Jump to content

nidbilden av hemvärnet

Recommended Posts

Jag vill att ni i denna tråd skriver ihop vilka nidbilder ni ser eller har sett av hemvärnet ute i den civila världen. Men även hur hemvärnet beskrivs på missioner, inne på regementen osv.

Orsaken till detta är att jag håller på att hjälpa en kusin med sitt specialarbete på gymnasiet, Han läser på mediaprogramet och ska göra några korta reklamfilmer om hemvärnet. Där han efter mitt förslag ska leka med olika nidbilder om hemvärnet. Jag lovade att skaffa fram lite sådant. Så kan ni hjälpa mig med denna uppgift?

• Replies 535
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det första jag kan komma på är att HV ibland kallas för Senilförsvaret (jmf. Civilförsvaret) och att det består av gamla gubbar som inte vet hur en uniform ska bäras och som ser nästa övning som ett bra tillfälle att få panga lite, eller inte panga alls efter som det är jobbigt att göra vapenvård. Dricka hojt finns det dock alltid tid och plats för. Efter att ha varit medlem här på forumet ett tag nu har den bilden till viss del övergått till att HV på vissa ställen del består av prylbögar som knappt kan bärga sig inför nästa övning då de får visa upp sitt nya supermultiverktyg som de köpt för 3000:- + att deras utrustning består av i princip hela Militaryshops sortiment.

Ja, Om man ska förstå vad du menar. För du jämför väl inte en komedi om Amerikanska yrkesoldater med frivilliga Svenska soldater?

@Blågul och Fk.Satan

Håll hårt i tyglarna så det inte blir ännu en Hemvärns-bashing-tråd av det. Nej, Jag är inte med i Hemvärnet längre så det är inte i eget intresse.

Jag gjorde så här, jag använde mig av the "opinionspeaker" google... Vad hittar jag om jag söker på bilder på hemvärnet. Där kommer det upp en hel del bra bilder på HV såsom maskmålade soldater m.m. Men det kommer även upp ett och annat som jag väl kan använda för att peka på de nidbilder som jag själv fått höra av andra. Som sagt, en bild säger mer än tusen ord, framförallt när han skall göra en film.. GMY

svartmenkul.jpg

invigning5.jpg

kungsh031213_19_500b.jpg

Edit: Förtydligande: Jag använder dessa bilder för att beskriva de tankar jag hört. M.a.o. må det vara kennelklubben, FRO eller någon annan org, men jag upplever att detta förknippas med HV. Det är alltså inte klartecken på att kommentera individernas uppträdande på bilderna utan de syftar till att skapa diskussionsunderlag till Satans fråga...

Edited by Rokare

@Flamdämpare

Jösses....

Tråden gällde att göra en film om nidbilderna om HV... En klassisk Armé komedi kan ju vara rätt bra ställe att hämta lite inspiration, men du kanske tappar de komiska tankegångarna när du övergår från Amerikanska yrkessoldater till svenska frivilliga... själv har jag lite mer hopp och hoppas att fk Satans släkt inte besitter denna brist.

ps.

"I needed to say more"

ds.

Edited by Sgt1clHansson

utvärdering efter genomförd hemvärnsövning kan låta så här på vissa håll:

+ trevlig övningsledare, vi fick fika

- vissa fick inte skjuta mer än max 10 skott, vi var tvungna att krypa in i skytteställningarna (vissa har ont i knäna!)

Edited by jake the snake

Jag gjorde så här, jag använde mig av the "opinionspeaker" google... Vad hittar jag om jag söker på bilder på hemvärnet. Där kommer det upp en hel del bra bilder på HV såsom maskmålade soldater m.m. Men det kommer även upp ett och annat som jag väl kan använda för att peka på de nidbilder som jag själv fått höra av andra. Som sagt, en bild säger mer än tusen ord, framförallt när han skall göra en film.. GMY

svartmenkul.jpg

invigning5.jpg

kungsh031213_19_500b.jpg

Edit: Förtydligande: Jag använder dessa bilder för att beskriva de tankar jag hört. M.a.o. må det vara kennelklubben, FRO eller någon annan org, men jag upplever att detta förknippas med HV. Det är alltså inte klartecken på att kommentera individernas uppträdande på bilderna utan de syftar till att skapa diskussionsunderlag till Satans fråga...

IMG_4655.jpg

hv_bild1.jpg

skgdamskjt2.jpg

En nidbild jag själv kan bidra med var under min introduktionsutbildning. Jag såg två individer som skiljde sig markant från alla andra. Den ena hade röda gummistövlar på sig och gick bar sin AK4 på axeln som en älgstudsare. Den andra stod och drack kaffe vid matsalen med jackan uppknäppt, utan mössa utomhus och med bruna loafers eller om det tillochmed var seglarskor. 0:)

jag ser när du säjer nidbild min gamla hv-bat framför mig.

de hatade IP för vi fick ny utr och 20-bilar.

under mina minst tio är hos dem passerade ett antal batchfer revy, den ena värre än den andra.

halvdöva sjukpensionärer, alkisar och en totalt inkompetent herre som ägnade sin civila tid åt att titta på rocco seffredis alster, beskriva dessa filmer samt kalla folk i IP för "turbaner".

då vi hade en i plutonen som inte hade samma religion som oss andra.

det ända som de dock hade gemensamt var att det skulle säljas bingolotter.

så att de kunde åka på "kamratresor" tillsammans med ytterst få utvalda.

givetvis användes även bingo pengar till kaffebröd på deras informella onsdagsmöten.

nidbilden med dåligt klädda människor är förvisso kul, men i gengälld har jag allltid hävdat att:

karln må kanske inte klä sig rätt, men han kanske kan terrängen vi skall verka i som sin egen bakficka.

och är kanske även en skytt av guds nåde. :banghead:

tycker istället att man skall ta upp detta med ålder, den gamla stammen av hv-gubbe lyssnade inte på någon som var under 50, även om han så var ÖB.

de som man ibland undrar om deras Kompanichef under GU, hette arn magnusson.

och deras slutövn gick av stapeln i hastings 1066

dessa herrar går inte att tala med utan de vet allt och är totalt livsfarliga.

sedan kommer vi till de sk avtalsorg....

om fro behöver vi inte säja mer kanske, jag tror nog hr satan kommer att ge sin kusin en del bra uppslag där utan min hjälp. :camo:

men vi har de här andra, bilkårister som vägrar köra bil för att det är lerigt på vägen.

röda korsare som inte vill agera för att det pågår krig, och kallar plutsjv för brott mot genevekonventionen.

lottor som inte vill servera fläskfri mat till muslimer, med motiveringen " han kan väl äta samma mat som oss andra" och i samma veva står och kokar laktosfri mat åt någon stabslotta.

listan kan göras alltför lång.

att jag sedan verkar ha tjänstgjort i en MDgrp som mer liknar "pang i bygget" än en regelrätt militär enhet kan ha inverkan på mina intryck :surprise:

Edited by bushman

HVu ?

Vet inte hur det är med ungdomsverksamheten i dag men för ett antal år sedan, innan min GU så var det livat värre. Tänk känslan att få vakna i en bunker av att någon sticker in pipan på en ak4 genom en skottglugg och drar av ett helt magasin. Jo, han fick springa sedan, långt och länge.

Att "nästan" elda upp Hjuvik ingick också i våra trevliga övningar. Brandkåren vart inte så där glada.

Jag lämnade HV efter GU på grund av att jag tyckte det hade spårat ur totalt.

Edited by sleget

Här har du nidbilden av hemvärnet:

Dad's army

Vanliga vanföreställningar, skulle jag tro, är

- att den genomsnittlige inryckande är 50-årig bonde.

- att den tilldelade materialen är skräp och annorlunda än vad övriga FM använder.

- att övningarna går ut på att sitta på en stubbe, fisa, äta ostmackor och dricka brännvin.

- att soldaterna inget klarar i en skarp situation.

:)

jag ser när du säjer nidbild min gamla hv-bat framför mig.

de hatade IP för vi fick ny utr och 20-bilar.

under mina minst tio är hos dem passerade ett antal batchfer revy, den ena värre än den andra.

halvdöva sjukpensionärer, alkisar och en totalt inkompetent herre som ägnade sin civila tid åt att titta på rocco seffredis alster, beskriva dessa filmer samt kalla folk i IP för "turbaner".

då vi hade en i plutonen som inte hade samma religion som oss andra.

Sen finns de ju "turbaner" som dyker upp gymnastikskor, och skyddsmaskväskan fylld med en grillad kyckling och en tvåliters cola. Min första bild av en signalist i hemvärnet.

Fyller på med en bild till:

23023031001baskravsskjutn5.jpg

Edited by Fu Bodin

Jag har den fördomen om HV att det mest består av fikande, lite äldre personer, som i fall av krig inte skulle vara mycket att luta sig mot.

Mycket kan bero på att varenda gång man träffat på någon från HV på flyg-shower, utställningar o.dyl, så har dom ju faktiskt var lite äldre.

Skulle vara intressant att få se lite statistik på ålderssammansättningen i HV, och framför allt om den förändrats över åren, säg från -60-talet fram till nu.

Edited by stefanf

Jag har den fördomen om HV att det mest består av fikande, lite äldre personer, som i fall av krig inte skulle vara mycket att luta sig mot.

Mycket kan bero på att varenda gång man träffat på någon från HV på flyg-shower, utställningar o.dyl, så har dom ju faktiskt var lite äldre.

Skulle vara intressant att få se lite statistik på ålderssammansättningen i HV, och framför allt om den förändrats över åren, säg från -60-talet fram till nu.

Nu är väl kanske inte krig den största risken för skarpt läge för HV? Hotbilden ser väl snarare ut som (ovapentjänst undantaget) - undantagstillstånd/ utrymmning av storstad - skyddsvakt.

Tänk också på att med ålder kommer faktiskt erfarenhet och kunskap i vissa fall.

Som en kommentar till bilden (som bashades onödigt - personerna är kollegor och bör behandlas därefter) - en av toppskyttarna vid senaste skyttetävlan var 70+.

Skulle också gärna se en demografik över HV idag.

Edited by Lättöl

Kan lämna ett bidrag i form av gode vännen Anders som på sitt första mötet

med "Värvning av Hv Folk" får en AK4 kastad till sig med orden

"TÄNK VILKEN JÄVLA MAKT DET HÄR GER " av kompch. Ok det var ca 10 år sedan men

mycket mycket skrämmande !

-Valiant-

Kolla in nedanstående tråd för mer

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19223&hl=Flustret

Tycker tyvärr att det finns för många HV:are som springer omkring och "leker" yrkesmilitärer och tar sig själva på för stort allvar.

De två tjommarna som tråden handlar om gjorde ju bort sig ordentligt. Har man uniform på sig så företräder man FM och "allmänheten" kan inte skilja på vilka som är yrkesofficerare och de som bara vill vara coola i uniform. De som bara vill vara coola är det oftast på fel sätt.

Kolla in nedanstående tråd för mer

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19223&hl=Flustret

Tycker tyvärr att det finns för många HV:are som springer omkring och "leker" yrkesmilitärer och tar sig själva på för stort allvar.

De två tjommarna som tråden handlar om gjorde ju bort sig ordentligt. Har man uniform på sig så företräder man FM och "allmänheten" kan inte skilja på vilka som är yrkesofficerare och de som bara vill vara coola i uniform. De som bara vill vara coola är det oftast på fel sätt.

Kan inte annat än att skratt åt det.

Sjäv ser jag det som en lite mer samhällsinriktad sak att hålla på med Hv.

Det är mer att ha själv kunskapen att kunna hjälpa till i extrema/ovanliga situationer om så krävs och att man har utbildning för att utföra sitt jobb.

Är det inte så att nidbilden stämmer ganska bra eftersom den ska göra det? Är inte egentligen hemvärnet en organisation för dom personer som ska ingå i ett försvar utanför reguljära försvaret?

All 20 åriga stridspittar ska väll egentligen ingå i reguljära förband?

Men någonstans i politiken blev det lite fel och man satsade på att lägga ned reguljära, och istället att bygga upp hemvärnet.

Är det inte så att nidbilden stämmer ganska bra eftersom den ska göra det? Är inte egentligen hemvärnet en organisation för dom personer som ska ingå i ett försvar utanför reguljära försvaret?

All 20 åriga stridspittar ska väll egentligen ingå i reguljära förband?

Men någonstans i politiken blev det lite fel och man satsade på att lägga ned reguljära, och istället att bygga upp hemvärnet.

Ah, touché!!

Klockren beskrivning, men kanske helt OT...

/Håkan

rso_kcoriing.jpg

Vem som är Hv i denna bilden synes vara självklart för vem annars håller vapnet i pipan lika käckt och fältmässigt, oklanderligt klädd med alla knappar knäppta och med komplett stridsutrustning?? :)

Edited by c3grp

Visst, låt 20 åringarna vara kvar i de befattningar som de har utbildats mot. När de sedan blir 25 kan de bli ordinarie hemvärnssoldater efter att ha övat som extra hemvärnsnän i fem år.

På vilket sätt har man byggt upp hemvärnet i relation till de förband som grundar sig på värnpliktiga?

Min bild av hemvärnet är att det skiljer sig oerhört från kompani till kompani. Det finns kompanier som inte är värda namnet och sen finns det kompanier som är bättre än de flesta tror.

Att de flesta hemvärnssoldater som syns vid rekryterings evangemang beror nog till stor del på att det huvudsakligen är äldre personal och ofta högre chefer som tar på sig rekryteringsansvaret.

Det finns lika många 70 åringar i hemvärnet som det finns i främlingslegionens aktiva enheter.

@harald:

det är inte så att det finns extra pengar att tjäna för rekryterings-event?

och att somliga äldre HV befäl aldrig låter ens infon, om att det skall vara rekrytering, på tex bandy-derby på annandagen?

tyvärr är det väl så att många av dem som sköter rekrytering till "dad´s army", kanske inte borde marknadsföra försvarsmakten.

de är ofta rätt mån om att marknadsföra sig själva istället.

en IP behöver oftast inte marknadsföra sig, den sköter det via mun mot mun.

dessutom är ju numer HV-komps starkaste rekrytetingsgrund just IP.

men det kvittar hur mycket vi än försöker fixa till HV´s image, de personer som oftast inte klarar av att förstå ordet uniform, är även bataljonens största linslusar.

de ser som sin enda uppgift i kungens kläder, att hålla sig framme då det finns mediabevkning.

uppgiften är egentligen enkel att lösa:

utbilda alla Plutonchef så de kan tala med press och annan media.

kan inte de så fixa en pressofficer/ansvarig på bataljonsnivå.

lär varenda soldat att inte uttala sig eller fotas av pressen.

om någon frågar skicka bara personen till pressansvarig.

det finns utmärkta kort som delas ut med ALDRIG/ALLTID punkter i vad gäller behandlijng av info.

se också till att någon med någon form av mediautb ser över hemsidor.

texten får gärna innehålla beskrivningar på vad koket lagade, medan resten av insatskomp övade SIB,

(based on a true story) men bilder på skägg-gösta 67 år, skall inte var där.

att ha en webmaster och pressansvarig utan någon form av förankring i verkligheten, är IG.

hej peter förresten.......:P

Edited by bushman

rso_kcoriing.jpg

Vem som är Hv i denna bilden synes vara självklart för vem annars håller vapnet i pipan lika käckt och fältmässigt, oklanderligt klädd med alla knappar knäppta och med komplett stridsutrustning?? :D

Vad duktig du är som kan se på kragspeglarna och kan undanröja alla tvivel.

:banana /Gusten ;) :lala:

Vad duktig du är som kan se på kragspeglarna och kan undanröja alla tvivel.

:wub: /Gusten ;) 0:)

Japp, jag är jäätteduktig som utan kragspeglar kan känna igen min egen Insatskompanichef....just vid det här tillfället tror jag dessutom att han var så pass hemlig att han inte ens HADE några kragspeglar! :blink: Fast han är nog en trevlig prick egentligen......

Edited by c3grp