Darkwand Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Är det någon mer än jag som får glädjerysningar när man set ammunition med den där gula randen på som indikerar att den är skarp? Skarp ammunition är altid så mycket mer välvårdad inte sliten av otaliga övningar som laddblind och liknande, den är helt enkelt finare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Inga särskilda känslor här. Skarpt är normalbild. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 När jag får brun rand i kallingarna börjar jag ana skarpt läge.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Blir endast så där pirrig när jag ser orange markering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) Vadå gul? Skarp am ligger i röda askar och har röd spets. Det kommer jag särskilt ihåg efterssom de bytte till det bara veckan efter jag fått vapnet. Tycker lite synd om mina kompisar som fick skjuta slut på all den gamla ammunitonen när jag fick den nya. Edited December 30, 2005 by Lättöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 tja, lite glädjerysningar fick man väl i lumpen när man såg tonvis med gulmärkta 155mm granater å andra sidan såg jag aldrig någon annan sort, men skall enl rykten finnas blåmärkta och brunmärkta också (brunmärkt? 155mm betongklump?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Bruna slapp vi men jag kan bekräfta blåa. Används tillsammans men laddövningssatsen till dina a pjäser bla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Vadå gul? Skarp am ligger i röda askar och har röd spets. Det kommer jag särskilt ihåg efterssom de bytte till det bara veckan efter jag fått vapnet. Tycker lite synd om mina kompisar som fick skjuta slut på all den gamla ammunitonen när jag fick den nya. Beror på vilken amsort vi pratar om. På 5.56, 7.62, 40mm till akan och mycket annan ammo finns ingen påmålad markering alls för "skarp projektil" den känns igen på att metallen är "gul" och att den just inte är ex övningsmarkerad "Blå". På tex ett skarpt pansarskott eller en skarp handgranat finner du däremot den gula rand som författaren av tråden pratar om. Den ammo med röd spets du pratar om är spårljus. Följande används av fm: Vit (rand el spets)/röd spets-Lysammunition (internationellt används rödmarkering för slj vilket även sverige nu gått över till) Gul-Stridsladdad Blå-Övningsladdad Grön-Blind Grå-Rök Brun-Barlastad Röd träpets-Lösammunition Svart spets-Pansarbrytande Organge-Pansarbrand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rallemeister Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Vadå gul? Skarp am ligger i röda askar och har röd spets. Det kommer jag särskilt ihåg efterssom de bytte till det bara veckan efter jag fått vapnet. Tycker lite synd om mina kompisar som fick skjuta slut på all den gamla ammunitonen när jag fick den nya. Beror på vilken amsort vi pratar om. På 5.56, 7.62, 40mm till akan och mycket annan ammo finns ingen påmålad markering alls för "skarp projektil" den känns igen på att metallen är "gul" och att den just inte är ex övningsmarkerad "Blå". På tex ett skarpt pansarskott eller en skarp handgranat finner du däremot den gula rand som författaren av tråden pratar om. Den ammo med röd spets du pratar om är spårljus. Följande används av fm: Vit (rand el spets)/röd spets-Lysammunition (internationellt används rödmarkering för slj vilket även sverige nu gått över till) Gul-Stridsladdad Blå-Övningsladdad Grön-Blind Grå-Rök Brun-Barlastad Röd träpets-Lösammunition Svart spets-Pansarbrytande Organge-Pansarbrand känns lite som att det var ett skämt som antydde att han sköt så dåligt att de lurade honom med lösplugg.. men vad vet jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) känns lite som att det var ett skämt som antydde att han sköt så dåligt att de lurade honom med lösplugg.. men vad vet jag Ah...humor?! Hört talas om det.... Edited December 30, 2005 by Fu Pedersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) Att skjuta skarpt är alltid roligt. En av mina favoritgrejor i lumpen. Även om lite simfire inte heller var fel. Edited December 30, 2005 by Raptor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Att skjuta skarpt är alltid roligt. En av mina favoritgrejor i lumpen. Även om lite simfire inte heller var fel. BT var tok-trist...bara massa prylar som var ivägen...vilket snille designar BT västen så modemet sitter på axeln där majoritet av alla svenska soldater lägger axelstödet för anläggning? BT-prylar trasslade man bara in sig i... **lol* Skarpt skjöt vi mer än löst...livkomp p10 har nog aldrig skjutit så mkt skarpt i sin historia...massa gratis ammo...skarpt varje vecka...sen blev man också en jäkla lirare på att hantera vapen säkert samt skarp anfallsmåls strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) FEL->NYA 5.56 SKARP HAR RÖD MARKERING. Inte hela projen dock så det är inga problem att skilja den från lös amm.<-FEL! Detta är för att NATO-anpassa vår ammunition. /Krook Edit: Ville markera mitt misstag i ovanstående mening. Självklart så är det Splprj som är rödmarkerad. Inget annat. Edited December 30, 2005 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 NYA 5.56 SKARP HAR RÖD MARKERING. Inte hela projen dock så det är inga problem att skilja den från lös amm.Detta är för att NATO-anpassa vår ammunition. /Krook Är det verkligen så? Alla uppgifter jag hittar visar på röd markering på spets för spårljus. (detta för att nato använder rött för att markera spårljus) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 NYA 5.56 SKARP HAR RÖD MARKERING. Inte hela projen dock så det är inga problem att skilja den från lös amm.Detta är för att NATO-anpassa vår ammunition. /Krook Bara spårljus. Normalpatronen har fortfarande omärkt kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 NYA 5.56 SKARP HAR RÖD MARKERING. Inte hela projen dock så det är inga problem att skilja den från lös amm. Detta är för att NATO-anpassa vår ammunition. /Krook Bara spårljus. Normalpatronen har fortfarande omärkt kula. svar på min fråga...tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Ett gäng glas vin för mycket!!! Se där barn! Inte blanda alkohol och ammunition! Fy på mig. /Krook *Skäms och dricker vatten för att nyktra till* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Ett gäng glas vin för mycket!!! Fan Krook, har du tjuvstartat? Det är ju nyårsafton förrän i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Ett gäng glas vin för mycket!!! Fan Krook, har du tjuvstartat? Det är ju nyårsafton förrän i morgon. Va?! Är det sant? Nämen kalla det uppvärmning. Det är bra det. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Ett gäng glas vin för mycket!!! Se där barn! Inte blanda alkohol och ammunition! Fy på mig. /Krook *Skäms och dricker vatten för att nyktra till* Någon har tullat på champagnen! Dricker öl här.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Ett gäng glas vin för mycket!!! Se där barn! Inte blanda alkohol och ammunition! Fy på mig. /Krook *Skäms och dricker vatten för att nyktra till* Någon har tullat på champagnen! Dricker öl här.. Öl är bra...tog slut på sista glöggen...(tror all sprit var i botten på flaskan (ush) ) och toppade med en ensam öl som stod i kylen...stavning stabil dock...så även koll på färmarkering på ammo.... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Skönt att se att forumet är i gammal god form ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts