Jump to content

Sverige lägger mycket pengar på försvaret

Recommended Posts

"Bara Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer på försvaret per person än vad Sverige gör.

http://surl.se/acyx

Försvarets andel av BNP har samma förhållande. Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer än oss."

Jag vet att det är mer som spelar roll. Tycker dock att det vore intressant att ha en diskussion om detta.

Vad skall vi diskutera runt?

Är det bra?

Är det dåligt?

Varför är det så?

Vad får de andra länderna för sina pengar som inte vi får?

Vad vill du få ut av tråden?

Att bara konstatera att färskt gräs är grönt och sedan säga låt oss nu ha en diskussion om detta, leder oftast ingen vart.

Vi lägger mest pengar på att lägga ned försvaret också.

Eftersom anledningen till att vi inte får ut tillräkligt av försvaret för dom medel som stoppas in beror på idioterna i riksdagen så tror jag inte att den här tråden blir kvar särskilt länge p.g.a sin politiska natur.

"Bara Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer på försvaret per person än vad Sverige gör.

http://surl.se/acyx

Försvarets andel av BNP har samma förhållande. Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer än oss."

Jag vet att det är mer som spelar roll. Tycker dock att det vore intressant att ha en diskussion om detta.

Jag kanske har tittat för hastigt på sidan men står inte Sverige på 75:e plats?

Jo, men det gällde EU-länder.

Om man antar att försvarskostnader består av en fast och en rörlig del där kommer i en procentuell jämförelse den fasta delen dominerar för länder med en mindre BNP. I absoluta tal är det nog en väldigt stor skillnad, t.ex. Storbritanniens kostnader för Irak måste vara astronomiska.

Därför att folk på det här forumet konstant säger att Sverige spenderar otroligt lite på försvaret etc etc

Tittar man på det jag visade så kan man se att det inte alls är så, eller?

Jag ville helt enkelt höra andras synpunkter. Finns det något annat man ska tänka som inte framgår och vice versa.

Varför är du så negativ?

Visst är den här tråden lite småpolitisk, men det är juh o andra sidan alla trådar som handlar om att vi spenderar för lite på försvaret också.

Vad skall vi diskutera runt?

Är det bra?

Är det dåligt?

Varför är det så?

Vad får de andra länderna för sina pengar som inte vi får?

Vad vill du få ut av tråden?

Att bara konstatera att färskt gräs är grönt och sedan säga låt oss nu ha en diskussion om detta, leder oftast ingen vart.

facit, jag tror ingen seriös mäniska här inne har klagat på att vi satsar för lite pengar på försvaret. Folk här inne klagar oftast på att pengarna fördelas fel, och att den politiska styrningen har försatt FM i en knivig ekonomisk sits, osv.

Edited by simon

Varför är inte USA med? , beror kanske på att det är en yrkes flotta, där man tar värvning?.. annars så borde de ligga ganska så högt..

USA är med. De hamnar på 47:e plats. linky

Att de hamnar på bara 3.2% beror på att USAs BNP är enorm. Bara Californien har en BNP som överstiger de flesta andra länders.

Precis min poäng. Försvarsbudget per capita, försvarsbudget och försvarsbehov per yta är nog inte nödvändigtvis linjärt beroende.

Men att FM får för mycket pengar är väl alla kvällstidningar överens om? Så fort det är något som är fel i samhället i övrigt så ska det jämföras med hur mycket soldatens eller fångens lunch kostar. Måste flera skolor gå samman för att klara budgeten så ska det vägas mot pansarvagnar och flygplan.