Darkwand Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 Jag har läst på olika ställen att det skulle vara både AIM-9J och AIM-9P5 vet någon vilken det är ? Ochsedan så undrar jag när den kom till Viggen respektive Draken går den att skjuta från Rb34 balkar rakt av eller behöver den ytterligare integrering ? tex kan alla draken versioner som tog Rb24 även ta Rb24j ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 Enligt det som jag vet från min tid inom Fv och från böcker som jag har studerat. Så är RB24 AIM-9J . Sen har den modernare versionen en annan beteckning inom Fv. Kan ej tyvärr minnas vilken beteckning det var. Mvh 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 Såvitt jag vet så är Rb 24 = AIM-9B, Rb 24J = AIM-9J och Rb 74 = AIM-9L. Har också sett uppgifter om att Rb 24J skulle vara AIM-9P, men det verkar lite lustigt att man då skulle ha valt versionsbeteckningen "J". Det kan ju vara så att 24J var -9J ursprungligen men att de senare byggdes om till -9P, men det har jag aldrig hört talas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 AIM-9J = moddade AIM-9B/E AIM-9P = förbättrade AIM-9J Båda versionerna har varit i tjänst sedan 70-talet. Som jag har förstått det är Rb24J = AIM-9P-någonting. Varför den heter J vet jag inte, men kan det ha någonting med J35J att göra? Vissa sidor menar att Rb24 = AIM-9P3 och Rb24J = AIM-9P5 Ett par sidor om AIM-9 Sidewinder: AIM-9 Sidewinder (FAS.org) The Sidewinder Story Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 4, 2006 Author Report Share Posted January 4, 2006 Har svårt att tro att Rb24 kan vara någonting annat än AIM-9B dvs orginalversionen av Sidewinder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Har svårt att tro att Rb24 kan vara någonting annat än AIM-9B dvs orginalversionen av Sidewinder. Eftersom Rb24 bars redan av J29 så är jag benägen att hålla med. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 5, 2006 Author Report Share Posted January 5, 2006 Som kuriosa så fick Tunnan vänta ett tag på att få Sidewinder eftersom flygplanet inte var i första linjen vid den tidpunkten. Hittar siffran 1964 i boken "Flygande Tunnan" det är efter både Lansen Draken och Hunter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Att de Rb24 som tillverkades på 60-talet var AIM-9B borde väl inte vara någon tvekan om, men har man inte modifierat dem någonting de senaste 40 åren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Att de Rb24 som tillverkades på 60-talet var AIM-9B borde väl inte vara någon tvekan om, men har man inte modifierat dem någonting de senaste 40 åren? Ja, därav Rb24J och Rb74... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Att de Rb24 som tillverkades på 60-talet var AIM-9B borde väl inte vara någon tvekan om, men har man inte modifierat dem någonting de senaste 40 åren? Ja, därav Rb24J och Rb74... Har inte Rb24J och Rb74 modifierats något sedan de första levererades (vilket måste vara minst 20 år sedan)? När infördes Rb24J och Rb74? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 (edited) När infördes Rb24J och Rb74? Har inga exakta datum, men Rb24J användes först på J35F, vilket indikerar någon gång på 70-talet. Rb74 köptes in till JA37 och levererades i början på 80-talet. Samma källa, Rikets flygplanköp JAS 39 Gripen, anger för övrigt att det var AIM-9L som köptes till JA37... Eftersom AIM-9P kom efter AIM-9L så förefaller det uteslutet att Rb24J skulle vara något annat än AIM-9J. Edited January 8, 2006 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Eftersom AIM-9P kom efter AIM-9L så förefaller det uteslutet att Rb24J skulle vara något annat än AIM-9J. Förutsatt att de enbart legat i förråd och inte modifierats efter leverans. Pskott och annat har ju modifierats i efterhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 (edited) Förutsatt att de enbart legat i förråd och inte modifierats efter leverans. Pskott och annat har ju modifierats i efterhand. Ja, det är sant. Men jag är skeptisk till att en sådan modifiering till AIM-9P inte skulle ha medfört en ny versionsbeteckning. Särskilt inte som tidigare versionsbyten gjort det. Ännu ett argument för att Rb24J inte är AIM-9P är att den har utgått, numera har vi bara Rb74. Om både Rb24J och Rb74 vore AIM-9P i olika utföranden så torde båda finnas kvar. Edited January 9, 2006 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Ännu ett argument för att Rb24J inte är AIM-9P är att den har utgått, numera har vi bara Rb74. Om både Rb24J och Rb74 vore AIM-9P i olika utföranden så torde båda finnas kvar. Men Rb74 är AIM-9L (om vi inte köpt ännu nyare förstås), inte AIM-9P. AIM-9P är en budgetvariant som bygger på AIM-9J/N, många av dem ombyggda AIM-9B/E/J. Vet du vad man gjort med de Rb24J som fanns kvar? Sålt, skjutit slut eller skickat till destruering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 (edited) Men Rb74 är AIM-9L (om vi inte köpt ännu nyare förstås), inte AIM-9P. Ja, i min värld åtminstone. ;) Men du skrev något längre upp om att 24J och 74 var olika varianter av -9P, det var det jag syftade på. AIM-9P är en budgetvariant som bygger på AIM-9J/N, många av dem ombyggda AIM-9B/E/J. Verkligen? Jag hade uppfattningen att -9P var nytillverkade, även om designen var baserad på -9J. -9J däremot kunde vara både nytillverkade och ombyggda -9B. Vet du vad man gjort med de Rb24J som fanns kvar? Sålt, skjutit slut eller skickat till destruering? Det enda jag vet är att de inte längre finns kvar i AMKAT eller SäkI AM, så de finns inte kvar inom FM. Edited January 11, 2006 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Men du skrev något längre upp om att 24J och 74 var olika varianter av -9P, det var det jag syftade på. Nej, om jag inte fått totalt hjärnsläpp skrev jag att det finns källor som menar att Rb24 och Rb24J är olika versioner av AIM-9P. AIM-9P är en budgetvariant som bygger på AIM-9J/N, många av dem ombyggda AIM-9B/E/J. Verkligen? Jag hade uppfattningen att -9P var nytillverkade, även om designen var baserad på -9J. -9J däremot kunde vara både nytillverkade och ombyggda -9B. Info från http://www.designation-systems.net/dusrm/m-9.html: ... More than 21000 AIM-9Ps have been built so far, many being rebuilt AIM-9B/E/J missiles. Although originally intended for export only, many AIM-9Ps are in the USAF inventory. Ytterligare ett par sidor om AIM-9: http://www.globalsecurity.org/military/sys...tions/aim-9.htm http://www.f-16.net/index.php?module=Pages...pub&tid=6&pid=1 http://www.airsceneuk.org.uk/hangar/2002/draken/draken.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Nej, om jag inte fått totalt hjärnsläpp skrev jag att det finns källor som menar att Rb24 och Rb24J är olika versioner av AIM-9P. Ja, det var detta jag syftade på. Menade inte att det var din åsikt, bemötte bara uppgiften om -9P. Men jag inser att jag inte var helt tydlig, ber om ursäkt för det. ... More than 21000 AIM-9Ps have been built so far, many being rebuilt AIM-9B/E/J missiles. Although originally intended for export only, many AIM-9Ps are in the USAF inventory. I stand corrected. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 14, 2008 Author Report Share Posted March 14, 2008 (edited) Nu har ju AIM-9J ett antal delversioner där en del till och med har en annan målsökare, vilken av dessa våran version var ger helt olika prestanda. AIM-9J anvädes paralelt med 9L/M på 80-talet då den var vässentligt billigare och verkar ha passat fler flygplanstyper än 9L klarade. AIM-9J var ju USAF jaktrobot då flottan hade egen utveckling och tillverkning av det träd som börjar med AIM-9D här ovan, flottans robotar hade också bättre kvalitet och prestanda men var inte kompatibla med flygvapnets. AIM-9C var för övrigt den enda radarjaktroboten i sidewinderfamiljen den bestyckade F-8 Crusader som var jaktflygplanet på USN minsta hangarfartyg, idag är roboten modifierad till antiradarroboten Sidearm och används på attackhelikoptrar. Edited March 14, 2008 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 14, 2008 Report Share Posted March 14, 2008 (edited) Ok, nu har jag glömt det mesta av modellbeteckningar. Men till Draken när jag gjorde lumpen (94-95) hade vi två versioner av Sidewinder. Den ena var en riktigt tidig version med en trubbig "glas-nos". En sådan FOD'ades sönder vid ett tillfälle när jag tjänstgjorde då piloten råkade flyga in i en hagelskur. Jag gissar att det var AIM-9B (överst på nedanstående bild). http://en.wikipedia.org/wiki/Image:AIM-9B-9D-9C_NAN3-71.jpg Den andra hade spetsig nos, inget glas ifronten, och på marken var roboten tvungen att ha en "hätta" med magneter över spetsen som höll sökhuvudet centrerat tills dess att roboten hade "spunnit up" vid start av flygplanet. Vilken AIM-9 detat var har jag inte hittat med säkerhet. De flesta - inkl. denna tråd - säger att det är AIM-9 P3. /J Edited March 14, 2008 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 14, 2008 Report Share Posted March 14, 2008 Den andra hade spetsig nos, inget glas ifrontenMen någon form av optiskapertur måste den väl ha haft? All rb24 jag sett har haft mjölkvit/ljusgrå "glas"-nos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 14, 2008 Report Share Posted March 14, 2008 Den andra hade spetsig nos, inget glas ifrontenMen någon form av optiskapertur måste den väl ha haft? All rb24 jag sett har haft mjölkvit/ljusgrå "glas"-nos. Jo någonting fanns det ju där för annars "ser" ju roboten ingenting... men det var inte genomskinligt glas som på trubbnosen. Ungefär så här såg spetsnosarna ut i fronten: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/aim9.jpg Och här är exempel på "hättan": http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/aim-9-990707d.jpg /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted March 14, 2008 Report Share Posted March 14, 2008 Tydligen så kallades RB 74 (AIM-9L) ursprungligen för Rb 24L, vilket ju kan tyda på att man använt bokstaven i AIM-9 serien som samma bokstav i svenska beteckningen, då Rb24J sägs vara AIM-9J i de källor jag kollat. Om sedan FV moddat sina gamla AIM-9J till AIM-9P vet jag inte. Enligt boken Viggen av Sven Stridsberg, utgiven 2003, så valdes Rb 24J istället för att inköpa den svenskutvecklade Rb 72 (som framtogs som ersättare för Rb 28 Falcon). Utvecklingen av Rb 72 stoppades i januari 1978 och då tog man tydligen beslut att införskaffa den billigare och då fullgoda Rb 24J. Sedan införskaffade man under mitten på 80-talet RB 74 och använde båda samtidigt på Viggen, fast den bättre RB 74 skulle enbart användas i svårare skjutlägen. Rb 24 användes förutom av vissa J29 och J34 även som primär robotbeväpning på J35A, B och D då de tidigare versionerna av Draken inte använde Rb27/Rb 28 som togs fram för J35F. J35F (och J) kan givetvis också bära Rb24 samt Rb 24J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 14, 2008 Author Report Share Posted March 14, 2008 (edited) AIM-9J användes första gången i strid under bombningen av Nordvietnam 1972 om vi sedan köpte J versionen 1978 så var det nog redan en förbättrad version. Vet någon om det skedde licensproduktion eller om dom köptes över disk ? AIM-9J i Vietnam http://books.google.se/books?id=P7fr5T3-St...RwLBk&hl=en Edited March 14, 2008 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muts Posted March 16, 2008 Report Share Posted March 16, 2008 En snabb google-sökning gav denna sidan: http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/Robot%2024%20Notis.htm Kan vi dra slutsatsen att RB24J är AIM-9J nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 16, 2008 Report Share Posted March 16, 2008 (edited) En snabb google-sökning gav denna sidan:http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/Robot%2024%20Notis.htm Kan vi dra slutsatsen att RB24J är AIM-9J nu? Inte riktigt. Den sidan säger följande om Rb 24: "Roboten tillhör den amerikanska Sidewinderfamiljen och utgör grundversionen, AIM-9B". Där kan man alltså dra slutsatsen Rb 24 = AIM-9B. Men om Rb 24J säger den: "RB 24J motsvarar närmast versionen AIM-9J". Motsvarar närmast är inte samma sak som är. Så slutsatsen jag drar av den sidan är att Rb 24J ~ AIM-9J. Dessutom länkar de till denna sida där man kan läsa att exportversionen AIM-9P bygger på AIM-9J/N. Laserzonrör stämmer med AIM-9P, men inte med -9J. Edited March 16, 2008 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Dessutom länkar de till denna sida där man kan läsa att exportversionen AIM-9P bygger på AIM-9J/N. Laserzonrör stämmer med AIM-9P, men inte med -9J. Om jag inte minns helt fel så sitter det ett svensktillverkat laserzonrör i både Rb-24J och Rb-74. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts