Jump to content

Motköp från Ungern

Recommended Posts

Sydafrika har ju en massa godbitar och inhandla för FM om dem vill för en del av pengarna vi fick för våra gripenplan, men ungern, e där ngt av värde vi kan plocka hem?

FM har inte sålt några maskiner till SA och således finns dom pengarna inte att handla för.

Och i övrigt så handlar motköp försvinnande lite om försvarmateriel, utan det är tekniköverföring och andra saker som alstrar arbetstillfällen i landet som är intressant vid en ev affär.

Sydafrika har ju en massa godbitar och inhandla för FM om dem vill för en del av pengarna vi fick för våra gripenplan, men ungern, e där ngt av värde vi kan plocka hem?

FM har inte sålt några maskiner till SA och således finns dom pengarna inte att handla för.

Och i övrigt så handlar motköp försvinnande lite om försvarmateriel, utan det är tekniköverföring och andra saker som alstrar arbetstillfällen i landet som är intressant vid en ev affär.

Nä med svenska staten har sålt JAS kan man säga eftersom de indirekt får pengar per Grip som SAAB och BA säljer och då finns det väl en möjligthet att svenska staten som motköp just handlar lite saker i Sydafrika och ¨då även i Ungern....detta va mest tänk att se om folk hade lite koll på vad dem isåfall hade att erbjuda

Nä med svenska staten har sålt JAS kan man säga eftersom de indirekt får pengar per Grip som SAAB och BA säljer och då finns det väl en möjligthet att svenska staten som motköp just handlar lite saker i Sydafrika och ¨då även i Ungern....detta va mest tänk att se om folk hade lite koll på vad dem isåfall hade att erbjuda

Vadå, vad menar du med "....svenska staten har sålt JAS kan man säga eftersom de indirekt får pengar per Grip som SAAB och BA säljer....."?

Svenska staten har inte sålt 39:or till SA, och vad skulle dom få för pengar i så fall?

Vadå, vad menar du med "....svenska staten har sålt JAS kan man säga eftersom de indirekt får pengar per Grip som SAAB och BA säljer....."?

Svenska staten har inte sålt 39:or till SA, och vad skulle dom få för pengar i så fall?

Jag har insett nu att jag har gjort detta formuets största tabbe, jag ber om ursäkt för detta, det blev ju aldrig ngn deal med SA utan bara en fet skandal.....men som sagt de va inte SA och gripen vi skulle snacka om utan om ungern har ngn egen försvarsindustri och om dem isåfall skulle ha ngt där som skulle intressera FM...

åter igen, mitt fel jag är en dålig människa som inte kollar alla fakta grundligt innan postadet av ny tråd :ph34r:

SAAB har sålt Gripen till Sydafrika, så din tabbe har nollats...eller blivit dubbel... ;)

Hoppas att du inte tar illa upp, men jag tror att en del av förvirringen kommer sig av att dina inlägg faktiskt är lite svåra att förstå.

Kan du precisera frågan eller frågorna så finns här ofta folk med snorkoll.

Det är inte så svårt att förstå vad Tengis undrar över om man bara orkar strunta i att märka ord.

Vad kan Ungern erbjuda i motköp som skulle vara intressant för svenska FM.

Från Sydafrika har vi t ex köpt Galten, vad har Ungern som på samma sätt passar FM?

The Swede

*BLÅGUL som ibland blir liiite less*

Det är väl ändå uppenbart.. jag menar, vilken exportprodukt från SA har vi mest nytta av? Samma sak produceras även i Ungern, och jag snackar inte luftvärnsrobotar eller minskyddade jeepar.

Vi pratar naturligtvis om produkter som 87363 och 12038. Vidare har ju Ungern en viss mattradition vi kan dra nytta av, med kryddiga korvar jag inte tänker ens försöka stava till och friterat potatisbröd man kan ha rödlök, ost och gräddfil på. Så visst finns det saker vi kan plocka hem från Ungern.

/E

PS Apropå Gripen till SA så flög ju det första flygplanet i sydafrikansk märkning häromveckan, och bilder på kärran finns på saabs hemsida, lite annorlunda målning jämfört med våra egna kärror faktiskt.

Det är väl ändå uppenbart.. jag menar, vilken exportprodukt från SA har vi mest nytta av? Samma sak produceras även i Ungern, och jag snackar inte luftvärnsrobotar eller minskyddade jeepar.

Vi pratar naturligtvis om produkter som 87363 och 12038. Vidare har ju Ungern en viss mattradition vi kan dra nytta av, med kryddiga korvar jag inte tänker ens försöka stava till och friterat potatisbröd man kan ha rödlök, ost och gräddfil på. Så visst finns det saker vi kan plocka hem från Ungern.

/E

PS Apropå Gripen till SA så flög ju det första flygplanet i sydafrikansk märkning häromveckan, och bilder på kärran finns på saabs hemsida, lite annorlunda målning jämfört med våra egna kärror faktiskt.

Å från tjeckerna blir det väl pilsner i motköp antar jag? Svenska folket kommer få grava alkoholproblem om SAAB/FM fortsätter sälja planet till länder som bara kan erbjuda dricka i motköp :-(

Vilka är nästa länder till rakning? Filippinerna, Rumänien, Bulgarien, Indien, Thailand och Slovakien? Dom har väl ingen betydande spritproduktion? ;)

BAe har sålt Gripen till SA. Technology Transfer Program pågår som en del av kontraktet. Ev s k motköp handlar inte om militär mtrl, däremot så har nog FM fått upp ögonen för att t ex SA har bra utrustning som man skulle kunna köpa in, men det har inget med motköp att göra.

I Ungerns fall så är det t ex sånt här som ingår i s k motköp vid leasingaffären som FMV ansvarar för :

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%...9445%26src%3ddi

Så självklart samarbetar FMV med Försvarsindustrin.

En annan vid det här laget klassisk grej är/var Thailands krav på att få sälja kyckling.

Som jag skrev så är det mycket sällan försvarsmateriel ingår i s k motköp, däremot vill länderna att säljaren investerar i landet (flyttar fabriker/tillverkning o.s.v.) så att nya arbetstillfällen o dyl kan skapas.

Eller att man köper andra produkter från landet.

Edit: Går man in här och läser pressreleaserna så står det mycket om vilka samarbeten som förekommer :

http://www.gripen.com/mediacenter/pressrel...d1e7fff786.html

Edited by BJK

Det man ska köpa från ungern om man är svensk är ju detta:

http://www.eged-mountain.hu/Pics/bchardonnay_n.jpg

http://www.eged-mountain.hu/Pics/bkekfrankos_n.jpg

http://www.eged-mountain.hu/Pics/bcuvee_n.jpg

Denna dricka är resultatet av ett svensk-ungerskt samarbete, dom var helt ok kan jag intyga då jag var på vinprovning på den vingården i somras :)

• 4 months later...
Det kanske är lite offtopic, men BAE är delägare i Gripen projektet.

Frågan är varför UK inte köper några gripen?

Deras flygplansflotta är med oldschool är rysslands :ph34r:

Bae har tagit sin hand i från projektet och har numera bara en symbolisk andel.

Angående RAF, många har skrattat åt deras styrka och kompetens,men ingen annan än RAF har haft sista skrattet. Det är en organisation som har en regering med en udda försvarspolitik ( hmmm...hört förut) och ett ÄNNU underligare försvarsdepartement, men jösses vad de grabbarna kan sparka rumpa med den materiel de har...

Det är väl ändå uppenbart... //... Vidare har ju Ungern en viss mattradition vi kan dra nytta av...
Glöm för all del inte den för oss malörtsentusiaster så oumbärliga Unicum :ph34r:

Förutom det och diverse paprikainfluerade rätter så har jag ingen aning...

/P

Det kanske är lite offtopic, men BAE är delägare i Gripen projektet.

Frågan är varför UK inte köper några gripen?

Deras flygplansflotta är med oldschool är rysslands :baskerKav:

Kan inte riktigt inse varför RAFs Eurofighter eller Ryssarnas Su-30/32 skulle ha lägre stridsvärde än våra enmotoriga JAS...