Boston Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Sitter och funderar på denna annons hemvärns ombudsman. Vad är det man ska förvänta sig av denna ombudsman? Vad skulle du vilja se att han gör för hemvärnet i stort och för individen? Ska han vara en ”gnäll” mottagare, med problemlösning som huvud uppgift? Bör det vara ”gammal” i gemet gubbe, eller ung ”stridis” kille? Eller är det bara en massa bortkastad energi och pengar.. Vad tror du? Mina tankar själv är, inte en gammal förenings gubbe som bara tänker sin tid hur bra den var förr. Utan att det är en person, gammal eller ung, det gör ingen skillnad, utan att det är att man jobbar för och tror på den förändring som ändå är i rullning i hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 jag tycker att det borde ha varit en vanlig aktiv hv-basse(max ch på plut nivå) som kan förmedla hur det är på fältet till gubbarna i kostym och vice versa till oss knekter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Av annonsen att döma letar de efter en person som älskar att gå på bal, middagar, närvara vid årsmöten, ha vit skjorta, vara totalt oförmögen till truppföring, få förtjänst medaljer,samt ha en viss typ av inställsam respekt ( :P )för högre befäl.... Precis den typ av ombudsman HV behöver... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted January 9, 2006 Author Report Share Posted January 9, 2006 Av annonsen att döma letar de efter en person som älskar att gå på bal, middagar, närvara vid årsmöten, ha vit skjorta, vara totalt oförmögen till truppföring, få förtjänst medaljer,samt ha en viss typ av inställsam respekt ( :P )för högre befäl.... Precis den typ av ombudsman HV behöver... Kan tyda spår av sarkasm. Men det är ju faktiskt denna attityd som spär på att det inte blir fler unga som satsar på att få ordning på förenings delen som ändå nu finns, och enl Rikshvc ska finnas kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) men kolla på kriterierna som de vill att man ska uppfylla - det är ju inte direkt nån krigare, eller ens en HVman överhuvudtaget, som de är ute efter. man vill ha en gammal off men som gardering slänger man in att HVbefäl kan vara ok, vilka HVbefäl kan motsv en off? jo Mj, Kn och kanske eventuellt även Lt(lägre HVgrader kan ju fås genom en trekvällars fikkurs i princip ) och vilka typer av tjänster har dessa i HV? Edited January 9, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted January 9, 2006 Author Report Share Posted January 9, 2006 men kolla på kriterierna som de vill att man ska uppfylla - det är ju inte direkt nån krigare, eller ens en HVman överhuvudtaget, som de är ute efter. man vill ha en gammal off men som gardering slänger man in att HVbefäl kan vara ok, vilka HVbefäl kan motsv en off? jo Mj, Kn och kanske eventuellt även Lt(lägre HVgrader kan ju fås genom en trekvällars fikkurs i princip ) och vilka typer av tjänster har dessa i HV? Okej, jag tror att jag förstår vad du menar. Men, det finns ju både gruppchefer och plutonchefer som inte är 25 utan även dom som är 40+. Som dessutom har gedigen arbetslivs erfarenhet som säkert fyller dom krav som ställs och är duktiga cher i hv, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) men kolla på kriterierna som de vill att man ska uppfylla - det är ju inte direkt nån krigare, eller ens en HVman överhuvudtaget, som de är ute efter. man vill ha en gammal off men som gardering slänger man in att HVbefäl kan vara ok, vilka HVbefäl kan motsv en off? jo Mj, Kn och kanske eventuellt även Lt(lägre HVgrader kan ju fås genom en trekvällars fikkurs i princip ) och vilka typer av tjänster har dessa i HV? Och varför inte det då? Jag tycker att det verkar vara högst rimliga målsättningar för en person som skall vistas i möblerade rum och kunna föra en civiliserad dialog. Den första punkten för att kunna se vidare utöver den enskilda soldatens nivå och ha erfarenhet av verksamheten. Den andra för att kunna förstå hur arbetet fungerar, alternativt "känn din fiende " Den tredje är väl tämligen självklar liksom den fjärde. "Bakgrund och kvalifikationer: Du är officer/hemvärnsbefäl med lång erfarenhet av hemvärn och/eller frivillig försvarsverksamhet. Erfarenhet från föreningsarbete är en merit. Du är utåtriktad, analytisk, kan arbeta självständigt och har god samarbetsförmåga. Dessutom måste du kunna uttrycka dig väl i såväl tal som skrift på svenska och engelska." Jag håller dock med om att det är alldeles lätt att få en befälsgrad inom HV. /P Edited January 9, 2006 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) ja det är typiskt sådana som skulle platsa på den tjänsten - men jag tolkar inte annonsen som att det är dessa man är ute efter. men å andra sidan hur många off skulle tänka sig att jobba som hv-ombudsman? kanske de som blivit bortgallrade från md-grupperna? edit: LtP det är det att man skriver off/hv bef som gör att jag inte kan se det som att de vill ha t.ex. en grp ch utan en stabsherre med grått hår. övriga kvalifikationer är såklart att se som självklara och bör ju uppfyllas om man har gått i svensk skola och har klarat av att bli grp/plut ch. Edited January 9, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted January 9, 2006 Author Report Share Posted January 9, 2006 (edited) lång erfarenhet av hemvärn och/eller frivillig försvarsverksamhet. Tycker att den raden säger att det inte alls är viktigt med yoff. Faktum kvarstår att det är inte så många yoff ändå idag som har "lång erfarenhet av hv". men, jag kan ha fel.. edit: grisfingrar.. Edited January 9, 2006 by Boston Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemvärnsman av guds nåde Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Om vi ska vara politiskt korrekta ska det väl vara en Hemvärnsombudsperson? Jag ser helst en ung aktiv person. Men det är ju det som är ett av problemen i hemvärnet. Ungtupparna vill bo i skogen och panga. Inte sitta på tråkiga möten med en massa gamla gubbar.(jag är 30 vart hamnar jag ) Tror att det är viktigt att ha en person som representerar genomsnittet av HV. Gärna en tjej. Det ska ju vara vårat ansikte utåt. Och en viktig del i rekryteringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) Om vi ska vara politiskt korrekta ska det väl vara en Hemvärnsombudsperson? Jag ser helst en ung aktiv person. Men det är ju det som är ett av problemen i hemvärnet. Ungtupparna vill bo i skogen och panga. Inte sitta på tråkiga möten med en massa gamla gubbar.(jag är 30 vart hamnar jag ) Tror att det är viktigt att ha en person som representerar genomsnittet av HV. Gärna en tjej. Det ska ju vara vårat ansikte utåt. Och en viktig del i rekryteringen. Varför gärna en tjej? varför inte en homosexuell indvandrar tjej när vi ändå ska ha ngn? Ifall man ser på Hv så bör denna individ vara en kille, ca 35år och med goda kontakter både inom FM, politiska världen samt ute i Hv-leden. Att få tag i detta kan bli svårt. Samtidigt måste det vara någon som vågar ta en fight med generaler och andra högdjur samt som är svår att köra över. Så en militär är kanske uteslutet. För vem lyssnar på en fänrik i uniform när det finns en massa överstar och generaler i närheten? Och vem vill kanske offra sin militära karriär på att vara Hemvärnsombudsman? Personligen ser jag exempelvis Owe Wiktorin som en bra kandidat till denna position, Johan Hederstedt känns lite mindre lyckat. Wiktorin har inte den representativa åldern längre men han har troligen goda politiska kontakter samt att han vet hur saker och ting fungerar vid HKV. Samt att jag tror att Generaler och överstar skulle lyssna på honom, jmf med Hemvärnslöjtnant Magnusson från dalarna. Sedan tror jag att han enkelt kan bygga upp ett förtroende ute i hemvärnsleden genom sin bakgrund samt att han kanske kan besöka ngr hv-förband och kanske delta på övningarna som "lasse i ledet"? Sedan finns även Hans Alm som kanske skulle passa för denna tjänst. Edited January 9, 2006 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Duger 15 år som lång erfarenhet av HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 (edited) Även om ombudsman är genusneutralt i svenska (precis som riksdagsman, talman, brandman och sjuksyster/sjuksköterska) så är det faktiskt ett Hemvärnsombud man söker (tror någon eventuellt kom på att ombudsman har vissa väldigt specifika uppgifter och mandat). Edited January 10, 2006 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Jag hade blivit en djävulskt bra ombudsman, men det är väl knappast aktuellt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Jag hade blivit en djävulskt bra ombudsman, men det är väl knappast aktuellt.... Sökte du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Hmmm, man kanske skulle slänga in en sistaminuten-ansökan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Hmmm, man kanske skulle slänga in en sistaminuten-ansökan. Får bli via fax i så fall, dom är antediluvianska och vill ha den på papper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 The Swede For president! \o/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Jag hade blivit en djävulskt bra ombudsman, men det är väl knappast aktuellt.... Ingen sjukdomsinsikt där inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts