Jump to content

amfibie och stadsskytte bataljoner

Guest Sven O.

Recommended Posts

Guest Sven O.

Är det ngn som vet mer än dessa förbands nummer på följande bataljoner?????????.

1,3,5 amfibie bataljonen (totalt??)

111,321,322 stadsskytte bataljonen (totalt 6st)

Mvh Sven

Amfbat fanns det sex stycken av, numrerade från 1 - 6.

1, 2 och 4 skulle om jag inte minns fel försvara Sthlm, 3 skulle hålla sydkusten, 5 västkusten och 6 Norrland. Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Idag finns...tja, beroende på hur man ser det, en eller ingen.

/M

Guest Adjutanten

Stadsskyttebataljonerna var 111. 321. 322. 443. 444. 445.

jag har jobbat på de flesta av bataljonerna och varit placerad på två, så jag vet...

Guest Guest_Sven_*

321 o. 322 var väl utbildade på Älvsborgs Regemente/I15 ??

111 vart var den utbildad??

443-5 vart var de utbildade??

Tackar på förhand

Guest Främste

322. (Gbg) hamnade på I 16 i samma veva som 111. (Malmö) gick till P7 Revingehed och I 15 togs bort med ett pennstreck. När sedan I16 togs bort med ett pennstreck, så överfördes 322. (och 321. antar jag) till K 3.

är det förresten nån som har nåt stadsskytte-märke av något slag att visa upp? vi på LG har bara haft en plain grön båge med svart text "STADSSKYTTE", åtminståne sedan 02/03 iaf. vet också att 111a hade nån blå båge med en röd grip i mitten.

111. har/hade ett rektangulärt vapen, på grå bakgrund I 16 och P7:s vapen.

322. har/hade ett grönt med göteborgslejonet på blåvit bakgrund i mitten; i m/90 såg det ut som ett hyfsat stört gäng IFK Gbg-supportrar som kom dragande.

Guest Främste

322. har/hade ett grönt med göteborgslejonet på blåvit bakgrund i mitten; i m/90 såg det ut som ett hyfsat stört gäng IFK Gbg-supportrar som kom dragande.

Bågarna var grå med blå bård, skånegripen centrerat i överkant och så stod kompaninamnen; "Falkenbergs komp", "Laholms komp" o s v

Bilder är på väg från mig.

Bågarna var grå med blå bård, skånegripen centrerat i överkant och så stod kompaninamnen; "Falkenbergs komp", "Laholms komp" o s v

Även det rektangulära förbandsmärket som nämns ovan är grått med blå bård om jag minns rätt. Jaja, vi får se när mina bilder kommer upp...

är det förresten nån som har nåt stadsskytte-märke av något slag att visa upp? vi på LG har bara haft en plain grön båge med svart text "STADSSKYTTE", åtminståne sedan 02/03 iaf. vet också att 111a hade nån blå båge med en röd grip i mitten.

Kan bara tillägga att den gröna bågen med svart text har funnits på Gardets stadsskytteförband sedan, åtminstone, årskullen innan mig - dvs 93/94. Om jag kommer ihåg rätt (det var ju ett tag sedan) så kallades 443:e Östermalmsbataljonen, 444:e Citybataljonen och 445:e Södermalmsbataljonen. När vi ville mobbas lite så kallade vi 445:e för Pensionärsbataljonen eftersom denna bemannades av personer från 443:e och 444:e som hade passerat 27 år. Själv grundutbildades jag på 443:e årskullen 94/95.

/Gomer (som numera garanterat kvalar in i vilken pensionärsbataljon som helst)

Kan bara tillägga att den gröna bågen med svart text har funnits på Gardets stadsskytteförband sedan, åtminstone, årskullen innan mig - dvs 93/94. Om jag kommer ihåg rätt (det var ju ett tag sedan) så kallades 443:e Östermalmsbataljonen, 444:e Citybataljonen och 445:e Södermalmsbataljonen.

Detta hade väl inget med områdesanknytningen i uppgifterna att göra?

• 9 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...