Strv101 Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Hittade en liten kul annons på nätet. Denna annons väckte villha genen inom mig, eller vad säger ni? I WANT TO HAVE THIS ONE!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Fasen vad kul. Det var som att läsa en bilannons. Interior: Light Gray Upholstery Rolled and Pleated Headrest Exterior: Anodized Aluminum /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Kanske kan vi starta en insamling och bli delägare i farkosten..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dweezil Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Är det inte någon svensk lag som förhindrar "vanliga" människor att äga typ ett sånt plan? Var uppe för ett par år sen då en svensk köpte ett ett "stridflyg" och FMK gick in och gnällde om det. Ingen som vet hur det löste sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Det var ganska kul att läsa annonsen "Ejector sear Hot, New Brakes" Väntade sig nästan: Säljes SAAB J35F 71:a God kondition Befälsflugen Inga skottskador Svar till signaturen "Wiktorin" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Är det inte någon svensk lag som förhindrar "vanliga" människor att äga typ ett sånt plan? Var uppe för ett par år sen då en svensk köpte ett ett "stridflyg" och FMK gick in och gnällde om det. Ingen som vet hur det löste sig? Tror du är ute och cyklar i det fallet. Finns ett gäng privatägda Hawker hunter och Wampire. Visst en genration äldre än draken men likväl jätkärror. Dock var det liv när ett gäng i Västerås köpte Gul kalle och satte kronemblem på den... det gick inte för sig på 80 talet var ett jävla liv... Dock var det också lite liv när denna hamndade i Usa. Var en del i ett utbyte mellan sverige och några i usa för att vi skulle få en S31 Spitfire till Flygvapenmueset. 2 eller 3 drakar skickades över i flygande skick som reservdelar... Någon driftig person såg till att dessa fick flygas i Usa.. OCh använde dem som testplan och i filmer de var med i en suspekt film om knarkbaroner och Apache hkp på 80 talet. Halvkalkon med det enda positiva inslaget i form av Draken Tror att FMV stoppaade de andra 2 kärrorna som ingick i utbytet och istället slantade upp en massa... Allt för att hindra fi att få tillgång till dem .-) De var ju fortfarande i operativt skick då.. BJE BJK och IMINT var snälla nu om mitt luddiga minne har fått något av alla turer i denna affären om bakfoten ,-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Det finns eller fanns en lag/regel etc som reglerade att privatpersoner/organsiation inte fick äga ett fpl som användes av FM. När dom här Drakarna skickades till USA så ingick fortfarande Draken i den svenska krigsorganisationen, därav allt hallå om att dom sedan blev igångsatta "over there" vilket inte hade varit svensk intention i samband med försäljningen. Sedan florerar det ett stort antal rykten kring denna affär och i ärlighetens namn har jag inte särskilt stor koll på hur det gick till. Men utna tvekan vore det en av de coolaste köp man kan göra om man har dom resurserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 fatta vilken privat liten "gerilla" man skulle kunna skaffas sig med det planet, ryska ubåten som såldes på djurgårdsvarvet samt 2-3 stridsbåtar som även de såldes på samma ställe... och sen leka pirat för att finansiera driftkostnaderna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Dock var det liv när ett gäng i Västerås köpte Gul kalle och satte kronemblem på den... det gick inte för sig på 80 talet var ett jävla liv... Inte ens de safirer som tillhörde flottiljernas flygklubbar fick ha kronmärken. Vissa målade över kronorna, andra modifierade kronorna så de inte såg ut som FV:s, en del tog bort hela kronmärkningen och resten struntade helt enkelt i det idiotiska påfundet. Visst stämmer det att de svenska myndigheterna har åsikter om ägandet av fd militära flygplan, står bland annat i en artikel om L-29 i senaste (?) Flygrevyn. De vill vara säkra på att det finns en markorganisation med kompetenta tekniker som kan hålla flygplanen i luften på ett säkert sätt och att förarna har "rätt" utbildning. I England och USA har man mycket större vana av privatpersoner som opererar fd militära flygplan, men det klarar inte den svenska byrokratin av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 789 flygtimmar Är det bara jag eller är det väldigt lite för ett så gammalt plan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerkka79 Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 fatta vilken privat liten "gerilla" man skulle kunna skaffas sig med det planet, ryska ubåten som såldes på djurgårdsvarvet samt 2-3 stridsbåtar som även de såldes på samma ställe... och sen leka pirat för att finansiera driftkostnaderna.. Och kanske invadera typ en holme i skärgårn,sedan GLOBAL DOMINATION Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arven Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 I Västerås står ett par Hunter och Vampire i flygbart skick. De ägs av privatpersoner och köptes in från Schweiz när deras flygvapen auktionerade ut dem i början av 90-talet. Kärrorna stog tidigare på Kjula i Eskilstuna men med gällande begränsningar från Luftfartsverket är det svårt att hitta någon annan stans att flyga. Efter ett haveri med efterföljande utskjutning för ett antal år sedan har gjort det nästintill omöjligt att försäkra dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harken Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Vet inte om den är kvar, men för ett par år sedan fanns den en privatägd draken i ljungbyhed. samt ytterligare en vampire. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 789 flygtimmar Är det bara jag eller är det väldigt lite för ett så gammalt plan ? Lite underligt med tanke på att det också står "1,442 Hours Time since Major Overhaul" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karateka Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 citat: "de var med i en suspekt film om knarkbaroner och Apache hkp på 80 talet. Halvkalkon med det enda positiva inslaget i form av Draken" OT/filmen hette "Fire Birds" och är från början på 90-talet. drakarna flyger som "onda" knarkgerilla plan och även om filmen är kass så är där några fina flygsekvenser bland bergen med svartmålade (tror jag) draken plan..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 citat: "de var med i en suspekt film om knarkbaroner och Apache hkp på 80 talet. Halvkalkon med det enda positiva inslaget i form av Draken" OT/filmen hette "Fire Birds" och är från början på 90-talet. drakarna flyger som "onda" knarkgerilla plan och även om filmen är kass så är där några fina flygsekvenser bland bergen med svartmålade (tror jag) draken plan..... Okej då.. en gammal man som inte har koll på det exakta årtalet Skämt och sido.. Det finns ett par ritkigt bra flygscener.: Sedan till filmens försvar fanns där ett par skådisar som idag är mina favoriter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Vet inte om den är kvar, men för ett par år sedan fanns den en privatägd draken i ljungbyhed. samt ytterligare en vampire. På tal om... Om man kollar på Sturups flygplatsområde i programmet Google Earth ser det ut som det står ett Drakenplan uppställt en bit söder om terminalområdet. Kan de va privatägt kanske? Tror inte det är FM:s iaf... (Om du nu ens är en Draken.. ) Men så fel borde jag inte se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 (edited) 789 flygtimmar Är det bara jag eller är det väldigt lite för ett så gammalt plan ? Lite underligt med tanke på att det också står "1,442 Hours Time since Major Overhaul" Var det inte 789h på flygkroppen och 1442h på motorn sedan "Major Overhaul"? Dvs. fler timmar i motorn än flygkroppen. Inget osannolikt vid motorbyte kanske? Jag har ingen erfarenhet av flygplan och motorbyte, men det görs väl??? Lyft ur en maskin för service och i med en annan under tiden? Så gör man med gamla Volvobilar som får motorras... /C, som inte vet ett skit om flp men som gjort testerna för flygförare 1996... Edited January 10, 2006 by cf112 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Vet inte om den är kvar, men för ett par år sedan fanns den en privatägd draken i ljungbyhed. samt ytterligare en vampire. På tal om... Om man kollar på Sturups flygplatsområde i programmet Google Earth ser det ut som det står ett Drakenplan uppställt en bit söder om terminalområdet. Kan de va privatägt kanske? Tror inte det är FM:s iaf... (Om du nu ens är en Draken.. ) Men så fel borde jag inte se! Om det är samma kärra jag tror det är så står den nere vid E65:an Har stått där i alla fall något år (enligt sambon) Var på väg till skurup när jag såg den i somras och var bara tvungen att stanna och ta några bilder.. Som jag minns kärran så är den rätt rensad på bla motor och annat. Skall dock kuhna lägga upp någon bild ikväll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Nån som kan räkna ut exakt vilken Drake det är? Boken Draken av Widefeldt har ju en fin lista på allihop. Vore kul att se hur denna individ hamnat där den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 (edited) Nån som kan räkna ut exakt vilken Drake det är? Boken Draken av Widefeldt har ju en fin lista på allihop. Vore kul att se hur denna individ hamnat där den är. 35350 I svensk tjänst: F13-50, F3-50, F4-50 ( 35350 är en J 35D och tillhörde ett gäng 35D som gick tillbaka till Saab i mitten på 80-talet för bli 35OE till Österrike. Nu blev 35350 inte en av de 24 utvalda i denna affär utan var lämnad för övriga ändamål ) Traded by Flygvapenmuseum to Aces High Ltd for a MiG-15. (G-BOAR), Aces High Ltd 1987 Warplanes Inc.,Burlington, Vermont 1990 N5427W, Dolphin Oil, Tuscon, Arizona 1990 N35350, Chris Mullin, Las Vegas, Nevada. Static display. 2001-11-13-> XXXX Flight Materials Inc.,McClellan,California, Airworthy Edit; svensk tjänst och annat meck. Andra och tredje hands info. Inga försäkringar Edited January 11, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.