PlotRanger Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Jag har hört lösa rykten om att det finns planer på att skicka sjö- samt luftbevakningsstyrkor till Kongo. Nån mer som hört nåt om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Jag vet att möjligheten att skicka en PS-870 har diskuterats. Den skulle då i första hand ha använts för sjöbevakning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Det snackas om AMF till Kongo (hört den förut?). Om det kan hamna inom ramen för sjöbev så. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Tjoho, jag håller alla mina tummar =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 finns det något bidrag som amf kan skicka då? finns det utrustning? Hoppas kan man ju alltid göra. Vore kul för AMF och det är ju alltid spännade med nya(nygamla) områden. Men jag tror inte att det blir nya områden först det blir neddragningar eller återtåg från något annat ställe där vi har trupp. Av den anledningen att det inte finns tillräckligt med pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 finns det något bidrag som amf kan skicka då? finns det utrustning? Hoppas kan man ju alltid göra. Vore kul för AMF och det är ju alltid spännade med nya(nygamla) områden. Men jag tror inte att det blir nya områden först det blir neddragningar eller återtåg från något annat ställe där vi har trupp. Av den anledningen att det inte finns tillräckligt med pengar. IAS'en? Stridsbåtar att patrullera ett par gränssjöar ? Nedragningar är väl redan på g i Liberia som jag förstått det? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 @blackadder finns det utrustning till den då? är den rekryterad? Är det klubbat att liberia ska hem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
båtsman Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Hörde sådana rykten när jag var där nere och tydligen föll det på att ingen skulle kunna ta imot signalerna och tyda dom på marken, och med båtarana att det inte går att transportera dom till dit dom behövs med något annat än Mi 26 och då som hängande last, om jag inte minns fel och det skulle inte funka dom avstånd som det handlar om, men det kan vara fel och då hoppas jag att sverige vågar! Uruguay hadde pga detta civila speedbåtar när dom patruerade visserligen så slipper man ju måla dom vita men stridsbåt är nog lämpligare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Varför skicka PS870 när vi kan skicka Vet ej om vi fått tilbaka de mini AWACS som grekland hyrde och moddade?? De borde ju vara klockrena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
båtsman Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 (edited) Varför skicka PS870 när vi kan skicka Vet ej om vi fått tilbaka de mini AWACS som grekland hyrde och moddade?? De borde ju vara klockrena Det var dessa jag syftade på och inte Ps 870 Edited December 19, 2005 by båtsman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Varför skicka PS870 när vi kan skicka Uthållighet och ekonomi. Ska du ha kontinuerlig täckning med bara FSR 890 får du räkna med att ha minst tre flygplan. Driftskostnaden för FSR torde även vara något högre än för PS-870. Dessutom så finns det operatörsplatser i samtliga PS-870. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 De S100D (de fick ny beteckning eftersom de är moddade) som hyrdes till Grekland är tillbaka. Minst en av dem (005?) har fått de nyare grå nationalitetsbeteckningarna. Med flygande ting kan det även bli lite besvärligt med vädret på de breddgraderna och landningsbara fält är en bristvara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Om man vill bedriva sjöbevakning så är amfibiekompaniets min- och robotmtrl bra. Minorna är kontrollerbara och genom att spärra av inlopp och dyl. så kan man förhindra att fartyg tar sig in i hamnar utan att först blivit kontrollerade av t.ex bordningstyrkan, exempelvis vid Pointe Noir. Vidare har Kongo floddeltan som med fördel kan patrulleras av t.ex kustjägare eller skytteplutoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Får man fråga vad detta rykte kommer ifrån, samt vilka som kan tänkas skickas iväg. Jag gjorde ju lumpen på sjöbevakningen så jag skulle gärna åka med =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Om man vill bedriva sjöbevakning så är amfibiekompaniets min- och robotmtrl bra. Minorna är kontrollerbara och genom att spärra av inlopp och dyl. så kan man förhindra att fartyg tar sig in i hamnar utan att först blivit kontrollerade av t.ex bordningstyrkan, exempelvis vid Pointe Noir. Vidare har Kongo floddeltan som med fördel kan patrulleras av t.ex kustjägare eller skytteplutoner. Lite råddigt att skjuta varningsskott med minor bara... Vad är det för fel på den svenska modellen med radar och bevakningsbåtar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlotRanger Posted December 20, 2005 Author Report Share Posted December 20, 2005 Får man fråga vad detta rykte kommer ifrån, samt vilka som kan tänkas skickas iväg. Jag gjorde ju lumpen på sjöbevakningen så jag skulle gärna åka med =) Jag hörde det från en vän som är anställd i FM. Det var ju absolut inget som var säkert eller så, och mer än så hörde jag inte. Dessutom så har ju rykten en förmåga att spridas snabbare i FM än hos gymnasietjejer, vare sig det ligger sanning i dem eller inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 (edited) När Jan-Gunnar Isberg var chef för FN-styrkan i Kongo så ville han ha styrka som bevakade Albertsjön för att förhindra att Ugandiska rebeller kom in i Kongo den vägen. Enligt honom själv så ville han ha en svensk styrka, dock vet jag inte om den var den officiella versionen Edited December 20, 2005 by NisseNord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts