Jump to content

*VARNAD*


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Som vissa av er märkt så händer det ibland att vi varnar medlemmar som beter sig illa eller i strid mot reglerna. Och efter flera varningar så kan man bannas.

 

Varningar är något BlåGul diskuterar igenom bakom kulisserna och med den berörda medlemmen via PM/E-mail.

 

När en medlem varnas så ökas en inbyggd varningsnivå indikator på, den är för närvarande återigen dold för alla utom BlåGul. Dessutom sätter vi medlemstiteln till *VARNAD* manuellt.

 

Varför kan jag nu se min egen varningsnivå?

Det är nu återigen deaktiverat.

När jag meckade runt bland inställningarna på forumet igår slog jag på att medlemmar skall få se sin egen varningsnivå, vilket egentligen var meningen som ett test, sedan dök hela forumet (se Drift-infotråd).

Och när det kom upp återställdes inte inställningen att låta medlemmar se sin egen varningsnivå.

 

Min tanke är dock att kunna ha det aktiverat och att slippa använda metoden att sätta *VARNAD* som medlemstitel.

På så vis kan man lättare se om man själv/någon annan blev varnad för två år sedan eller 1 vecka sedan, eller om någon blev varnad första dagen men sedan dess skött sig exemplariskt.

 

I vissa fall bör man inte behöva gå runt med VARNAD titeln för evigt, men någon rutin för att ta bort titeln finns inte och blir väldigt svårt att manuellt hålla reda på. Tex borttagning efter 100 bra inlägg 1 års prickfri medverkan, osv.

I nuvarande version av Invision Board kan man bara tillåta att se sin egen nivå. I tidigare har det varit möjligt att visa den för all och ge alla rätt att varna varandra. Jag tycker det vore bäst om man kunde se allas nivå och läsa en motiveringen till resp varning.

 

Detta behöver diskuteras igenom av BG om hur vi skall ha det. Samt att vi kommer överens om hur varningsmeddelandena fylls i så det blir enhetligt.

 

Be om ursäkt att funktionen slogs på och att det inte informerades.

/Henke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja lite känndes det som att storebror vakar över en.. :sniper:

 

Har en 10% varning för spamning i början av min karriär innan jag lärde mig knappar och funktioner. Visst känns det lite att se att man är övervakad och registrerad för sina synder..

 

Dock tror jag att det är en bra variant att man som nu kan se var man ligger och varför man hamnat där.. Många lär inte tycka om det men jag är övertygad om att det skulle hjälpa upp nivån på forumet. Se det som ett instrument att lära sig var gränserna går..

 

Men alla piskor måste vara förenade med morötter. Att vara brännmärkt i evighet är lite onödigt och ett "benådnings förfarande" bör finnas..

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Just nu är funktionen deaktiverad då den inte är riktigt genomarbetad om HUR den ska tillämpas öppet.

 

För tillfället ber jag er ignorera detta så länge med var och hur osv, och bara funderar på om det är en bra idé, och om den går att utveckla eller tillämpa på ett speciellt sätt.

 

För BlåGul är detta alltså ingen ny funktion, bara att den blev synlig för er nyligen. Men bekymra er inte om den nu, och fundera inte på eventuella frågetecken kring om nivån är ökad av en eller flera orsaker.

Fortfarande gäller 3 varnings regeln som praxis, och när ni förtjänar en blir ni meddelade personligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det kan vara rätt bra att se när en person blev varnad, och gärna nån form av generell beskrivning av orsaken

 

om en person är varnad så sjunker dennes trovärdighet i mina ögon. Men om jag kan se att varningen är 2 år gammal och härör från ett klantigt inlägg i markan så kanske jag ser på presonen på¨ett annat sätt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Darkwand

De som varnats har ju ofta varit folk som man knappast kan ha i möblerade rum. Vissa har slängt sig med mindre hälsosama åsikter, varit ena riktiga djävla skrävlare och ja, de har ju bannats efter hand.

 

Därför så är det lätt så att man tar de varnades inlägg med en näve salt...

 

En sak som dock förundrar mig är vart A2Keltainen tagit vägen...

Han må haft mycket högljudda åsikter och hans sista inlägg om kvinnor och bristen på kläder-bilder var väl inte det smartaste. Men man saknar killen.

Link to comment
Share on other sites

@Darkwand

De som varnats har ju ofta varit folk som man knappast kan ha i möblerade rum. Vissa har slängt sig med mindre hälsosama åsikter, varit ena riktiga djävla skrävlare och ja, de har ju bannats efter hand.

 

Därför så är det lätt så att man tar de varnades inlägg med en näve salt...

 

En sak som dock förundrar mig är vart A2Keltainen tagit vägen...

Han må haft mycket högljudda åsikter och hans sista inlägg om kvinnor och bristen på kläder-bilder var väl inte det smartaste. Men man saknar killen.

 

Ja, släng in mig i ett madrasserat rum! Och anse allt man skriver här verk av en skrävlare med mindre hälsosamma åsikter...

Vänta förresten! Det stämmer ju! :clap:

 

Kanske inte helt fel att visa vad folk blivit varnade för. Om man gjordt något "dumt" ska man kunna stå för det. Och hur "dumt" det man gjordt är ska även folk kunna få bilda en egen åsikt om.

Under dagarna/dagen som man kunde se varför man blivit varnad såg jag på mig själv motiveringarna och var jag blev varnad. Borde finnas för allmänheten.

Mina fem ören.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Det är oerhört mycket enklare att avgöra en persons trovärdighet om man kan ta reda på vad han har blivit varnad för och varför.

 

Jag ser att Hans Engström har lyckats bli varnad, tydligen ganska nyligen dessutom. Jag skulle gärna vilja veta hur det gick till.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Det är oerhört mycket enklare att avgöra en persons trovärdighet om man kan ta reda på vad han har blivit varnad för och varför.

 

Jag ser att Hans Engström har lyckats bli varnad, tydligen ganska nyligen dessutom. Jag skulle gärna vilja veta hur det gick till.

 

Håller med i allt, är även nyfiken på Hans öde. :) Hur lyckades han?

 

Som jag sade innan så tycker jag att man ska se vad folk ha blivit varnade för. Men om det nu inte blir så, tycker jag att man ska ta bort märkningen helt och hållet, och hålla det mellan BG och den varnade

 

 

Vissa märks det på att de blivit varnade, minst sagt. :) medan andra funderar man en par gånger på varför de blivit varnade.

 

J.K Nilsson

Edited by JK Nilsson
Link to comment
Share on other sites

intressant om ni redovisade detta! Men jag trodde inte att ni hade någon rutin för detta? Med tanke på vad HENKE skrev tidigare i tråden.

 

Vi har ingen utarbetad rutin utan vi använder "fingerspitzgefühle"

 

Med tanke på att detta börjar likna en riktig instutition borde det väl finnas en process i ArbO som beskriver detta... :P

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det faktiskt är bättre. Det finns ju någon regel som säger att man inte ska flamea. Tex. "Du är en idiot." Har man tydliga regler så är det kanske större chans att folk försöker krångla sig runt dem "Nu hade jag tänkt skriva att du är en idiot, men det gör jag inte."

 

Har man en allsmäktig godtyklig men relativt rättvis übermoderator som varnar och stänger av folk efter magkänsla så försöker man kanske inte med sånt trams?

 

Det är lite som, om du behöver veta reglerna för att bli varnad borde du bli varnad.

Link to comment
Share on other sites

@Darkwand

 

En sak som dock förundrar mig är vart A2Keltainen tagit vägen...

Han må haft mycket högljudda åsikter och hans sista inlägg om kvinnor och bristen på kläder-bilder var väl inte det smartaste. Men man saknar killen.

 

Jag håller helt med. Jag anser att A2Keltainen var sidans mest läsvärda skribent. Mycket seriös och med väl underbyggda inlägg. Jag förstår inte riktigt vad han gjort för att bli varnad? Mycket illa för forumet att han är borta.

Link to comment
Share on other sites

@Darkwand

 

En sak som dock förundrar mig är vart A2Keltainen tagit vägen...

Han må haft mycket högljudda åsikter och hans sista inlägg om kvinnor och bristen på kläder-bilder var väl inte det smartaste. Men man saknar killen.

 

Jag håller helt med. Jag anser att A2Keltainen var sidans mest läsvärda skribent. Mycket seriös och med väl underbyggda inlägg. Jag förstår inte riktigt vad han gjort för att bli varnad? Mycket illa för forumet att han är borta.

 

Han kanske finns kvar med ett nytt konto....

Link to comment
Share on other sites

Även jag tycker att det vore bra om man kunde se vilka medlemmar som är varnade och varför de blev det. Enklast vore väl med en nålad tråd i detta underforum. Då kan ju var och en själv bestämma vilken vikt man ska lägga vid den varnades inlägg.

 

Visst finns det regler, men motiveringen till en varning ger ju också en hint om hur reglerna tolkas av blågul.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt vart vi vill komma? om någan har blivit varnad av nån anledning är det väl inte så mycket att bråka om, vederbörande har väl gjort nått obra och ansvariga har gett en liten åthutning och förhoppningsvis respekterar den som felat dom få regler som finns och allt flyter på som förut i gammal god soldatanda(rått men hjärtligt) enkelt eller hur? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt vart vi vill komma?

Vart jag vill komma är till att skälet till att någon blir varnad blir offentligt. Visst, man kan resonera som du och tycka att "han/hon bröt väl mot reglerna på något sätt". Men jag skulle gärna se skälet i klartext. Det finns ju mer än en regel så att säga...

Link to comment
Share on other sites

@Darkwand

 

En sak som dock förundrar mig är vart A2Keltainen tagit vägen...

Han må haft mycket högljudda åsikter och hans sista inlägg om kvinnor och bristen på kläder-bilder var väl inte det smartaste. Men man saknar killen.

 

Jag håller helt med. Jag anser att A2Keltainen var sidans mest läsvärda skribent. Mycket seriös och med väl underbyggda inlägg. Jag förstår inte riktigt vad han gjort för att bli varnad? Mycket illa för forumet att han är borta.

 

Han kanske finns kvar med ett nytt konto....

Nu går jag förvisso lite OT, men jag känner att jag vill reda ut lite saker och ting.

A2Keltainen är endast varnad och på intet sätt bannad. Han har all rätt i världen att skriva inlägg och göra sig hörd på forumet.

 

Ville bara klargöra det...

 

 

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Att offentliggöra varningar tycker jag är ett klantigt system, det är sen ganska lätt att driva en varnad person över gränsen med lite eftertanke. Inte i alla olika fall som motiverar en varning men för vissa regelbrott så är det inte så svårt att tänka sig att man upprepar sig under press.

Jag tänkte skriva ett konkret exempel men så kom jag på att det blev en instruktion i hur man kan göra och det var inte så bra. :)

 

Varningar är för mig något mellan moderatorerna och den varnade, på det forum som jag moddar så lämnas inte anledningen ut om det inte är något väldigt speciellt som har hänt som måste förklaras. Sen vet man inte som vanlig användare hur allt ser ut bakom kulliserna på ett forum och det kanske är så att öppna varningar funkar bättre på det här forumet än vad det har gjort på andra ställen.

 

Som en liten disclaimer.

Jag inga varningar här eller för den delen på något annat forum överhuvudtaget så jag är inte så orolig för egen del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...