SteQve Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Hej! Efter att ha tittat för många timmar på Ray Mears program, så har jag bestämt mig för att införskaffa mig en parang. Dock vet jag inte vart man får tag i en sådan. Finns det någon här på forumet som äger en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 http://search.ebay.com/parang_W0QQfkrZ1 Finns ett antal att köpa där. Gilla Ray Mears, litet halvknubbig engelsman med kritvita ben som strosar omkring i djunglerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Nu råkar jag ju inte vara knivfetischist iofs , men jag har trots allt en Parang. Ett alldeles Ypperligt arbetsredskap som är ovärdeligt i jungel-miljö m.m En bra kombo är Parang + Fiskars lilla Stilettsåg eller Fällknivssåg. Jag fick min Parang nere i Malaysia -95 och har den alltid med mig till skogs sedan dess. Orginalutförandet var med träskaft , dock så har ett flitigt användande fört med sig sprickbildningar i trä. Vilket tvingade mig och 2sharp att "Göra om och Göra Rätt" Träskaftet numera borta och ersatt med stål + paracord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Koma Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Vad för slags "parang"? dom kan ju se ut precis hursomhelst. Jag har letat mig blå efter en "parang" av samma typ som fins avbildad i i John Wisemans stora överlevnadsbok. Efter att ha gått bet i femton år köpte jag tillslut en coldsteel Khukri. Parang verkar vara en väldig ospecifik benämning på i stort sett vilken större malaysisk kniv som helst. Kooky fucking malaysians huh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts