Jump to content

Tiden mellan mönstring och inryck

Recommended Posts

Jag är en 86:a som inte fått göra mönstring än, pga utlandsboende. Jag är färdig med gymnasiet och hade tänkt att snabbt rycka in efter mönstringen. Men en tanke slog mig att de flesta tjänster i närmaste framtid kan vara bemannade, och jag därför måste vänta några år innan ett inryck.

Givetvis beror tiden på tjänsten, men nu när ett mycket litet antal får göra lumpen är kanske alla tjänster fyllda?

Vet någon hur läget med tjänsterna är nu / är det omöjligt att få en tjänst i närmaste framtid?

Jag är en 86:a som inte fått göra mönstring än, pga utlandsboende. Jag är färdig med gymnasiet och hade tänkt att snabbt rycka in efter mönstringen. Men en tanke slog mig att de flesta tjänster i närmaste framtid kan vara bemannade, och jag därför måste vänta några år innan ett inryck.

Givetvis beror tiden på tjänsten, men nu när ett mycket litet antal får göra lumpen är kanske alla tjänster fyllda?

Vet någon hur läget med tjänsterna är nu / är det omöjligt att få en tjänst i närmaste framtid?

Ta en titt på

denna först.

Sen varierar tiden naturligtvis mellan mönstring och inryck, i mitt fall är det över ett år. Men det är som sagt olika.. beror ju helt på när du mönstrat, kontra vad för typ av tjänst du får.

Någon annan kanske kan ge ett bättre svar.

Ta en titt på

denna först.

Flest rycker in 2006, men ändå behöver inte jag få en tjänst det året. När man normalt mönstrar några år före, kan det redan vara klart vilka som rycker in detta år. Jag är rädd jag endast har möjligheten att tjänstgöra efter några år.

Har du inte fått hem någon kallelse till mönstring då?

Du får ju inte heller bli för gammal innan du rycker in (vet inte exakt vilken ålder som gäller). Det låter mest logiskt om du får rycka in så snabbt som möjligt med tanke på åldern.

Jag vet inte hur Pliktverket organiserar fördelningen av tjänster men jag tror att alla tjänster för 2006 bör vara tillsatta vid det här laget, det lär ju inte bli särskilt mycket gjort nu till jul och nyår. Dessutom borde det från 1 januari 2006 vara 88:or som mönstrar och de kan ju inte rycka in till sommaren eftersom de flesta av dem går i tvåan nu.

Det är nog svårt att säga hur det blir, jag tycker att du ska kontakta Pliktverket så snabbt som möjligt och ta reda på riktiga fakta och reda ut oklarheter, de har säkert svar på de flesta av dina frågor.

:-(

Du får ju inte heller bli för gammal innan du rycker in (vet inte exakt vilken ålder som gäller). Det låter mest logiskt om du får rycka in så snabbt som möjligt med tanke på åldern.

Tjejer får mönstra mellan 18 och 24, vilket man väl kan anta att killar också får. Jag tror inte det finns en specifik ålder för inryck, men det borde ju i de flesta fall lösa sig med mönstringen. Normalt sett så rycker man ju in 1-2 år efter mönstringen.

Generellt sett så kan man få problem att få göra värnplikten om man väntar i mer än 2 år.

De vill ju helt ha in folk så tidigt som möjligt.

Men om du verkligen är motiverad och pratar med en ödmjuk mönstringsförrättare så är det nog inga problem.