Nikki Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 Jag har hört ngr rykten om att visa vapenslag brukar utföra orimliga bestraffningar (tex putsa kängor med sin egna tandborste osv) och att många är missnöjda med sina val av utbildning. Kanske ngn kunde berätta lite mer om händelserna kring detta, så att man kanske får en ny syn på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 (edited) Befäl är väl som människor i allmänhet. Allt från smarta och pådrivande till idiotiska penalister. Efterssom all form av kränking är förbjuden (i enlighet med de mänskliga rättigheterna) så går väl exemplet med putsning mha. egen tandborste bort ganska tidigt? Ingen personal, anställd eller värnpliktig, skall behöva må dåligt av kränkande behandling eller utsättas för kollektiv bestraffning. ... I detta arbete förväntar jag mig organisationens fulla stöd och lyhördhet. Vi hade enbart bra befäl under GU. Troligtvis pga. att LV6 just flyttat och de befäl som följde med var de som åtminstone tyckte om sitt jobb -> gjorde ett bra jobb. Edited December 28, 2005 by Lättöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 Efterssom all form av bestraffning är förbjuden... Nja, disciplinpåföljder (som det heter) finns fortfarande kvar men då ska man ha gjort något ordentligt galet. De påföljder som finns är: Varning Extratjänst Löneavdrag On topic: Om du är missnöjd med saklig och skälig grund så bör detta påtalas med faktahänvisningar. Om du är missnöjd för att du gått in med felaktiga förväntningar eller bristande kunskap så tycker jag att du ska göra det bästa av situationen och kämpa på. Val av utbildning? Jag måste ha blivit väldigt gammal Det låter ju som om man söker till Högskola. Tilldelas man inte tjänst efter motivationsgrad och duglighet numera? /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 (edited) Nja, disciplinpåföljder (som det heter) finns fortfarande kvar men då ska man ha gjort något ordentligt galet. Med fingrar av smör skriver man bestraffning istället för kränkning. Men vad gäller extratjänst, som det är det enda som fallet ovan skulle kunna vara så kan inte vem som helst utdömma detta, ej heller hur som helst. I förekommande fall räcker det med lägst en kompanichef eller motsvarande chef Dessutom måste extratjänsten vara förlagd så att vid varje tillfälle (av max 5) får högst fyra timmar tas i anspråk för uppgiften. och att Extratjänsten får inte vara sådan att den inverkar skadligt på den disciplinansvariges hälsa eller tjänstbarhet. Anmäl oegentligheter till regelbrytarens närmaste chef. Edited December 28, 2005 by Lättöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 (edited) Nikki, du är 17 år. Kanske dags att mönstra och skaffa en utb.-plats innan du ens funderar över såna här saker? Edited December 28, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts