skinner Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Hittade denna bild på en ungdomssida och undrar om någon fler har testat detta? Samt hur fan tätar man alla avlopp samt dörrar? Det lär ju rinna ut en hel del. Tänk er när kaptenen kommer in för att kolla varför det tar en sån jävla tid att duscha. Hela duschrumet töms över honom och rinner ut i korridoren Bildern är tagna på I19 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Hittade denna bild på en ungdomssida och undrar om någon fler har testat detta? Samt hur fan tätar man alla avlopp samt dörrar? Det lär ju rinna ut en hel del. Tänk er när kaptenen kommer in för att kolla varför det tar en sån jävla tid. Hela duschrumet töms över honom och rinner ut i korridoren Bildern är tagna på I19 Nöden och fanstygen är uppfinnarnas moder. ALLT går att lösa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Tror dock inte att tätskiktet mår så bra av det. Förhoppningsvis ligger duschrummet på nedre plan, för belastningen blir ju ett par extra ton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En kompis till mig var med på det där, dom tätade alla avlopp med handdukar o dyl. Dörren spärrade dom med en bordsskiva. Kan ju meddela att de ansvariga fick besöka översten samt att åtmindstånde min kompis fick sänkt betyg i uppförande. För att tömma ut vattnet så drog dom helt sonika bort bordsskivan vilket resulterade i en flodvåg ut i korridoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En kompis till mig var med på det där, dom tätade alla avlopp med handdukar o dyl. Dörren spärrade dom med en bordsskiva. Kan ju meddela att de ansvariga fick besöka översten samt att åtmindstånde min kompis fick sänkt betyg i uppförande. För att tömma ut vattnet så drog dom helt sonika bort bordsskivan vilket resulterade i en flodvåg ut i korridoren. Fullständigt idiotiskt. Precis lika allvarligt som annan skadegörelse. Hade det varit lika skojjigt om de vandaliserat ett stridsfordon? Materiel som materiel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 3, 2006 Author Report Share Posted January 3, 2006 En kompis till mig var med på det där, dom tätade alla avlopp med handdukar o dyl. Dörren spärrade dom med en bordsskiva. Kan ju meddela att de ansvariga fick besöka översten samt att åtmindstånde min kompis fick sänkt betyg i uppförande. För att tömma ut vattnet så drog dom helt sonika bort bordsskivan vilket resulterade i en flodvåg ut i korridoren.PÅ vilket våningsplan var det detta skedde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 JA de fuktskadan lär kosta en del att fixa. Snacka om onödig förstörelse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zurse Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 bilderna känns bekanta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 3, 2006 Author Report Share Posted January 3, 2006 bilderna känns bekanta... Var du med och genomförde detta eller var det folk på ditt kompani som genomförde detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zurse Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 nej jag va inte med o genomförde detta hyss.men jag vet var det gjordes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En sån där sak kan man göra genom att använda sig av en presenning som tätmedel, och sätta nått lämpligt plank där så behövs för väggar och dylikt, men det är ju lämpligt att göra det på ställen där man kan ta hand om vattnet, såsom utomhus eller i ett våtutrymme där man kan få ner det i avloppet istället för korridoren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Å fy fan... Där hade jag gärna varit med... Inte för att bada med de värnpliktiga men väl för att få göra den där djupa utandningen modell "avgrundssuck" nanosekunden innan ådrorna i pannan börjar bulta på mig och man kan börja låta lungorna tala... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En kompis till mig var med på det där, dom tätade alla avlopp med handdukar o dyl. Dörren spärrade dom med en bordsskiva. Kan ju meddela att de ansvariga fick besöka översten samt att åtmindstånde min kompis fick sänkt betyg i uppförande. För att tömma ut vattnet så drog dom helt sonika bort bordsskivan vilket resulterade i en flodvåg ut i korridoren. Fullständigt idiotiskt. Precis lika allvarligt som annan skadegörelse. Hade det varit lika skojjigt om de vandaliserat ett stridsfordon? Materiel som materiel... Sa jag att det var roligt? Jag berättade helt enkelt vad som hände. Sen är det inte lika alvarligt som om dom hade vandaliserat ett stridsfordon. Det borde ju vem som helst se. Det gjordes heller inte för vandaliseringens skull utan för att dom tyckte att det skulle bli en kul grej, dom tänkte helt enkelt inte på konsekvenserna. Sådant händer ibland. Med din logik så borde det ju vara lika alvarligt om man i vredesmod sopar en fältapa i ett träd som om man tar en hammare och går lös på kontrollerna till en Haubits77. Därmed inte sagt att jag tycker det var speciellt smart att fylla duschrummet med vatten för att sedan släppa ut det i korridoren. För övrigt så var det delar ur Pansar Trossen I19 03/04 som utförde "hysset". Sen så har jag för mig (notera att jag inte alls är säker) att fuktskadorna inte var så alvarliga eftersom dom fick bort vattnet hyfsatt snabbt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 om det fans avlop som tätats med handdukar varför i helvete släper man då ut vattnet i koridoren istället för att ta bort handdukarna? eller var det kasnke någon annan än just dom som slet bort planket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Sa jag att det var roligt? Jag berättade helt enkelt vad som hände. Sen är det inte lika alvarligt som om dom hade vandaliserat ett stridsfordon. Det borde ju vem som helst se. Det gjordes heller inte för vandaliseringens skull utan för att dom tyckte att det skulle bli en kul grej, dom tänkte helt enkelt inte på konsekvenserna. Sådant händer ibland. Med din logik så borde det ju vara lika alvarligt om man i vredesmod sopar en fältapa i ett träd som om man tar en hammare och går lös på kontrollerna till en Haubits77. Därmed inte sagt att jag tycker det var speciellt smart att fylla duschrummet med vatten för att sedan släppa ut det i korridoren. För övrigt så var det delar ur Pansar Trossen I19 03/04 som utförde "hysset". Sen så har jag för mig (notera att jag inte alls är säker) att fuktskadorna inte var så alvarliga eftersom dom fick bort vattnet hyfsatt snabbt. Roligt? Nej. Lika allvarligt som att vandalisera ett stridsfordon eller annan materiel? Ja. Varför? Det är inte dina egna prylar. Vill man bygga om ett duschrum till pool så får man göra det hemma och var beredd att stå för eventuella kostnader själv. Inget eventuellt löneavdrag på dagsersättningen i världen är tillräckligt för att betala de fuktskador som kunde uppstått. Samma sak gäller en fältapa eller kontrollerna till en H77, det är inte heller dina egna prylar och de ska behandlas därefter. Har man så pass allvarliga problem att kontrollera sin ilska att man känner sig tvungen att slänga en fältapa i ett träd eller vandalisera en H77 ska man söka hjälp, det finns terapi för sånt. Att saker går sönder pga olyckshändelser är sin sak men att med berått mod ha sönder något är bara korkat. Att det är kronans prylar är ingen förmildrande omständighet. Det är skattebetalarnas pengar det handlar om till syvende och sist och jag vill i alla fall inte att de skattekronor som jag betalar till försvaret ska användas så att glin kan använda diverse materiel som avreageringsobjekt. Och vad ska man säga till sina befäl när de beordrar "Ett lag, ELD" och H77:an är sönder? Befälen lär ju knappast tycka att svaret "Larsson var lite förbannad så han slog sönder lite knappar på pjäsen med en hammare" är OK för att det var synd om Larsson som kom för sent till utspisningen i fält och därför fick mindre käk än de andra.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Som sagt jag sa aldrig att jag tyckre det var roligt eller ok för den delen. Sen sa jag inte heller att det var ok att ha sönder något av kronans matriel. Men jag hävdar att det inte är samma sak att fylla ett dushrum med vatten som att slå sönder ett stridsfordon. Det handlar om kostnader. Sen var fältapan och haubitsen bara exempel. Sa aldrig att det var ok. Sluta dra så mycket ogrundade slutsatser. Om du hade valt att förstå vad jag skrev istället för att bara ta tillfället att få skälla lite så hade det kunna blivit så mycket bättre stämning i tråden. Juridiskt sätt så skulle det vara olika att slå sönder en fältapa och en Haubitz eftersom värdet är väldigt annorlunda. Än en gång jag menar då inte att det är ok att slå sönder en fältapa bara för att den är gammal och inte har så stort penningvärde. Än en gång jag tyckte inte att det var speciellt SMART eller vidare GENOMTÄNKT gjort av dem. Jag sa heller aldrig att det var speciellt ROLIGT, så lägg ner den biten nu tack! Nu är det ju gjort, och dom fick skit för det, deras straff var kanske inte enligt er tillräckligt men det var det som utmättes och ansågs lämpligt av översten på I19. För att svara på din fråga Sandqvist, det var dom själva som drog bort bordsskivan. Dom ansåg att det skulle gå mycket fortare och att det skulle vara mycket roligare än att släppa ut det genom avloppet. Det var inte heller direkt genomtänkt, men så gör man ibland saker man inte överväger konsekvenserna av. Jag försvarar dom inte jag bara säger hur det är så ni behöver inte skälla på mig för vad DOM gjorde mer nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 @Steken Som jag fattar inläggen från Lt P och även Kanna så är det inte dig dom skäller på. Lt P kommenterar det idiotiska i att låta vattnet åka ut i korridoren. Kanna kommenterar din jämförelse mellan fältapa, haubits 77 och vattenfylld korridor. Om du, på samma sätt som du vill att andra ska, lugnar ner dig lite och läser inläggen igen märker nog även du detta. ;) The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Edit: Pucktvåa. Tack Swede! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Är det ingen av er andra som gjort lite hyss i det militära som kanske inte var så genomtänkta? Men jävligt roliga för stunden? Dumt: ja. Men det finns en miljard andra händelser som är otroligt mycket värre än just detta exempel som verkar få mindre konsekvenser. Vådaskott tex. är ju mycket allvarligare än detta, men det förekommer nog betydligt oftare och kan undvikas genom frånvaro av slarv. Väringarna i det här fallet förtjänar förstås diverse utskällningar/bestraffningar men blev fömodligen hyllade på luckan... @Steken du har givetvis rätt i att det är enorm skillnad mellan ett dylikt påhitt och att paja ett stridsfordon. @Kanna: Hur mycket militär materiel har du hemma som du inte har köpt? Handen på hjärtat... Enligt vissa personers logik skulle det alltså vara samma sak att "få med sig" en kortkalsong hem som detta bus i duschrummet... EDIT: Jag understryker att detta inlägg inte är tänkt som ett påhopp utan som en tankeställare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky luke Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Dagens skratt!! För övrigt så var det delar ur Pansar Trossen I19 03/04 som utförde "hysset". Sen så har jag för mig (notera att jag inte alls är säker) att fuktskadorna inte var så alvarliga eftersom dom fick bort vattnet hyfsatt snabbt. Vet för övrigt fler som gjorde detta, förra året. Av beskrivningen så använde dom samma teknik, men vattenmängden var nog mindre.. hahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Undrar hur de har fått varmattnet att räcka till för att få skaplig tempratur i "poolen", en stor beredare innehåller ju max 1m3, det såg ju ut att vara betyligt mer vatten än 1m3, (jag vet att det inte är bara varmvatten utan en blandnig utav vamt o kallt vatten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 @Kanna: Hur mycket militär materiel har du hemma som du inte har köpt? Handen på hjärtat... Enligt vissa personers logik skulle det alltså vara samma sak att "få med sig" en kortkalsong hem som detta bus i duschrummet... Ett par strumpor m/90, ett par kortkalsonger (den korta varianten, inte boxershortsmodellen), 1 handduk, modell kökshandduk och som dessutom är så gammal att det står "Krigsmakten" på den, och en skjorta 90 någonstans som jag fick av en kompis som gjorde lumpen vid AMK och fick ut drösvis med skjortor. Visst är det stöld eftersom det inte var mina prylar utan FM:s men mitt "långlån" av mtrl kostar inte skattebetalarna tusentals kronor vilket ett sabotage av en H77 eller ett duschrum gör. Detta försvarar dock inte mitt agerande, den mtrl jag hade för mycket av skulle naturligtvis lämnats in tilsammans med övrig materiel vid MUCK och jag är idag djupt ångerfull. All övrig materiel som jag äger är överskott och således utrangerad av FM. Slut. Frågor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky luke Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Slut. Frågor? Var är den förstörda haubitsen och duschrummet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Är det ingen av er andra som gjort lite hyss i det militära som kanske inte var så genomtänkta? Men jävligt roliga för stunden? Dumt: ja. Men det finns en miljard andra händelser som är otroligt mycket värre än just detta exempel som verkar få mindre konsekvenser. Vådaskott tex. är ju mycket allvarligare än detta, men det förekommer nog betydligt oftare och kan undvikas genom frånvaro av slarv. Menar du att du klassar vådaskott som "hyss" som är roliga för stunden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Herregud va tråkiga ni är... Här lägger en kille in lite roliga bilder på ett par korkade väringar, och genast sätter moraltanterna igång. Vem bryr sig om ifall det är värre att slå sönder ett strf eller ett duschrum? Det har ju absolut ingenting med ämnet att göra. Att förvandla duschrummet till en pool var väl visst en kul grej. Dumt? Javisst! Skadegörelse? Antagligen. Men lik förbannat bara ett hyss. Det går ju inte alls att jämföra med vådaskott eller att slå sönder haubitsar. Nä, skärpning killar. Vi är inte här inne för att hålla moraliserande predikningar för varandra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Slut. Frågor? Var är den förstörda haubitsen och duschrummet? Fråga Steken, han verkar känna till folk som sysslar med sådant. Sorry Steken, kunde inte låta bli... ;) Men det finns en miljard andra händelser som är otroligt mycket värre än just detta exempel som verkar få mindre konsekvenser. Vådaskott tex. är ju mycket allvarligare än detta, men det förekommer nog betydligt oftare och kan undvikas genom frånvaro av slarv. Menar du att du klassar vådaskott som "hyss" som är roliga för stunden? Medic menar nog snarare att exempelvis ett vådaskott på skjutbanan kan få till följd att man får en föreläsning i A och O gällande vapenhantering och eventuellt lite vedhuggning som straff medan sabotage av utr kan få ekonomiska följder både för den som utfört sabotaget och för FM. En kille i stab/tråd-troppen på kompaniet lyckades göra felaktig patron ur vid en skjutövning som regementschefen var åskådare till och drog därför av ett skott vid blindavfyrningen. Istället för en utskällning fick den skyldige och resten av troppen veta vikten av att hantera sitt vapen på rätt sätt av regementschefen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Jag tycker det var ett ganska roligt tilltag. Jag har svårt att direkt jämföra det med sabotage enligt exemplet att t.ex. slå sönder kontrollerna till en artilleripjäs. Om det däremot framkommer att beväringarnas uppsåt var att förstöra, inte att skoja till det, så har jag givetvis en annan inställning till - som jag ser det - hysset. Det är stor skillnad mellan hyss och uppsåtlig skadegörelse. Tycker jag i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Med risk för att bli utskrattad ställer jag en fråga. Blir verkligen fuktskadorna så stora då hela väggarna samt govlet verkar vara kaklat, och under är det väl betong vad jag skulle gissa på. Inget av det kan ju mögla på samma sätt som trä i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Roligt? Nej. Lika allvarligt som att vandalisera ett stridsfordon eller annan materiel? Ja. Varför? Det är inte dina egna prylar. (...) Att det är kronans prylar är ingen förmildrande omständighet. Det är skattebetalarnas pengar det handlar om till syvende och sist och jag vill i alla fall inte att de skattekronor som jag betalar till försvaret ska användas så att glin kan använda diverse materiel som avreageringsobjekt. @Kanna: Hur mycket militär materiel har du hemma som du inte har köpt? Handen på hjärtat... Enligt vissa personers logik skulle det alltså vara samma sak att "få med sig" en kortkalsong hem som detta bus i duschrummet... Ett par strumpor m/90, ett par kortkalsonger (den korta varianten, inte boxershortsmodellen), 1 handduk, modell kökshandduk och som dessutom är så gammal att det står "Krigsmakten" på den, och en skjorta 90 någonstans som jag fick av en kompis som gjorde lumpen vid AMK och fick ut drösvis med skjortor. Visst är det stöld eftersom det inte var mina prylar utan FM:s men mitt "långlån" av mtrl kostar inte skattebetalarna tusentals kronor vilket ett sabotage av en H77 eller ett duschrum gör. Detta försvarar dock inte mitt agerande, den mtrl jag hade för mycket av skulle naturligtvis lämnats in tilsammans med övrig materiel vid MUCK och jag är idag djupt ångerfull. All övrig materiel som jag äger är överskott och således utrangerad av FM. Slut. Frågor? Ja. Frågor: Det är alltså OK med det enorma svinn som förekommer inom FM eftersom folk plockar med sig persedlar hem (du har ju själv beskrivit exakt vad du har tex) men när det kommer till ett duschrum som vad vi förstått inte ens fått några vattenskador börjar det moraliseras? Jag måste väl här anta att kostnaderna för all materiel som försvinner är större än för ett duschrum? Och du har ju faktiskt en del i den kollektiva skulden. Slutsats: jag tycker inte man ska gnälla så mycket över en sån här obetydlig händelse om man själv inte har rent mjöl i påsen. Slut. Frågor? @Swede: Självklart inte, jag försökte göra en jämförelse och peka på hur oviktig en sån här händelse är i det stora sammanhanget och i en så stor organisation som FM där så mycket annat kan gå snett och få värre konsekvenser. I övrigt instämmer jag med Serg Landgren... Förlåt för att jag inte fattar hur quote- mojängen funkar, föredrar skogen framför internet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En personlig reflektion och fortsättning på mitt tidigare inlägg... Det finns två typer av människor (befäl)... Båda typerna hade gett soldaterna en djävla lunga... Den ena typen gör detta och blir upprörd på beväringsdjäveln som endast skapar problem och är rent ut sagt ett pack idioter som inte kan tänka klart och följa order/reglemente/ordning och reda. Raka hörn och rättning i perfekta linjer är harmoni... Den andra typen också att skälla men kommer senare skratta åt tilltaget över en öl och le åt situationen väl förvissad om att värnpliktiga av tradition och ohejdad vana (ålder?) kommer ställa till med "rackartyg"... The sky is blue, the sea is wet... so what? Nu har han något att berätta på mässen/kurser... Jag vet vad jag tillhör :P GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.