Jump to content

Soldater hotade ungdomar med vapen

Holmlund K4 97/98

Recommended Posts

Citat TT:

Soldater hotade ungdomar med vapen

Sex ungdomar omringades av militär med skarpladdade vapen utanför en militär anläggning. Först tvingades de ligga på mage i snön i 20 minuter, sedan stå på knä i 40 minuter med händerna över huvudet.

Någon som vet något????

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Mer info från TV¤

Tydligen så omringades ungdomarna när dom "promenerade" utanför en militär anläggning som ligger inrymd i ett bergrum utanför Östersund.

Säkerhetschefen på F4 anser att dom dock ej har handlat

överdrivet.

http://www.tv4.se/nyheter....na=news

--------------------------------------------------------

Undra vad det blir av det här i slutändan?

Ungdomar, några var ju 22 år...

Frågan var hur dom agerat före, kom vakterna fram och tvinga ner dom på knä direkt så var det ju totalt jäkla onödigt, men har dom blivit varnade och så så är det ju en annan sak...

Allting går smidigare om man är "artig" från början...

Mycke enkelt, håller manm sig borta från avstängda områden o följer anvisningar slipper man sånt här. Vad hade folk sagt om det var ett journalistteam som skulle bevisa "hur lätt" det är att ta sig inpå svenska anläggningar, dvs att försvaret inte bevakar sin dyra utrustning. Nu var de precis de dom gjorde som jag fattat det och tycker av vad jag hört hittils att militären handlade helt rätt!

Alla som har gjort skyddsvakts utb, borde inte detta vara en nyhet.

Man tar total kontroll över situationen. Sedan börjar man forska i vad det hela handlar om.

Man har ju olika säkerhets nivåer på dom olika anläggningar som finns, därefter val av agerande. :)

Ex1. Befälens gille stuga med bastu. :shaun

Ex2. Byggnadxxx med underrättelsetjänstens kontor,  mobstabens hk. :cool:  

Ni kan ju räkna ut själva, vilket agerande man har på dom olika ställena. :sneaky2

Jag tror att jag har skrivit någon när jag var med om en

liknande händelse. jag tror det att det var 3 fänrikar 1 kpt,  som fick nöta knä i en stund, måste hem och läsa anteckningarna. :D

Den kvällen hade jag med mig några ur stadskytte som låg i beredskap.

Journalister, politiker och "Svensson" kan ha hur mycket synpunkter som helst på hur man "borde" agera - men det är inte de som skall genomföra insatsen och heller inte de som äger bedömningen. Ingen kan slå insatspersonalen på fingrarna för deras val av metod i det enskilda fallet.

Att polisanmäla Försvaret för att man själv klantat sig och fått ta konsekvenserna är bedrövligt ryggradslöst, men ett ack så typiskt tidstecken.

En anmälan av denna typ brukar dock regelmässigt hamna i "runda arkivet". Trams av rättshaverister hör nämligen hemma där...

Låt ungdomarna polisanmäla händelsen om de vill, då får vi ju ett kvitto på vem som agerade fel. Men min personliga åsikt är nog att fel gör ont och det är fel att vara på förbjudet område. Sen borde man nog fatta att om man står vid en skylt som säger "Fotografering förbjuden" så borde man inte heller vara där utan uttryckligt tillstånd.

"vi har blivit såååå kränkta.."

Ord på modet, man har blvit kränkt.. halledudanedå...

Som Vlad säger, först ser man till att man har kontroll över situationen, ev. skyddsvisitering, sedan redaer man ut det, gör man tvärtom kommer du högst sannolikt åka på däng en vacker dag, egen/förbandets/gruppens säkerhet kommer först = uppgiften framför allt, inte att vara "snäll"...

Jag blir så förbannat less på detta veloursamhälle, det är sååå synd om alla..

De staaackars människorna som fick ligga på marken i samband med Göteborgskravallerna, sååå synd om dem... man borde ju med det utmärkta tillbehöret anus och krita kunna räkna ut att beger man sig till ett ställe där det skall demonstreras och dessutom har vissa grupper proklamerat att det skall ställas till med upplopp, så kan det finnas en möjlighet att man hamnar i situationer som inte är så trevliga, trots att man inte har gjort något.

*grrrrrrrrrrrrrrr*

OT, men jag blir så ARG!!!

Nu skall det säkert förbjudas för militären att ha vapen.... förbjud dumma civilister istället...

Guest Radagast

Jag mår illa, de där förbannade tidningsdrakarna ska jämt yla "Ådalen! vi får inte glömma! ådalen det får inte hända igen, polisbrutalitet, fascister!

Det sägs att media ska bevaka och kontrollera stat och myndigheter? Men vem kontrollerar media?

Aftonbladet är ett exempel på ett språkrör för journalisters egoism och personliga övertygelse.

Trevligt att se att mina kollegor/efterträdare sköter sin uppgift. Jag har lärt dem allt de kan ;)

Detta hände för en månad sedan och här är finns lite mer information:

http://www.ltz.se/artikel....g_2=142

http://www.op.se/article.php?visa_id=209815

http://www.op.se/article.php?visa_id=218578

Förutom de vanliga förvanskningarna och felaktigheter i media (skyddsvakt benämns säkerhetsvakt osv osv osv) så har nog inte Mj Rösth redogjort för alla omständigheter. Mer än så ska jag nog inte säga om jag inte vill få besök av farbror MUST/SÄPO ;)

Allvarligt talat så tror jag nog också att denna idiotanmälan hamnar i runda arkivet ganska snabbt. Säkerheten för en själv kommer alltid först. Fjantig rubrik också (som vanligt). Är det någon skillnad om en polis vapenhotar ungdomar än om en militär skyddsvakt invid ett skyddsobjekt gör det? Ytterst sällan man ser liknande rubriker men med polis istället... Jag fick då lära mig att i skyddsobjektets närhet hade vi nästan mer "makt" än polisen.

Som en av ungdomarna säger var de på väg från ngns mamma. Konstigt vilken fritidssysselsättning Östersundsungdomar har: Gör hembesök hos ngns mamma i stora grupper för att sedan promenera förbi militärförråd. Hoho jaja.

Härligt att se att vi har välfungerande och välutbildade Insatsstyrkor inom försvaret (extra roligt för att man själv varit del av en sådan för ett år sedan)!

Det är tack vare rikets Insatsplutoner som vi inte har en massa kriminella som nallar vapen längre..

De som bankar sig på bröstet och tycker man är tuff för att man ligger ute i fält "bakom fiendes linjer" eller skiter i påse på spanövning har aldrig åkt på ett skarplarm mitt i natten någonstans i Sverige!! (ibland med polis)

Adrenalinkick 3000 om något...

Leve insatsplutonerna!

Trista journalister. Man tycker ju att de kunnat bemöda sig med att kolla upp hur lagen om skydd av anläggningar ser ut.

Det är ju ingen nyhet att lagen tydligt säger att det inte spelar någon roll om du medvetet tagit dig in på skyddsobjektet eller om du "gått fel på väg till mamma". Påträffas du innanför avspärrningarna (som ju självfallet bara behöver bestå av synlig skyltning och inte nån Berlin-mur) så är du fet-torsk! Det vet ju varenda värnpliktig!

Själv tror jag att de skulle röka på och hångla! Stryk skulle de ha! :D

Intressant att se hur deras "historia" har ändrats... När de förhördes av polisen sa några att de var intresserade av att se vad som fanns bakom stängslet, några andra sa att de inte visste var de var och en påstod att de skulle fiska! Numera är det "påväg från mamma" som gäller.

Jag måste även skriva att jag håller med min "kollega" insatssoldat82 angående adrenalinkicken vid insatslarm. Enorm!

Jag måste även skriva att jag håller med min "kollega" insatssoldat82 angående adrenalinkicken vid insatslarm. Enorm!

ja pulsen ligger ju gärna på 200 slag/minoch så har ju larmen entendens att gå mitt i natten....

Jag måste även skriva att jag håller med min "kollega" insatssoldat82 angående adrenalinkicken vid in

Som mina kollegor skriver så kan jag bara rätta in mig i ledet.

Det är nog inte många som har haft dom känslorna.

Det är verkligen press under hög nivå. Lite svårt att beskriva den känslan, då man inte vet vad som väntar på en när man kommer fram..

Föresten hur många medlemmar är bevakning, insatts eller vaktsoldater :cool: ? Finns ju så satans många namn på det hela.

Enligt dom i tingsrätten i Göteborg idag verkar det som att det går bra att låta omhändertagna personer ligga på marken. De lär alltså inte komma särskilt långt med en eventuell anmälan. Får NI får F4:s insatsstyrka också ;)

För min egen del låg jag i ING2 (Eksjö Garn.) 5e insatspluton 01/02... det stället som av Pliktverket rankas som den bästa Insatssoldat-utbildningen i landet. Om man nu får slå sig själv lite försiktigt på bröstet ;)

Numera är benämningen "Insatssoldat" den korrekta i och med omstrukturering av bevakningsorganisationen (läs. insats) i landet... vilket innebär att det är så jäkla tabu att säga "Bevakningssoldat" eller "Vaktsoldat"... att det heter GA 936 Bevakningsoldat hos Pliktverket borde väl vara att det ger en bättre förklaring till tjänstens syfte! Inte fan vet jag :)

Som någon nämnde tidigare så kan man inte beskriva känslan vid skarp ryckning på natten. Tror nog inte folk tänker på eller inser att det faktiskt kan röra sig om en verklig situation vid objektet och att man åker dit (om än dramatiserat) med sitt liv som insats varje gång.

Det är bara att gratulera er som nu tjänstgör som eller ska rycka in som insatssoldater (bevakningssoldater)! Arméns roligaste (mest spännande) och mest varierande befattning. Visst, nu är man kanske lite subjektiv men va fan ;)

Vad det gäller antalet insatsplutoner i landet kan man bara anta att varje regemente eller garnison, som ligger i ett Fo där det finns förråd av vikt och värde, ska ha en insatsstyrka. Det är min egen gissning...

Tänker tillbaka på Högvakten, när jag, (då vpl Furir), gick nattpass som tjf VaktC på Drottingholm och inbrottslarmet gick...

Då var man inte så jävla morsk, kan jag säga...

Puls och adrenalin tryckte på rätt fint

Men, men...det är ju därför man lever...the kick!!

=)

// Magnus

Jag måste även skriva att jag håller med min "kollega" insatssoldat82 angående adrenalinkicken vid in

Som mina kollegor skriver så kan jag bara rätta in mig i ledet.

Det är nog inte många som har haft dom känslorna.

Det är verkligen press under hög nivå. Lite svårt att beskriva den känslan, då man inte vet vad som väntar på en när man kommer fram..

Föresten hur många medlemmar är bevakning, insatts eller vaktsoldater :cool: ? Finns ju så satans många namn på det hela.

Själv får man drömma tillbaka till när man, trött som fasen, blev väckt en timme för tidigt dagen man trodde man skulle ut på gisslan-övning i ett dammigt Bosnien.

Orden från ansvarig Plutonchef:

- Detta är inte en övning, nu börjar "Operation Nordic Hammer"

På vägen ut i vårt Softskin frågade min ännu tröttare polare varför i hela världen vi fått ut skarpa hgr när vi skulle på övning. :)

Tillslaget mot en röd kåk på landsbyggden ledde till 12 ton vapen och amm i beslag. Alltid retade det någon!

Våra otroligt stressade chefer hade en märkligt lugnande inverkan på oss dödliga. Ju mer stissade Yoff-arna blev, ju lugnare blev vi... var nästan lite orolig för min låga puls ett tag! :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...