Jump to content

kända attentat och lönnmord

Guest Lillan

Recommended Posts

Guest Lillan

Så... på begäran så ordnade jag en ny liten tråd...

Vad kan man säga om ämnet kända attentat och lönnmord då?

Bara börja skvallra på... ;-)

Något vi kan dividera om i all evighet (?) är ju mordet på Olof Palme 1986, tror ni det var slumpmässig händelse - eller var det något var planerat?

Vad tror ni?

(ja, jag har också en "teori", men jag avvaktar med den tills vidare...)

När jag var ny på min gamla krigsbefattning så brukade jag titta på olika attentats filmer av typen som visas på amerikansk tv. Man lär sig mycket av att se hur olika dåd utfördes i verkligheten. Så för att ha något att diskutera varför lyckas / misslyckas mordförsök. Är det gärningsmannens träning, personskyddets träning, tur, målets vanor osv. Diskutera gärna utifrån ett fall ifrån verkligheten.

När jag var ny på min gamla krigsbefattning så brukade jag titta på olika attentats filmer av typen som visas på amerikansk tv. Man lär sig mycket av att se hur olika dåd utfördes i verkligheten. Så för att ha något att diskutera varför lyckas / misslyckas mordförsök. Är det gärningsmannens träning, personskyddets träning, tur, målets vanor osv. Diskutera gärna utifrån ett fall ifrån verkligheten.

Bombattentat som avståndsangrepp(över 10 m) blir allt vanligare när man studerar terrorist attacker. Om man räknar bort självmordsattentat som trots allt är vanligast i arabvärden bland de rättrogna,  så är det "vanliga" bombattentaten överrepresenterat.

De senaste 10 åren har man kunnat se en ökad tendens till fjärrutlösta/radiostyrda bomber. Detta kan bero på en effektivare livvaktsorganisation runt VIP vilket hindrar de tidigare normala närkontakts- och korthållsangreppen. Att avskräcka från attentat är viktigast i en eskort/livvakts arbete. Fördelarna med ett bombattentat är därför uppenbara:

1. Det är lätt att skaffa nödvändig utrustning

2. Fienden behöver inte exponera sig

3. Fienden kan observera resultatet på betryggande avstånd

4. Han har mycket goda flyktmöjligheter.

Att spränga en bil som offret passerar verkar vara populärt. ETA, Italiensk maffia, PKK i närtid.

Som livvakt gäller det hela tiden att göra det oväntade, att åka samma väg 2 gånger i rad är en dödssynd.

Har för mig att Ivan dödade någon på Kuba med en syl.

Det stämde inte sådär jättemycket....

Det var KGB som på Stalins order dödade Trotskij i Mexiko med en ishacka. (Det här känns som Cluedo.) Trotskij gjorde tydligen motstånd så det gick inte så snabbt och smärtfritt som de tänkt sig. De hade innan försökt komma åt honom på mindre förfinade sätt, typ maskingevär, utan att lyckas.

Jag har för mig att mördaren gav ut en bok långt senare. Sök på Google eller något så hittar du nog det.

Jag har en hel del att säga.... de största experterna på attentat här i världen är Israels säkerhetstjänst Mossad! De har använt sig av riggade bilar som sprängts när målet kört förbi, väldigt effektiv och säker metod, har man mycket resurser kan man rigga många bilar.... så att bytte av väg ej hjälper.... när det gäller lillehammer fallet så var det så at Mossad sköt fel person!!!

Angående Trojski vilken var en man som var en liten revolutionist i Soviet som kom på fel fot med stalin så ska det sägas att han bodde i typ ett fort i mexiko med massor av vakter. Stalin gillade inte bla Trojskis ide om världs revolution, stalin var nöjd med soviet.... det första attentat var en attack på trojskis fort som slutade med att Trojski överlevde..

Sen blev han dödad genom att en närstående svek honom och att han på så sätt släppte in en person som vissade sig vara en assasin, som dödade honom med en ishacka.....

Sen det där om säkerhet osv,, så tror jag att det inte är något problem att lyckas med ett attentat på höga män som tex amerikanska presidenter såvidare individen inte håller sitt livt kärt.... men ska de försöka komma undan kanske lee harvy oswalds metod med sniper inte var så dum.... jag måste säga att lee måste har varit en bra skytt och en kallblodig jävel, ty ty bilen som JFK åkte i måste ha hunnit röra sig några meter innan kulan nåde målet.... pga avstånd och att bilen rörde sig att kunna lyckas med det och träffa så rätt under den psykiska stress han måste varit under är svårt... men han var onekligen en crazy f***.... typ den enda amerikan som hade bott och arbetat i soviet! ha kom undan från brottsplatsen men stoppades i en polis kontroll. Det intressanta med Kennedy mordet är varför dödades Lee av en bar ägare?? vad skulle han kanske tystas för?? spooky:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...