Jump to content

Flottan?

Guest Nypan

Recommended Posts

Eh jag utbildar mig inom sjöfart kommer jag att bli tillsatt i flottan pågrund av detta?

Inte nödvändigtvis, alla nedskärningar inom FM har gjort att allt färre vpl rycker in och värnplikten har på så sätt blivit mer och mer "frivillig". Det har därför (enligt min uppfattning) blivit betydligt lättare att "välja och vraka". Det bör därmed inte vara några problem att "slippa flottan" förutsatt att det är det du vill, dock är det ju inskrivningsförättaren som har sista ordet .

Vad gäller jobb inom sjöfarten/handeslflottan så har ju vpl inom flottan den fördelen att man i många fall får sjötid att tillgodoräkna sig.

I dagens glada dagar är detta inget du behöver oroa dig för om du inte vill! Alla kan beroende på sina kvallifikationer och mönstringresultat bli plaserade vart de önskar.

Har du bara goda resultat vid mönstringen samt en trevlig förättare så kommer du säkert att kunna få bestämma nästan helt själv vad som passar dig bäst. Dock ska du nog räkna med att de kommer att försöka så dig till flottan.

Men ska man göra lumpen idag så ska man göra den ordentligt. Sattsa på de du tror du trivs bäst med så kommer lumpen att vara kanon vad du än väljer.

:baskerFN: eller :baskerFN: