Maverick Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 Är på jakt efter en elmotor som kan göra en rörelse på 90-180-360 grader när den slåss på (eller utlöses på annat sätt) och går tillbaka när den "slås" av. Den skall flytta en vikt på ca 1-5 kg beroende på designlösning Den skall göra denna förflyttning på max 1 sek Kostand under 100 sek vid kör av 5-10. Några förslag på vad som behövs och vart man finner detta?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Låter som att du är ute efter en stegmotor. Finns på elfa.se kan vara svårt att få en under 100kr men det finns modeller som bara kostar precis över hundringen vid köp av 10st. Dock behöver du också någon form av styrning till den, och det är den knepigare biten. Själv kan jag svänga ihop en mikroprocessorstyrning men det är inget som Lasse i ledet gör över dagen precis. Finns även en del färdiga styrkretsar men jag har inte koll på specarna/priset på dessa. edit: Kollade på de styrkretsar som finns på elfa.se och den billigaste kostar 697kr. Och då krävs endå en mikroprocessor som styr den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Hmmm, vindrutetorkarmotor? Såna finns hyfsat billigt på mekonomen, avsedda för båt och med ställbara utslag om jag inte minns helt fel. 12Voltare dock.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 5, 2006 Author Report Share Posted January 5, 2006 Hmmm, vindrutetorkarmotor?Såna finns hyfsat billigt på mekonomen, avsedda för båt och med ställbara utslag om jag inte minns helt fel. 12Voltare dock.... Humm.. Just de Harv funderat på dne typen av motorer men de jag ´har hittat har varit av typen runtgående... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Mmm, kolla då på de motorer som är för marint bruk. De är litet mer universal än de som sitter på bilar så därför har jag för mig att de går att ställa in. (Monterade en på en båt för ett par år sedan men mitt teflonminne vill inte vara med) Link to comment Share on other sites More sharing options...
steelspear Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Funkar servon som används i radiostyrda applikationer? http://www.futaba-rc.com/servos/index.html Är ingen expert själv på servon men det finns såna som drar 19 kg 1 cm ut från centrum så med lite utväxling kan det gå om du vill ha mer slaglängd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Settern Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Ska du flytta upp till 5 kg 90gr på en sek har du problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Annars är nu en frekvensomvandlare bra om de t ex är en 3fas motor. Du kan styra mkt med en sådan. och du kan ha en fas power input och 3fas output. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.