facit Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 "Bara Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer på försvaret per person än vad Sverige gör. http://surl.se/acyx Försvarets andel av BNP har samma förhållande. Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer än oss." Jag vet att det är mer som spelar roll. Tycker dock att det vore intressant att ha en diskussion om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Vad skall vi diskutera runt? Är det bra? Är det dåligt? Varför är det så? Vad får de andra länderna för sina pengar som inte vi får? Vad vill du få ut av tråden? Att bara konstatera att färskt gräs är grönt och sedan säga låt oss nu ha en diskussion om detta, leder oftast ingen vart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Vi lägger mest pengar på att lägga ned försvaret också. Eftersom anledningen till att vi inte får ut tillräkligt av försvaret för dom medel som stoppas in beror på idioterna i riksdagen så tror jag inte att den här tråden blir kvar särskilt länge p.g.a sin politiska natur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Probos Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 "Bara Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer på försvaret per person än vad Sverige gör. http://surl.se/acyx Försvarets andel av BNP har samma förhållande. Storbritannien, Frankrike, Grekland och Norge spenderar mer än oss." Jag vet att det är mer som spelar roll. Tycker dock att det vore intressant att ha en diskussion om detta. Jag kanske har tittat för hastigt på sidan men står inte Sverige på 75:e plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Jo, men det gällde EU-länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Probos Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Jo, men det gällde EU-länder. Om man antar att försvarskostnader består av en fast och en rörlig del där kommer i en procentuell jämförelse den fasta delen dominerar för länder med en mindre BNP. I absoluta tal är det nog en väldigt stor skillnad, t.ex. Storbritanniens kostnader för Irak måste vara astronomiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Varför är inte USA med? , beror kanske på att det är en yrkes flotta, där man tar värvning?.. annars så borde de ligga ganska så högt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted December 30, 2005 Author Report Share Posted December 30, 2005 Därför att folk på det här forumet konstant säger att Sverige spenderar otroligt lite på försvaret etc etc Tittar man på det jag visade så kan man se att det inte alls är så, eller? Jag ville helt enkelt höra andras synpunkter. Finns det något annat man ska tänka som inte framgår och vice versa. Varför är du så negativ? Visst är den här tråden lite småpolitisk, men det är juh o andra sidan alla trådar som handlar om att vi spenderar för lite på försvaret också. Vad skall vi diskutera runt? Är det bra? Är det dåligt? Varför är det så? Vad får de andra länderna för sina pengar som inte vi får? Vad vill du få ut av tråden? Att bara konstatera att färskt gräs är grönt och sedan säga låt oss nu ha en diskussion om detta, leder oftast ingen vart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Men är jämförelsen vettig? Norge har färre capita men kanske större baskostnader. Lägger de hälften av vad sverige lägger så lägger de ändå mer per capita. Samma för stridande länder eller stora/ små länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) facit, jag tror ingen seriös mäniska här inne har klagat på att vi satsar för lite pengar på försvaret. Folk här inne klagar oftast på att pengarna fördelas fel, och att den politiska styrningen har försatt FM i en knivig ekonomisk sits, osv. Edited December 30, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Varför är inte USA med? , beror kanske på att det är en yrkes flotta, där man tar värvning?.. annars så borde de ligga ganska så högt.. USA är med. De hamnar på 47:e plats. linky Att de hamnar på bara 3.2% beror på att USAs BNP är enorm. Bara Californien har en BNP som överstiger de flesta andra länders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Precis min poäng. Försvarsbudget per capita, försvarsbudget och försvarsbehov per yta är nog inte nödvändigtvis linjärt beroende. Men att FM får för mycket pengar är väl alla kvällstidningar överens om? Så fort det är något som är fel i samhället i övrigt så ska det jämföras med hur mycket soldatens eller fångens lunch kostar. Måste flera skolor gå samman för att klara budgeten så ska det vägas mot pansarvagnar och flygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts