Jump to content

Bataljon

Recommended Posts

Några rena infanteribataljoner finns inte längre, alla är mekaniserade, till och med de nationella skyddsstyrkorna. Men där är det i vilket fall tre mekkompanier med antingen 302 eller 501. Sen är det ett stabskomp, ett artkomp, ett lvkomp och ett trosskomp. Dock tvivlar jag på att dessa går att mobilisera efter senaste beslutet.

Vad gäller Pbat är det vad jag vet, två pkomp och två mekkomp. Sen är det ett ledn/grk-komp samt ett trosskomp.

Rätta mig om jag har fel.

Några rena infanteribataljoner finns inte längre, alla är mekaniserade, till och med de nationella skyddsstyrkorna. Men där är det i vilket fall tre mekkompanier med antingen 302 eller 501. Sen är det ett stabskomp, ett artkomp, ett lvkomp och ett trosskomp. Dock tvivlar jag på att dessa går att mobilisera efter senaste beslutet.

Vad gäller Pbat är det vad jag vet, två pkomp och två mekkomp. Sen är det ett ledn/grk-komp samt ett trosskomp.

Vilka mekaniserade bataljoner finns det i de Nationella skyddstyrkorna :baskerPa: .

Nationella skyddstyrkorna består väl idag endast av Hemvärnet.

Vilka mekaniserade bataljoner finns det i de Nationella skyddstyrkorna :baskerPa: .

Nationella skyddstyrkorna består väl idag endast av Hemvärnet.

Ja, har inte orkat updatera kollen efter FB04. Det är mycket möjligt att det är så, har också något minne av det :baskerFN: . Innan FB04 var det dock som jag skrev ovan.

@Elfgren:

Någon inventeringslista blir nog väldigt svårt att skaffa. Det är nog en organisationsskiss motsv. du är ute efter. Men där ser du inte hur många elverk som ingår i trosskompet om det nu är sånt som är intressant.

Det finns väl inget som heter "NSS, Nationella Skyddsstyrkorna".. Det var väl bara ett förslag på namnbyte?

Synd att det inte gick igenom iallafall. Hemvärnet låter föråldrat och man tänker på "Gamle Gösta med mauser och kaffekopp i skogen".

Trist, vi är många under 25 år i vår insatspluton.

Det finns väl inget som heter "NSS, Nationella Skyddsstyrkorna".. Det var väl bara ett förslag på namnbyte?

Synd att det inte gick igenom iallafall. Hemvärnet låter föråldrat och man tänker på "Gamle Gösta med mauser och kaffekopp i skogen".

"Nationella skydsstyrkorna" är namnet på en förbandstyp. I dagsläget är det bara Hemvärnet som är nationella skydsstyrkor.

Själv tycker jag att det är bra att namnbytet inte gick igenom. Förvånansvärt nog så har jag märkt att den förlegade bilden av hemvärnet har bitit sig fast som starkast just innom försvaret. De allra flesta civilister som jag har diskuterat HV med vet mycket väl att det numera är ett modernt insatsförband.

Jag syftade inte på Hemvärnet, utan namnytet från lokalförsvarsförband till nationella skyddstyrkorna någon gång under 1990-talet.

Pegin, hade varje infanteribataljon varsitt artilleri- och varsitt lvkompani? Det var något nytt isåfall...

Pegin syftar nog på de tolv markstridsbataljoner som skulle ingå i Nationella Skyddsstyrkorna enligt FB00. Dessa hade bland annat ett haubitskompani med 12 FH77A och ett lvkompani med ett stort antal (kommer inte ihåg exakt :) ) RBS70. En cynisk person skulle kunna läsa orgen för dessa som en IB77 där man tagit bort manöverbataljonerna och trängt in de tunga materielsystemen i en fiktiv bataljonsorganisation. Ungefär som att den skulle kunna kläs på med infanteribataljoner vid en återtagning för att få ett brigadförband igen...

Såg bra ut på pappret, men ganska snart så stod bland annat de FH77A som skulle ingå i dessa bataljoner och rostade på Bråvalla...

Pegin, hade varje infanteribataljon varsitt artilleri- och varsitt lvkompani? Det var något nytt isåfall...

Pegin syftar nog på de tolv markstridsbataljoner som skulle ingå i Nationella Skyddsstyrkorna enligt FB00. Dessa hade bland annat ett haubitskompani med 12 FH77A och ett lvkompani med ett stort antal (kommer inte ihåg exakt 0:) ) RBS70. En cynisk person skulle kunna läsa orgen för dessa som en IB77 där man tagit bort manöverbataljonerna och trängt in de tunga materielsystemen i en fiktiv bataljonsorganisation. Ungefär som att den skulle kunna kläs på med infanteribataljoner vid en återtagning för att få ett brigadförband igen...

Såg bra ut på pappret, men ganska snart så stod bland annat de FH77A som skulle ingå i dessa bataljoner och rostade på Bråvalla...

Ja, det var just de bataljonerna jag menade. Det var inte mycket mer än en pappersprodukt...

Idag blir det som jag skrev i första inlägget svårt att mobilisera dem eftersom precis som BJE påpekade, vi har brist på haubitsar(och allt annat :winner: ). Det finns 20 st FH 77A kvar efter att vi mobiliserat de stipulerade fyra Haubbat med FH 77B, för några år sedan hade vi över 200 FH 77A...

Sen består ett Haubitskomp av sex pjäser...

RBS 70 ingick med 16 st i varje komp.

För övrigt kan jag säga att stadsskyttebataljonerna ingick i NSS så det var inte bara gammalt bråte där.

Sen består ett Haubitskomp av sex pjäser...

I en vanlig haubitsbataljon ja. Men markstridsbataljonerna var som sagt lite speciella i sin organisation.

Ok, vet du hur organisationen såg ut? Det måste ha varit ett väldigt stort kompani, det krävs ju lite runtomkring för att få haubitsarna att skjuta (En vanlig Haubbat 77B med 12 pjäser har 832 man).

Ok, vet du hur organisationen såg ut?

Nej, det enda jag såg var en uppräkning av de tunga materielsystemen. Tror det var i Befäl eller Arménytt någon gång i anslutning till FB00. Men min reflektion då var densamma som din, att det inte var rimligt. Det verkade mer som en "parkeringsplats" för överblivna vapensystem efter brigadslakten, ungefär som att någon ville rädda dem undan skrotdöden genom att skapa dessa pappersbataljoner. Vilket ju uppenbarligen inte lyckades eftersom åtminstone FH77A avvecklades medan FB00 fortfarande gällde.

Edited by BJE

En 77A bataljon hadde 3 komp om 4 pjäs vardera

en 77B bataljon hadde 2 komp om 6 pjäs

Och sen verkar det råda lite förrviring här ovan. Ni talar om en bataljonsstyrka och i en bataljonsstyrka lär det inte ingå motsvarande en haubitsbataljon.

Däremot är det troligt med en haub. bat i en brigad. Batart brukar utgöras av grk

Och sen verkar det råda lite förrviring här ovan. Ni talar om en bataljonsstyrka och i en bataljonsstyrka lär det inte ingå motsvarande en haubitsbataljon.

Det var just det som var grejen. 12 pjäser verkar väldigt mastigt för att rymmas i en komporg.

Batart brukar utgöras av grk

Jo, men det här var inga vanliga bataljoner. Haubitsar ingick defacto.

Man valde en organisation med 3 batterier per kompani. Ett batteri hade 4 pjäser. Samtidigt avsågs ju BrigArt få 2 batterie på varje kompani (8 pjäser då). Syfte var mycket riktigt att skapa minibrigader genom att underställa 2-4 HV eller motsvarande bataljoner till varje markstridsbataljon.

Om jag inte helt missminner avsågs chef markstridsbataljon vara lägst överstelöjtninat.

Man valde en organisation med 3 batterier per kompani. Ett batteri hade 4 pjäser. Samtidigt avsågs ju BrigArt få 2 batterie på varje kompani (8 pjäser då). Syfte var mycket riktigt att skapa minibrigader genom att underställa 2-4 HV eller motsvarande bataljoner till varje markstridsbataljon.

Om jag inte helt missminner avsågs chef markstridsbataljon vara lägst överstelöjtninat.

sverige har aldrig haft me än 12 pjäser per kompani, inte som i utlandet (ex USA, Ryssland och England) där man har 16 eller tom 18 pjäser.

77A kompanier bestod som sagt av 2 plutoner med 3 pjäser, 77B bestod/består av 3 plutoner med 2 pjäser (eller som i boden, 6 eldenheter med 1 pjäs som agerar självständigt på samma sätt som Bkan gjorde)

det är mycket möjligt att man planerade att slänga in ett HaubKomp i NSS då med 6 77A pjäser.

totalt sett i sverige fins 48 + 2 77B pjäser (varav en del håller på att byggas om till ARCHER pjäser)

varför vi har 48 + 2 är för att FM har 48, Bofors har 1 (för tester) och FMV har 1 (också för tester), i krig är dessa 2 reservpjäser och kan altså ersätta 2 pjäser när dessa går sönder.

antalet 77A är för mig okänt, men det har tillverkats över 200st (220 om jag mins rätt)

flertalet är dock skrotade och övriga används för att utb vpl (ammunitionen till77A har utgått ur Kriorg och skall destrueras, lika bra att låta vpl skjuta upp den isf att spränga den)

det är mycket möjligt att man planerade att slänga in ett HaubKomp i NSS då med 6 77A pjäser.

Nej, de tolv markstridsbataljoner som skulle ingå i NSS skulle vardera ha tolv pjäser i sitt haubitskompani. Du ska inte göra misstaget att jämföra dessa bataljoner med någon annan förbandsorganisation, vare sig tidigare eller senare, då dessa markstridsbataljoner var en unik lösning. Markstridsbataljonerna skulle ta över de 77A som IB77 lämnade efter sig. Det här var alltså innan dessa pjäser såldes av till det brittiska företaget vars namn jag nu har glömt.

Nej, de tolv markstridsbataljoner som skulle ingå i NSS skulle vardera ha tolv pjäser i sitt haubitskompani. Du ska inte göra misstaget att jämföra dessa bataljoner med någon annan förbandsorganisation, vare sig tidigare eller senare, då dessa markstridsbataljoner var en unik lösning. Markstridsbataljonerna skulle ta över de 77A som IB77 lämnade efter sig. Det här var alltså innan dessa pjäser såldes av till det brittiska företaget vars namn jag nu har glömt.

det är uppfattat

På tal om art och FB00.

Fram på småtimmarna igår letade jag upp några av regeringens propositioner kring FB00. Motivet till att just behålla A9 i Kristinehamn var dels samgrupperingen med ArtsS, men också närheten till Älvdalens skjutfält. Detta skjutfält ansåg regeringen skulle få en särskilt stor betydelse för framtidens art. Avståndet till Älvdalen gjorde också att ingen av de andra artregementen var lämplig som huvudplattform för truppslaget. :banghead:

Snacka om kortsiktighet... :baskerFN::baskerFN: