magnus242 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Min blivande fru håller på att skriva en B-uppsats om turerna kring bostadsbyggandet på gamla F18. Därmed så har jag fått i uppgift att luska reda på lite historiska frågor. Jag vet att F18 som förband lades ner 1986, men hur länge hade FV ett intresse av att behålla flygplatsen för att användas som krigsbas och/eller övningsbas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Flygflottiljen F18 lades ner på 70-talet, därefter var det Flygvapnets Södertörnsskolor fram till 1986. Därefter var det F13s detachement Tullinge. När jag var där 91 så fanns fortfarande en bastropp där vill jag minnas och i berghangaren så var krigsbasens fordon förrådsställda. Då sades det dock att krigsbasen höll på att läggas ner, och jag kan inte minnas att något spetsigt flygplan landade där under tiden jag var där. Behovet av F18 som övningsbas var väl då inte heller så stort eftersom både F13 och F16 fanns, och Tullinge byggdes ju aldrig ut till bas 90-standard så den var knappast jätteintressant som krigsbas heller. Att FV överhuvudtaget var kvar på Tullinge berodde nog mer på att StrilS låg där då än att man var intresserad av fältet som sådant. Inget bra svar på frågan, men kanske en hjälp på vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Tyckte väl att det inte kunde stämma att StrilS flyttade från Tullinge redan 1986 (vilket BJE iofs aldrig skrev) Saxat från www.strils.mil.se: 1986 F 18 läggs ned och STRILS inordnas under F 20 1994 STRILS flyttar till Uppsala Jag var nämligen helt säker på att både StrilS och bastroppen låg kvar på Tullinge när jag var med i FV-ungdom i början på nittiotalet. Jag är därtill ganska säker på att minst en drakendivision bodde kvar på Tullinge ända fram till 1986, även om divisionen formelt tillhörde F13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Tyckte väl att det inte kunde stämma att StrilS flyttade från Tullinge redan 1986 (vilket BJE iofs aldrig skrev) Saxat från www.strils.mil.se: 1986 F 18 läggs ned och STRILS inordnas under F 20 1994 STRILS flyttar till Uppsala Jag var nämligen helt säker på att både StrilS och bastroppen låg kvar på Tullinge när jag var med i FV-ungdom i början på nittiotalet. Jag är därtill ganska säker på att minst en drakendivision bodde kvar på Tullinge ända fram till 1986, även om divisionen formelt tillhörde F13. Precis, på F13T så låg F20/S även efter att F18 lagts ner. Även efter 1994 så bedrevs viss utbildning i skolhuset på Tullinge eftersom man inte hade några simulatorer för Stril 60 i Uppsala... Drakendivisionen på Tullinge var Petter Röd, dvs formellt sett 1.division på F16. Det var egentligen en av divisionerna från F1 som flyttade till Tullinge när F1 lades ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 (edited) Precis, på F13T så låg F20/S även efter att F18 lagts ner. Även efter 1994 så bedrevs viss utbildning i skolhuset på Tullinge eftersom man inte hade några simulatorer för Stril 60 i Uppsala... Under min vpl som målobs så fick jag arbeta som styrare på TASTen på Tullinge i några veckor 1997. TASTen (TAktisk SimulaTor) var en övningsanläggning för att utbilda radarjaktledare och luftbevakningsledare. Som styrare var man övningsobjekt för de blivande rrjalarna, d.v.s man agerade pilot och körde simulerade jaktplan som "rrjal" skulle leda in mot mål som skulle bekämpas. Detta var något av det roligaste som jag gjorde under min vpl. Angående TASTen så sades det att utrustningen var så ålderdomlig och ömtålig att den inte kunde flyttas. Hela anläggningen hängde tydligen på en skör tråd, gick något sönder så var det inte säkert att det gick att laga då reservdelarna hade gått ur sortimentet för länge sedan. En sak som jag fick berättat för mig var att när ett kraftaggregat (eller något i den stilen) gick så var man tydligen tvugna att plocka reservdelen i fråga från något museiföremål Tror även att FV hade någon form av hundverksamhet på Tullinge då jag var där... Inte helt säker dock... // WM Edited January 2, 2006 by WinterMute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Angående TASTen så sades det att utrustningen var så ålderdomlig och ömtålig att den inte kunde flyttas. Det var förmodligen en faktor. En annan var att när Strilcentrum i Uppsala planerades så skulle Stril 60 har ersatts av StriC när detta togs i bruk, så det fanns helt enkelt inget behov av Stril 60-utbildningsanordningar. Nu kom Stril 60 att leva längre än man räknat med och därför fick Tullinge leva kvar några år till. Tror även att FV hade någon form av hundverksamhet på Tullinge då jag var där... Inte helt säker dock... FHTE låg på Tullinge 1995-2000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted January 2, 2006 Author Report Share Posted January 2, 2006 Flygflottiljen F18 lades ner på 70-talet, därefter var det Flygvapnets Södertörnsskolor fram till 1986. Därefter var det F13s detachement Tullinge. När jag var där 91 så fanns fortfarande en bastropp där vill jag minnas och i berghangaren så var krigsbasens fordon förrådsställda. Då sades det dock att krigsbasen höll på att läggas ner, och jag kan inte minnas att något spetsigt flygplan landade där under tiden jag var där. Behovet av F18 som övningsbas var väl då inte heller så stort eftersom både F13 och F16 fanns, och Tullinge byggdes ju aldrig ut till bas 90-standard så den var knappast jätteintressant som krigsbas heller. Att FV överhuvudtaget var kvar på Tullinge berodde nog mer på att StrilS låg där då än att man var intresserad av fältet som sådant. Inget bra svar på frågan, men kanske en hjälp på vägen? En bra hjälp på vägen skulle jag säga Börjar få lite koll på vad jag borde fråga Någon som har en aning om när krigsbasen lades ner? Vad gjorde bastroppen där om basen inte användes? Finns det någon Flygvapen organisation for Dummies där en gammal knekt kan lära sig vad bas-90 och annat innebär? Syftet med hela övningen är att visa att FV inte har hindrat bebyggelse på F18. Utan anledningen till att man inte har haft några allvarliga funderingar att bygga där, tills Göran P pekade med hela handen, är att F18 egentligen är olämpligt för bostäder. Samt visa hur man hittils har drivit fram detta tveksamma projekt. Lilla snuttisen hälsar och tackar för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 [*]Vad gjorde bastroppen där om basen inte användes? På den tiden hade FV bastroppar på ganska många baser "utifall att". Jag var bara tre månader på Tullinge, så det kan ju mycket väl vara så att det damp ner flygplan både före och efter. All tid där tillbringade vi inte heller på Tullinge, så jag kan ha missat flygplan som landat. Finns det någon Flygvapen organisation for Dummies där en gammal knekt kan lära sig vad bas-90 och annat innebär? I korthet så är bas 90 det koncept som FV införde på 80-talet när man tog "skydd genom spridning" till nya höjder. En utbyggd bas 90-bas skulle ha en huvudbana ("riktig landningsbana") och ett antal kortbanor ("breddad landsväg"). Runt omkring dessa så byggdes ett stort antal flygplanfickor längs vägarna så att flygplanen kunde spridas ut när de inte stod i högsta startberedskap vid banändarna. Det var bas 90 som ledde till att flygbasjägarna och FVs närskyddsplutoner kom till, då man räknade med att Sovjetunionen skulle bedöma det som meningslöst att försöka bomba ut flygplanen på marken utan istället skicka in spetsnäsorna för att sabotera dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted January 2, 2006 Author Report Share Posted January 2, 2006 Så i korthet var man kvar på Tullinge efter 1986 för att TASTen och STRIL60 utbildningen inte kunde flytta och då hade man en bastropp där också i bästa bra att ha stil. I korthet så är bas 90 det koncept som FV införde på 80-talet när man tog "skydd genom spridning" till nya höjder. En utbyggd bas 90-bas skulle ha en huvudbana ("riktig landningsbana") och ett antal kortbanor ("breddad landsväg"). Runt omkring dessa så byggdes ett stort antal flygplanfickor längs vägarna så att flygplanen kunde spridas ut när de inte stod i högsta startberedskap vid banändarna. Det var bas 90 som ledde till att flygbasjägarna och FVs närskyddsplutoner kom till, då man räknade med att Sovjetunionen skulle bedöma det som meningslöst att försöka bomba ut flygplanen på marken utan istället skicka in spetsnäsorna för att sabotera dem. Tackar det förklarade en del Kan tänka mig att det skulle ha varit svårt att uppgradera Tullinge till Bas-90, Södertörns landskapet är ju inte direkt platt och strösslat med raka breda vägar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
517 Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Så i korthet var man kvar på Tullinge efter 1986 för att TASTen och STRIL60 utbildningen inte kunde flytta och då hade man en bastropp där också i bästa bra att ha stil. I korthet så är bas 90 det koncept som FV införde på 80-talet när man tog "skydd genom spridning" till nya höjder. En utbyggd bas 90-bas skulle ha en huvudbana ("riktig landningsbana") och ett antal kortbanor ("breddad landsväg"). Runt omkring dessa så byggdes ett stort antal flygplanfickor längs vägarna så att flygplanen kunde spridas ut när de inte stod i högsta startberedskap vid banändarna. Det var bas 90 som ledde till att flygbasjägarna och FVs närskyddsplutoner kom till, då man räknade med att Sovjetunionen skulle bedöma det som meningslöst att försöka bomba ut flygplanen på marken utan istället skicka in spetsnäsorna för att sabotera dem. Tackar det förklarade en del Kan tänka mig att det skulle ha varit svårt att uppgradera Tullinge till Bas-90, Södertörns landskapet är ju inte direkt platt och strösslat med raka breda vägar ;) En 90-bas kompletterades i regel med 1-2 st sidobaser varav Tullinge och Arboga var sidobaser i händelse av att huvudbasen "slogs ut" dessa sidobaser har/hade normalt inga KC/basC utan skulle betjänas av klargöringstroppar från huvudbasen samt en "mobil TL-vagn" Ej splitterskydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.