Jump to content

Recommended Posts

Jippiie, vi blir avlösta, var lite rädd där ett tag att vi skulle få vara kvar i det här helvetet några månader till.... :). Ha det så kul med utbildningen så ses vi i april :lala:, skicka PM om ni har nån fundering över hur det är här nere.

• 2 weeks later...

Såg att ett par av er fick papper redan i december, betyder det att all personal till EB04 redan är rekryterad?

Jag blev uppringd tidigt i december och blev erbjuden en plats med svaret att jag fortfarande var mycket inresserad. Har för mig att han nämnde att papper skulle dyka upp ett antal veckor in på 2006, stämmer det eller kan jag sluta fundera över det?

Får hoppas på det. Läste i en del andra trådar och det verkar som flera missioner har utskick den veckan.

Kan väl möjligtvis bero på vilken befattning det gäller, men jag har inte någon aning om hur rekryteringsprocessen går till egentligen.

Får jag besked om jag blir nekad plats också? Vet att jag fått det från en mission förut, men inte från alla.

Jag! Första gången för mig också. Är det som att bli av med oskulden? Isådanafall kanske jag skall stanna hemma :/

Om du blev av med oskulden iförd något rosa plagg drickande den godaste drink du någonsin smakat så... javisst!

Inget rosa. Ingen drink. Mest smärta och fumlighet.

:)

Jag! Första gången för mig också. Är det som att bli av med oskulden? Isådanafall kanske jag skall stanna hemma :blink:

Om du blev av med oskulden iförd något rosa plagg drickande den godaste drink du någonsin smakat så... javisst!

Inget rosa. Ingen drink. Mest smärta och fumlighet.

:)

Var samma här, fumlade som fan, hittade inte rätt, fick på någotvis en känsla av att jag inte dög till du vet...

Som tur var så fanns det erfarenhet där att vägleda mig, kom på rätt köl och lyckades till slut... men när jag väl var där.. oj oj oj, aldrig kännt en sån känsla förut :)

När jag blev av med oskulden däreomt... usch fy fan, går inte att prata i ett forum som detta ens :P

Edit:

kanske ska vara lite seriös också...

Hejsan!

Undrar hur resorna hem under utbildningen går till?

(Livgardet-Kalmar)

Högst troligt (99%) tåg. Har för mig att gränserna för flyg var de på gotland + de ovanför östersund får flyg, resten får bitterst skumpa X2000 klass 2...

De på resebyrån brukar vara ganska duktiga på att sy ihop resorna bara de får all fakta, inte alls fel att prata med dem så tidigt så möjligt om önskemål etc. de brukar kunna fixa det så gott det går.

Edited by alfie

Reglerna har ändrats något för det här med hemresor under utbildning.

Numera får man välja om man vill ha tåg eller flyg. Men väljer du flyg så får du ingen ersättning för resa flygplats <--> hem. Om du inte bor på Gotland eller ovan Östersund, då är det precis som förut. En bra grej, om man bor nära flygplatsen...

Hoppas jag var tillräckligt otydlig :lala:

//Draken

Reglerna har ändrats något för det här med hemresor under utbildning.

Numera får man välja om man vill ha tåg eller flyg. Men väljer du flyg så får du ingen ersättning för resa flygplats <--> hem. Om du inte bor på Gotland eller ovan Östersund, då är det precis som förut. En bra grej, om man bor nära flygplatsen...

Hoppas jag var tillräckligt otydlig :angry:

//Draken

Aha, därför de utav oss som bodde nära flygplatsen (Malmö, Götlaborg osv) fick erbjudande om att få flyga efter de sista dagarna på Livgardet (LA03), de har blivit snällare.

(X2000 kl 2 eller Intercity kl 1 är det som gäller för tåg. Bokar man via SJ har de inte alltid koll på att vi får åka X2000 så där få man ligga på)

Strålande, tar femtio min Arlanda-Kalmar istället för fem-sex timmar med tåg eller buss.

Tack för info Miss Dragon!

En annan fråga: Kan man skicka paket till ungarna hemma?

I så fall hur stora/vad kostar det ungefär?

Hur ser förläggningen ut?

Mvh

Det går alldeles utmärkt att skicka post och paket. Men det går via den finska posten (släkt och vänner får oxå skicka via Finland = dyrt!!) så det är inte direkt billigt... nästan €9 för 1kg paket (minimivikt - får betala "upp till" även om det inte är 1kg). Kommer inte ihåg alla priser i huvudet men det kan vara ganska stort?? Vilken storlek hade du tänkt dig? Måttenheterna ska vara samma som i Kosovo - om det är någon som har dem i huvudet. Vanliga brev kostar €1.30 upp till 20gram - vilket det är lätt att få mer än. Skickade 3 A4 (linjerat/tunt) och det blev 22gram med kuvert. :camo:

Förläggningen? Beror på tjänst. "enrummare" eller 4 och 4 i s.k. "Seahuts" svinkallt vid den här årstiden *brrr* Men två A/C och två element så är saken biff! På sommarmission borde det inte vara några problem med värmen dock! :camo:

För mer info är det bara att skicka PM. Kanske inte svarar samma dag då...

//Draken

Strålande, tar femtio min Arlanda-Kalmar istället för fem-sex timmar med tåg eller buss.

Tack för info Miss Dragon!

En annan fråga: Kan man skicka paket till ungarna hemma?

I så fall hur stora/vad kostar det ungefär?

Hur ser förläggningen ut?

Mvh

Jag var stationerad i Sarajevo och på Camp Butmir kan man använda tyskarnas och britternas fältpostservice. Den är snabbare och billigare. Om jag inte missminner mig så kostade ett 10kg paket ca 15 euro. Helt ok priser.

Du kommer säkert att få tillfälle att besöka Butmir och då är det bara att slänga in paketen till personalen.

OT: Saknar Sarajevo lite faktiskt. Bra krogar och nattklubbar. Trevliga biografer och caféer. Trevligt folk och konserter (Jamiriquai mfl.) Fin nationalpark att vandra i. Ok golfbana... Ibland undrar jag om det var mission eller betald semester jag var på... :camo:

Mvh EES

• 2 weeks later...

Jag tänkte fråga er som är nere på 03an om hur utbildningen för Gruppchef såg ut. På KS10 fick gruppchef på sjuktransport utbildning på SISU och även bandvagn som jag förstod det. Gäller samma för er i Bosnien? Nu kanske inte bandvagnar finns, men ändå. Vad är det för sjukvårdsutbildning, etc?

Väntar på beskedet, så jag får se om jag kom med, men när jag fick telefonsamtalet i december lät det som så kort utbildning. Hur många veckor hade ni?

Jag tänkte fråga er som är nere på 03an om hur utbildningen för Gruppchef såg ut. På KS10 fick gruppchef på sjuktransport utbildning på SISU och även bandvagn som jag förstod det. Gäller samma för er i Bosnien? Nu kanske inte bandvagnar finns, men ändå. Vad är det för sjukvårdsutbildning, etc?

Väntar på beskedet, så jag får se om jag kom med, men när jag fick telefonsamtalet i december lät det som så kort utbildning. Hur många veckor hade ni?

Jag tror att alla har fått besked om EB04. Jag fick mitt redan innan jul och tror det var efter nyår som lista på personalen och annan bra info, damp ner i brevlådan.

mvh Lindau

Okej, risken finns väl. Men jag håller hoppet uppe. Jag har trots allt fått samtal från både EB och andra missioner och har fortfarande inte fått några negativa besked. Det visar sig väl senast vecka 7 antar jag... Tack ändå.

Ni som skall ner, vad tyckte ni om böckerna?

Själv har jag betat av Pellnäs båda samt Hildebrant.

Väldigt lörorikt!

Jag har tyvärr inte fått tag i pellnäs böcker var hittade du dem? Men jag har börjat läsa Carl Bildts bok uppdrag fred o den är väldigt bra än så länge men behandlar mest stor politik o dayton avtalet.

Ni som skall ner, vad tyckte ni om böckerna?

Själv har jag betat av Pellnäs båda samt Hildebrant.

Väldigt lörorikt!

Jag har läst Pellnäs båda. Ska börja på Hildebrant. Kollat lite i Länder i fickformat också.

Tyckte Pellnäs var lärorika, men lite svårlästa. Blev lätt lite rörigt med alla namn och sådär.

Jag har tyvärr inte fått tag i pellnäs böcker var hittade du dem? Men jag har börjat läsa Carl Bildts bok uppdrag fred o den är väldigt bra än så länge men behandlar mest stor politik o dayton avtalet.

Jag hittade mina på bibblan. Har du inte kollat där?