Jump to content

Al-Quida tar på sig terrordåd i Sverige?

II63

Recommended Posts

Läste i gårdagens Aftonblad att Al-Quida tar på sig skulden för brandbombsattentatet mot vallokalen för valet till Iraks parlament i kista. finns det ett samband med den ökande frekvensen av värdetransportrån? går rånpengarna till att finansiera terrorverksamhet eller är det bara "vanligt folk" som försöker sig på att dryga ut sin usla lön? genomförandena tyder ju på en viss militär kunskap, då det skall mycket till innan gemene man spränger bilar och skjuter i luften

Edit: blågul om tråden hör hemma någon annanstans så flytta den gärna.

tror inte vi kan koppla terroristerna till värdetransport rånen dock så lär det ju vara organiseradbrotslighet bakom värdetransportrånen och jag förstår om dom ställer in transporterna igen

Håller med dig delvis. men är det så att det är organiserad brottslighet från öst så kan man ju inte veta vad som kommer senare. Tänkte närmast på konflikten i Tjetjenien, flödet av illegala vapen från forna östblocket är ju rätt så stort men används dom bara till att råna värdetransporter?

Vad jag menar är att vapnen som kommer in till Sverige är ju illegala men används dom bara till att råna med eller finns det ett djupare syfte bakom typ religösa fanatiker? så det vore lite konstigt om det inte finns sympatisörer i detta avlånga land.

Vi vet ju hur det ser ut med polisens resurser dom drunknar ju i sin egen byråkrati, folket som skall vara ute på gatan och syssla med att utreda brott och hålla i ordningen finns knapt längre. deras resurser att utreda är begränsade så att det ska komma "terrormisstänkta" personer hit och råna ser inte jag som specielt otroligt. hur som haver har dom ju ett "proffsigt" uppträdande ännu.

Som tur är har ju ingen blivit dödad eller skadad i den senaste vågen av rån, dock så har det dött en polisman i Högdalen stockholm i början av 90 talet (Leif Widgren) det brottet är fortfarande ouppklarat.

Själv har jag jobbat som värdetransportör och blivit rånad två gånger första gången så blev vi hotade med kniv andra gången så sköt dom tre skott brevid oss efter det att man komenderat ner oss på marken kulan gick över huvudet på mig med 4 cm tillgodo. efter det tillfället fick jag nog och slutade.

Redan då så var det på tal att man skulle beväpna värdetransportörerna men som tur är skedde det aldrig. hade det skett så skulle vi ha betydligt fler dödsfall i rån än vad vi har idag. Då det förmodligen skulle medföra att rånarna skulle skjuta för att döda först och sno pengarna sen.

men frågan återstår var tar pengarna vägen? finansierar dom terrorverksamhet inte nödvändigtvis i Sverige? eller går det till att köpa nya plasmaskärmar hemma?

De flesta terrororganisationer värda namnet har finansiärer högt upp på den internationella ekonomiska arenan. De behöver således inte råna värde.

Min bedömning är att rånen utförs för att dryga ut den privata kassan för de deltagande personerna.

/Krook

Min uppfattning, byggd på diskussioner med vissa poliser och personal inom värde och BYA, är att det är FFL och, som MUST säger, "mc-relaterad brottslighet" som står för merparten. Iaf de mer spektakulära rånen med sprängningar o.d.

Som sagt, bara min uppfattning...

Min uppfattning, byggd på diskussioner med vissa poliser och personal inom värde och BYA, är att det är FFL och, som MUST säger, "mc-relaterad brottslighet" som står för merparten. Iaf de mer spektakulära rånen med sprängningar o.d.

Å andra sidan; om man läser den kartläggning som DN gjorde för någor vecka sedan, så är det påfallande vanligt att det är "vanliga" killar (modell Tusenbröder) som rånar värdetransporter. DN:s källor är helt enkelt vilka som åtalats och/eller dömts för dessa rån.

Men talar vi politiskt motiverade rån så är Malexander ett bra exempel. Visserligen var det inte från en värdetransport pengarna stals, men det handlade kanske mest om att det då fortfarande fanns kontanter hos post -och bankkontor.

Edited by Knekt

När det gäller värdetransportsrånen så tror jag säkert att öststatsligorna kan vara inblandade. Antag att öststataren Ivan är f.d. militär. Sedan kalla kriget slutade har Ivan levt ganska fattigt på ströjobb och liknande. Bostadsområdet som tidigare vara exklusivt och för militärer endast har förfallit till ren slum.

Upp dyker ett erbjudande om att delta i ett rån i Sverige. Det ger bra betalt och skulle innebära en biljet ut ur slummen. Riskerna? Inte särskilt stora. Även om polisen skulle anlända till rånet i tid så är risken stor att man av säkerhetssynpunkt måste släppa iväg rånarna. Och säg att Ivan nu skulle åka fast, skulle det verkligen vara så illa? Om ingen blev dödad så lär Ivan inte spendera mer än typ 4-6 år i svenskt fängelse. Och med tanke på att Svenskt fängelse är fan så mycket bättre än betongblocket i förorten i Ryssland så är det väl inte det värsta som kan hända. Då får väl Ivan helt enkelt vila upp sig några år.

För mig känns detta som ett fullt möjligt scenario.

Koppla gärna Sveriges eget 7/11 till Al -Quaida... En bensin flaska i en lokal är på snudd lika allvarligt... Att sedan Östgubbar spränger Svenska värdetransporter är ett bevis på hur bra de är på vårat språk och därmed fått reda på hur transporterna går... Att de delar med sig till Al-quaida ligger ju helt i linje med Ryssars tyckande och tänkande om denna organisation. Att al-Quaida och Ryska kriminella sammarbetar är därför ställt utom allt tvivel...... :ph34r::):Malaj::Malaj:

"mc-relaterad brottslighet" är bara ett annat sätt att säga: Vi har inte en aning om vem som ligger bakom. Det finns ett amerikanskt uttryck som säger:"Military intelligence is a contradiction in terms". MUST i all sin vishet visar att uttrycket har substans.

Att ens försöka skylla mc-relaterad brottslighet för att genomföra avancerade operationer i både tid och rum är ett bevis på att de inte känner till deras brist på kompetentens inom såna områden.

Intilligens är inte ett krav för att tillhöra de gängen, Muskler och trångsynthet räcker längre.

De flesta terrororganisationer värda namnet har finansiärer högt upp på den internationella ekonomiska arenan. De behöver således inte råna värde.

Min bedömning är att rånen utförs för att dryga ut den privata kassan för de deltagande personerna.

/Krook

Krook:

Jag tror nog att all terrororganisationer som är värd namnet har som du säger ekonomisk täckning utifrån men det hindrar nog inte att man tar tillfället att tjäna ihop lite lättförtjänta pengar. Risken att åka fast i detta land för rån måste med all respekt för våra kära kollegor på den blåa sidan anses som liten. Om jag själv skulle få för mig att göra sådant inte skulle jag ta det svåraste stället bara för att verka tuff utan jag skulle ta det lättaste stället där risken att åka fast är minst.

De rån som jag själv blev utsatta för är 17 år efteråt fortfarande ouppklarade. enligt polisen så ligger utredningen i källaren med påskrift "avskrivet ej spaningsresultet" men det är klart polisens resurser har ju inte direkt ökat sen dess.

Koppla gärna Sveriges eget 7/11 till Al -Quaida... En bensin flaska i en lokal är på snudd lika allvarligt... Att sedan Östgubbar spränger Svenska värdetransporter är ett bevis på hur bra de är på vårat språk och därmed fått reda på hur transporterna går... Att de delar med sig till Al-quaida ligger ju helt i linje med Ryssars tyckande och tänkande om denna organisation. Att al-Quaida och Ryska kriminella sammarbetar är därför ställt utom allt tvivel...... :navy::):):Malaj:

Stella-Polaris :

jag ser som jag tror du menar en koppling till "östgubbar" är man kappabla att ta 1000 skolbarn och föräldrar som gisslan i Beslan eller ta 1000 personer som gisslan på en teater i Moskva så är steget att finansiera bitar av sin verksamhet med rånpengar från Sverige kanske inte så långt (eller kort). så länge vi inte får fast gärningsmännen så kan vi inte veta. Det intressanta vore om man fick tag på några rånare att kolla alla kopplingar till eventuella "Östgubbar"

Du gör inte värdetransportrån bara för att du kan och att det är lättförtjänta pengar. Framför allt inte om du inte behöver bekymra dig särskilt mycket om ekonomin. Då tar du det väldigt försiktigt för att inte hamna i trångmål innan du nått dina uppsatta mål.

Al-Qaida behöver inte råna Värde i Sverige och gör det sannolikt inte heller. De är finansierade redan och behöver inte utsätta sig för risken att bli uppnystade lokalt.

/Krook

Å andra sidan; om man läser den kartläggning som DN gjorde för någor vecka sedan, så är det påfallande vanligt att det är "vanliga" killar (modell Tusenbröder) som rånar värdetransporter. DN:s källor är helt enkelt vilka som åtalats och/eller dömts för dessa rån.

Iom att det är de som åtalats och eller dömts så är ju "eliten" redan bortsorterad.

Jag säger inte att jag har rätt, jag spekulerar bara. Jag kanske är lite konstig men lite nu och då funderar jag på hur man skulle gå tillväga för att stjäla/råna mycket pengar och komma undan.

Har inte kommit på nån idealisk plan och lär nog inte göra det heller, så jag får nog fortsätta att förvärvsarbeta och begränsa min kriminalitet till att inte betala TV-licensen. :banghead:

Hur "vanlig" kan man vara och genomföra ett värdetransportrån? Om vi bortser från insider-grejer.

Gör ett väskryck vid hämtning/lämning? Då måste man få ur pengarna ur väskan utan att förstöra dem. Klarar man det utan att först göra ett antal rån för att lära sig?

Spränga en bil? Hur spränger man för att komma åt men inte förstöra? Personligen har jag aldrig sprängt något (förutom leksaker) men jag inbillar mig att även om man har en farb-kurs i ryggen så krävs det kunskap om själva bilen (=förövning) för att lyckas.

Hur många "vanliga" människor har resurser (tillräckligt många tillräckligt kriminella kompisar som är tillräckligt lojala) att genomföra 2-3 rån med 2-3 flyktbilar, avledande manövrer och hela paketet vid varje rån för att förhoppningsvis lyckas med det fjärde?

Och när man väl har gjort fyra värdetransportrån så är man då f*n inte vanlig i mina ögon, då är man kriminell. :P

Du gör inte värdetransportrån bara för att du kan och att det är lättförtjänta pengar. Framför allt inte om du inte behöver bekymra dig särskilt mycket om ekonomin. Då tar du det väldigt försiktigt för att inte hamna i trångmål innan du nått dina uppsatta mål.

Al-Qaida behöver inte råna Värde i Sverige och gör det sannolikt inte heller. De är finansierade redan och behöver inte utsätta sig för risken att bli uppnystade lokalt.

/Krook

Krook

Ok men om det nu råkar vara så att man tror att man lämnar sina pengar till en organisation men som i själva verket är något helt annat. Jämför hur det är med "nyttiga idioter" (man tror att man jobbar åt en men man jobbar i själva verket åt någon helt annan, rysk spionterm)

Som jag ser det så kan vi ju inte veta innan vi fått fast någon. men varför ska man inte ta chansen att skaffa sig extra inkomster om riskerna är små? trots allt så vägs ju alltid risken mot nyttan.

Gör ett väskryck vid hämtning/lämning? Då måste man få ur pengarna ur väskan utan att förstöra dem. Klarar man det utan att först göra ett antal rån för att lära sig?

Spränga en bil? Hur spränger man för att komma åt men inte förstöra? Personligen har jag aldrig sprängt något (förutom leksaker) men jag inbillar mig att även om man har en farb-kurs i ryggen så krävs det kunskap om själva bilen (=förövning) för att lyckas.

Hur många "vanliga" människor har resurser (tillräckligt många tillräckligt kriminella kompisar som är tillräckligt lojala) att genomföra 2-3 rån med 2-3 flyktbilar, avledande manövrer och hela paketet vid varje rån för att förhoppningsvis lyckas med det fjärde?

Vakten F4:

Jag undrar precis som du hur kan man som vanlig "småbus" klara av att spränga bussen/bilen "lagom" mycket? hur synkar man transporter och framförallt hur hemlighåller man företaget så att ingen tjallar? Tar man i för mycket så finns det ju inget kvar att sno

kommer man över väskan så finns det skyddsmekanismer som ser till att innehållet förstörs om den utsätts för åverkan eller om den inte inaktiveras inom rätt tid. så att det skall vara typ FFL eller liknande ser jag som osanolikt. i dessa kretsar så är stor kompetens innom elektronik/data troligtvis inte så vanligt men det finns kanske någon.

Det rån som jag blev utsatt för var det då inga amatörer som utförde annars hade jag förmodligen inte kunnat sitta här och skriva dessa rader. att killen sköt berodde på att jag hade en kollega som inte kunde låta bli att försöka visa sig på styva linan vilket sånär resulterat i ett dödsfall.

Läser i dagens Aftonblad på sidan 11 längst ner på höger sida att: "SÄPO skall påbörja en utredning om branden i kista förra veckan enligt Jakob Larsson pressekreterare på SÄPO så kan det finnas politiska motiv bakom dådet och då skall SÄPO ta över utredningen. Västerortspolisen kritiserade redan förra veckan SÄPO för att den då inte utredde händelsen."

ja vad säger man??? Bättre sent än aldrig men risken att åka fast är ju inte så förtvivlat stor.

Värdetransportrånen utförs av organiserade lokala/etniska gäng. Inge al-quaida här.

hmm tror att du måste precisera dig lite! om det nu är lokala gäng hur vet du då att inte bytet går till att finansiera al-quida?

Värdetransportrånen utförs av organiserade lokala/etniska gäng. Inge al-quaida här.

hmm tror att du måste precisera dig lite! om det nu är lokala gäng hur vet du då att inte bytet går till att finansiera al-quida?

Jag är lite nyfiken varför du spårat in dig så fullständigt på att det måste vara Al-Quida rånar värdetransporter. Har du någon källa?

Indicerna du pratat om hittills känns milt sagt väldigt svaga.

Jag såg ett bananskal på avenyn idag.

Det var inte där igår.

Al-Quida? Rote Arme Fraktion?

Mystiken tätnar :rocketl:

Hahahahah!

Kostnaden för alqaeda i tid och pengar att proffesionellt råna värdetransport är nog den samma som att smälla en bomb i ett tåg eller liknande.

Tycker det är väldigt långsökt.

Själv tror jag att de som rånar värdetransporter är allt möjligt från svenske småbarnspappan sven svensson till mc conny, igor från öst och ibrahim från fittja.

Edit: ovanstående skreb jag ej för att vara pk

Edited by facit

Al-Quida har ju en liten kille som heter Bin ladin och han är ju inte direkt fattig sen har dom viss kontroll över opiumhandeln från Afghanistan. Så jag tror dom inte behöver direkt råna något så jag tror att värderån utförs av typ FFL, OG och liknande grupper.

/Krook

Undantag finns. Baader-Meinhof (R.A.F) rånade banker för att finansiera sin verksamhet. Har också för mig att ETA och sydamerikanska marxistiska terrorgrupper a la Sendero Luminoso delvis levde på bankrån. Så nog kan man vara terrorist utan att ha internationellt högprofilerat ekonomiskt understöd.

Källa: Dimmiga hågkomster av bl a Björn Kumms "Terrorismens historia" och Stefan Austs partiska biografi om Baader-Meinhof.

/Krook

Undantag finns. Baader-Meinhof (R.A.F) rånade banker för att finansiera sin verksamhet. Har också för mig att ETA och sydamerikanska marxistiska terrorgrupper a la Sendero Luminoso delvis levde på bankrån. Så nog kan man vara terrorist utan att ha internationellt högprofilerat ekonomiskt understöd.

Källa: Dimmiga hågkomster av bl a Björn Kumms "Terrorismens historia" och Stefan Austs partiska biografi om Baader-Meinhof.

Det stämmer bra det, även det tempus du använder. Dåtid.

De gamla terrororganisationerna och även deras motståndare använde sig ofta av rån för att finansiera sin huvudsyssla.

Dock så har dagens aktuella organisationer lyckats skaffa sig finansiering på annan väg. Inte alltid laglig men oftast tämligen riskfri och undanskymt.

/Krook

Al-Quida har ju en liten kille som heter Bin ladin och han är ju inte direkt fattig sen har dom viss kontroll över opiumhandeln från Afghanistan. Så jag tror dom inte behöver direkt råna något så jag tror att värderån utförs av typ FFL, OG och liknande grupper.

Bin-laden ja..... var det inte han som var en av världens mest efterlysta? eller har jag missat nåt?

fick han inte alla sina kända och tänkta ekonomiska tillgångar frysta dagen efter den 11/9?

Vill minnas att USA den allsmäktige har satt ett visst pris på alla som hade samröre med dessa gossar. Men kanske bin-laden valsar in på banken en dag och vill göra ett kontantuttag på sisådär en 200 miljoner dollar ev gör han det efter avenyn då han så påpassligt lagt ett bananskal där för att bader-mainhof skall vara lockbete för honom. :baskerFN: OBS dett skall ses som en ironi

Att sen George W i all sin visdom sa att alla som inte var med honom var emot honom torde inte göra saken lättare. detta bevisar i allafall att USA gör precis som dom vill. Se bara på de svenskar förvisso med Somaliskt ursprung som fick alla sina tillgångar låsta för att man hade begangnat sig av Al-baracut för att transferera pengar till sitt hemland. han fick inte ens socialbidrag för då skulle den svenska socialtjänsten vara medskyldig till terrorism, allt i enlighet med amerikansk logik det ni.

Vad det gäller pengarna från opiumhandeln i Afganistan så kan jag gott tänka mig att detta sker med USA:s goda minne inget offer är för stort i kriget mot terrorn frågan är om inte man har blivit lite väl "målfokuserad"

jag tror inte att det är så enkelt att bara säga att alla terrororganisationer får pengar "uppifrån" i nån flummig internationell organisation. att komma med pengasäckar fulla med dollar, ridandes på kameler är svårt för att det väcker uppmärksamhet. Att därimot komma med svenska kronor eller euro kanske är enklare. Att transferera pengar elektroniskt lämmnar alltid spår efter sig och jag tror att USA är......hm väldigt väldigt nitisk vad det gäller att jaga pengar den vägen.

Vill påpeka det att jag inte alls är säker att det finns ett samband med terrorister och värdetransportrån, som jag skrev i rubriken på tråden är frågan om det finns ett samband inte att det fanns ett samband.

Vill påpeka det att jag inte alls är säker att det finns ett samband med terrorister och värdetransportrån, som jag skrev i rubriken på tråden är frågan om det finns ett samband inte att det fanns ett samband.

Nej just det. Ändå misstror du dem som tror att det inte finns något samband och som motiverar sitt ställningstagande med kända faktorer.

Du beskriver själv att folk har fått sina tillgångar frysta för att de misstänks sponsra terrorism. Det innebär ju att vi kan vara tämligen säkra på att den typen av finansiering har förekommit, eller hur? Då är väl inte steget långt till att tro att det förekommer än idag?

Det finns mycket pengar där ute, inte bara i värdetransporter.

/Krook

Jag såg ett bananskal på avenyn idag.

Det var inte där igår.

Al-Quida? Rote Arme Fraktion?

Mystiken tätnar :blink:

Hahahahah!

Kostnaden för alqaeda i tid och pengar att proffesionellt råna värdetransport är nog den samma som att smälla en bomb i ett tåg eller liknande.

Tycker det är väldigt långsökt.

Själv tror jag att de som rånar värdetransporter är allt möjligt från svenske småbarnspappan sven svensson till mc conny, igor från öst och ibrahim från fittja.

Edit: ovanstående skreb jag ej för att vara pk

Hehe - huvvet på spiken dubbelt upp där.

Nu sitter jag ju inte på initierade källor och annat roligt, men då jag följt vågen av rån i diverse media med stort intresse, så är det väl dit allting pekar.

Varför skulle La Legion Etrangere råna svenska värde transporter? :wub:0:)

• 2 weeks later...

Asså bara för att några missledda killar från förorten utger sig för att vara en gren av al quaida betyder ju inte det att så är fallet. Och kan man verkligen kalla ett brandattentatsförsök för terrordåd när någon försöker fjutta på ett par papper i en vallokal i rinkeby?

Höna av en fjäder....

Nåja, vi kan ju glädjas åt att "Al Quaida i Sverige" har visat sig vara så fruktansvärt inkompetenta i alla fall. Antagligen den mest misslyckade terror organisationen i historien...

Känns som att jag personligen är betydligt räddare för att få en störtad satelit i huvudet än för att drabbas av nämnda herrars attentat :baskerPa: