Jump to content

Utbildningstecken, regler för bärande

Hjelm

Recommended Posts

@Hjelm: Om jag inte missminner mig har personen på bilden i fråga påbörjat GUKJS men tvingats avbryta (minns inte exakt varför) och sedan genomfört GUFJS och har därför förtjänat både Neptunigaffeln och Örnen. Har diskuterats otaliga gånger på forumet även om jag inte hittar det nu när jag söker.

En kvalificerad gissning då bilden kommer från www.amf1.mil.se (kolla egenskaper) så rör det sig om en person som genomfört vpl-tjänst alt. anställd på fjs och sedan genomfört prov för att bära neptunigaffeln. Dessutom så bär han örnen överst vilket enligt de informella reglerna (för de med mer än ett specialutbildningstecken) gör gällande att han gjort gu på fjs (bärs överst).

@andreas: Du gissar fel ;)

Finns flera som genomfört samma sak och omvänt (KJ-->Fjs, 0231:an alt. IK), även om inte alla väljer att skylta med det. Med detta så dömer jag absolut INTE personen på bilden på något sätt utan informerar i allmäna ordalag.

//69:an

En kvalificerad gissning då bilden kommer från www.amf1.mil.se (kolla egenskaper) så rör det sig om en person som genomfört vpl-tjänst alt. anställd på fjs och sedan genomfört prov för att bära neptunigaffeln. Dessutom så bär han örnen överst vilket enligt de informella reglerna (för de med mer än ett specialutbildningstecken) gör gällande att han gjort gu på fjs (bärs överst).

Om man tittar på bilderna på www.k3.mil.se hade han redan treudden när han tog örnen.

En av trådarna som behandlar personen i fråga finner ni här. Det är mycket gissande i den tråden, men jag bifogar ett inlägg som verkar vettigt:

Ang. Fallskärmsjägare med treudd!

Soldaten i fråga är 27! år gammal och har legat på KJ A-dyk 2 ggr. Hör och häpna. Han erövrade då neptunigaffeln. Han fick dock avbryta utb. båda gångerna, orsak okänd, men fick tydligen ett tredje försök på sig och valde då FJS i stället. Fråga inte hur ???

Infon har jag fått från en klasskompis som ligger inne på FJS nu och gick örnmarschen samtidigt som ovannämda soldat. Infon kan således anses som tämligen tillförlitlig!

samt en som mailade info på K3:

Jag mailade K3 och frågade. Dom skrev:

"Han har gjort värnplikt på KJ och fullgjort de prov som krävs

för treudden. Nu har han också gjort värnplikten som fallskärmsjägare."

Så det verkar som Andreas inte gissade fel, utan kom ihåg de gamla trådarna.

Efter att ha läst i den gamla tråden så verkar det som att jag hade fel, hehe.

Det är SAMMA kille på båda bilderna, dvs. "örnparad bilden" från K3 och den nya under en övn. på Amf1. Komplicerat blev det, men om man jämför bilderna så ser man likheterna

rngaffelmankombo4wz.th.jpg

"Örn/Neptuni-mannen" blir ju ett specialfall i de "informella reglerna". Normalt sett så bärs det utb. tecken man först fått överst och under det ex. överlevnadsmärket. Men detta är ju en helt annan disskusion då detta var vanligt föekommande på KJ komp på 90-talet, med en hel del befäl som gick FJS 0231:an och överlevnadsutb.

@ Anderas, du hade ju helt rätt!! My bad.

OT: USMC (Force Recon) Kapten B.B som tjänstgjorde i Sverige under 1997 tog med sig både örn och neptuni hem till USA efter genomförda prov. Slut OT.

/69:an

@ Anderas, du hade ju helt rätt!! My bad.

Det verkar inte bättre, frågan är vad som är värst bara - att man rört ihop det eller att man kommer ihåg sammanhanget...? :blink: ;)

@106: Just den tråden jag syftade på i första hand.

Normalt sett så bärs det utb. tecken man först fått överst

Tror att det är ren bekvämlighet som ligger bakom den traditionen.

Det är ju helt klart enklare att bara sy dit det nyare märket under det gamla istället för att sprätta bort det gamla märket och sedan sy dit båda två, särskilt när det inte finns fastställt någon ordning som för medaljer.

Men ska man följa UniR FM så får de helt enkelt välja att bära ett av märkena, precis som övriga får välja om de vill bära t ex PEK-märke eller brinnande granen. Vet en som prioriterat Grk-märket före örnen (0231), så det finns faktiskt de som följer den regeln.

Har även sett exempel på flygförare som just fått vingarna och då har flyttat över treudden till vänster sida, där släpspännena ska sitta. Detta är också felaktigt och de ska egentligen också välja vilket märke de vill bära.

Har sett ett par personer som har treudden och till det en båge med texten "kustjägare", alltså helt i enlighet med UniR FM. Under vilka år gjorde man på det sättet?

Borde en person som har både treudd och något annat då kunna välja att istället bära bågen tillsammans med det andra märket, eftersom man får bära ett utbildningstecken + båge?

Har även sett exempel på flygförare som just fått vingarna och då har flyttat över treudden till vänster sida, där släpspännena ska sitta. Detta är också felaktigt och de ska egentligen också välja vilket märke de vill bära.

Nej, på 87-an så får man bära två utbildningstecken. Det ena ovanför höger bröstficka, det andra vänster bröstficka.

Nej, på 87-an så får man bära två utbildningstecken. Det ena ovanför höger bröstficka, det andra vänster bröstficka.

...och på motsvarande ställe på Innerkavaj m/48.

(BJE, Marinen finns också)

/Krook

På den aktuella bilden var det flygförarmärke m/36 ovanför höger bröstficka, i enlighet med UniR, men treudden ovanför vänster bröstficka, vilket är felaktigt.

Om det är tillåtet att bära neptunigaffeln på vänster bröstficka är väl tveksamt.

I UniR FM 2003 är formuleringen i bilaga 2, försvarsmaktsgemensamma tecken (sid 249):

Specialutbildningstecken

Bärs ovanför höger bröstficka (motsv) eller på vänster bröstficka (motsv)

men i bilaga 2, marinens tjänstetecken (sid 269):

Utbildningstecken i guldfärgad metall. Bärs ovanför höger bröstficka (motsv).

I UniR FM 1999 var formuleringen i bilaga 3, försvarsmaktsgemensamma tjänstetecken (sid 244):

Specialutbildningstecken

Tecknen i guldfärgad metall. Bärs ovanför höger bröstficka (motsv) utom tecknen för fallskärmsjägare

som får bäras på vänster bröstficka.

Skulle tro att det bara var någon som förenklade texten lite för mycket i UniR FM 2003.

Ang. Fallskärmsjägare med treudd!

Soldaten i fråga är 27! år gammal och har legat på KJ A-dyk 2 ggr. Hör och häpna. Han erövrade då neptunigaffeln. Han fick dock avbryta utb. båda gångerna, orsak okänd, men fick tydligen ett tredje försök på sig och valde då FJS i stället. Fråga inte hur ???

Är inte A-dyk´s neptunigaffel-spetsar krökta, det är väl det som skiljer ut dem från vanliga KJ?

//Nisse

jo det är den, men inte utbtecknet som bärs till fältuniform.

Ska vi släppa KJ och FJS tack.

Strax.

Till FU90 har jag sett a-dyk bära neptunigaffeln och märket för dykare (stort svart märke som ser bättre ut till SSD93), alltså återigen ett fall av dubbla utbildningstecken.

jo det är den, men inte utbtecknet som bärs till fältuniform.

Ska vi släppa KJ och FJS tack.

Strax.

Till FU90 har jag sett a-dyk bära neptunigaffeln och märket för dykare (stort svart märke som ser bättre ut till SSD93), alltså återigen ett fall av dubbla utbildningstecken.

Nä men gud va hemskt! Det bara måste finnas nån ombudsman man kan klaga hos...

:Malaj: