Chulito Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Rycker in snart och behöver nya löpskor. De ska ha ordentlig stötdämpning (jag har problem med hälsenan och benhinnor), vara stabila, lätta och mycket hållbara (gärna vattentäta om det finns). Pris spelar mindre roll. Någon som kan tala utifrån egna erfarenheter och ge lite tips? (servicen på Stadium är värdelös) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Någon som kan tala utifrån egna erfarenheter och ge lite tips? (servicen på Stadium är värdelös) Gå till Löplabbet, har bara goda erfarenheter därifrån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Asics Gel Kayano Kanonsko men dyr (1700:-) /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Jag instämmer med ARN, gå till Löplabbet. Där får du hjälp med att hitta en sko som passar just din fot. Bara för att jag har en utmärkt sko som är perfekt för mina fötter så innebär det inte att den är bra för dig, så eventuella rekommendationer baserade på andras erfarenheter är inte så mycket värda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest falcon Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Rycker in snart och behöver nya löpskor. De ska ha ordentlig stötdämpning (jag har problem med hälsenan och benhinnor), vara stabila, lätta och mycket hållbara (gärna vattentäta om det finns). Pris spelar mindre roll. Någon som kan tala utifrån egna erfarenheter och ge lite tips? (servicen på Stadium är värdelös) Om du behöver köpa löparskor och vill vara säker på bra kunskap ,serice rekomenderar jag löplabbet. Dom som jobbar där håller på med löpning på elit nivå eller har hållit på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Jag köpte mina löparskor från löplabbet inför inryck, supernöjd.. har fortfarande kvar dem och skorna fungerar utmärkt.. bra service... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tengis Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 bara att instämma med andra talare.....löplabbet är bäst bra service, urval och pris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
visset Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Vad göra om löplabbet inte finns där man bor ? nån som vet vilken av dom vanliga sport kedjerna som brukar vara bäst ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Vad göra om löplabbet inte finns där man bor ? Leta efter en butik där du får prova ut skor på löpband. Enda riktiga sättet att vara säker på att det blir en bra sko för din fot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Rycker in snart och behöver nya löpskor. De ska ha ordentlig stötdämpning (jag har problem med hälsenan och benhinnor), vara stabila, lätta och mycket hållbara (gärna vattentäta om det finns). Pris spelar mindre roll. Någon som kan tala utifrån egna erfarenheter och ge lite tips? (servicen på Stadium är värdelös) Glömde säga att, ifall du får benhinne besvär ganska så lätt, så ska du tala om det för läkaren på regementet, för att få ut specialingjutna inlägg för kängorna, du kan samtidigt säga att du vill ha värmande bandage för smalbenen/benhinnorna.. som du har på dig vid vila, återhämtningen går mycket fortare då.. Finns Sidoru , Oridus, Zon-salva, som hämmar men påskyndar läkningen av benhinnorna också men se upp den bedövar så tro inte att du hel igen. Och! fråga löplabbet hur pass dina fötter rör sig när du springer/går, skriv ner det, så att du kan få rätt sortsinlägg ifall de inte vill gjuta efter fötterna. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Det kan löna sig att köpa 2 st olika par när man handlar träningsskor. Att springa med samma skor hela tiden sliter på kroppen. Varierar man, kan skador undvikas. 2 par håller dubbelt så länge, det blir alltså inte dyrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted December 27, 2005 Report Share Posted December 27, 2005 Rycker in snart och behöver nya löpskor. De ska ha ordentlig stötdämpning (jag har problem med hälsenan och benhinnor), vara stabila, lätta och mycket hållbara (gärna vattentäta om det finns). Pris spelar mindre roll. Någon som kan tala utifrån egna erfarenheter och ge lite tips? (servicen på Stadium är värdelös) Skulle rekomendera dig att gå till "Löplabbet" eller en idrottsklinik och kolla dina fötter, tyvärr är väl killarna på Stadium inte så "jätte" intresserade och så pass utbildade. Om du har problem med behinnor samt hälsenorna så kan det komma av att du antingen Pronerar eller Supenerar men även att dina fotvalv behöver ett rätt stöd beroende om dom är låga/normal höjd/höga. Det finns bra sulor för dom flesta fötter idag att köpa i handeln eller att få det bästa är att gjuta av fötterna på en idrottsklinik och att dom slipar in dom för dina skor. Lycka till med fötterna innan inryckning !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chulito Posted December 27, 2005 Author Report Share Posted December 27, 2005 Ett stort tack till alla som tagit sig tid Ska bege mig till Löplappet i dagarna faktiskt och dessutom säga till läkaren på Amf 1 om benhinnorna det första jag efter inryckning. Detta blir nog bra får vi hoppas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fillefalle Posted March 24, 2006 Report Share Posted March 24, 2006 Hallåj Jag undrar hur länge ett par löpskor håller om man springer 6-7 mil i veckan. Tänkte fara till Sthlm imorgon och köpa skor på löplabbet, och eftersom jag rycker in i sommar kan det vara bra och veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted March 24, 2006 Report Share Posted March 24, 2006 Hallåj Jag undrar hur länge ett par löpskor håller om man springer 6-7 mil i veckan. Tänkte fara till Sthlm imorgon och köpa skor på löplabbet, och eftersom jag rycker in i sommar kan det vara bra och veta. Du har svaret i din fråga och flera gånger i tråden. Fråga på Löplabbet, de kan sina saker. Iallafall. Jag har kört ASICS de senaste fyra åren. 3 mil plus/vecka, huvudsakligen skog. 78 kg. Har köpt nya efter 12 månader, oavsett. Det märks när man börjar om att de gamla nog var slut, så vill du har färska skor hela tiden får du köpa två par och använda dem paralellt. Annars krävs det nog byte var 8-9 månad. Om du nu springer 6-7 mil/vecka ska du verkligen satsa på två par OCH byta ofta. Fråga Löplabbarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted March 25, 2006 Report Share Posted March 25, 2006 Hallåj Jag undrar hur länge ett par löpskor håller om man springer 6-7 mil i veckan. Tänkte fara till Sthlm imorgon och köpa skor på löplabbet, och eftersom jag rycker in i sommar kan det vara bra och veta. 150 mil eller 2 år har jag hört... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted March 25, 2006 Report Share Posted March 25, 2006 Hallåj Jag undrar hur länge ett par löpskor håller om man springer 6-7 mil i veckan. Tänkte fara till Sthlm imorgon och köpa skor på löplabbet, och eftersom jag rycker in i sommar kan det vara bra och veta. Mina 18 månader gamla Nike Structure Triax började tappa sulan(limmet sprack) efter ca 8 månader användning, då springer jag bara milen 2 ggr vecka. Men jag springer på all möjligt underlag. Finns det bra spår med mjukare underlag så håller skorna längre. Så om du tänker springa mycket ofta(el långt) får du räkna med att byta skor oftare. Endel löpare använder 2 par skor. Dom nya när det är bra väder eller på jämn väg, och dom gamla när det är sämre väder och när man springer i mer terräng. Tips är att samtidigt köpa en vattenavisande vindjacka. Finns nu en ny löparbutik precis brevid central stationen. http://www.runnersstore.se/Main/Articles.asp?ArtGrp=101 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 28, 2006 Report Share Posted March 28, 2006 De av mina bekanta som springer mycket brukar nog byta skor varje år ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T48 Posted March 28, 2006 Report Share Posted March 28, 2006 (edited) Hallåj Jag undrar hur länge ett par löpskor håller om man springer 6-7 mil i veckan. Tänkte fara till Sthlm imorgon och köpa skor på löplabbet, och eftersom jag rycker in i sommar kan det vara bra och veta. Det beror helt på märke och typ av sko. En extrem lättviktssko förutsätts t.ex inte hålla mer än 10 mil, även om det nog får anses att tillverkaren är försiktig. Normala skor kan du ledigt räkna med håller åtminstone 100 - 150 mil. Du kan fundera på att ha flera skor med olika typer av läst för att fötterna ska få omväxling. För den som springer såpass mycket som du ändå gör kan det vara ett sätt att undvika skador. F.ö. sprider tydligen vissa myten att löparskor skulle åldras och likt bildäck inte hålla mer än säg två år - det är rena nyset Edited March 28, 2006 by T48 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts