ugly Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt, vilket medför att du har rätt till tjänstledighet samt att du inte kan avskedas på grund av att du antagits för tjänstgöring i utlandsstyrkan Texten är från Mil.se hemsida om vilket skydd vi som åker på missoner har om vårt jobb när vi åker iväg på uppdrag. Satt och letade lite efter information om vad som ingår i lagen och vilka rättigheter och skyldigheter man har. Dvs hur starkt är skyddet. Jag sitter i en halvknepig sits eftersom jag har fått erbjudande att åka iväg på kort varsel. På mitt jobb håller företaget på att effektivisera avdelningarna. Är lite orolig över om jag kommer ha jobbet kvar när jag kommer tillbaka. Är det någon som har råkat i olag med sin arbetsgivare och hur löstes det i så fall. Nedan är vad som står i lagen. Länk till sidorna finns längs ner. 9 kap. Skydd för anställning m. m. 1 § Ingen arbetstagare får sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. Om den som fullgör sina skyldigheter enligt denna lag därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får detta inte åberopas mot honom eller henne som grund för skadestånd eller liknande anspråk. 2 § Bestämmelser om anställning för viss tid inför värnplikt eller civilplikt finns i 5 § lagen (1982:80) om anställningsskydd. 3 § En arbetstagare som vill återinträda i arbete efter att ha fullgjort värnplikt eller civilplikt, är skyldig att på förfrågan underrätta arbetsgivaren om detta före tjänstgöringens början. 4 § En arbetstagare som har kallats in till värnplikt eller civilplikt, bör genast lämna arbetsgivaren meddelande om tidpunkten för tjänstgöringens början och om hur länge den beräknas vara. Detsamma skall gälla för en arbetstagare som har underrättats om att han eller hon skall fullgöra allmän tjänsteplikt hos någon annan än arbetsgivaren. En arbetstagare bör i god tid lämna arbetsgivaren meddelande om den dag, när han eller hon kan återinträda i arbetet. Om tjänstgöringen enligt denna lag har pågått i mer än tre månader, är arbetsgivaren inte skyldig att låta arbetstagaren återinträda i arbetet tidigare än två veckor från den dag när arbetsgivaren tog emot ett sådant meddelande eller arbetstagaren utan föregående meddelande inställer sig hos arbetsgivaren. 5 § En arbetstagares förmåner i anställningen får inte i vidare mån än som följer av uppehållet i arbetet försämras med anledning av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. 6 § Om uppsägning eller avskedande sker i strid mot bestämmelserna i detta kapitel, skall åtgärden förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren. Beträffande tvist om giltigheten av uppsägning eller avskedande skall 34, 35, 37, 39, 40, 42 och 43 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 7 § En arbetsgivare som bryter mot bestämmelserna i detta kapitel skall inte bara betala lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer. Därvid skall 38 § andra och tredje styckena samt 41 och 42 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. 8 § Mål om tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel handläggs enligt lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. I mål som avses i första stycket gäller 43 § andra stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd. 9 § Avtal som innebär att en arbetstagares rättigheter enligt detta kapitel inskränks är ogiltigt i den delen. Tvister om giltigheten av uppsägningar eller avskedanden m.m. 34 § Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, skall uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren. Detta gäller dock ej, om uppsägningen angrips endast därför att den strider mot turordningsregler. Uppkommer tvist om en uppsägnings giltighet, upphör ej anställningen till följd av uppsägningen förrän tvisten har slutligt avgjorts. Arbetstagaren får inte heller avstängas från arbete på grund av de omständigheter som har föranlett uppsägningen annat än om det finns särskilda skäl. Arbetstagaren har rätt till lön och andra förmåner enligt 12-14 §§ så länge anställningen består. Domstol kan för tiden intill det slutliga avgörandet besluta att anställningen skall upphöra vid uppsägningstidens utgång eller vid den senare tidpunkt som domstolen bestämmer eller att en pågående avstängning skall upphöra. 35 § Har en arbetstagare blivit avskedad under omständigheter som inte ens skulle ha räckt till för en giltig uppsägning, skall avskedandet förklaras ogiltigt på yrkande av arbetstagaren. Om ett sådant yrkande framställs, kan domstol besluta att anställningen trots avskedandet skall bestå tills tvisten har slutligt avgjorts. Har en domstol meddelat beslut enligt andra stycket, får arbetsgivaren inte avstänga arbetstagaren från arbete på grund av de omständigheter som har föranlett avskedandet. Arbetstagaren har rätt till lön och andra förmåner enligt 12-14 §§ så länge anställningen består. 37 § Om en domstol genom lagakraftvunnen dom har ogiltigförklarat en uppsägning eller ett avskedande, får arbetsgivaren inte avstänga arbetstagaren från arbete på grund av de omständigheter som har föranlett uppsägningen eller avskedandet. Skadestånd 38 § En arbetsgivare som bryter mot denna lag skall betala inte bara lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer. En arbetstagare är skadeståndsskyldig om han eller hon inte iakttar den uppsägningstid som anges i 11 § första stycket. Skadestånd enligt första stycket kan avse både ersättning för den förlust som uppkommer och ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär. Ersättning för förlust som avser tid efter anställningens upphörande får under alla förhållanden bestämmas till högst det belopp som anges i 39 §. Om det är skäligt, kan skadeståndet sättas ned eller helt falla bort. 39 § Om en arbetsgivare vägrar att rätta sig efter en dom, varigenom en domstol har ogiltigförklarat en uppsägning eller ett avskedande eller har förklarat att en tidsbegränsad anställning skall gälla tills vidare, skall anställningsförhållandet anses som upplöst. Arbetsgivaren skall för sin vägran betala skadestånd till arbetstagaren enligt följande bestämmelser. Skadeståndet beräknas med utgångspunkt i arbetstagarens sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren när anställningsförhållandet upplöses och bestäms till ett belopp motsvarande 16 månadslöner vid mindre än fem års anställningstid, 24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid, 32 månadslöner vid minst tio års anställningstid. Har arbetstagaren fyllt 60 år, höjs beloppet så att det motsvarar 24, 36 respektive 48 månadslöner. Skadeståndet får dock inte bestämmas så att beloppet beräknas efter flera månadslöner än som motsvarar antalet påbörjade anställningsmånader hos arbetsgivaren. Har arbetstagaren varit anställd mindre än sex månader, skall beloppet likväl motsvara sex månadslöner. Preskription 40 § En arbetstagare som avser att yrka ogiltigförklaring av en uppsägning eller ett avskedande, skall underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen eller avskedandet skedde. Har arbetstagaren inte fått något sådant besked om ogiltighetstalan som avses i 8 § andra stycket eller 19 § andra stycket, uppgår dock tidsfristen till en månad och räknas från den dag då anställningen upphörde. Om en arbetstagare gör gällande att ett anställningsavtal har tidsbegränsats i strid mot 4 § första stycket och avser att yrka förklaring att avtalet skall gälla tills vidare, skall arbetstagaren underrätta arbetsgivaren om detta senast en månad efter anställningstidens utgång. Har inom underrättelsetiden påkallats förhandling rörande tvistefrågan enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet eller med stöd av kollektivavtal, skall talan väckas inom två veckor efter det att förhandlingen avslutades. I annat fall skall talan väckas inom två veckor efter det att tiden för underrättelse gick ut. 41 § Den som vill kräva skadestånd eller framställa annat fordringsanspråk som grundar sig på bestämmelserna i denna lag skall underrättamotparten om detta inom fyra månader från den tidpunkt då den skadegörande handlingen företogs eller fordringen förföll till betalning. Har en arbetstagare inte fått något sådant besked om skadeståndstalan som avses i 8 § andra stycket eller 19 § andra stycket, räknas tiden i stället från den dag då anställningen upphörde. Avser arbetstagarens yrkande brott mot 4 § första stycket, räknas tidsfristen från anställningstidens utgång. Har inom underrättelsetiden påkallats förhandling rörande tvistefrågan enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet eller med stöd av kollektivavtal, skall talan väckas inom fyra månader efter det att förhandlingen avslutades. I annat fall skall talan väckas inom fyra månader efter det att tiden för underrättelse gick ut. 42 § Lämnas inte underrättelse eller väcks inte talan inom den tid som föreskrivs i 40 eller 41 §, har parten förlorat sin talan. Rättegången 43 § Mål om tillämpning av denna lag handläggs enligt lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. Mål som avses i 34--36 §§ skall handläggas skyndsamt. Ett yrkande om beslut enligt 34 § tredje stycket, 35 § andra stycket eller 36 § andra stycket får inte bifallas utan att motparten har beretts tillfälle att yttra sig. Om ett dröjsmål skulle medföra risk för skada, får dock domstolen omedelbart bifalla yrkandet att gälla till dess annat beslutas. Beslut som en tingsrätt har meddelat under rättegången får överklagas särskilt. Lag (1994:1046). Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt Lag (1982:80) om anställningsskydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eldståhl Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Är det någon som har råkat i olag med sin arbetsgivare och hur löstes det i så fall. Det som alltid gäller är att vara öppen mot sin arbetsgivare. Fråga om det är okey att åka iväg med kort varsel. Jag råkade ut för samma sak när det uppstod en vakans för KS09 som jag dock tackade nej men hänsyn till min arbetsgivare. Visst hade de rätt i att jag inte kunde bli uppsagd för den saken skull men hur högt står jag i kurs hos min arbetsgivare när jag kommer hem??!! Jag tackade alltså nej. När jag sedemera sökte till KS11 så informerade jag min arbetsgivare redan när jag skickade iväg min ansökan vilket gjorde att företaget hade 4-5 månader på sig att förbereda sig tills antagningsbeskedet kom i juni. När det gäller omstruktureringar så kan man aldrig vara säker oavsett om du åker eller inte. Oavsett vilket du än väljer önskar jag dig LYCKA TILL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted December 20, 2005 Author Report Share Posted December 20, 2005 Är det någon som har råkat i olag med sin arbetsgivare och hur löstes det i så fall. Det som alltid gäller är att vara öppen mot sin arbetsgivare. Fråga om det är okey att åka iväg med kort varsel. Jag råkade ut för samma sak när det uppstod en vakans för KS09 som jag dock tackade nej men hänsyn till min arbetsgivare. Visst hade de rätt i att jag inte kunde bli uppsagd för den saken skull men hur högt står jag i kurs hos min arbetsgivare när jag kommer hem??!! Jag tackade alltså nej. När jag sedemera sökte till KS11 så informerade jag min arbetsgivare redan när jag skickade iväg min ansökan vilket gjorde att företaget hade 4-5 månader på sig att förbereda sig tills antagningsbeskedet kom i juni. När det gäller omstruktureringar så kan man aldrig vara säker oavsett om du åker eller inte. Oavsett vilket du än väljer önskar jag dig LYCKA TILL! Tack. Jag har fått godkänt för att ta tjänstledighet från arbetsgivaren. Jag informerade dem om att jag inte var ute i god tid. Men eftersom jag blev uppringd för en vakans hade om inga synpunkter (vad jag hörde) att jag skulle in om en månad. Sedan håller jag med dig om att man inte är säker när det är omstruktureringar på gång. Men det kan underlätta om man är hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Åk... Trivs du ute i mission så åk. Alt. ge dem mitt nummer så åker jag.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted December 20, 2005 Author Report Share Posted December 20, 2005 Åk... Trivs du ute i mission så åk. Alt. ge dem mitt nummer så åker jag.. ;) Jepp. Jag har ju tackat ja. Nu väntar jag bara på att inkallelseorden ska dyka ner i brevlådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 21, 2005 Report Share Posted December 21, 2005 har dragit med 4 dagars varsel två ggr, Åk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted December 21, 2005 Report Share Posted December 21, 2005 Vad blev det för kul då ugly? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted December 21, 2005 Author Report Share Posted December 21, 2005 Vad blev det för kul då ugly? Förare till Patria. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted December 21, 2005 Report Share Posted December 21, 2005 Sjukvårdsvagn igen eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted December 21, 2005 Author Report Share Posted December 21, 2005 Sjukvårdsvagn igen eller? Du har ett PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevooooo Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Har precis hamnat i en liknande situation nu när jag ska åka med kort varsel. Jag: - Utbildningen börjar om 2 veckor. Arbetsgivare: - Så snart. Jaha, då tycker jag vi avslutar din anställning då. J: - Varför det. Jag kommer ju att fortsätta jobba när jag kommer hem. A: - Varför ska du ha anställningen kvar om du inte kan jobba på ett halår. Vi har ju ingen nytta av dig då. Det är ju bara att vi anställer dig igen när du kommer hem igen. J: (Börjar bli mer och mer förbannad ) - Jag säjer inte upp mig. Isåfall får ni avskeda mig A: - "Avskeda" ......... Näää, det kan vi ju inte göra...... Sen kommer ett lång aggresivt utlägg från mig om att man lyder under lagen om totalförsvarsplikten och att han inte får avskeda eller diskriminera mig på att jag åker på mission. A: -Öhhhhhhhh................Du, jag ska ta och kolla det med mina chefer Han kommer definitivt inte kolla det med sina chefer eftersom minst en av dom har varit på mission tidigare utan han kommer bara att ringa och söja att det är OK att jag har min anställning kvar. Jag kommer nog ändå gå upp till hans chef för att snacka igneom hans agerande och då kommer nog han att åka på lite pisk på fingrarna. Kommer att bli intressant och se vad som kommer att hända................ ..............hursomhelst, jag ska på mission iallafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Har precis hamnat i en liknande situation nu när jag ska åka med kort varsel. Jag: - Utbildningen börjar om 2 veckor. Arbetsgivare: - Så snart. Jaha, då tycker jag vi avslutar din anställning då. J: - Varför det. Jag kommer ju att fortsätta jobba när jag kommer hem. A: - Varför ska du ha anställningen kvar om du inte kan jobba på ett halår. Vi har ju ingen nytta av dig då. Det är ju bara att vi anställer dig igen när du kommer hem igen. J: (Börjar bli mer och mer förbannad ) - Jag säjer inte upp mig. Isåfall får ni avskeda mig A: - "Avskeda" ......... Näää, det kan vi ju inte göra...... Sen kommer ett lång aggresivt utlägg från mig om att man lyder under lagen om totalförsvarsplikten och att han inte får avskeda eller diskriminera mig på att jag åker på mission. A: -Öhhhhhhhh................Du, jag ska ta och kolla det med mina chefer Han kommer definitivt inte kolla det med sina chefer eftersom minst en av dom har varit på mission tidigare utan han kommer bara att ringa och söja att det är OK att jag har min anställning kvar. Jag kommer nog ändå gå upp till hans chef för att snacka igneom hans agerande och då kommer nog han att åka på lite pisk på fingrarna. Kommer att bli intressant och se vad som kommer att hända................ ..............hursomhelst, jag ska på mission iallafall Beskedliga applåder från en som varit i samma situation men tänk på att du ska träffa lillchefen när du kommer hem igen....så kör inte för hårt med lillchefen, även om du har rätt i sak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 hehe det var lättare med skolan :P Sa typ "Hej i april drar jag" och dom "Ha så kul" Dom kanske vill bli av med mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Har precis hamnat i en liknande situation nu när jag ska åka med kort varsel. Jag: - Utbildningen börjar om 2 veckor. Arbetsgivare: - Så snart. Jaha, då tycker jag vi avslutar din anställning då. J: - Varför det. Jag kommer ju att fortsätta jobba när jag kommer hem. A: - Varför ska du ha anställningen kvar om du inte kan jobba på ett halår. Vi har ju ingen nytta av dig då. Det är ju bara att vi anställer dig igen när du kommer hem igen. J: (Börjar bli mer och mer förbannad ) - Jag säjer inte upp mig. Isåfall får ni avskeda mig A: - "Avskeda" ......... Näää, det kan vi ju inte göra...... Sen kommer ett lång aggresivt utlägg från mig om att man lyder under lagen om totalförsvarsplikten och att han inte får avskeda eller diskriminera mig på att jag åker på mission. A: -Öhhhhhhhh................Du, jag ska ta och kolla det med mina chefer Han kommer definitivt inte kolla det med sina chefer eftersom minst en av dom har varit på mission tidigare utan han kommer bara att ringa och söja att det är OK att jag har min anställning kvar. Jag kommer nog ändå gå upp till hans chef för att snacka igneom hans agerande och då kommer nog han att åka på lite pisk på fingrarna. Kommer att bli intressant och se vad som kommer att hända................ ..............hursomhelst, jag ska på mission iallafall Känner igen mig rejält. Första resan lät det likadant innan jag lade fram ovanstående lagtext för beskådning. Grymt, gruff, gnäll och en rejäl markering på tjänstledighetsansökan "beviljas enligt lagen XXXxxxxXxxx" osv. Däremot kom han på att man kan ju hålla nere löneutvecklingen för svinet som sviker företaget. Sagt och gjort så fick jag ingen höjning det året, det var 6 år sedan, och jag ligger fortfarande ca 3000 kr/mån efter i utvecklingen. Facket kan inget göra, aretsgivaren känner sig säkert stöddig. Ångrar jag mig? Inte det minsta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Då vill jag berätta min historia. Hade fast anställning på ett företag som jag hade jobbat på från och till sedan 1998. Min fasta heltidsantsällning hade jag haft i ett knappt år innan det blev mission. Berättaade för min chef att jag var intresserad av att göra utlandstjänst och det var minsann inga problem tyckte han. Berättade innan jag ens sökte LA03. Innan utb. började sade jag när jag skulle komma tillbaka och chefen menade då att han såg det som att jag var tjänstledig och att han såg fram emot att köra igång igen när jag kom tillbaka. Japp. Glad som fan åker man iväg på sin första mission. Allt går utmärkt till 2:a leaven då jag hör att han inte längre kan hålla sitt löfte om anställning när jag kommer tillbaka pga ovanligt dåligt år. Vad i hela h******? Jag spelar lugn vid tillfället men inombords kokar jag. Nåja. Jag kör klart missionen och tänker att det reder sig när jag kommer hem. Icket. Väl hemma står jag utan jobb. Jag har inte gjort något åt detta. Jag har inte varit, och är inte fackligt ansluten och gissar att detta är mitt största misstag hittills. Jag har inte bestämt mig om jag ska göra något åt mitt problem. Om det är värt att ta fighten. Eller om jag ens har någon möjlighet att göra något åt saken. Det som svider mest är att chefen nyanställde en annan person innan jag kom hem. Han fick helt enkelt min antällning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 @engan Gå till facket endå, utifrån vad du sagt så är det ju solklart, han ska kickas och du ska vara kvar, allt enligt LAS... Min erfarenhet av facken är att de gärna hjälper till även om du inte är medlem, åtminstone på lokal nivå, de har ju medlemmar på arbetsplatsen... Sen kan ju detta vara en bra aledning att gå med också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 (edited) GeBe: Tack för rådet. Börjar få vittring av blod nu. Ju mer jag tänker på det ju mer förbannad blir jag. Vad säger ni andra? Är jag förresten körd pga att jag har väntat för lång tid efter hemkomst eller något liknande? Kom ju hem i slutet av september och har inte nämnt något för min chef. Jag har ju inte varit direkt aktiv i detta själv. Edited February 12, 2006 by engan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 (edited) GeBe:Tack för rådet. Börjar få vittring av blod nu. Ju mer jag tänker på det ju mer förbannad blir jag. Vad säger ni andra? Är jag förresten körd pga att jag har väntat för lång tid efter hemkomst eller något liknande? Kom ju hem i slutet av september och har inte nämnt något för min chef. Jag har ju inte varit direkt aktiv i detta själv. Engan.. Om du ska kunna bli uppsagd så måste det ske i enlighet med lagen, tex så kan din arbetsgivare hävda att du blir uppsagd mht arbetsbrist, iom att han anställde en annan och ev även undatog sig från turordningen så har din arbetsgivare så vitt jag kan se det brutit mot lagen. Det finns en lag som heter Lagen om skydd för anställning (typ) och pliktlagen som skyddar din anställning och dom omfattas du av och har där ett ganska tungt vägande skydd. Mitt förslag är att du inledningsvis tar kontakt med OPIL J1 som ska kunna hjälpa till och i andra hand HKV's Jurister. Där borde du kunna få hjälp, personligen skulle jag inte i detta läget blanda in något fack för detta är ett rent arbetslagstiftningsbrott. Vill inte din arbetsgivare ta tillbaka dig så kan du säkert driva skadeståndsanspråk med hyfsad god chans att få plåster på såren. Komihåg att har du blivit olagligt uppsagd så kan man på något plan hävda att du fortfarande har kvar din anställning. Lycka till och kämpa väl [edit] alla som deltar i US's skydd av sin anställning är något som FM tar allvarligt på iom att det är en grund för att ens ha en chans att rekrytera rätt människor till US... så ge dig inte /b Edited February 12, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 engan. Helt klart ska du ta tag i saken, om inte annat för att ge din förra arbetsgivare en näsbränna. Att det tagit ett tag är nog bara till din fördel, du har fått lite distans och handlar inte överilat eller ogenomtänkt, dessutom har chefen fått tid på sig att ångra sitt beslut, men inte gjort det då. Be någon på OPILJ1 att hjälpa dig, eller iallafall ta reda på vad lagboken säger egentligen. Sen är det bara att visa ett vackert finger åt chefen om han skulle få för sig att fråga om du vill ha tillbaka jobbet, eller kanske löneförhandla lite ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Chefen har låtit meddela att han gärna ser att jag börjar jobba när försäljningen ökar igen, dvs till våren/sommaren. Jag å andra sidan är just nu inte ett dugg intresserad av att börja jobba för den människan igen. Det ska mycket till i så fall. En ursäkt och högre lön är en början. Jag kommer oundvikligt behövas sen i sommar, det vet både chefen och jag men det är just nu mycket lockande att hämnas genom att ge honom fingret när han står där mitt i skiten. Samtidigt vill man ju avsluta detta med vetskapen att om någon ringer till chefen kommer denne person att få höra bra saker om mig. Gör man en sak av det hela kan man nog glömma det. Frågan är vad som väger tyngst. Att jobba för att få ersättning just nu eller att ha bättre förutsättningar inför de jobb man söker nu och i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 (edited) Vi får väl sätta upp en svart lista bland sveriges arbetsgivare så man vet var vi junkies kan räkna med att behålla våra jobb efter de självklara missionerna. Som jag sagt tidigare, hade det gällt tjejer som skaffar barn och blir mammalediga (eller pappor som blir pappalediga) så hade det blivit ett ramaskri utan dess like om de fått avstå lön, utveckling eller sparkas som en följd av ledigheten. Lycka till Engan. Tänkte åka och hälsa på din gamla chaffis snart förresten... Edited February 12, 2006 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Å andra sidan så är väl en chef som kickar dig olagligt ingen du anger som referens överhuvudtaget? Snarare han som borde få problem vid nya jobb på grund av sitt agerande. OPIL kan mycket väl vara en väg att gå. Är dock ändå kvar vid facket, de kan ge juridisk hjälp i sådana här lägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 OT-påpekande angående att hämta hjälp hos facket. Har flera fackombud bland vännerna och så vitt jag förstår så har facken normalt en "karantäntid" på 3-6 månader på nya medlemmar just för att man inte skall gå med i facket bara för det har skitit sig. Att hjälpa icke-medlemmar är man ännu mindre intresserad av. Sedan kan ju mycket väl någon agera på det lokala planet men på det officiella nivån kan man räkna bort facket om man inte har varit medlem ett tag. Precis som vilken försäkring som helst, betalar du inte premien så har du inget skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eldståhl Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att påtala för sin arbetsgivare att man vill åka iväg på mission. Detta gäller oavsett om man ska söka kommande missioner eller om man aktivt letar vakansplats. I fallet med att söka kommande missioner så har arbetsgivaren god tid på sig att från dess man sökt tills man rycker in att lösa din frånvaro med en passande lösning för arbetsgivaren. I det andra fallet så har man påtalat att man letar vakanser och att det kan bli så att man blir erbjuden en vakansplats med kort varsel. I detta fallet bör man ha sin arbetsgivares samtycke för att undvika problem när man kommer hem. Visst kan en arbetsgivare inte säga upp dig pga utlandstjänstgöring men du lär knappast stå högt i kurs när du väl kommer hem. Detta kan drabba dig i löneförhandlingar etc. Om det vill sig illa så kan man säga upp folk helt lagligt via omorganisationer pga arbetsbrist. Tänk dig själv i arbetsgivarens situation. Hur skulle du agerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 engan: Surt sa räven, men personligen skulle jag se det som den fd-arbetsgivarens förlust, och söka mig annorstädes. Finns jobb där ute för folk som vill ha dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 OT-påpekande angående att hämta hjälp hos facket. Har flera fackombud bland vännerna och så vitt jag förstår så har facken normalt en "karantäntid" på 3-6 månader på nya medlemmar just för att man inte skall gå med i facket bara för det har skitit sig. Att hjälpa icke-medlemmar är man ännu mindre intresserad av. Sedan kan ju mycket väl någon agera på det lokala planet men på det officiella nivån kan man räkna bort facket om man inte har varit medlem ett tag. Precis som vilken försäkring som helst, betalar du inte premien så har du inget skydd. Kan vara så att jag enbart haft tur tidigare, kanske inte bästa personen att ge råd om sådant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att påtala för sin arbetsgivare att man vill åka iväg på mission. Detta gäller oavsett om man ska söka kommande missioner eller om man aktivt letar vakansplats. I fallet med att söka kommande missioner så har arbetsgivaren god tid på sig att från dess man sökt tills man rycker in att lösa din frånvaro med en passande lösning för arbetsgivaren. I det andra fallet så har man påtalat att man letar vakanser och att det kan bli så att man blir erbjuden en vakansplats med kort varsel. I detta fallet bör man ha sin arbetsgivares samtycke för att undvika problem när man kommer hem. Visst kan en arbetsgivare inte säga upp dig pga utlandstjänstgöring men du lär knappast stå högt i kurs när du väl kommer hem. Detta kan drabba dig i löneförhandlingar etc. Om det vill sig illa så kan man säga upp folk helt lagligt via omorganisationer pga arbetsbrist. Tänk dig själv i arbetsgivarens situation. Hur skulle du agerat? De gånger jag åkt har jag överhuvudtaget inte sökt. Första gången blev jag uppringd dagen före julafton och fick erbjudande att åka i slutet av januari. Och detta var ingen vakansplats utan en helt vanlig rekrytering. Chefen blev dessutom irriterad när jag senare åkte med 3 dagars varsel fast han mycket väl visste att jag ingick i IA03 och därmed kunde få "snabba" besked. Om jag är så mycket värd på jobbet att chefen inte kan avstå mina tjänster under en planerad tjänstledighet så har jag defenetivt för lite lön och för mycket ansvar... Ingen är oersättbar, handlar bara om viljan från arbetsgivarens sida då det är helt ok att plocka in en vikarie, eller ha en kostym som passar företaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eldståhl Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 De gånger jag åkt har jag överhuvudtaget inte sökt. Första gången blev jag uppringd dagen före julafton och fick erbjudande att åka i slutet av januari. Och detta var ingen vakansplats utan en helt vanlig rekrytering.Chefen blev dessutom irriterad när jag senare åkte med 3 dagars varsel fast han mycket väl visste att jag ingick i IA03 och därmed kunde få "snabba" besked. Om jag är så mycket värd på jobbet att chefen inte kan avstå mina tjänster under en planerad tjänstledighet så har jag defenetivt för lite lön och för mycket ansvar... Ingen är oersättbar, handlar bara om viljan från arbetsgivarens sida då det är helt ok att plocka in en vikarie, eller ha en kostym som passar företaget. I det du beskriver här håller jag fullständigt med dig om att det är arbetsgivarens ansvar eftersom denne visste om att du ingick i ett beredskapsförband, IA03, och därmed kunde åka iväg med kort varsel. Jag försökte dock skriva i mera generaliserat men visst skiljer sig situationen från ena fallet till det andra. Arbetar man på stort företag så kan de kanske lättare hitta en vikarie till skillnad från en mindre firma etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Lo Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Jag har nyss fått reda på att jag ska till KS14 och ansökte idag om tjänstledigt, något jag räknar med att få... Jag är medlem i facket nu, har dock funderat på att gå ur nu när jag ska vara borta i 9månader, men tänkt om det uppstår en sån situation som hände engan mitt i missionen? Det känns ju lite onödigt att vara med i hotell/restaurangfacket när man är i kosovo och jobbar med allt annat än catering...? Har Försvarsmakten egna "fack" som i så fall skyddar min anställning i det civila eller hur funkar det? Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Jag har nyss fått reda på att jag ska till KS14 och ansökte idag om tjänstledigt, något jag räknar med att få... Jag är medlem i facket nu, har dock funderat på att gå ur nu när jag ska vara borta i 9månader, men tänkt om det uppstår en sån situation som hände engan mitt i missionen? Det känns ju lite onödigt att vara med i hotell/restaurangfacket när man är i kosovo och jobbar med allt annat än catering...? Har Försvarsmakten egna "fack" som i så fall skyddar min anställning i det civila eller hur funkar det? Tacksam för svar Jag tycker det är mer jobb än nytta med att byta fack för 9 månader. Särskilt om du tänkt byta tillbaks sen. Men kanske mest jag som är slö. Och helt absolut ska du ju inte gå ur A-kassan! Annars är det väl försvarsförbundet som skulle kunna gälla! Står nog lite mer i tråden Militärt fack KE1 som just nu pluggar och ändå är med i facket! Dyrt men man kan ju inte bara äta mat som andra betalar! Lite moral och känsla för rätt o fel har man ju i kroppen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts