Jump to content

Akutsjukvård i fält?


Recommended Posts

Jag vill inte vara näsvis, men...
3. Hur mycket utbildning krävs för att kunna sätta det?

 

Civilt, minst utbildning motsvarande ambulanssjukvårdare, vet ej hur detta ser ut inom FM.

Jag vill inte heller vara näsvis, men visst får du och jag som "bara" "vanliga" sjuksköterskor sätta dropp?

 

Men antar att du menar på skadeplats/motsv.

 

 

Som jag förstått det är det ingen undersköterskeuppgift att sätta dropp på, låt säga, en avdelning på ett sjukhus. Eller delegeras det som så mycket annat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vill inte heller vara näsvis, men visst får du och jag som "bara" "vanliga" sjuksköterskor sätta dropp?

 

Du har en mycket söt näsa Marzocchi. På ordination eller på generell/stående delegation.

 

Men antar att du menar på skadeplats/motsv.

 

Jawohl.

 

 

Som jag förstått det är det ingen undersköterskeuppgift att sätta dropp på, låt säga, en avdelning på ett sjukhus. Eller delegeras det som så mycket annat?

 

Undersköterskor sätter inte dropp på sjukhus, enbart SSK.

 

Ambsjv betraktas ha en utbildningsnivå som motsvarar minst undersköterska, en utbildning som alltså är på högre nivå, och får sätta dropp etc. på stående delegation.

 

 

EDIT : Ich bin ein pucko mit der stavning etc.

Edited by panzerkampfwagen
Link to comment
Share on other sites

Ambsjv betraktas ha en utbildningsnivå som motsvarar minst undersköterska, en utbildning som alltså är på högre nivå, och får sätta dropp etc. på stående delegation.

I min lilla knasiga värld blir man först sjuksköterska och sedan ambulanssjuksköterska. Men jag behöver ibland påminnas om att det finns ett flertal ambulanssjukvårdare som inte är sjuksköterskor i botten.

 

:winner:

Link to comment
Share on other sites

På akutmottagningar är det inte helt ovanligt att usk sätter PVK. Om nu uskan råkar koppla droppen under ssks överblick så är det kanske inte hela världen. Ambulanssjukvårdare får bara sätta kristalloider som tex Ringer. Sjuksköterskor får på de flesta platser sätta både kristaloider och kolloider.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att jag är ung och dum, men vill ni så får ni skälla på mig i alla fall :rodna:

 

Jag vet att det har skrivits en del om ventilpneumothorax, men som GA KA skrev:

"mycket vatten har flyttit under broarna sedan de först inläggen."

 

Hur uppkommer ventilpneumothorax (främst i militär och övrig friluftslivsverksamhet, dvs. "utanför storstaden"), och hur åtgärdar man det. Jag har sett ett par olika förslag, men har expertisen enats om den ultimata lösningen än? (inget ironiskt alls)

 

Tack för att ni hjälper en så okunnig person som lilla mig

MVH CfrHGB

Link to comment
Share on other sites

Vanligast på unga friska patienter är penetrerande trauma mot bröstkorgen. Exempel kan var knivhugg och skottskador. Läs odenmedics inlägg om prehospital behandling(dvs innan sjukhuset). Det skall INTE utföras utan utbildning. Ingreppet skall utföras av legtimerad sjv personal. En del militära förband har "översiktlig" utbildning även om vpl/RO/YO ej för utföra det enligt socialstyrelsens regler. Utomlands lär man i vissa fall ut detta till enskilda soldater men vanligast är att det finns minst på gruppnivå. En bra sammanfattning kan läsas på:

Nytt förslag på sjv utbildning för stridande förband i Canada

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte rekommendera någon av de ovanstående böckerna. Har alla och tycker att de är bortkastade pengar. Den nya varianten av "Special operation forces medical handbook" är bra och värd pengarna. Den tillför dock ej särskilt mycket om man inte har avancerad utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Hittade den här tråden först nu. Tänk vad mycket man missar när man ligger i lumpen...

Har mycket att göra men tänkte kommentera några saker lite kort inan man glömmer bort allt.

 

1) Jägarförbanden har även de tagit bort plutsjv och ersatt dessa med en "Sjukvårdare Jägare" på varje grupp. Dock brukar grpsjv på stabsgruppen få fungera som plutsjv i praktiken. Grpsjv är kombatant = har inget rött kors.

Kursen man går heter på svenska "Akutsjukvård i fält för sjukvårdare Jägare" och ger 10 högskolepoäng. Man har ca. 6 veckor praktik på vårdavdelning/akutmottagning/amb

 

2)Vi hade en 200ml NaCl i innerfickan på vår m/90. Den skulle symbolisera den RescueFlow vi skulle få ut i krig.

 

3) Kan man inte sätta PVK så finns andra alternativ. Vi hade med oss BIG (Bone Injection Gun) med vilken man sätter en intraossiös nål (en nål in i benmärgen). De flesta sjvJ som låg inne med mig såg även till att hålla sig framme när det skulle friläggas vener under praktiken. Det är dock inte något som vi har officiell utb på.

 

4)@GAKA vilka avser du med "Jedi riddare"?

Vi blev utbildade på att lägga avsnörande förband i ett akut skede dock hade vi av någon anledning inte någon sådan materiel ute. anledning? -Ja, om det tvistar de lärde. Vi hade förutom först förband (som enligt mig mest duger till att fylla ut sårhålor) vanliga el-lindor och Dauer(Stavning?)-lindor. Med den senare går att dra åt tämligen bra, HUR bra vet jag dock inte då jag inte testat skarpt.

 

Ska skriva lite mer uttömande någon annan gång.

Nu måste jag återgå till mina underbara farmakologistudier :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tror oxå att ta bort Plutsjv inte var bra, och att grpsjv med Plutsjv skulle kunna vara bra på många förband men endast då kval sjv (Ssk och uppåt) inte finns i närhet.

Dvs span, Jägare och andra självständigt uppträdande.

För mycket plock på skadeplats kan ibland motverka sitt syfte är min åsikt.

Din andemening är att sjukvårdspersonal ex. sjukvårdare och sjukvårdsmän inte behövs i en organisation (förband) där leg. SSK / läkare finns?

 

Vill minnas att sjukvårdsorganisationen på papper ser ut som följer för den förbandsplats vi utbildades på;

 

2st läkare

4st sjuksköterskor

~20 st sjukvårdare

+ om det var 10 st "sjukvårdstransportmän".

 

Dessa bemannar fyra ambulanser samt en förbandsplats på batnivå.

 

Jag har svårt att tänka mig att få ihop en krigsorganisation med 24 sjuksköterskor per kompani. Har inte du?

Sen vidare så kan ju sjv pyssla på rätt så bra under en läkares eller sjuksköterskas överseende (hämta ditt och datt, håll här, ta blodtrycket, andas han? räkna pulsen, hjälp till att fixera benet nu, etc)

 

Eller har jag helt misstolkat ditt inlägg i kvällens dimmor?

 

/SKAYA

 

Edit: förbandsplats på bataljonsnivå. my bad.

Edited by skaya
Link to comment
Share on other sites

vad trött jag blir. :P

 

bamse: vet du hur sjukvårdsorg ser ut i HV? funderar skarpt på att gå med i HV som sjukvårdare. Men tråden har ju inte direkt gjort mig peppad, men å andra sidan så känns det som att man kan göra större nytta där det är "kassast"... :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Skaya, du måste gå med i Röda Korset för att bli HV-sjukvårdare. Mao icke-beväpnad.

Jasså. Nåväl, AK-5an var ju aldrig direkt någon favorit,

(på ryggen gevär + luta sig framåt, "hej hur mår du" - smaka kolvstöt från vapnet) har ju hänt. Pistol till sjukvården.

 

OT hit och OT dit. Tack för upplysningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Oj den här var en tråd jag helt har missat.

Några snabba kickstart frågor för att få tråden att rulla på:

 

Någon här på forumet som varit i kontakt med de ny CV90 som används i sjuktransportrollen.

Någon som sitter på information om kirurgitroppen som ska med i NBG.

Någon som har åsikter om hur utbildningen i förstahjälpen på soldatnivå borde se ut, eller är den bra som den är.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Oj den här var en tråd jag helt har missat.

Några snabba kickstart frågor för att få tråden att rulla på:

 

Någon här på forumet som varit i kontakt med de ny CV90 som används i sjuktransportrollen.

Någon som sitter på information om kirurgitroppen som ska med i NBG.

Någon som har åsikter om hur utbildningen i förstahjälpen på soldatnivå borde se ut, eller är den bra som den är.

 

Det är en "vanlig" 9040 som används. Enl Lt. Z på P4 så skall alla Strf90(40) kunna bära 2 sittandes och 2 på bår.

Bårarna fästs på högersidan av vagnen med den ena lyftmeden hängandes i en wire med lyftanordning i taket och den andra i ett fäste på innerväggen.

Den undre båren kan transporteras något provisoriskt på golvet under den hängande båren.

Systemet är anpassat för Bår 2.

Se bilderna...

http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&amp...95&ncid=635

 

Edit: Det saknades en bår...

Edited by Charlie/Foxtrot
Link to comment
Share on other sites

Oj den här var en tråd jag helt har missat.

Några snabba kickstart frågor för att få tråden att rulla på:

 

Någon här på forumet som varit i kontakt med de ny CV90 som används i sjuktransportrollen.

 

En "ny" modell av CV 90 som ambulans är under utveckling. Lek-och-testa prototypen står på FörMedC och utrustningen kommer vara i stort den samme som i sisu:n. De kommer se lite annorlunda ut en de vanliga CV 90 då det är en ledningsvagn, ingen beväpning, som har fått en extra förhöjning baktill. Just nu är den tillbyggnaden i playwood men under våren -08 kommer ett fåtal riktiga prototyper att rulla på några förband.

Edited by Nitzer
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kan rekomendera alla som är intresserade av "Sjukvård i fält" att köpa och läsa Pre Hospital Trauma Life Support, 6:th Ed (Military Edition) via www.amazon.com

 

Sjukvårdsskolan K3, håller på att uppdatera konceptet för sjukvård och de ligger längst fram i Sverige enligt mig (pratat med en av lärarna personligen).

 

Kan även rekomendera; Save lives, Save limbs - Hans Husum (Minskador, långt gången sjukvårdsutbildning i tredje värden för fattiga, minerade områden). Den boken är guld värd!

Sök nätet, jag köpte min bok direkt från Tromsö Universitet tror jag (kom på posten)

 

Pluggar man in de två böckerna har man en god kunskapsbank enligt min mening

 

/Gustafsson aka "Lill-medic"

Civ; Sjuksköterska, Mil; Instruktör CBRN, Skjutledare, :D fd I-PlutgrpC

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se detta ämne. har tagit mig tid att läsa igenom det mesta. och det har som tidigare nämnts flytit en större flod under bron. När det gäller dropp så är man nu väldigt restriktiv med att ge dropp. Detta för att inte den skadade ska blöda ut alla blodkomponenter. Man kan ge så mycket att man håller ett stabilt lågt tryck.

 

När det gäller avsnörande förband så är det tillbaks. Det finns till och med en speciell tourniquet som man applicerar på benet eller armen och som ska bäras i höger benficka. Av de dödsfall som inträffade i Irak och som man kunde ha förhindrat med rätt behandling berodde de flesta på utblödning. Har siffrorna i en artikel i military medicine som jag inte har tillgång till just nu.

 

I de anglosxiska förbanden har man dessutom medel som HemCon och Quickclot. Dessa placerar man i såret och får blodet att koagulera. Räddat livet på många soldater i Irak och Afghanistan

 

Det är väldigt bra om sjvpersonal är beväpnade eftersom det är skottpengar på röda kryss i heta zoner. Först bränner man av en IED, sen en secondary device plus finkalibrig eld när hjälpen anlänt. Därför har man ett helt annat taktiskt uppträdande för sjvpers idag (dyrköpta lärdomar efter blackhawk down).

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ett tag sedan jag hade kunskaperna färska men jag anser mig ha lite att tillföra diskussionen från min erfarenhet.

 

Vad gäller avsnörande förband så fick vi en ganska problematiserande syn på det hela. Vill minnas att det var en ganska framstående amerikanskt traumakirurg som varit verksam i framförallt Afghanistan som hävdade att torniquetter (finare ord på avsnörande förband) statistiskt sett gjort mer skada än nytta. (Önskar att jag kunde ge en källa på detta) Detta då de läggs för högt upp på den skadade lemmen och att mycket mer, än från början nödvändigt, måste amputeras. Gör t.ex. avsevärd skillnad om man "för säkerhets skull" lägger torniguen ovanför knät när skadan börjar nedanför...

 

Hur som helst, summan av den diskussionen var att man ska vara ytterst restriktiv med tornique. Man bör så långt det bara är möjligt använda vanliga tryckförband för att stoppa blödningar även då de är stora. Samt att många sjukvårdare/"vanliga" soldater inte har en tillräckligt problematiserande syn på det hela.

 

Vad gäller ventilpneumothorax så står det i början av tråden att det kan "åtgärdas på kompaninivå". Jag skulle nog vilja hävda att det iaf krävs en sjuksköterska för att kunna punktera lungsäcken på rätt sätt för att stoppa den akuta faran med att lungsäcken trycker undan luftstrupen. Dock orsakar ju den behandlingen ett vanligt pneumothorax. Detta kan åtgärdas på bataljonsförbandsplatsen i den mån att man lägger in ett thoraxdränage. Men i slutändan så är behandlingstiden flera veckor och måste ske på ett riktigt sjukhus.

 

/Bataljonsförbandsplatssjukvårdare P7, 05/06

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den nya Bandvagnen verkar vara väldigt fin, fick se den en gång på p4. Jag tycker sisun inte var speciellt lämpad som sjvtrp med tanke på den väderlösa båranordningen och terräng egenskaperna. Dessutom tror jag mer på en BV 309 eftersom den är lägre och har betydligt bättre terrängegenskaper. Tror att en 90a inte heller är speciellt lämpad som sjvtrp eftersom den är såpass klumpig. Den är säkerligen säkrare men det motiverar inte tillräckligt för att välja den istället för en bv309 som är mycket smidigare. I en BV 309 kan all personal hjälpa till vid ett omhändertagande, i en 90a tar ju i och urstigning för förare VC betydligt längre tid.

Är det motiverat att han en så skyddad vagn när man ändå kommer vistas helt oskyddade utanför vagnen vid skadeplatsen som antagligen är det absolut mest riskfyllda momentet?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Den här tråden är den närmsta/bäst relaterade jag hittade för mina frågor.

 

Vilka sjukvårdsresurser och vilka sjukvårdsbefattningar fanns förr (kalla kriget), finns idag eller planeras för framtiden (exempelvis inom IO14) på kompani-, bataljons- och brigadnivå?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...