Jump to content

Högvakt

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Jag var i Stockholm över helgen. Och till min förvåning såg jag en turist stå och snacka med en soldat i en vaktkur iklädd m/90. Det var på fredag kväll.

Jag trodde att de skulle ha riktiga högvaktsuniformer och stå helt stilla och inte röra en min.

Men jag hade visst fel. =)

I Lördags var jag vid slottet igen och såg vaktavlösningen. Då hade alla blå uniformer och silverfärgad hjälm.

Hur är det med det där egentligen? Var det inte så innan att vakterna inte fick tala med nån och att de alltid hade speciella uniformer när de stod högvakt?

Tycker att det är lite konstigt att de står i m/90 iaf

När hemvärnet går högvakten så får dom om dom vill gå i m/90. Dock kan dom välja att gå i m/95 på dagen och så byter man om till m/90 på natten (20.00-08.00).

Man får som vakt svara på kortare frågor från turister etc. Dock är det inte tillrådigt att ha längre konversationer.

Soldaterna i blå uniform var från antingen I1 eller K1, dvs. dom som normalt går högvakten.

/TangoXray

Vet inte om det är samma för alla, men när jag gjorde högvakten för ett par veckor sen så stog man 2 timmar på post och sen hade man 4 timmar vila innan man skulle gå på igen.

/TangoXray

Ett pass brukar vara 2 timmar. Det finns olika varianter för hur ett dygn ser ut, om man går ett dygn eller flera. När man går ett alt. två dygn men med ett dygns "vila" emellan så går man oftast 2 är ledig 4 hela dygnet. Om man däremot går flera dygn så går man 2 och är ledig 2 i 12 timmar och sen är man "ledig" i 12 timmar...

Även när jag gick på Sthlms slott gick vid så men det finns säkert ngn annan form med...

Nej, alla får inte gå högvakt... De flesta regementena (förutom livgardet då...) har ett visst antal dygn de ska gå...

Guest Greven

20.00 - 08.00 gäller taktiskt uppträdande. Övrig tid gäller uppsnäppt som traditionen bjuder.

Samtliga förband får använda M-90 efter 20.00.

Högvaktshändelser.

Jag har gått Högvakt vid 4 tillfällen. 3 gånger med HV och 1 gång med befälsskolan under GU.

När man går högvakt strävar man efter följande:

1. Musmagnet alt se bra ut när mamma tittar på.

2. Konversera med  det civila mörkret

3. Känna historiens vingslag och vara delaktig i det.

4. ATT DET SKA HÄNDA NÅGOT NÅNGÅNG.

Nå, under mina HV-rundor så var väl det värsta som hände ett omhändertagande av en knarkpåverkad haschlangare på drottningholm, medan jag var på slottet. Men jag gjorde bra intryck på mina anhöriga. (hmm)

Under GU dock, så hände allt på en gång. Jag vill inte gå in i detalj om vad som hände på forumet, men dag 1 slutade med att Piketen hämtade en man som låg i en blodpöl på yttre borgården.

Kväll 2 genomsökte jag(ptrC) och vaktchef Stf, 6 st krogar i gamla stan grundligt. Kul när musiken och sorlet tystnade och radion snattrade. Spöklik tystnad. Lite Chile varning när man gick runt med automatkarbin och vitutrustning bland pöbeln.

Inga allvarligt sårade dock, och vi nöp vårt objekt låååångt utanför våra jaktmarker.

:)

Casca

Hände inte så jättemycket när jag gick högvakten.

*De obligatoriska horderna med japaner som vägrar respektera avspärrningarna.  

*En påtänd tjej som envist hävdade att hon var Gustaf Wasas dotter.

*En diplomat som höll på att bli agressiv då jag vägrade godta varken diplomatackredentia utan bild eller spanskt nödkörkort i papp med fasthäftad bild och maskinskriven text som leg.

Slottsvakten löste det, sen gick Hr. diplomat ute i parken med kungen och Jambo...

*En säpogubbe som likaledes höll på att bli avsevärt aggressiv då en annan beväring vägrade släppa in honom utan leg.

Hotade med att "använda Sig:en som leg".

Löstes efter ett tag av en annan säpogubbe som inte var lika aggressiv.

*Post 5 blev överfallen av ilskna gäss.

Tvingades kalla på hjälp efter att ha försökt att skrämma bort dem själv utan resultat.

:)

Inga allvarliga situationer alltså.

Förresten, en fråga.

När Hv går högvakten vem är vakthavande major?

Är det en Hv major?

Förresten, en fråga.

När Hv går högvakten vem är vakthavande major?

Är det en Hv major?

Majorer i HV växer inte på träd. Vid de tillfällen en bataljonchef utmärkt sig som en mycket duglig sådan med erfoderlig utb kan det dock ske. Dessa majorer brukar gå på som kommendant. Saknas lämplig major brukar en major på MD-grp ta rollen som kommendant.

Casca

Guest Lt. payne

Jag gick högvakten på slottet i april som stf ptrlch.

Det mest spännande som hände var en raggarbil som vämde på yttre borggården,jo när vi skulle låsa grinden till högvaktsterrasen så för att spara tid gick vi runt om gyllenstiernska palatset.När vi kom ner bland folket(en lördagskväll!) så blev det nästan lite Belfast känsla.

Både skrämmande och uppiggande på en gång.

jag och stf vaktC avisade ett av Drottningens brorsbarn från inre borggården där han parkerat sin bil för att sedan kila ner till Café Opera. Sen var ju killen duktigt påtänd också, men det är ju inte våran grej att bry oss om.

På tal om påtänd så avisade vi en bil med 3 st sprutnarkomaner i, när samma stf vaktC sa åt föraren att åka därifrån så svarar mannen. Vänta, ska bara skjuta i mig först :D   sen åkte dom iväg glada i hågen.....

Guest Hanfot

Nga händelser jag har varit med om under högvakten....

-Jagat bort flygfän med bajonett.  :D

-En incident varje pass. (hade nattpasset på lejonbacken, post 5).

-Killen som skulle leverera pizza till oss körde in på inre borggården och rundade Gevärsposten som inte visste om ngt.

-Bad om ursäkt till Prinsessan Madeleine då hon var iförd ridbyxor. Jag var jätteglad. Lyckades inte med tjänstemin ett. Anledningen till ursäkten var att jag råkat säga "tjena" till henne i mörkret kvällen innan i tron att hon var ngn annan.

Kommer inte på fler så här just nu. Inte nga bra iaf som är kortfattade.

Casca.

Inte för att vara näsvis eller paragrafryttare men av vilken orsak går militär personal husrannsakningar på krogar efter personer ?

Hade ni något lagstöd till ert agerande eller vad var den bakomliggande orsaken ?

Att envarsgripa folk kan alla men i ditt fall verkar det lite tunt om det inte var en packad hemvärnsman som smitit från sin post det vill säga.

Casca.

Inte för att vara näsvis eller paragrafryttare men av vilken orsak går militär personal husrannsakningar på krogar efter personer ?

Hade ni något lagstöd till ert agerande eller vad var den bakomliggande orsaken ?

Att envarsgripa folk kan alla men i ditt fall verkar det lite tunt om det inte var en packad hemvärnsman som smitit från sin post det vill säga.

Det handlade om en figur med falskt pressleg som försökt övertala Gevärsposten att få göra en intervju med kronprinsessan  sent på kvällen en fredag. Säpo orienterades och vi fick order att gripa mannen så fort tillfälle gavs. Han kom tillbaka efter midnatt och smög omkring. Post 1 larmade och kufen smet in i gamla stan. Vaktchef stf greppade mig som ptrlC och vi sprang efter. Efter 6 krogbesök hittade vi honom gående på en gata. En sorglig liten man.

Det fanns inget stöd för vårt aggerande enligt reglementet. Man kan ju bara avvisa, ej omhänderta personer som bedöms utgöra ett hot i området närmast skyddsobjektet, men vi löste uppgiften.

Den som följer reglementet vinner inga krig, men jag kände mig innerstinne lite generad ibland måste jag erkänna.

Mannen var ett psykfall på vift. Om jag minns rätt anmälde vi att han greps i "anslutning" till slottet. Preskriberat hoppas jag.

Detta var under GU.

Casca

Det finns en hel del lustiga typer som stryker runt slottet och inbillar sig ha en aknytning till hovet (undantaget de med pickelhuva förstås :) ).

Inled ett samtal med någon av de som arbetar som slottsvakter någon gång så får ni höra mycket roligt.

Ingen skugga över dig. Liksom alla andra har även högvakten rätt att envarsgripa folk om fängelse finns i straffskalan. dock bara på flyende fot eller bar gärning. Att leta efter folk först är inte flyende fot.

Det jag vänder mig emot är vaktc agerande, han borde ha vetat bättre. Samt Säpokillens "order".

Enligt min mening är många, speciellt, yngre yoff lite väl "heta" under högvakten. Tesen agera, utan att för dens skull tänka efteråt är vanlig.

Under min egen högvakt blev vi utkommenderade på skyttelinje och fick order att öppna eld om en viss bil åkte för igen !!! en jävla tur för alla inblandade att bilen inte visade sig igen. (även om vi bad mer än en bön om att bilen skulle komma)

Sen vad det gäller reglementet så kommer tyvärr Svea rikes lag in och bestämmer lite men jag förstår dig :)

Nåja ingen skada skedd.

När jag gjorde GU skulle vårt regemente gå högvakten. När vi (plutonen) frågade om vi skulle få vara med och gå svarade Kompanichef att "Ni tror väl för faan inte att vi släpper ut en skock med jävla skogstroll i huvudstaden. Ni kommer att kvarstanna och tillbringa tiden där ni hör hemma, i skogen."

Det hade säkert varit en rolig erfarenhet att få gå högvakten men utskällningen och avspisandet gjorde mig glad. Jag är mycket hellre ett skogstroll än en operettsoldat.

Gick nattpass på post 4 (?) vid Logården. En natt var jag så otroligt pissnödig så det vara ytterst nära att jag tog en sväng i trädgården och slog en drill, men jag vågade fan inte det. Då kände jag på mig att om jag gör det, så är det garanterat nån som ser mig eller att det finns några gömda kameror nånstans som jag inte hade sett... Jag höll mig i alla fall tills vi blev avlösta... :)

Guest Gone_crazy

APC-mannen...

Gissa hur många gånger man släppt på trycket på logården (post 4)... Det är inga problem på natten, eftersom det är dubbelpost...

Livkomp (typ 50 dygn) bara 4 kvar SKÖN=)

Det finns inget värre än högvakt!!!

DEN DÄR J*VLA M/Ä SOM SKALL VARA EXEMPLARISKT PRESSAD... Usch, jag ryser när jag tänker på det...

Guest Hanfot

Jag kom på själv att jag skulle göra det. Dessutom så fick jag lite påtryckningar när väl VaktC fick höra det.

:D

Kul var det iaf.

Blev iof häcklad ett tag för den fadäsen.

Jag vill bara informera om att Livplutonens hemsida som Gone_crazy har på sin profil innehåller viruset "Haptime" på bildsidan. En information till er som saknar effektivt virusskydd bara. Jag är övertygad om att Gone_crazy åtgärdar det kvickt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...