Jump to content

Bali

LeadHead

Recommended Posts

Om ni har sett bilderna från Bali så har ni säkert noterat den minst sagt stora förödelsen.

Jag funderar lite över hur stor laddning det kan ha handlat om. För att vara en terroristbomb så har den ju blåst bort hela byggnaden såg det ut som på nyheterna igår.

Det har pratats om C4...

Har någon av er sprängdegstuggande forummedlemmar någon teori om hur mycket det kan ha handlat om?

Svårt att säge kan vara svartkrut, bara det är tillräkligt stora mängder (OBS! högst otroligt... :D )

Vänta med att spekulera före mera tekniska raporter kommer...

Enligt utredarna har tre olika typer av sprängämnen hittats vid attentatsplatsen, däribland det militära medlet C4 och TNT (trotyl). Rester av ämnena hittades på den minibuss där polisen tror att den största av de två bomberna placerats, på offrens kroppar och på intilliggande byggnader, uppger TT och Reuters.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,215857,00.html

Ang. C4, vad är det för sprängämne? Det ska väl motsvara vår spängdeg, men vad inehåller det? Sprängdegen är ju av olja och pentyl.

Har ingen aning om hur mycket man kan tänkas behöva ladda för att ha sönder ett hus, det beror säkert väldigt på hur huset är byggt m.m. m.m. Får väl se om det kommer fram. Men här började det ju samtidigt brinna kraftigt vilket säkert förvärrade saken ganska kraftigt. Olyckligt, Usch.

Ing, tror det står styrkeförhållande mellan C4 och vår sprängdeg på sprängkortet iallafall

Nej, det står mellan "Sprängdeg", "Nabit A och Dynamex", "Nabit A" och "Dynamex"

Inget C4 där inte.

Någonstans hörde jag att C4 hade högre detonationshastighet än sprängdegen, vilket impar lite på mig faktiskt. >7800m/s låter väldigt mycket!

Nej, det står mellan "Sprängdeg", "Nabit A och Dynamex", "Nabit A" och "Dynamex"

Inget C4 där inte.

Någonstans hörde jag att C4 hade högre detonationshastighet än sprängdegen, vilket impar lite på mig faktiskt. >7800m/s låter väldigt mycket!

Oki, har tappat bort mitt sprängkort så jag kunde inte kolla.

Från: http://www.ribbands.co.uk/prdpages/C4.htm

Specification

MilSpec: MIL-C-45010A

UK HSE Serial number: 32-A-68450

RDX content: 91 ± 1%

Polyisobutylene plasticiser: 9 ± 1%

Moisture: 0.1% max

Velocity of Detonation: 8092 ± 26 m/s

Density: 1.63 g/cm3

Colour: Nominally white

TNT equivalence: 118%

Chemical marking for detection: Marked

Shelf life: At least 10 years under good conditions

Guest Cloaken

Angående A-bombs stuffet.Inte för att skapa något jätte bråk här nu men vad gör det att den länken låg här? det var väll på skämt alltihop.. det såg jag det som i alla fall.

Angående A-bombs stuffet.Inte för att skapa något jätte bråk här nu men vad gör det att den länken låg här? det var väll på skämt alltihop.. det såg jag det som i alla fall.

Olämplig sida att ha här. Inga frågor på det, motivering har du redan fått.

Inlägget finns inte, har aldrig funnits. ;)

Guest Cloaken

Olämplig sida att ha här. Inga frågor på det, motivering har du redan fått.

Inlägget finns inte, har aldrig funnits. ;)

Lite löjligt men visst.

Bali är bara ett led i polariseringen som Al-Queda strävar efter-.... När arabvärlden är isolerad kan fundamentalismen växa sig stark.... En dålig ekonomi är ett krav för att fundamentalisterna ska lyckas ta makten... Det är ekonomin dom nu underminerar

Såg ett vittne på TV4 som sa att först hade en ganska liten laddning expolderat inne på diskoteket, Det gjorde att folk fick panik och började springa ut. Ca 30 sekunder senare exploderade den stora laddningen i närheten av entrén, då extra mycket folk befann sig där. Lömskt. :(

Guest Cloaken
Såg ett vittne på TV4 som sa att först hade en ganska liten laddning expolderat inne på diskoteket, Det gjorde att folk fick panik och började springa ut. Ca 30 sekunder senare exploderade den stora laddningen i närheten av entrén, då extra mycket folk befann sig där. Lömskt. :(

Mmm han sa även att det inte va några idioter (med det menas internet-lära sig bygga bomber folk) utan genomtänkt.

vad heter ämnet som används i sprängpatronerna. e väl extremt lite i en sån men smäller rätt bra ändå. Hörde att en tesked av det blåser ut ett normalstort hus. Tänk er en 20 liters dunk.

vad heter ämnet som används i sprängpatronerna. e väl extremt lite i en sån men smäller rätt bra ändå. Hörde att en tesked av det blåser ut ett normalstort hus. Tänk er en 20 liters dunk.

Heh.. neej. Det är nog inte kraftigare än något annat, men det är VÄLDIGT känsligt. (ska därför inte vara och pilla i tändpatroner)

Den består dessutom av två olika sprängämnen, en primärsats och en sekundärsats. (Nu får jag läsa lite ur "Beskrivning Tänd och Sprängmedel här..) Primärsatsen består av blyazid-tricinat (det som är überkänsligt och tänds av fjuttet från krutstubinen), och sekundärsatsen består av antingen pressad hexotol, hexogen eller tetryl. (m/46 -B -C och -D)

Bra knall blir det iallafall. Sprängämnesvikten i en tändpatron är ca. 1 gram. :)

Jag läste i artiklarna som länkades att de också har hittat spår av TNT. Min teori är att då var det nog en liten laddning C4 som detonerade inne i byggnaden och sedan en bil fullproppad med TNT utanför.

Varför?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...