Jump to content

Visby på BBC


TangoXray

Recommended Posts

Modernast...Bara för att det är ett stealth så är det inte världens bästa fartyg. Uthålligheten (antal vapen ) är väldigt låg mm.

Alla farkoster med stealth är inte osynliga...de har bara ett väldigt litet radareko.

Arleight burke jagarna är i mina ögon de mest moderna ytfartygen i världen just nu.

Link to comment
Share on other sites

Yes, stealthskepp är status! Och vad det gäller beväpning så är den inte menar som nåt slagskepp... :D

 

  Båten är vår!!!                      /Zlatan

Link to comment
Share on other sites

Yes, stealthskepp är status! Och vad det gäller beväpning så är den inte menar som nåt slagskepp... :D

 

  Båten är vår!!!                      /Zlatan

Visby har 2 kanoner, 4 RB 15 , några torpeder, ev LV robot senare och plats för en HKP...inte världens modernaste fartyg för det.

Har man bara tillräcklig stark radar ser man det ändå (USA har också stealth fartyg på gång från 2008- 30 st 10000 ton/fartyg.

Jag inser att USA har MYCKET större resurser än Sverige...men världens modernaste,är väl lite för mycket.

Världens modernaste fartyg är jagare av typ Arleigh burke:

ca 9000 ton, 96 VLS (vertikalt avfyrade robotar...samtliga kan avfyras under några minuter). Världens modernaste radar (Aegis) som kan agera helt automatiskt...+ en j-vla massa elektronik. Alla viktiga system är skyddade av två lager stål + Totalt 70 ton kevlar.

Link to comment
Share on other sites

Ehm... Visby korvetterna har en 58mm kanon och alla utom den sista har noll RBS15. Den kommer att ha 8 st.

 

Jag jag sett nått om att det kanske kommer att bli nån slags fregattverson av Visby senare.

Det skulle vara i sammarbete med nått annat land (låt mig gissa att det var USA dom menade).

 

Är det nån som vet hur det gick med utvecklingen med att avfyra RBS-23 vertikalt?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå 57 mm.

Avfyra robotar vertikalt är nästan standar på moderna fartyg...Usa har gjort det i över 15 år.

De senaste fartygen i Arleigh burke serien har 2 st 127mm/62 kalibers kanoner som skjuter "smarta " granater 60-70 km.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen tänkt att bara den sista Visbykorvetten ska ha rbs 15?

 

Vad jag har hört är att alla ska ha rbs 15 men att bara de i de som kommer efter båt (häda, häda) nr. 4 ska ha luftvärnsrobotar.

1-4 skulle vara utrustade för minkrigföring/ASW i stället. Dum prioritering tycker jag.

 

När jag tänker på saken: Hur f-n kan man bygga ett toppmodernt fartyg och inte designa det så att det klarar att ta, havsattackrobotar, lvrobotar, anti-ubåtsvapen och minutrustning samtidigt?

 

Under alla förhållanden attack- och luftvärnsrobotar iaf. Utan det är det väl ändå inte mycket till örlogsfartyg...?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...