Jump to content

Gaskonflikten mellan Ukraina och Ryssland

Nestor

Recommended Posts

Tänkte lite på den senaste tidens koflikt mellan Ryssland och Ukraina, angående att yssland chockhöjer proserna för naturgas till Ukraina.

Gaskonflikten når Europa

Med risk för att få "Ryssen kommer" stämpel,

Jag tycker att det smått oroande att Ryssland nu verkar vilja sätta Ukraina på plats , för att de har övergett sin proryska politik i ochmed den Oranga Revolutionen.

Det jag bekymmrar mig över är att Ryssland kan gå mot ett mer auktoritärt samhälle, liknande Sovjetunionen.

Jag tror inte tt Putin är ett stort hot, men däremot hans efterföljare.

För att citera en kallskompis

"Ryssen har varot vår fiende sedan Birger Jarl var barn, varför skulle ryssen vara snäll nu". Det tycker jag är ett sunt sätt att se situationen.

Vad tror ni? Går Rysland mot ett mer Sovjet liknande samhälle?

Edited by Hendrix

Tänkte lite på den senaste tidens koflikt mellan Ryssland och Ukraina, angående att yssland chockhöjer proserna för naturgas till Ukraina.

Gaskonflikten når Europa

Med risk för att få "Ryssen kommer" stämpel,

Jag tycker att det smått oroande att Ryssland nu verkar vilja sätta Ukraina på plats , för att de har övergett sin proryska politik i ochmed den Oranga Revolutionen.

Det jag bekymmrar mig över är att Ryssland kan gå mot ett mer auktoritärt samhälle, liknande Sovjetunionen.

Jag tror inte tt Putin är ett stort hot, men däremot hans efterföljare.

För att citera en kallskompis

"Ryssen har varot vår fiende sedan Birger Jarl var barn, varför skulle ryssen vara snäll nu". Det tycker jag är ett sunt sätt att se situationen.

Vad tror ni? Går Rysland mot ett mer Sovjet liknande samhälle?

Väst har länge krävt att Ryssland anpassar sig till marknadsekonomin.. Två saker som vi tryckt på är slopande av subventioner och att göra Gasprom tillgängligt för internationella investerare..

Vi har även hejat på Ukraina och menat att de skall göra sig mindre oberoende av Ryssland. Ukraina har därför minskat och uppgivit att man skall minska än mer på sammarbetet med Ryssland.

Att vi nu har svårt för den uppkommna situationen beror på att det är precis så vi sagt till Ryssen att han måste göra men samtidigt så vill vi ju säga att Ryssland är boven i dramat... Man har liksom målat in sig i ett hörn..

Gaspom har genomgått och genomgår en omställningsprocess inför introduktionen på börsen som kommer nu. Ingen med marknadsekonomiska böjelser vill nu påstå att ett företag skall subventionera ett annat land. Har man sådana böjelser torde man vara mera åt det komunistiska hållet.. Alltså skulle det vara Ukraina som är på väg tillbaka till Sovjetunionen och inte Ryssland..

Visst är det kul att vara ett oberoende land men det kostar också...

Hur tror ni Lundin sfären ser på detta? De är ju intressenter i Gasprom och än har ingen journalist bett dem om en kommentar

Ja, ett verkligen briljant synsätt. Och med den grundinställningen så lär vi (eller snarare "ni", eftersom de flesta jag känner inte har något otalt med ryssen) få vänta 500 år till på bättre rellationer...

Visst är det elakt att höja elpriset (jag skickade inget julkort till Vattenfall i år heller), men jag tror inte det behöver innebära ett tredje världskrig eller evig ockupation av den onde arvsfienden...

Det handlar väll om att ryssland också vill ha lite röda trådar uta att dra i när dom vill ;)

Inget konstigt med det, putin är ju van vid att vara med och bestämma lite var stans i östra europa. Men utvecklingen kanske går lite väl snabbt fram för rysslands smak i vissa delar.

Då Ryssland och det semi-privata bolaget Gasprom agerar marknadsekonomiskt precis som EU och övriga västvärlden vill och höjer gaspriserna borde Ukraina kunna höja hyran för marken som pipelinen går på med motsvarande värde...

Att Ryssland slår lite på trumman är knappast något märkvärdigt, man måste ju självklart bedriva en aktiv identitetspolitik i regionen. Det skulle knappast förvåna mig om EU påbörjar förhandlingar med Ryssland i och med att man inte vill överge Ukraina som nu vänt sig mot EU, och då flera EU-länder drabbas av konflikten kommer man tvingas agera. Resultatet blir med största sannolikhet någon form av nytta för Ryssland såsom ökat bistånd/ökade lån/whatever, vilket måste anses som lyckat för vår gamle arvsfiende.

Vi ska inte heller glömma bort att gas och oljeexporten är den livsnerv som håller Ryssland över ytan i nuläget. Jag har inte siffrorna i huvudet men den absoluta huvuddelen av exportintäkterna kommer från petroleumindustrin.

Det är kanske mot denna bakgrund man bör se den ryska statens sedan flera år pågående återtagande av oljeproduktion och oljeförädling från oligarkerna. Att låta bli att sälja en del av sin gas till en inte längre så fullt inställsam granne, till en fjärdel av priset man kan få i EU, ter sig samtidigt då tämligen logiskt.

Sen var det ju det där med att gasen måste gå GENOM Ukraina för att nå marknaden... Hur länge dröjder det innan Ryssland officiellt kommer att anklaga Ukraina för gasstöld?

Edited by Schalldämpfer

Sen var det ju det där med att gasen måste gå GENOM Ukraina för att nå marknaden...

Den lilla detaljen håller de på att fixa med, en direktline till Tyskland via Östersjön...

Källa: Dagens pappersversion av DN, men den har du väl läst nu...

Att ryssen klart vill visa att det lönar sig att vara ”kompis” och att det är dumt att vara kompis med någon annan verkar ju vara en ganska tydlig politik från Putin. Svartsjukan verkar vara stor och jäklars om ett land hånglar med något annat förutom Ryssland. Vitryssland är ju fortfarande mer kompis med Ryssland så de får fortfarande köpa billig gas. Stämningen i Ukraina är dock fortfarande orange och viljan är enormt stor att komma närmare EU så det kommer antagligen inte spela så stor roll i slutändan. Just nu är det mest underhållningsvärde i att se att de gamla sovjettakterna sitter i när ryssen har presskonferens.

Sen var det ju det där med att gasen måste gå GENOM Ukraina för att nå marknaden... Hur länge dröjder det innan Ryssland officiellt kommer att anklaga Ukraina för gasstöld?

en fråga jag har är hur själva avtalet är skrivet för transporten av gas genom Ukraina.

Det måste ha föregåtts av en hel del sockrat tal eller "an offer they couldnt refuse" annars skulle jag ha tagit betalt som bara den av Ryssen för att tillåte dem att sälja gas som passerat genom mitt territorium.

en fråga jag har är hur själva avtalet är skrivet för transporten av gas genom Ukraina.

Det måste ha föregåtts av en hel del sockrat tal eller "an offer they couldnt refuse" annars skulle jag ha tagit betalt som bara den av Ryssen för att tillåte dem att sälja gas som passerat genom mitt territorium.

Ukraina får betalt för transporten.. Om de skulle chockhöja tariffen?? Då blir det billigare att bygga en ny pipline utanför Ukraina och så förlorar de den inkomsten..

Det slår inte mot Ryssen. Det slår mot köparna. EU skulle då ge Ukraina på moppen och hota med allt möjligt ont och att de kan glömma det där med EU medlemskap i framtiden.. Ni vet sådan där politik man nu anklagar Ryssland att föra.... De ligger i riskzonen redan idag. Kan lova dig att de som får mindre volymer inte är glada... och man anser att Ryssen har rätt till marknadspriser...

Nä, slutsatsen från denna konflikt blir nog att EU pumpar in en massa pengar för att få alternativa rutter för den Ryska gasen.. Vitryssland-Polen anses nog vara en stabil sträckning..

Det hela är bara en Show från Ukrainas sida.. Det hela handlar om en ca 15 % höjning av deras totala Gas kostnader. Detta i ett land där man inte ens vet vad tätningslister i fönstren är för något. Nu kan de ju passa på att genomföra ett energi sparprogram och om man inte lyckas sänka kostnaderna med 15% med små enkla medel så kan Sverige skicka dit några 12 åringar som hjälper dem...

Att ryssen klart vill visa att det lönar sig att vara ”kompis” och att det är dumt att vara kompis med någon annan verkar ju vara en ganska tydlig politik från Putin. Svartsjukan verkar vara stor och jäklars om ett land hånglar med något annat förutom Ryssland.

Med samma logik kan man ju säga; jäklars vad arga och misstänksamma vi i Sverige* blir om Ryssland helt plötsligt inte längre vill sälja sin naturgas till en fjärdedel av världsmarknadspriset till ett land som aspirerar på EU och Nato medlemskap! (Men ärligt talat, vi skulle väl heller inte vilja gratisförsörja någon som vi upplever back-stabbar oss?) Hmmm, dom begär plötsligt lika mycket betalt av Ukraina som av övriga EU länder? Måste vara nått skummt! Det onda imperiet har återigen visat vad det går för!

* Jag säger endast Sverige eftersom tonen i debatten verkar vara betydligt hårdare och självklar här än på engelkspråkiga forum på internet.

Att ryssen klart vill visa att det lönar sig att vara ”kompis” och att det är dumt att vara kompis med någon annan verkar ju vara en ganska tydlig politik från Putin. Svartsjukan verkar vara stor och jäklars om ett land hånglar med något annat förutom Ryssland.

Med samma logik kan man ju säga; jäklars vad arga och misstänksamma vi i Sverige* blir om Ryssland helt plötsligt inte längre vill sälja sin naturgas till en fjärdedel av världsmarknadspriset till ett land som aspirerar på EU och Nato medlemskap! (Men ärligt talat, vi skulle väl heller inte vilja gratisförsörja någon som vi upplever back-stabbar oss?) Hmmm, dom begär plötsligt lika mycket betalt av Ukraina som av övriga EU länder? Måste vara nått skummt! Det onda imperiet har återigen visat vad det går för!

* Jag säger endast Sverige eftersom tonen i debatten verkar vara betydligt hårdare och självklar här än på engelkspråkiga forum på internet.

Håller med dig...Med den tonen, som är här, varför inte begära att Norge sänker sitt pris med 75% på den gas och olja de säljer till oss..

Blev en ganska lustig lösning på problemet. Ett samrisk bolag mellan Gasprom och Raiffsten bank. Bolaget köper gasen för 230$ och säljer den för 90$. Låter lite som att Ukraina lånar mellanskillnaden av detta bolag-- Det som göms i snö kommer upp i tö.. men det är ju snart valtider :unsure:

Senaste BBC

gaskonflikt

Edited by Stella-Polaris

• 3 weeks later...

Jag hittade ett litet intressant stycke i DN som rör detta område. Atrikeln framhöll bland annat möjligheten att använda energin som vapen.

"Vid Totalförsvarets forskningsinstitut har Jan Leijonhielm och Robert Larsson i flera år följt den ryska energipolitiken. De påpekar att Ryssland i sin officiella energi­strategi understryker att "den grundläggande uppgiften för energipolitiken är att säkerställa Rysslands nationella säkerhet".

Energipolitik i syfte att säkerställa statens säkerhet... På något sätt tror jag inte att samma grundtankar återfinns i den svenska energipolitikens mål! :)