Jump to content

Betyg på trådar

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

En ny funktion i Invisionboard är att man kan betygsätta trådarna.

Vi har per 2006-01-02 Aktiverat den funktionen för samtliga registrerade medlemsgrupper och slagit på funktionen med att få betygsätta trådar i de flesta forumsdelar (Ej Öppet hus).

Alla registrerade medlemmar har rätt att betygsätta en tråd på en skala 1-5.

Resultatet visas i översikten av trådarna, för närvarande med stjärnor.

Funktionen syns invid första inlägget i tråden med knappen "BETYG".

Vi testar lite och ser om det skapar något mervärde.

/Henke

Jag tycker det verkar svårt att få nåt vettigt ut av en sådan här betygsättning. En tråd som kanske är bra och vettig i början kan urarta till den vanliga basker/jägare/utbildningstecken-pajkastningen. Kan man då ändra sitt betyg?

Edited by Hotel Charlie One

Jag tycker det verkar svårt att få nåt vettigt ut av en sådan här betygsättning. En tråd som kanske är bra och vettig i början kan urarta till den vanliga basker/jägare/utbildningstecken-pajkastningen. Kan man då ändra sitt betyg?

Ja, du kan gå in och ändra betyg.

Är detta verkligen nödvändigt?

Det känns som att på ett forum av den här typen (väldigt fakta orienterat) så är denna typ av funktion helt överflödig annat än i markan. Detta p.g.a. att en tråd som är fäldigt fokuserad och sakriktig. men totalt onintressant för t.ex. mig resulterar i ett lågt betyg ifrån mig, medan någon annan anser att den är lysande för att den tar upp det som den personen är intresserad av.

Två trådar kan ju vara olika bra med tanke på hur ämnet avhandlas. Skrivs det mycket fakta och det finns mycket bilder så är kanske värdet högre för de flesta. Innehåller tråden ryggdunk och fikonspråk så är det kanske en sämre tråd?

Men det är väl det som är grejen med utvärderingen. Att se om det behövs.

Det känns som att på ett forum av den här typen (väldigt fakta orienterat) så är denna typ av funktion helt överflödig annat än i markan. Detta p.g.a. att en tråd som är fäldigt fokuserad och sakriktig. men totalt onintressant för t.ex. mig resulterar i ett lågt betyg ifrån mig, medan någon annan anser att den är lysande för att den tar upp det som den personen är intresserad av.

Du kanske inte ska betygsätta tråden efter hur pass intressant du finner den personligen, dvs, skit i att betygsätta en flygtråd om du är ointresserad av allt utom bilar. Betygsätt biltrådarna då istället.

Dessutom anser jag att det inte är ämnet som sådant som skall betygsättas, utan hur faktatung och relevant i förhållande till ämnet som tråden är. Detta för att flyg, bil eller baskerintresserade snabbt ska kunna se om en basker, flyg eller bil-tråd är bra eller ej. Söker man på "basker" och får fram två femstjärniga, en trestjärnig och resten ej betygsatta ska man ju förhoppningsvis finna att den femstjärniga var bäst.

/E

• Forumsledning

Måste tyvärr rätta Swede.

Som JAG ställt in det nu får medlemmar INTE ÄNDRA sina betyg, medan BG får det.

Det är givetvis lätt att ändra på det så alla skulle kunna få ändra sina betyg.

VARFÖR BETYG?

Anledningen till betygen är att många klagar på att kvaliteten på SoldFs trådar ständigt sjunker ju större vi blir.

Genom att göra bra trådar mer tydliga än dåliga så borde det vara enklare att se VART man skall leta efter information.

Man kan även tänka sig att enbart BG får betygsätta trådarna och på så vis visa vilka trådar som är vi anser informativa. Lite som Winamps Crew sätter betyg på Skins eller bokhandlare har "Personalen rekomenderar"-hylla, osv.

Detta eftersom de som kanske skriver dessa nu "låg kvalitets trådarna" själva höjer dem till skyarna och så är det status quo i alla fall. Förhoppningsvis är det många medlemmar som besitter god kunskap så det gemensamma bedömmandet ger en rättvisande bild.

Jmf med många andra internet forum där det mer eller mindre är anarki och trakasserier så tycker jag vi håller en bra nivå. Detta tack vare hårt arbete av BG och även om det kanske avskräcker en del nybörjare från att skriva eller uppfattar BG och luttrade medlemmar som elaka.

@Simon

Ja det skall vara ett medelvärde av samtliga betyg.

@Kn Glock

Har inte kollat upp vad Invision säger om detta, detta är en standardfunktion i nuvarande Invision-version 2.1, men det har tidigare funnits liknande lösningar som 3:e parts add-on.

Vi vill gärna slippa lägga in 3e parts add on i forumet då det kan ställa till det för säkerhetsuppdateringingar och versionsuppdateringar från Invision.

Måste tyvärr rätta Swede.

Som JAG ställt in det nu får medlemmar INTE ÄNDRA sina betyg, medan BG får det.

Det är givetvis lätt att ändra på det så alla skulle kunna få ändra sina betyg.

Mutter, mutter, mutter.

Du kan ju berätta det då, innan man klampar iväg och dansar steppdans i klaveret. ;)

• Forumsledning

@Swede

LOL

Vadå?! Vad vi ser som admin är ju oftast inte alls samma som medlemmarna.

För oss är ju skinnet rosa-skimrande, allt smakar jordgubb och allt vi pekar på får vi, medan medlemmarna bara har tillgång till LO-FI versionen och allt luktar unket. :navy:

@Swede

LOL

Vadå?! Vad vi ser som admin är ju oftast inte alls samma som medlemmarna.

För oss är ju skinnet rosa-skimrande, allt smakar jordgubb och allt vi pekar på får vi, medan medlemmarna bara har tillgång till LO-FI versionen och allt luktar unket. :)

Var e mina jordgubbar? Som underbeslag tycker jag mig iallafall ha rätt till lite sylt!

:P

Bara för det ger jag denna tråden en etta..

/E

• Forumsledning

Du kanske inte ska betygsätta tråden efter hur pass intressant du finner den personligen, dvs, skit i att betygsätta en flygtråd om du är ointresserad av allt utom bilar. Betygsätt biltrådarna då istället.

Dessutom anser jag att det inte är ämnet som sådant som skall betygsättas, utan hur faktatung och relevant i förhållande till ämnet som tråden är. Detta för att flyg, bil eller baskerintresserade snabbt ska kunna se om en basker, flyg eller bil-tråd är bra eller ej. Söker man på "basker" och får fram två femstjärniga, en trestjärnig och resten ej betygsatta ska man ju förhoppningsvis finna att den femstjärniga var bäst.

/E

Exakt min ståndpunkt och jag trycker gärna mer på det.

Håller en tråd bra kvalité ska det synas utan att behöva läsa allas inlägg.

Kvalité kan en tråd ha även om det inte berör ens intressen.

Finner ni tråden ointressant/inte berör er - RÖSTA INTE

Finner ni tråden bra/kul/intressant - RÖSTA

Finner ni att tråden har ett bra ämne men med dåligt innehåll och med oseriösa inlägg - RÖSTA

Finner ni att denna tråden talar om mycket bra saker som du tror andra kan ha nytta av - RÖSTA

..och sen.. ni som röstar ner trådar i ren jävulskap utan att klara av att motivera eran ståndpunkt till varför - ni springa och leka på annan ort istället. ni hjälper inte till någonstans, jag har sett denna sorts verksamhet, ofta är medelåldern 15 på de forumen

:)

Vidare så röstar vi bara, inget mer, inget enstaka inlägg i tråden om att - "oj vad bra/dålig tråd den får en 5a/1a"

Utan ska ni skriva nått i en tråd så SKALL DITT INLÄGG TILLFÖRA NÅGOT TILL ÄMNET/TRÅDEN ...och ska ni berätta om erat betyg så gör det sist i inlägget, kanske med en liten motivering motsv. dock inget krav alls.

Förmodligen kommer detta att läggas till i FAQ och regler efter en lyckad testperiod.

Det är min målsättning iaf.