Jump to content

Yttre skillnader mellan strv81 och strv102?

granQ

Recommended Posts

Yttre skillnader mellan strv81 och strv102?, bara eldröret som är annorlunda?

Det finns en hel del skillnader förutom eldrör.

Lite beroende på vilken tid vi jämför, så är vissa tillbehör flyttade, t.ex lådan till förarhuven.

lite radioantenner (annat radiosystem vad jag vet) men sånt är för smått.

Var det inte skillnader i detaljer du ville veta?

Hur stora ändringar vill du ha?

yttre skillnader som gör skillnad.

Om antennen är 4 mm tjockare än på 81 så bryr jag mig inte, om placeringen är helt annorlunda så OK.

tack skuggan..har du kvar siktes informationen för 102:an?

Edited by granQ

yttre skillnader som gör skillnad.

Om antennen är 4 mm tjockare än på 81 så bryr jag mig inte, om placeringen är helt annorlunda så OK.

tack skuggan..har du kvar siktes informationen för 102:an?

nepp, den fick ju du av mig....

format c: ändrade på det..

annan fråga, någon som vet längden på eldröret till strv102/strv104 jämfört med strv 81?

Edited by granQ

Enligt "The Centurion Tank" av Bill Munro så är en Mk.10 (Strv 101) en Mk.8 med 50 mm tilläggspansar på chassiefronten och 105 mm kanon i stället för 20 pundare.

Enligt boken har Mk.8 till skillnad från Mk.7 kontraroterande VC-kupol samt en del andra skillnader och likt Mk.7 ny ammunitionslagring med ammunitionen lagrad stående runt tornkorgen istället för liggande under torngolvet.

När Strv 81 modifierades till Strv 102, fick de pansar, kupol och amlagring motsvarande Strv 101? Om nu Strv 101 hade kontraroterande kupol med mera?

• 2 weeks later...

Klippskt Swede.

Apropå det. En sak jag fått berättat för mig för länge sedan var att man vid St. Elins Källa (bron över bäcken vid infarten till garageområdet på P4) övade med 9 mm eller om det var kaliber 22 insticksvapen till Centurion. Målspelet var i ett landskap uppbyggt i de gamla skärmtaken där. Mest för att öva order och åtgärder i vagn.

Stämmer detta?

Klippskt Swede.

Apropå det. En sak jag fått berättat för mig för länge sedan var att man vid St. Elins Källa (bron över bäcken vid infarten till garageområdet på P4) övade med 9 mm eller om det var kaliber 22 insticksvapen till Centurion. Målspelet var i ett landskap uppbyggt i de gamla skärmtaken där. Mest för att öva order och åtgärder i vagn.

Stämmer detta?

Måste vara ett antiklimax av guds nåde att skjuta .22 med en 105mm kanon. Tvivlar på att skottet ens hörs i vagnen ,O

/E

Projektilbanan kan ju inte ha stämt för 5 öre.

Förmodligen så var principen densamma som för kammarammunitionen till k-pisten. Nämligen att målen utgjordes av minityrer på korta avstånd. Då stämmer kulbanan överens med riktmedlen, i alla fall tillräckligt bra. Syftet med sådana övningar var mer att öva order mm för grupps strid än att den enskilde skytten skulle bli en bättre skytt.

Klippskt Swede.

Stämmer detta?

Stämmer, man använde inte insticksvapen utan ett salongsgevär monterades ovanpå eldröret. Skjutavstånd 20 - 30 meter.

Läs vidare i tidningen PANSAR nummer 4 2001.

SPHF