Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vem tycker du har gjort sig förtjänt av titeln "Årets Fredsbevarare 2012"?   Nomineringen skickas senast, OBS! nytt datum 2 april 2012 , fel angivet datum i senaste numret av Fredsbaskern, till:

unhelmet.gif

"Peacekeeper of the year" år 2005 blev Anders Brännström. Det var första gången som Fredsbaskrarna Sverige delade ut utmärkelsen. Nu är det dags att ta fram förslag som Fredsbaskrarnas styrelse kan ta ställning till.

Nominera någon välförtjänt innan 1/3 2006. Sänd in ditt förslag med motivering till Förbundsstyrelsen: [email protected]

Förbundsstyrelsen behandlar nomineringarna och beslutar vem som blir ”Peacekeeper of the Year”. Högtidligt överlämnande av utmärkelsen sker på ”Peacekeepers Day” 29/5 2005.

International Peacekeepers Day 29/5.

2003 instiftade FN ”Peacekeepers Day”. Det är en dag för att minnas vad dessa fredssoldater offrat och offrar i fredens tjänst.

Fredsbaskrarna Sverige har beslutat att hedra dessa fredsbevarare som gör det omöjliga med att utse Årets fredsbevarare, ”Peacekeeper of the Year”. Vår förhoppning är att detta kan vara en årligen återkommande händelse. Det är vårt sätt att lyfta fram 29/5.

Den som kan bli nominerad till ”Peacekeeper of the Year” skall vara en fredsbevarare som i stort som smått kan anses titeln värdig. Titeln kan utdelas postumt.

Din nominering behandlas av Förbundsstyrelsen. Sista dag för nominering är 1/3 2006.

united-nations028.gif50 år av fredsbevarande. Gaza 1956-2006. united-nations028.gif

jahaja så då e de då snart 1 mars och och man undrar ju då om vi får veta vilka dom nominerade är, är faxis väldans nyfiken vilka dom är , kanske fanjunkarn kan ge oss besked?? :Malaj:

Fredsbaskrarnas förbundsstyrelse har gjort sitt val och beslutat att göra som förra året, dvs inte ett knyst förrän 29/5, Peacekeepers Day.

Jag förstår att det finns ett stort intresse att få veta vem men det är en viss poäng med att inte babbla sönder den här utmärkelsen.

Det kommer att bli tydligt 29/5 på Peacekeepers Day vem som vi valt.

Vi håller på att finna formerna för framtagningen av Peacekeeper of the Year och vi kommer att jobba med regler, rutiner för detta under året. Troligtvis kommer det formaliseras en arbetsgrupp utsedd av Förbundet som tar fram nästa års Peacekeeper.

Jag tar emot tips, ideer avseende regler etc så att vi kan få fler bra nomineraingar. Skall det t ex anordnas en webbomröstning på www.fredsbaskrarna.se? Finns det andra sätt att nominera? Skall det bara vara nomineringar som varit aktuella det senaste året/åren?

Här på Soldf finns så många gamla yxor som har mycket vettigt att komma med så jag ser fram emot ett inläggen.

• 2 months later...

låter ju som kära gamla Palmqvist :D:banana

Palmqvist? Mission frågas... (nä, det är inte han... :P )

66 an sen har han ju gjort ett antal tidigare oxå och några senare(tror jag) en riktig rolig glädjespridare konditor, får nog skylla x antal överviktskilon på honom(ja jag vet att det e jag själv som stoppat i mej) :D väl värd att bli årets fredbevarare

låter ju som kära gamla Palmqvist :D:banana

Palmqvist? Mission frågas... (nä, det är inte han... :P )

66 an sen har han ju gjort ett antal tidigare oxå och några senare(tror jag) en riktig rolig glädjespridare konditor, får nog skylla x antal överviktskilon på honom(ja jag vet att det e jag själv som stoppat i mej) :D väl värd att bli årets fredbevarare

Du får rösta på honom nästa år... :D

Jo man får hålla med om att det är en riktig glädjespridare han har livat uppen många gånger.

Kul att han brinner lite för oss skadade yxor.

Edited by jonsson
  • 2 weeks later...
jaha och så är det då snart den 29/5 lite OT kanske men så e de :banana sitter och väntar spänt :Malaj:

Jag har sett korrekturet till nästa nummer av Bataljonsbladet och därmed också artikeln om årets Peacekeeper... :P

• BlåGul -1

jaha och så är det då snart den 29/5 lite OT kanske men så e de :banana sitter och väntar spänt :Malaj:

Jag har sett korrekturet till nästa nummer av Bataljonsbladet och därmed också artikeln om årets Peacekeeper... :P

Det är väldigt okamratligt att säga så där! :P :lala:

/Krook

För att inte säja MYCKET okamratligt......inte ens en endaste litet ryckte har kommit till min kännedom....ska de va såååå :=o

Det är Rejält Roligt att sitta på info... :P

men i morrn sååå, då ska det ju va den 29 om jag ser rätt :/

• 7 months later...
  • 5 weeks later...

Peacekeeper of the year 2007.

Peacekeeper of the Year .

FN utlyste 2003 29/5 till "International Day of United Nations Peacekeepers". Fredsbaskrarna Sverige vill ge

uppmärksamhet åt dagen genom att ge en svensk fredsbevarare utmärkelsen "ÅRETS FREDSBEVARARE".

Tidigare mottagare av utmärkelsen är Anders Brännström (2005) och Roland Rosenqvist (2006).

Den 29 maj valdes till "International Day of United Nations Peacekeepers" därför att FN:s första fredsbevarande insats,

UNTSO, United Nations Truce Supervision Organization, startade den dagen 1948. Genom åren har åtskilliga svenskar

genomfört fredsbevarande uppdrag.

Utmärkelsen Peacekeeper of the year tilldelas person som utöver vad tjänsten normalt kräver gagnat

svenska fredssoldater i internationell tjänst eller på annat sätt gynnat fredsutveckling på den internationella arenan.

Medlem i Fredsbaskrarna kan nominera person som anses vara förtjänt härav. Motivering ska bifogas nominering.

Nominering skickas till Fredsbaskrarnas styrelse vid av arbetsgruppen utsatt deadline. Nomineringarna vidarebefordras

till arbetsgruppen i god tid före Peacekeepers day.

En av förbundsstyrelsen utsedd arbetsgrupp rangordnar nomineringarna och föreslår mottagare. Förbundsstyrelsen

fastslår mottagare och ansvarar för utdelningen.

Utmärkelsen Peacekeeper of the year utdelas på Peacekeepers day eller i nära anslutning till nämnda dag.

Utdelningen ska vara högtidlig.

Hjälp Fredsbaskrarna uppmärksamma de som är därav förtjänta, nominera ditt förslag till Peacekeeper of the Year.

Maila namn och motivering till [email protected] för vidare befordran eller gå in på FREDSBASKRARNA.

:D

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
Det är hög tid att nominera den DU anser ska ha utmärkelsen.

Kom igen nu.

/K

Ja, just det! Sätt fart och nominera vilka ni anser skall ha utmärkelsen 2007. Jalla på lite! :rockon:Före 1/5.

Årets Fredsbevarare 2007.

Edited by Fanjunkar´n
  • 1 month later...

Satsa hellre på en omröstning bland medlemmarna istället för att en styrelse utser.

"Lobbade" för "Uffe" tidigare och fick med mig en del med i resonemanget.

Styrelsen tyckte annorlunda och utsåg en för mig i alla fall relativt okänd människa.

(Har inget emot personen och gratulerar i efterhand.)

Med risk för en ny trådstart så upplever jag personligen att Fredsbaskrarna börjar upplevas toppstyrt.

När det utses nya ordföranden så blir det gärna med akademisk bakgrund. Dom har säkert gjort

vpl. som "skyttehjon" en gång i tiden, men vad vet dom om en vanlig fotsoldats vedermödor i en utlandsstyrka..?

Tyvärr så har jag inte brytt mig om att förnya medlemsskapet i FB, då jag inte tycker att jag

får något för pengarna längre..

Kanske jag börjar bli bitter och gammal.. ;-)

• BlåGul -1
Satsa hellre på en omröstning bland medlemmarna istället för att en styrelse utser.

"Lobbade" för "Uffe" tidigare och fick med mig en del med i resonemanget.

Styrelsen tyckte annorlunda och utsåg en för mig i alla fall relativt okänd människa.

(Har inget emot personen och gratulerar i efterhand.)

Med risk för en ny trådstart så upplever jag personligen att Fredsbaskrarna börjar upplevas toppstyrt.

När det utses nya ordföranden så blir det gärna med akademisk bakgrund. Dom har säkert gjort

vpl. som "skyttehjon" en gång i tiden, men vad vet dom om en vanlig fotsoldats vedermödor i en utlandsstyrka..?

Tyvärr så har jag inte brytt mig om att förnya medlemsskapet i FB, då jag inte tycker att jag

får något för pengarna längre..

Kanske jag börjar bli bitter och gammal.. ;-)

Om du inte är medlem så är det svårt att vara med och påverka, eller hur?

Gällande förbundsordföranden så har i stort sett alla sett vitsen med att ha en person med känningar i den högsta militära ledningen, som ju i mångt och mycket är Fredsbaskrarnas diskussionspartner. Det tror jag även att du inser. Den nyvalda förbundsordföranden är väl inte känd som akademiker men väl som fredssoldat och hög officer i PSO. Och jag är helt säker på att den nye ordföranden vet vad som är viktigt att arbeta för.

Föreningsföreträdare däremot behöver inte vara någon högre officer eller så utan kravet där torde vara ett brinnande engagemang. Men detta om förbundsföreträdare är OT i denna tråd och framför allt inget som jag kan svara på.

Angående toppstyrning så bör du nog få reda på att Fredsbaskrarna är ett förbund som består av föreningar, till skillnad mot den gamla kamratföreningen Bataljonen. Förbundet stöttar föreningarna, som ju är de som utför de egentliga handlingarna riktade mot dig och mig. Det är således ett annat upplägg än tidigare, något som man bör beakta.

Gällande reglerna för Peacekeeper of the year så är dessa beslutade efter mycket förarbete och lång betänktetid.

En viktig del i regelarbetet har varit att lobbying inte ska vara avgörande. Därmed utgår ju majoritetsröstning som möjlighet också. Kvantitet är inte det avgörande i valet av mottagare av utmärkelsen utan det är kvaliteten (utan att för den delen klanka ner på Öv Henrikssons fina arbete).

Att du inte kännt till Brännström eller Rolle är för mig ofattbart bara.

Hur som helst så är jag säker på att mottagaren av utmärkelsen är en värdig sådan.

Jo, nog är det risk för en ny trådstartvarning.. ;-)

Kanske är det bara jag som upplever detta.

Men om det finns fler medlemmar som inte vill/vågar/orkar/bryr sig i ämnet..

Kände att när det var Kamratföreingen Bataljonen då kände man sig delaktig,

men numera.. nja..

Tror att jag börjar bli för gammal för "battlegruppar", stridsvästar och partnerskap till höger och vänster.. ;-)

Ska denna diskussion fortsätta, då bör BG slakta tråden.. ;-)