Jump to content

Luft/sjöbevakare till Kongo

Recommended Posts

finns det något bidrag som amf kan skicka då? finns det utrustning?

Hoppas kan man ju alltid göra. Vore kul för AMF och det är ju alltid spännade med nya(nygamla) områden. Men jag tror inte att det blir nya områden först det blir neddragningar eller återtåg från något annat ställe där vi har trupp. Av den anledningen att det inte finns tillräckligt med pengar.

finns det något bidrag som amf kan skicka då? finns det utrustning?

Hoppas kan man ju alltid göra. Vore kul för AMF och det är ju alltid spännade med nya(nygamla) områden. Men jag tror inte att det blir nya områden först det blir neddragningar eller återtåg från något annat ställe där vi har trupp. Av den anledningen att det inte finns tillräckligt med pengar.

IAS'en? Stridsbåtar att patrullera ett par gränssjöar ?

Nedragningar är väl redan på g i Liberia som jag förstått det?

/b

Hörde sådana rykten när jag var där nere och tydligen föll det på att ingen skulle kunna ta imot signalerna och tyda dom på marken, och med båtarana att det inte går att transportera dom till dit dom behövs med något annat än Mi 26 och då som hängande last, om jag inte minns fel och det skulle inte funka dom avstånd som det handlar om, men det kan vara fel och då hoppas jag att sverige vågar! Uruguay hadde pga detta civila speedbåtar när dom patruerade visserligen så slipper man ju måla dom vita men stridsbåt är nog lämpligare

Varför skicka PS870 när vi kan skicka

Uthållighet och ekonomi. Ska du ha kontinuerlig täckning med bara FSR 890 får du räkna med att ha minst tre flygplan. Driftskostnaden för FSR torde även vara något högre än för PS-870.

Dessutom så finns det operatörsplatser i samtliga PS-870.

De S100D (de fick ny beteckning eftersom de är moddade) som hyrdes till Grekland är tillbaka. Minst en av dem (005?) har fått de nyare grå nationalitetsbeteckningarna.

Med flygande ting kan det även bli lite besvärligt med vädret på de breddgraderna och landningsbara fält är en bristvara.

Om man vill bedriva sjöbevakning så är amfibiekompaniets min- och robotmtrl bra. Minorna är kontrollerbara och genom att spärra av inlopp och dyl. så kan man förhindra att fartyg tar sig in i hamnar utan att först blivit kontrollerade av t.ex bordningstyrkan, exempelvis vid Pointe Noir. Vidare har Kongo floddeltan som med fördel kan patrulleras av t.ex kustjägare eller skytteplutoner.

Om man vill bedriva sjöbevakning så är amfibiekompaniets min- och robotmtrl bra. Minorna är kontrollerbara och genom att spärra av inlopp och dyl. så kan man förhindra att fartyg tar sig in i hamnar utan att först blivit kontrollerade av t.ex bordningstyrkan, exempelvis vid Pointe Noir. Vidare har Kongo floddeltan som med fördel kan patrulleras av t.ex kustjägare eller skytteplutoner.

Lite råddigt att skjuta varningsskott med minor bara... Vad är det för fel på den svenska modellen med radar och bevakningsbåtar?

Får man fråga vad detta rykte kommer ifrån, samt vilka som kan tänkas skickas iväg. Jag gjorde ju lumpen på sjöbevakningen så jag skulle gärna åka med =)

Jag hörde det från en vän som är anställd i FM. Det var ju absolut inget som var säkert eller så, och mer än så hörde jag inte. Dessutom så har ju rykten en förmåga att spridas snabbare i FM än hos gymnasietjejer, vare sig det ligger sanning i dem eller inte..

När Jan-Gunnar Isberg var chef för FN-styrkan i Kongo så ville han ha styrka som bevakade Albertsjön för att förhindra att Ugandiska rebeller kom in i Kongo den vägen. Enligt honom själv så ville han ha en svensk styrka, dock vet jag inte om den var den officiella versionen

Edited by NisseNord