Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Tränade jakt på hönor STRÄNGNÄS | I 15-åringens bostad strax utanför Strängnäs fann polisen hemgjorda hand- och klorgranater, militära rökgranater, en 40 mm gevärsgranat och två hemgjorda vapen samt mängder av ammunition. Dessutom en komplett militär utrustning för Kfor-soldater som stulits vid P 10. Allt var funktionsdugligt och avslöjades för polisen genom en inspelad videofilm. Tillsammans med tre kamrater, varav två har uttalat rasistiska åsikter, genomförde 15-åringen också en skjutövning vid en gård strax utanför Strängnäs. Lånade videokameran Det var förra lördagen som mamman till en av pojkarna lånade ut sin videokamera. I veckan tittade hon vad som spelats in sist på kasetten i kameran. Mamman fick en chock av bilderna. Det var det här hon fick se: De fyra ynglingarna,15 till 17 år, samlas i en verkstadslokal och plockar där fram vapen. Två hagelgevär och två kulvapen som 15-åringen tagit av sin far. Han visste var nyckeln till vapenskåpet fanns. Pojkarna laddar och demonstrerar sedan vapnen för videokameran innan de ger sig ut på skjutövning. Filmen visar att de har en låda som de bär med sig. I lådan finns två hönor. På plats ute i naturen görs en genomgång av vapnen och sen börjar jakten. De två hönorna släpps ut och direkt börjar ynglingarna skjuta mot dem. "Skjuter kosovoalbaner" Någon skriker "nu skjuter vi flyende kosovoalbaner". Videokameran zoomar in de sprattlande döende hönorna innan en av ynglingarna går fram och hugger ihjäl hönorna med en bajonett eller jaktkniv. Resten av ynglingarna jublar och det finns en stolthet över det man gjort. De kopplar av med några öl, siktar på varandra med gevären och fortsätter sedan skjutövningarna med skott mot träd och föremål i naturen. Filmen avslutas med scener från lokalen där den startade och någon säger: "nu har vi demonstrerat en jakt och det ska bli fler". På ett livsfarligt sätt visas också funktionen hos de hemgjorda vapnen upp. Man bryter och bänder för att få i ammunition i vapnen och även de hemgjorda handgranaterna visas. Ynglingarna satt bokstavligen på en krutdurk som med bara lite felaktigt handhavande kunde lett till en katastrof. Den 15-årige killen som hade alla vapen och ammunition i sin ägo är inte rasist eller skinnskalle. Däremot har han ett fanatiskt militärt intresse. Allt i hans liv har kretsat kring militärer och deras utrustning. Hans största dröm i livet är att bli yrkesofficer. Två andra i gänget har förekommit i nynazistiska sammanhang och känner 15-åringen och hans kompis genom skolan. - Det är naturligtvis en skrämmande verksamhet som de här ynglingarna ägnat sig åt, konstaterar utredaren på Strängnäskriminalen, Kjell Hortlund. - Killen som haft vapnen och ammunitionen hemma hos sig är ett exempel på hur militärintresse fullständigt kan slå över. Han har tillverkat egna handgranater och skjutvapen som var fullt funktionsdugliga. Granatbeslaget har vi redan lämnat till P 10 för destruktion. Vi vågade inte ha dem i vårt förråd. I olika delar är ynglingarna nu misstänkta för brott mot vapenlagen, stöld och djurplågeri. Den kompletta kroppsutrustningen för en Kfor-soldat stals vid ett inbrott i ett pansarfordon vid P 10 natten till den 17 november. Vissa av de andra militära föremålen som hittades hos 15-åringen har sannolikt också stulits från regementet. Men när vet man ännu inte. Vid de förhör som hållits har ynglingarna skyllt på varandra i det mesta av händelserna. Om skjutövningen och tillverkningen av vapen kan ses som ett led i uppbyggnaden av en nynazistisk gruppering i Strängnäs har ännu inte berörts i polisförhören. Däremot fick kriminalavdelningen slut på den skrämmande verksamheten innan någon människa drabbades. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Vart fan är världen på väg? Finns inget mer att säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 "Hans största dröm i livet är att bli yrkesofficer." Det kan han ju glömma. Han får nog inte ens göra lumpen som kasernsopare efter detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Skjuta hönor med hagelgevär inovativ kille . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Den 15-årige killen som hade alla vapen och ammunition i sin ägo är inte rasist eller skinnskalle. Däremot har han ett fanatiskt militärt intresse. Allt i hans liv har kretsat kring militärer och deras utrustning. Hans största dröm i livet är att bli yrkesofficer. Ok, vem av er forummedlemmar var det?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Ja, vad finns det att säga. Beklagligt att inte individer som desa fångas upp i ett tidigare stadium...Fattar inte hur föräldrarna kan vara "ovetande" om deras sons förehavanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Inte svårt att vara ovetande som förälder! Det är bara att gå till sig själv; svarade jag alltid sanningsenligt på mina föräldrarsfrågor? I mitt fall är svaret nej. Sedan anser jag att vara förälder idag är svårare än tidigare, då bägge oftast förvärvsarbetar. Samtidigt som barnen blir "uppfostrade" av daghem,förskola och skola, där dom trots allt tillbringar större delen av sina vakna timmar i unga år. Jag bävade inför att välja daghem till min son p.g.a. detta. Vilka skulle fostra honom och vilka värderingar skulle han få? Nu slutade det olyckligt och jag behövde inte välja, ett val jag retrospektivt gärna gjort om jag vetat ved jag vet idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted November 26, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted November 26, 2002 De fyra ynglingarna,15 till 17 år, samlas i en verkstadslokal och plockar där fram vapen. Två hagelgevär och två kulvapen som 15-åringen tagit av sin far. Han visste var nyckeln till vapenskåpet fanns. Helt otroligt.. inte bara är föräldrarna helt ovetande om att sonen förvarar (och förmodligen har byggt) "hemgjorda hand- och klorgranater, militära rökgranater, en 40 mm gevärsgranat och två hemgjorda vapen samt mängder av ammunition" i hemmet, men dessutom gömmer man nyckeln till vapenskåpet någonstans istället för att byxa den. Har man ungar är man ansvarig för dem, har man vapen är man ansvarig för dem. Noll rätt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Hmm undrar om det hände i mina delar av trakten?? Jag bor utanför Strängnäs en bit. Killen kommer ju inte att bli yrkes officer iallafall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 troligen skulle han skita i bralan omedelbart om han nånsin skulle hamna i strid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Givetvis kan man inte bara skylla på föräldrarna, givetvis sa man inte allt till sina föräldrar, tex när man var och luntade (ung och dum) fast ändå.... Folk som är MÖP förre inryck är enligt min mening oftast inte speciellt duktigare efter inryck utan oftast tvärtom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Det måste vara något allvarligt fel på killen... Varför går han inte bara med i den lokala skytteklubben så han får panga lite på ett säkert sätt? Lär dig veta hut pöjk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.