måste säga att USA verkar komma närmare en diktatur för varje dag som går, först så är det inte säkert vem som vann valet sen så kom George Bush och fick för sej att han skulle bli nåt diktator liknande. Va? De har säkert en del fuffens för sig, och en del egna idéer om rätt/fel ibland.. men diktatur? Förklara gärna lite mer.. de har val. Och senaste valet var ofantligt jämnt. Menar du att det handlade om valfusk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Svar till Ing: nja kanske överdrev lite men det är fel att det är mängden pengar som man skrapar ihop som avgör valresultatet och sen så är ju många amerikaner inte speciellt intresserade av att rösta. Det som är skrämmande med USA är att om nånting händer dom så blir dom besatta av det hotet som kommunismen under kalla kriget och nu är det folk från mellanöstern som amerikaner är livrädda för Känner på mej att jag komer at få faan för det här Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Nja. När det gäller sådant här så lär inte jag ge någon på nöten. Det andra inlägget kan jag inte säga emot, jag e ganska kass på sånt här kan jag erkänna. Arnold Schwarzenegger hade förmodligen kunnat bli president om han velat... om han sedan är kompetent.. tja. Besattheten i amerika kanske är lite befogad? De vill väl hålla sig kvar som "supermakt". Och en supermakt som åker på däng? Det går de nog inte med på.. det är ju lite av deras mentalitet över huvud taget som jag förstått det. Tror inte jag har något emot att man håller på sitt land, och är stolt över sitt land. För lite sådant i Sverige. (jaja.. det finns de som överdriver) Det är mer mesighet i Sverige överhuvudtaget.. "lagom är bäst". Gick jag från ämnet? Känner att jag börjar komma ut på lite tunn is nu, det inte är mitt ämne.. ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Naturligtvis blir dem besatta av verkliga hot. Vilket land/folk som helst skulle bli det. Det ligger i den mänskliga naturen. Anledningen till att USA värgrar skriva på diverse FN-fördrag osv är mycket enkel. De avskyr att någon från utanför USA har något att säga till om när det gäller USA:s angelägenher och medborgare. Det är en mentalitet som lever kvar sedan revolutionen, de gjorde sig fria från någon som styrde och ställde och är (över?)känsliga för att låta någon komma i närheten av den positionen igen. Avslutar med ett citat från ett tidigt skede i kriget mot terrorismen. "Anybody who isn't with us are against us". De menar det och kommer att göra vad som behövs, tidigt när dödsiffran från WTC beräknades till 40-50000 övervägdes på fullast allvar en kärnvapenattack mot Afghanistan. Det alternativet har fortfarande inte uteslutits, upptäcks ett högprioriterat mål som inte kan slås ut med konvetionella vapen kommer snart ett svampmoln att bildas... Kort sagt, USA är i krig och när länder är i krig gäller inte fredstida hänsynstaganden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Problemet med USA är att de vill både äta kakan och behålla den. Det går alldeles utmärkt bra att döma andra utomstående vid internationella domstolar, men att själv visa sin likhet inför lagen går tydligen icke. "It's our way or the highway". http://www.44an.com/montage/html/montage_16.html Lol ! Finns förövrigt en hel uppsjö med roande bilder på http://www.44an.com/arkiv.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 jaja, till första inlägget om FN insyn i fängelser.. usa förlorade till slut.. nog kändes det jävligt bra.. blir lack när landet som bygger på "mänskliga rättigheter" håller samma linje som kina och andra länder.. jag menar allvarligt talat, om detta har nämnts i amerikanskt media måste dom ha vinklat det väldigt bra för att inte få folk mot sig.. och jag har säkert skrivit det förut.. men precis "innan" 9/11 klarade jag Deus Ex som handlar om hur den amerikanska staten spränger frihets gudinna och startar ett krig mot terrorister på usa's hemmaplan och globalt, sedan får man reda på att företagen och regeringen är typ samma.. ja ni fattar.. så det var ju inte svårt att koppla bush valkampaign och 9/11 till samma mönster.. men detta är egentligen inget nytt (med företags diktatur) utan nästan all framtids sci fi (känd som cyberpunk) brukar handla om hur företagen styr världen och bara kolla vilka som betalade mest (olje industri) och vilka som var dom "första åtgärderna" bush gjorde som president.. men tror att tack vare dom nu stora konkurserna och att folk tappar förtroendet så kanske det skjuts upp 50 år istället för 5 ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Arnold kan inte bli president, inte med nuvarnde lagstiftning i alla fall. Det krävs av en president att han är född amerikansk medborgare så första generationens invandrare göre sig icke besvär. Med andra ord får jag leta efter andra sätt att inleda min omvandling av hela världen till en enda upplyst despoti med mig som despot... Ryssland kanske... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 granQ Så du har också lirat det eminenta spelet Deus Ex? En av de största singelplayer-upplevelserna enligt mig. Lyssnar just nu faktiskt på soundtracket. http://www.expressen.se/article.asp?id=116588 Man ska inte inbilla mig att man tillsatt folk som systematiskt och "manuellt" letar efter kodord på internets alla sidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Kom ihåg att valen i USA inte är demokratiska. Totalt över hela landet sett så fick Al Gore fler röster än Bush. Tack vare staternas kvoteringsräkning så blir det så här. En konstitution som är från mitten av 1700-talet. Inga ändringar får göras bara tillägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Tjorven: Tror du har missförstått den amerikanska konstitutionen lite. De tilläggen får innehålla ändringar, du kan lägga till ett tillägg som upphäver saker i orginalkonstitutionen. Ett exempel är att vicepresidenten från början bestod av den förlorande presidentkandidaten, det ändrades på tidigt 1800-tal. Valen är demokratiska, de kan ändras närsomhelst av kongressen som är demokratiskt vald. För övrigt är det bara presidentvalet som elektorssystemet används i. Intressant nog tillkom elektorssystemet ursprungligen av demokratiska skäl, det strävade efter att ett litet antal stora delstater inte skulle få för mycket makt över de små. Därför fördelades rösterna inte enbart efter folkmängd. Nu kan man debattera om detta är lämpligt i nutiden, dock ska du betänka att demokraterna i stort som förlorade presidentvalet inte bedriver någon kampanj för att avskaffa elektorssystemet. Dessutom, inte mitten av 1700-talet, den skrevs under den 17 september 1787 och trädde i kraft den 4 mars 1789 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 getN men fattar du inte så smarta amerikanarna är?? nu kan dom ju kolla på porr på betald arbetstid.. snart är det väl någon som säger att usama kanske skickar mail till honom och så får dom läsa mailen på jobbet ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.