skinner Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 http://di.se/Index/Nyheter/2005/12/16/169185.htm?src=xlink Kul för Hägglunds och alla anstälda, Men även kul att svenska vapen håller en så hög klass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Kul! Tyskland o frankrike kanske borde titta lite på det också tycker man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 1,7 miljarder var det. Men det är ju bra det med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 45 fordon för 7 miljarder hade varit lite väl dyrt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Kul! Tyskland o frankrike kanske borde titta lite på det också tycker man. Det finns tyska militärer som vill köpa CV90 och göra det nu. Men det går såklart inte om man har en sådan stolt stridsfordonsbyggartradition... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Kul! Tyskland o frankrike kanske borde titta lite på det också tycker man. Det finns tyska militärer som vill köpa CV90 och göra det nu. Men det går såklart inte om man har en sådan stolt stridsfordonsbyggartradition... Tja det gick ju emot i sverige att skaffa tex leo2, fanns ju planner på egen vagn. Men sen han väll verkligheten ifatt, så visst förstår man dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Kul! Tyskland o frankrike kanske borde titta lite på det också tycker man. Speciellt fransmännen som vill ersätta AMX-10P med den hjulgående VBCI. Förväntandes att den skall ha samma framkomlighet som Leclerc. VBCI duger ju säkert åt ex 6:e BLB men i de tunga brigaderna vill bassarna ha ett bandgående pansarskyttefordon. Men det skiter ju politiker samt militära karriärister i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Följdfråga har 40mm M/48 som sitter inverterad på våra vagnar någon fördel över en 35mm Bushmaster III som kommer att sitta på Danskarnas fordon ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 (edited) att vi hade redan ett stor antal i FM? iofs kanske de behövdes renoveras/nybyggas men allt i försvaret är ju konservativt och älskar att återanvända gamla saker... annars så borde det ju gå att få kraftigare granater i 40mm än 35, ung som att T72 har 5mm större kaliber än normalt inom väst(dvs vi går mot ett minisovjet)? :P edit: om den är inverterad så borde den sitta bak och fram med mynningen pekandes inåt vagnen... Edited December 16, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 edit: om den är inverterad så borde den sitta bak och fram med mynningen pekandes inåt vagnen... Borde den? Inverterad betyder väl upp och ner? Inverterad flygning sker iallafall med nosen fortfarande pekandes i färdriktningen.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 (edited) edit: om den är inverterad så borde den sitta bak och fram med mynningen pekandes inåt vagnen... Borde den? Inverterad betyder väl upp och ner? Inverterad flygning sker iallafall med nosen fortfarande pekandes i färdriktningen.. /E inverterad betyder tvärt om, t.ex. inverterad 1a är en 0a eller som du sa med flyget, man flyger ju vanligt oavsätt vilken riktning man kör i, så där blir det ju inv. när det är vridet istället. men det kanske är det samma med akan i strf90? även om jag då tycker att det ska heta att den sitter vriden. Edited December 17, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 edit: om den är inverterad så borde den sitta bak och fram med mynningen pekandes inåt vagnen... Borde den? Inverterad betyder väl upp och ner? Inverterad flygning sker iallafall med nosen fortfarande pekandes i färdriktningen.. /E inverterad betyder tvärt om, t.ex. inverterad 1a är en 0a eller som du sa med flyget, man flyger ju vanligt oavsätt vilken riktning man kör i, så där blir det ju inv. när det är vridet istället. men det kanske är det samma med akan i strf90? även om jag då tycker att det ska heta att den sitter vriden. nu sitter ju kanonen tvärt om på strf 90 jfr med lvlavettaget, så då sitter den ju inverterad.. asså..märka ord... /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.