Jump to content

Mono-goggles

3924

Recommended Posts

I en artikel från varnpliktsnytt från 2003 skriver de om de tester som skulle göras med ak5cf. I texten nämner de åxo de nya bilförstärkarna som kan fästas på hjälmen. Tror de menar de nya Mono-goggles som kommit de senaste åren. De skriver oxå att man skall kunna fästa Mono-goggles tuben på nya ak5c. Något som vet något om detta?

Det var nytt för mig.

Och mycket teknik kan de räkna med. Vissa saker är beställda och vissa är en vision.

Ak 5 C på vilken ett rödpunktsikte sitter. Hårkorset från ett vanligt kikarsikte är utbytt mot en röd prick som även går att se i mörker. Vapnet är beställt och på väg.

En bildförstärkare är också beställd och kommer till hösten. Den ska kunna sättas på vapnet och hjälmen för att göra det lättare att se mål i mörker.

I lådan för G-117/Mono-T finns div. instruktionsböcker, i en av dem finns det med ett bildförstärkarfäste för picatinnyskena. (för G-117)

Den har m-nummer, så det torde finnas, frågan är väl endast i vilken omfattning?

I en artikel från varnpliktsnytt från 2003 skriver de om de tester som skulle göras med ak5cf. I texten nämner de åxo de nya bilförstärkarna som kan fästas på hjälmen. Tror de menar de nya Mono-goggles som kommit de senaste åren. De skriver oxå att man skall kunna fästa Mono-goggles tuben på nya ak5c. Något som vet något om detta?

Det var nytt för mig.

Och mycket teknik kan de räkna med. Vissa saker är beställda och vissa är en vision.

Ak 5 C på vilken ett rödpunktsikte sitter. Hårkorset från ett vanligt kikarsikte är utbytt mot en röd prick som även går att se i mörker. Vapnet är beställt och på väg.

En bildförstärkare är också beställd och kommer till hösten. Den ska kunna sättas på vapnet och hjälmen för att göra det lättare att se mål i mörker.

Det var nytt för mig.

SWJ hade prövat kombon RPS plus monogoggle. Jag hade en fråga eller två om det, hinner inte snoka efter tråden nu, men trägen vinner ;) Om du är intresserad så kolla sista sidorna i trådar om rps, ak5c, och dylikt.

Den variant av "MONO-T" jag sett gick inte att fästa, den variant han fipplat med gick att fästa.

Monogoggle av GN3 har funnits i FM ett tag, om än i mindre mängder.

Vet inte om det är den bästa formen av bildförstärkare. När jag provade att använda de blev jag yr när jag försökte fokusera med båda ögonen, vilket är lite av meningen med monogoggeln. Efter några timmars användning så tittade jag mest med ena ögat.

Om/när man lär sig använda de så skall de ju vara grymma, då man får djupseende samt att man behåller mörkerseendet på ena ögat. Men då ingår ju inte pappskallar som mig i beräkningen.

Upplösningen var däremot strålande! Precis som om man spelade ett flaschigt dataspel, inte det minsta grötigt som med GN1.

Monogoggle av GN3 har funnits i FM ett tag

Vet inte vart du fått "GN3" ifrån? Monogogglen heter "G-117" eller "Bildförstärkare mono/T".

GN3 verkar vara taget ur luften?

OM det inte finns fler än en bildförstärkare av monotyp??

Min erfarenhet är att det är mycket en vana att använda bildförstärkare, det tar någon timme att "komma in i det".

Ju mer man använder det, desto bättre funkar det.

Monogoggle av GN3 har funnits i FM ett tag

Vet inte vart du fått "GN3" ifrån? Monogogglen heter "G-117" eller "Bildförstärkare mono/T".

GN3 verkar vara taget ur luften?

OM det inte finns fler än en bildförstärkare av monotyp??

Min erfarenhet är att det är mycket en vana att använda bildförstärkare, det tar någon timme att "komma in i det".

Ju mer man använder det, desto bättre funkar det.

Med GN3 menar jag inte någon speciell M-nr. utan att det är en bildförstärkare av Genaration 3. Vet ej om den jag använde var M-nr märkt, men det var i operativ tjänst. Det kanske var "G-117" som jag använde? Var dock för ett par år sedan.

Har inga problem med vanliga bildförstärkare (GN1). Med monogoggle blir dock ögonens fokusering annorlunda. Tanken är att man med ett öga ska få bildföstärkning, medan man med det andra tittar i mörker. På så sätt får man djupseende, samt att man behåller mörkerseendet med ena ögat. Är bra om bildförstärkaren pajar/ batterier tar slut etc.

Yrheten jag fick berodde på att jag hade svårt att fokusera mina ögon när ett var bildförstärkt och det andra var i mörker. Alltså förlorade jag "effekten" att få ett gott djupseende.

Med GN3 menar jag inte någon speciell M-nr. utan att det är en bildförstärkare av Genaration 3.

Ok, taget. Hur visste du att det var "GN3" då?

Det testades ju en del olika bildförstärkare och fler än "G-117" var väl mono??

Jag är med på varför man använder monobildförstärkare.

"GN-1" är Simrads namn och betyder inte att "GN-1" är en gen. 1 bildförstärkare.

En "GN-1" kan ha gen. 3 rör.

SWJ, vaaaar äääär du?? :)

GN-1 är en bidförstärkare av 2:a generationen.

Behöver det inte vara, kan även vara gen. 3.

Inom FM är det väl dock gen. 2? Minnet...

Nämnde inte någon att FM's skulle uppdateras?

http://www.simrad-optronics.no/templates/S...et.aspx?id=1473

Jag syftade på vad FM kallar GN-1, som är en generations 2 bildförstärkare.

Jag hade bara en fundering om FM funderar på att införskaffa ett vridmontage för googelstuben likt förstoringstuben som provats. Så att googelstuben kan fästats på railen framför aimpointen.

Vet att några av de maerikanska specialförbanden har en sådan variant.

Om man sett Teas of the sun så finns detta upplägg med i filmen. Verkar vara ett smidigt sätt att använda bildförstärkare om man t.ex. är spaningsförband/jägare och inte bär hjälm så mycket. Jag vet att det finns ett fäste för om man är "barhuvad", men det varka vara ett bra sätt att snäppa på förstärkning när man bahöver det.

Jag hade bara en fundering om FM funderar på att införskaffa ett vridmontage för googelstuben likt förstoringstuben som provats. Så att googelstuben kan fästats på railen framför aimpointen.

Vet att några av de maerikanska specialförbanden har en sådan variant.

Om man sett Teas of the sun så finns detta upplägg med i filmen. Verkar vara ett smidigt sätt att använda bildförstärkare om man t.ex. är spaningsförband/jägare och inte bär hjälm så mycket. Jag vet att det finns ett fäste för om man är "barhuvad", men det varka vara ett bra sätt att snäppa på förstärkning när man bahöver det.

Det fästet som finns med i handboken fästs bakom rps, det var nog inte ett vridmontage, men dock verkade det vara en snabbfäste.

Men som sagt, vet ej i vilken omfattning detta har anskaffats etc.

Med GN3 menar jag inte någon speciell M-nr. utan att det är en bildförstärkare av Genaration 3.

Ok, taget. Hur visste du att det var "GN3" då?

Det testades ju en del olika bildförstärkare och fler än "G-117" var väl mono??

Jag är med på varför man använder monobildförstärkare.

"GN-1" är Simrads namn och betyder inte att "GN-1" är en gen. 1 bildförstärkare.

En "GN-1" kan ha gen. 3 rör.

SWJ, vaaaar äääär du?? ;-)

Kan inte svara på om det var en "äkta" GN3. Bryr mig inte heller. Dock så dom som hade fått ut dem kallade den för det. Och det är kunniga personer.

I grund och botten var det en monogoggle med ruskigt fin upplösning. "GN1:an" som försvaret har är i jämnförelse av upplösningen kass.

OT:

MonoT har bildrör av gen 3.

Monovar har bildrör av gen 2 med elektronisk avbländning motsv.

Mycket möjligt att det finns ytterligare versioner av olika gogglar i FM men det är inget jag personligen har kommit i kontakt med.

MonoT och monovar ser exakt likadana ut. Skillnaden förutom generationen är att monovar har bättre tålighet mot ljus.

Jag har använt både monoT och monovar. Dock ej samtidigt så jag har inte kunnat jämföra "på plats" mellan de två små leksakerna.

GN1 (gen 2) finns även "uppdaterad" i FM kallad GN1C (oklar om vilken gen)

(ett varningens finger lyfts och vispas runt... ingen personlig erfarenhet av den sistnämda)

ÅTER AK5C.

Mono/T /monovar är alltså den lilla tuben som finns med liknande huvudmontage som GN-1?!

Det jag inte gillar med tuben är att den, vid huvudmontage, är fullkomligt usel när man exempelsvis ålar. Eftersom huvudmontaget inte kan kompensera vinkeln när man tittar "i ögonvrån" eller uppåt när ansiktet är mot backen så får man koncentrera sig på att hålla ansiktet 90° mot backen.

Och det är ju himla enkelt under en innästling. NOT.

@SERG. B

Det vet du väl att SSG rekryterar direkt från VM i Counter Strike.

Edited by Knekt

• 2 years later...