Jump to content

Marinens motsvarighet till knästrumpor

Vinceres

Recommended Posts

Det fanns tidigare en blå, tjock strumpa(som den grå) fast den var mer normal i längden (som vilken socka som helst) som ingick i SSD93 systemet. Den försvann 2003 då man kom fram till att den grån m90 strumpan hade samma antistatiska egenskaper.

Själv håller jag hårt i de blå strumpa 93 jag har kvar.

Det fanns tidigare en blå, tjock strumpa(som den grå) fast den var mer normal i längden (som vilken socka som helst) som ingick i SSD93 systemet. Den försvann 2003 då man kom fram till att den grån m90 strumpan hade samma antistatiska egenskaper.

Har 'blå strumpa 93' frotterad undersida?

Lånar den här tråden lite, hoppas det är OK.

Var på Ö&B häromdagen och de hade en ljusblå fältskjorta av samma modell som fältskjorta m/59. Har den ingått i Marinens uniformssystem eller? Vad kallas den isf, fältskjorta m/59 blå eller något annat? Tyvärr hade de bara en och den var dessutom för liten för mig men den var säkert aldrig använd.

Edited by Kanna

Var på Ö&B häromdagen och de hade en ljusblå fältskjorta av samma modell som fältskjorta m/59. Har den ingått i Marinens uniformssystem eller? Vad kallas den isf, fältskjorta m/59 blå eller något annat? Tyvärr hade de bara en och den var dessutom för liten för mig men den var säkert aldrig använd.

Det är en skjorta som var tillverkad till civilförsvaret, dem hade också en blå uniform som var en kopia på fältuniform m/59.

Det är en skjorta som var tillverkad till civilförsvaret, dem hade också en blå uniform som var en kopia på fältuniform m/59.

OK. Tack för svaret!

det Vinceres ( den som startade tråden)

menar är som ett par vanliga civila sockor och har en liten lapp som det står marinen på.

de benäms på utrustningslistan innerstrumper M73230-30000.

Undrar även varför de i min avdelning har fått ut dessa och sedan inte får byta dessa mot knästrumperna, medan de nya får ut knästrumperna. (detta är på Livgardes förådet: Kungsängen)

Lustigt, de är nämligen utgångna i flottan (ÖHK, ÖHM och ÖHB). Har du fått ut SSD känga 93 också, ett rykte har sagt mig att Kavalleriet nyttjar dessa i hästtjänst eftersom 90kängan in passar i stigbyglen.

Tack och ta emot, de duger bra i kaserntjänst, med i fält är kna strumpan bättre.

HAr Sjöstridskängan ute också, nyttja den inte i fält, den är inte byggd för den tpen av verksamhet, utan mer korta förflyttningar och stilla sittande därav dragkedja osv

• 1 year later...

Den strumpa du beskriver låter som en som finns kvar i organisationen. Sommarstrumpa eller något liknande benämns den.

HAr Sjöstridskängan ute också, nyttja den inte i fält, den är inte byggd för den tpen av verksamhet, utan mer korta förflyttningar och stilla sittande därav dragkedja osv

Ett gammalt inlägg men jag var av den uppfattningen att dragkedjan var till för att man ska kunna få av sig kängorna fort om man hamnar i vattnet?

Vad jag har hört så stoppar man in byxbenen på Sjöarbetsbyxa 93 vid klart skepp, sant eller falskt?

@adam wilhem,Nu har jag inte gjort vpl men enligt vad jag läst, hört, sett och upplevt så stoppar man in byxorna i kängorna vid klart skepp för att få bättre skydd mot bränder ombord, så visst stoppar man in byxorna vid klart skepp.

Sen ser jag inte anledningen till att behöva ta av sig kängorna om man hamnar i vattnet, på däck bär man i nästan i varje fall flytväst, och kängorna borde enligt mina tankar inte tas av eftersom ett borttagande av dessa borde leda till en snabbare avkylning.

Man stoppar inte in byxbenen i kängorna, man drar till besluten mha kardborreknäppningen.

Att ta av sig kängorna om man skulle hamna i vattnet har jag heller aldrig hört nåt, sett eller ännu mer utbildat i. Antingen har man flytväst och då är det lugnt eller så har man inte flytvästen på sig och då har man annat att tänka på än att fippla med kängorna. Dragkedjor eller inte.

Min uppfattning är att dragkedjan gör det enkelt att ta på sig kängorna för att snabbt kunna intaga klart skepp eller för att enkelt kunna ta av kängan där tex sjukvårdsmoment kräver.

Den marina blå, kortare versionen av den klassiska stålgrå strumpan och försöksstrumpan (som är en bättre variant av ankelsockan kan man säga) är två helt olika plagg. Korrekta benämningar på dessa har gått mig förbi.

Precis som Vargas skriver så dragkedjan avsedd för att snabbt kunna få på sig kängorna vid larm. Dessutom måste rökdykare och räddningsmän kunna få av sig kängorna fort när dom byter om - rökdykarna ska ha på sina larmställ och stövlar, och räddningsmännen ska ha på sig antingen en Ursuit eller en neongul torrdräkt (beroende på om fartyget har en resquebåt eller inte!). Under min tid som räddningsman så var målet att PIW:en skulle vara tillbaka ombord inom 3 minuter från dess att larmet gick, så dragkedjorna var guld värda...

Vid klart skepp/skyddslarm/BIS larm så ska jacka på och armarna dras till runt handlederna på samma sätt som på byxbenen, dessutom ska flamskyddsluva och flamskyddsvantar tas på. Anledningen till att man drar åt överallt är för att skydda mot stickflammor.