Jump to content

rätt utbildning?

Recommended Posts

Jag har hört ngr rykten om att visa vapenslag brukar utföra orimliga bestraffningar (tex putsa kängor med sin egna tandborste osv) och att många är missnöjda med sina val av utbildning.

Kanske ngn kunde berätta lite mer om händelserna kring detta, så att man kanske får en ny syn på detta?

Befäl är väl som människor i allmänhet. Allt från smarta och pådrivande till idiotiska penalister.

Efterssom all form av kränking är förbjuden (i enlighet med de mänskliga rättigheterna) så går väl exemplet med putsning mha. egen tandborste bort ganska tidigt?

Ingen personal, anställd eller värnpliktig, skall behöva må dåligt av kränkande behandling eller utsättas för kollektiv bestraffning. ... I detta arbete förväntar jag mig organisationens fulla stöd och lyhördhet.

Vi hade enbart bra befäl under GU. Troligtvis pga. att LV6 just flyttat och de befäl som följde med var de som åtminstone tyckte om sitt jobb -> gjorde ett bra jobb.

Edited by Lättöl

Efterssom all form av bestraffning är förbjuden...

Nja, disciplinpåföljder (som det heter) finns fortfarande kvar men då ska man ha gjort något ordentligt galet.

De påföljder som finns är:

Varning

Extratjänst

Löneavdrag

On topic:

Om du är missnöjd med saklig och skälig grund så bör detta påtalas med faktahänvisningar.

Om du är missnöjd för att du gått in med felaktiga förväntningar eller bristande kunskap så tycker jag att du ska göra det bästa av situationen och kämpa på.

Val av utbildning? Jag måste ha blivit väldigt gammal :lala:

Det låter ju som om man söker till Högskola. Tilldelas man inte tjänst efter motivationsgrad och duglighet numera?

/Krook

Nja, disciplinpåföljder (som det heter) finns fortfarande kvar men då ska man ha gjort något ordentligt galet.

Med fingrar av smör skriver man bestraffning istället för kränkning. :lala:

Men vad gäller extratjänst, som det är det enda som fallet ovan skulle kunna vara så kan inte vem som helst utdömma detta, ej heller hur som helst. I förekommande fall räcker det med

lägst en kompanichef eller motsvarande chef

Dessutom måste extratjänsten vara förlagd så att vid

varje tillfälle (av max 5) får högst fyra timmar tas i anspråk för uppgiften.

och att

Extratjänsten får inte vara sådan att den inverkar skadligt på den disciplinansvariges hälsa eller tjänstbarhet.

Anmäl oegentligheter till regelbrytarens närmaste chef.

Edited by Lättöl